*TheTammikuu2008*

Onnea mamelimuu :flower:

Kiva kun Katja ja Acco käytte vielä täällä meille kuulumisia kertoilemassa =)

Siinä ne tärkeimmät :LOL: Valtavan tylsä päivä ollut tänään, tein juur kauppalistan, pääsee taas vähän johonkin toviks tuulettaan päätä =) Ei mutta ihan tosi, kauheen pitkää aikaa ei voi ulkosalla olla, kun ei oo ees kunnon vaatteita ja sit hajoo selkä.. Paitsi huomenna tai keskiviikkona lähen taas kaverin seuraks shoppaileen, varottelin kyllä että varmaan joudun istuun jokaiselle vastaantulevalle penkille ja kahviloita lähinnä käydään läpi :LOL: Eipä hän ollut moksiskaan, ideaparkkiin kun mennään, ni ei tarvi miettiä ulkovaatetusta ja mä voin sit istuskella jossain ja hän kierrellä kyllä ilman muakin jos siltä tuntuu.. Jahas taas alkoi bileet masussa, olis nyt matkalla edes alaspäin =)

 
HUOH, taas oltu pihalla ja vedin poikaa pulkalla semmoista kyytiä ettei. Niin mitä, ei mitään ei siis yhtään mitään. Mä en todellakaan ala. Mä menisin teidän kaikkien alta ja edestä (varsinkin jos Jorviin ootta menossa) pois mut minkäs teet. Jos ei supista niin ei supista :kieh: :kieh: Että muualta Suomesta ohi vaan ja Jorviin menijätkin tervemenoa vaan :LOL: :LOL: Voi olla et vien kohta teltan siihen Jorvin synnärioven eteen ja majoitun siihen. Jos ne sit vaikka säälistä ottas mut sinne sisälle :LOL: :LOL: Varmaan pistäsivät maijaan ja putkaan mielenilmauksesta.

No kohta mennään uimaan ja meinasin siellä saunoa ihan urakalla. Auttaiskohan se edes vähän, tai siis tois ne supparit takasin, tiedä häntä.

Joku kyseli Jumbossa supparikauppaa, ei siellä niitä myydä, mutta mitä enemmän kävelee käytäviä edes takasin niin varmasti auttaa.

Nyt uimakassit valmiiksi ja sitten kokeilee auttasko sauna....

Eräs epätoivoinen (kohta 41, ei kiva ei)
 
Pötkylä: vai ensireikä! voi kiesus, mikä kommentti :kieh: . Onneks sait napautettua takasin sen ystäväsi puolesta...

Accolla tosi söpöliini! Ja Mamelimuulle Onnea!

Sit Katjalle: mäkin suosittaisin sitä rintakumia. Sitä voi käyttää ihan vaikka koko imetyksen ajan, jos ei muuten onnistu. Mä tarjoaisin vauvalle joka syöttökerta sitä tissiä kans. Heti kun herää, siis jo ennen itkua, samantien kun alkaa liikuskeleen, niin heti tarjoaisin sitä tisua. Jos ei malta, niin pahin nälkä pois pullon kanssa ja sit taas tisua. Sulla tulee kuitenkin maitoa noinkin hyvin, määrä lisääntyiskin tosta helposti, varsinkin jos välillä ois tiheempiäkin imetyksiä, niinkuin monesti tisulapsilla on. Ja yölypsy/imetys on tärkeetä. Eihän tota lypsy-pulloshowta varmaan kaukaa jaksakaan, mutta mä yrittäisin vielä saada sen vauvan imemään sitä tisua. Tiedän omastakin kokemuksesta, et tuskaa voi olla. Mä imetin alkuun joskus parikin tuntia, ja sit toinen vaan karjuu-lypsän, kun tissit ihan täynnä- ja nainen vetää pullosta heti jonku 50 ml! Sillä oli imuote väärä. Pikkuhiljaa sit oppi... Mutta kumia käytin kolmekuukautta jatkuvasti. Ja porasin alkuun sängyn laidalla, kun oon ns "ammattilainen",mutta omaa vauvaani en saa syömään... Mut siis, vaiva palkittiin kyllä, kun neito vaan oppi. TSEMPPIÄ!
 
Pieni suloinen tyttö syntyi meille viime torstai aamuna 3.1. (39+4) klo 7.46 painoa 3400g ja pituus 49cm, pipo 33,5. Tänään tultiin kotiin ja palaan kertomaan tarkemmin kunhan vähän keretään huilia omassa sängyssä.
On se vaan niin jännää! Onnea muillekin jo ehtineille.

Pore&NeitiPapunen 4vrk
 
P.O.A: Suloinen vesseli teillä! Kiva katella näitä pikku nyyttien kuvia... ja haaveilla samalla, että minkähän näköinen se oma masu-asukki on sit ku syntyy...

Kiva kuulla myös kaikkien jo synnyttäneiden synnärikertomuksia ja vauva-arki juttuja... lisää vaan tänne niitä molempia =)

Eipä taida tämä meidän vauva haluta syntyä äitinsä synttäripäivänä ;)
Edelleenkään ei mitään tietoa suppareista. Viime yönä sain nukuttua hyvin, enkä edes vessaan heränny kertaakaan (se on kuulkaa jo aikamoinen ihme). Aamulla rakko olikin niin täynnä kuin ois saavista kaadettu :LOL:

Mä oon todennu saman kuin sä Cattie, että kauhean pitkää aikaa ei voi ulkona olla, kun ei oo kunnon vaatteita: alkaa paleltaa helposti, kun en oo ostanu nyt odotusajaksi mitään uusia talvi-ulkoilu-mamma-vaatteita. Mitä nyt vain saanut aika ohuehkoja vanhoja reilunkokoisia toisten vaatteita lainaksi ja niillä yritän nyt pärjätä. Meillä vaan lapset on innokkaita ulkona olijoita eikä ne oikein (halua) ymmärtää, että miksi äiti ei ala kauan olemaan ulkona, jos on kovia pakkasia. Tuntuu vaan niin hullulta ostaa kalliita (isompia) talvikamppeita, kun kohta taas (toivottavasti) mahtuu niihin omiin entisiin vetimiin.
Josta tulikin mieleen, että miten te muut ootte palautuneet raskauden jälkeen omiin mittoihinne? Onko teille jäänyt ylikiloja, omiin mittoihinne menneet vai peräti laihtuneet entisestään? Minä oon palautunut ihan omiin mittoihini, kun oo tällanan aika hoikka muutenkin. Imetys on kyllä hyvä "keino" palautua suht. noppeesti omiin mittoihin, ainakin mulla. Toivottavasti saan muutoinkin imettää mahdollisimman pitkään (tykkään siitä hommasta). Se on niin kätevää, kun vauvan ruoka kulkee sillloin aina mukana =) Mutta: en ota asiasta kuitenkaan paineita: imetän niin kauan kuin se onnistuu ja sit siirrytään korvikkeisiin ja kiinteisiin. Meillä kun on nämä kaksi lasta jo ja niittenkin perään pitää vielä kattoa kovasti niin saattahan se imetys sit aika lyhyeksi aikaa jäädä... kattellaan nyt... :)

Vetäydyn nyt taustalle... =)

Tammiäiti
 
Onnitteluja mamelimuulle (.. ja muille jos jos joku on jäänyt mainitsematta ) :flower:

POA: Aikas söpö nappsilmä teillä :)

Kävin sitten väkisin kaupungille hakemassa epätoivoisesti josko täältä löytyisi kans supparikauppa. Jotain ajoittaisia supistuksia tulee, mut ei toivoakaan kunnon tutinoista. Ruskee lima on vaihtanut värinsä valkoiseen. Tulis nyt oikein joka päivä eri värejä niin tulisi jotain viihdykettä näihin kärvistelypäiviin :xmas:

40+3 :kieh:
 
Tammiäiti:mulla ei imetysaikana juurikaan mitään kiloja lähtenyt.pikkuhiljaa
ajan kanssa ja loput lähti kun lopetin imetyksen.tarkoitus olis täälläkin imettää jälleen ainakin lähelle vuoden verran niin sit voi siirtyä tulokas perheen ruokiin ja tavalliseen maitoon.
jännittää vaan jo nyt miten nää ekat kuukaudet menee kun esikoistakin pitäis hoitaa ja samalla imettää.esikoinen oli oikea takiainen ja koko ajan rinnalla ekat kuukaudet...
 
HeMa05: Ei oteta paineita tuosta imetyksestä... kyllä se siitä... imettää niin kauan kuin onnistuu kaikilta osin.

Nuuskis: Kerrohan sit auttoiko uintireissu suppareihin =)

Tammiäiti taas... roikkuu edelleen menossa mukana ;)
 
Oletteko muuten kukaan innostuneet liinailusta?
mulla on tuo pikku-ruu liina esikoisen ajalta odottamassa.silloin käyttö oli vähäistä kun tyttö ei oikein viihtynyt.aloitin kai liian myöhään :|
eilen katselin just vastasyntyneelle sidontaohjeita jos sattuu masuvaivainen hänestäkin tulemaan.esikoisen kanssa siitä olis ollut hyötyä ja paljon!täytyy nyt sit kokeilla jos saa sidonnat onnistumaan.on tuo pitkän liina sitominen taas alkuun hikistä hommaa :whistle:
 
Tervehdys!
Täällähän oli tekstiä, taitaa vain loppua kohden vilkastua jutut!

Voi Nuuskis sinä se oot jumittanu.. Irmelinkin pitäs ny vaa hoksia samallalai ku Aatonkin et ulos sitä pitää tulla. Joko sulla on jo seuraava aika äippäpolille? vai odottavatko tasan siihen rv42?

Onnea himusti mamelimuu ja pore!Ja tervetuloa sitten tuonne tammivauvojen pinoon :heart:

Ihanainen Accon poju :heart: Vauvat on sitten nii ihania pienia, punaisia ja ruttusia..

Meillä tänään oli sitten se LYHKIkäynti. Eipä siellä mitää erikoista ollu, vähän niinku ois ollu joku muodollinen käynti vain siellä. Sydän kuunneltii,pulssi, hengitys, paino mitattii yms. Nopsaa meni, varmaa 15min ja se siitä.:D Kaikki oli hyvin, reipas pieni iso Aattomiäs!
Muuten meillä päivä ollut kiireinen, esikon kerhoa ja nuorempi veljen on aika kriisissä nyt jostain. Osottaa tosi pahasti mieltä, iltapäivällä tuli sitten aikojen ensimmäinen kunnon huutopotkuraivari joka kesti 2½h. Varmaa nyt jotenkin ottaa toi Aattomiähen maailmaantulo koville:(
Mutta nyt meni pojat mummin luo nauttimaan mummin huomiosta ja sitten huomenna aamulla pääsee meiän "kiukkupussi" sitten OMAAN kerhoonsa. Pitää tässä koittaa tosi paljon ottaa toinen nyt huomioon yms. Kui muilla? Onko tullu kriisiä lapsilla ku vauva on tullu kotiin?
Meilä poika ei suoranaisesti sano et johtuis pahamieli ja kiukuttelu vauvasta, mut ei tuollain nyt voi olla muusta. Toivottavasti menee nopsaa ohi. Ja onneksi tuo mies on sitten lomalla ja kotona apuna. Ihan kauhiaa ois jos joutusin olemaan täällä nyt heti alkuunsa yssin noitten kolmen kanssa.
Ja tänään muuten matkustettiin sitten koko poppoo yhdessä autolla. Tiukkaa teki istuimien laitto, mutta hyvin ne sinne meni ja mahduttiinkin sopivasti. Mun tuskaillessa ahtautta, esikko koitti helpottaa äitin mieltä ja sanoi "äiti, mulla ei ainakaa ole yhtää ahdasta täällä" :heart:

Mutta nyt nauttimaan rauhasta...Synnytys tuulia kaikille!

Saaru ja Aattomiäs
 
dinomamma: Mie kokeilin sairaalassa sitä rintakumia ja hoitajat oli avustamassa siinä vieressä, mut ei onnistunut siltikään... Voi olla että sekin vaikuttaa ettei huoli tissiä, kun mulla meni pari vuorokautta ennen kuin ensimmäisen kerran edes yritin tissiä antaa kun mulla oli se päänsärky&pahaolo, niin en ois jaksanut mitenkään imettää. Tottui pullosta juomaan, nii ei tissi kelpaa. :/ Tarjosin tänään montakin kertaa tissiä erilaisissa tilanteissa, mut tuntuu että kun sen tissin tuo lähellekin niin alkaa ihan hysteerinen karjuminen..
 
Joopa...THE päivä ois tänään!!! Mutta eipä juuri merkkejä ettäkö pian synnyttään pääsis! Ei mua varmaan muuten näin kauheesti ottais päähän, mutta kun jo puolivälissä raskautta pikkunen meinas tulla ja lekurit veikkas ettei laskettuun aikaan lähellekään mene...ja niin vaan tämä päivä tuli ja yhtenä kappaleena edelleen! Ja koko ajan puhelin soi ja piippaa et joko joko joko!!!
Tahtoo jo synnyttämään!!!!!

Onsku 40+0
 
Onnittelut Pore71 tytöstä :heart:

Minäkään en ole viitsinyt sen erikoisemmin mitään talvivaatteita ostella, kun ajattelin että "talviaika" on kuitenkin niin lyhyt nyt näin isomahaisena. Muutenkaan ei kauheasti ulkona tarvitse olla, kun ei noita lapsia ennestään ole... kävelylenkin nyt pärjää normaaleilla housuilla ja kun vielä alle laittaa lämmikettä.
On nyt taas ihanaa kun tännekin on tullut lunta, toivotaan vaan että pysyis jonkin aikaa eikä heti muutu vedeksi ja loskaksi.
Jospa nyt lähtis tuonne lumeen käppäilemään ja sitten saunaan!!!
 
ja nyt taas hetken huilitauko... Aamusta olin siis kaupungilla asioita hoitamassa, ja nyt ensimmäinen kone vauvanvaatteita pestynä ja toinen pyörimässä! Huomenna jos sitten saisi loput vaatteet pestyä ja osan jo silitettyä kaappiinkin. Pakko vielä tarkentaa, että neljää koneellista ei vauvanvaatteita ole hankittuna, vaan kun kaikki harsot, peiton ja lakanat pesee, niin neljä koneellista tulee kaikista yhteensä.

Nyt taas taustalle...
 
Kuulumisia tältä päivältä tässä:

Kävin tänään Jorvissa: aluksi otettiin sydänkäyrää ja se näytti ensin liian tasaiselta. Onneksi kyljenvaihto auttoi ja vauva lähti lopulta liikkeelle ja käyrään saatiin vaihtelua. Tämän jälkeen lääkäri tuli ultraamaan (ja toinenkin, kun ensimmäinen ei saanut mittoja) ja painoarvioksi sai 3,7kg. Sanoi tosin itsekin (mä sanoin etten oikein usko siihen) että mahan päältä tunnustellen tuntuu kyllä yli 4 kiloiselta. Kätilön painoarvio oli 4,3kg. Kohdunsuu oli 1,5cm auki, mutta kohtu tuntui edelleen hyvin takana. Vauvan pääkin vielä liikkui, vaikka on syvällä lantiossa. Eli tuskinpa tässä synnytetään vielä aikoihin... Tuon sisätutkimuksen teki nuo kummatkin lääkärit (ai, että sattui!). Toivottavasti se ankara ronkkiminen saisi jotain aikaiseksi! Huomenna lääkärit päättää aamupalaverissaan mitä mun kanssa tehdään. Ymmärsin, että saan ainakin ajan aikaistettuun yliaikakontrolliin (raskausdiabeteksen ja vauvan ison koon takia). Normaalikäytäntö olisi rv41+5. Toivon kyllä kovasti, että lähtisi käynnistymään itsekseen, kun tuo vauvakin on NIIN iso...

Kätilö muuten antoi mulle vinkin, millä SAATTAISI saada itse synnytyksen käynnistymään: vesiperäruiske! Siis pussilla vaan vettä suoleen ja sillä selvä :) Mitenköhän se onnistuisi tän ison mahan kanssa yksikseen... Eilen illalla supisteli useamman tunnin ajan 10min välein, mutta kun eivät olleet kipeitä :(

Epiduraalista: mä kans sitä tässä vielä mietin. Ekan kohdalla se onnistui toisella yrittämällä ja noita jälkivaikutuksia oli. Toisen kohdalla en ehtinyt saamaan. Todennäköisesti yritän nyt ilman ja jos synnytys pitkittyy niin sitten otan. Ehkä. En ole vielä tarkkaan päättänyt ;)

ädä: ei haittaa vaikka kurkit; ei täällä mitään salaisuuksia ole :) Pitäisi varmaan vaan olla kysymättä mitään sukupuolesta ja jännätä loppuun asti. Mä olin ajatellut, että 4d olisi varma juttu, mutta näyttää siltä, että siinäkin niitä erehdyksiä sattuu.

mamelimuu: :flower: ONNEA tytöstä! :flower:

Onpas monella ollut kurjia kokemuksia kätilöistä. Tuo pötkylän kertoma oli kyllä jo aika tajuton!

HeMa: täällä eräs, kenen la meni jo... Mulla on lainassa siskon kantoliina (babybundler). Käytin sitä kakkosella ja aion nytkin käyttää, jos vauva vain viihtyy siinä.

Katja: Toivottavasti imetys alkaa sujumaan! Ja jos ei ala niin sitten korviketta vaan. Ei sulla ole kotona rintakumia että voisit halutessasi yrittää vielä uudestaan? Jaksuja! :hug:

P.O.A.: ihana hurmuri! Haluu kans... ja heti :)

Pore: :flower: ONNEA tytöstä! :flower:

Nuuskis: S U P P A R E I T A ja paljon sinne suuntaan! Kyll olis jo sun vuoro!

Jimena 40+2
 
Katja: :hug: Eihän se maailman loppu ole, jos ei imetä... Mutta niin kauan kun maitoa sulta noin hyvin tulee ja lypsät, kannustaisin kokeileen sitä tissiä kuitenkin päivittäin... Nimittäin, jos olis joku tyyliin sota-aika, niin saatashan se siitä varmaan syömään, jos muita vaihtoehtoja ei olis... Tarkotan tässä sitä, että kun tässä nää ihan alkupäivät on ohi, voipi ollakin, että se sittenkin nappaa kiinni... Vauvan täytyy vaan malttaa syödä siitä tisusta eritavalla, ja se on vaikeaa se! Ja sitä kumia vois kans koklata vielä myöhemmin uudestaan. Oot varmaan kokeillu imetystä sekä istuen- että makuulla. Mä en osannu ekaa imettää makuulla ollenkaan. Mutta pääasiahan on se muu läheisyys. Ettei mun tarkotus ole olla mikää imetysfanaatikko. :ashamed: Tosiaan vaan siksi kannustan vielä yrittämään, kun kerran maitoa tulee. Se onkin tosi hienoa, että olet jaksanut lypsää sitä vauvalle, niin saa tärkeet ensimmäiset viikot sun maitoa.

Hema: mistä katoit ne liinan sitomisohjeet? Mä sain liinan lainaks, mutta ohjeet oli hukas. Mä olen joskus opetellut jonku sidonnan, mut en varmaks muista. Yritin miehen päälle sitä pyöritellä, mut ei tainnu ihan mennä oikein. Mulla on rintareppu, mutta en ole siiitä tykännyt.
 
HeMa Mullakin on pikkuruun kantoliina. 1. lapsi tulossa ja yritän kyllä käyttää kantoliinaa ja mieskin on siitä innostunut. Sidontoja ollaan jo opeteltu. Meille sanottiin syynnäriin tutustuttaessa, että ottakaa kantoliina mukaan laitokselle, niin opettavat siellä sen käyttöä. Se oli kiva ylläri. Lisäksi testataan myös kestovaippoja.

Mulla on ollut tänään illalla kummallinen olo. Muutamia supppareita tulee ja oksettaa. Mahakin meni tänään aamulla sekaisin. Olisiko tyhjennys käynnissä? Just kun tehtiiin suunnitelmia tälle viikolla ja sovittiin muutama tapaaminen keskiviikolle ja torstaille ja haluaisin ehtiä niissä olla mukana, niin tulee synnytyksen oireita.... Tai sittens e on vain jotain muuta.....
 

Yhteistyössä