~~The Esikoisesta Haaveilevat~~<3<3

vauvahaaveita: Mäkin mietin aamulla että jos testais, mutta sitten ryntäsin vessaan ettei rupea tekemään liikaa mieli testata :D Kun tiedän että jos se on ihan tosi hailakka haamu niin sit oon ihan sekaisin loppupäivän, parempi odottaa että ois vahvempi jos on. :D

Sartsa83
vauvis kiitos :hug: :heart: ja teehä sit huomen aamulla se testi nii päästään sit tutkaileen tilanne. ;)

elviir-a siis nimenomaan MUILLA aloilla onkin tosi hyvät opetukset ja materiaalit mutta ei tällä mitä mä opiskelen... :/ .. hyvin oon taas valinnu. :(

opaali samaa teoriaa oon mäki miettiny koska mäkään en oo aikoihin kunnolla sairastellu mutta en oo myöskään raskaaks tullu. :/ ... on tää piruvie ihmeellinen tää naisen kroppa.

hempu joo ruokahalu kasvaa kummasti. ;) ... jees.. tarvii tota bio-folinia käydä ostaa tänää kun pitäs kummipojalle joku 1v lahja käydä kattoo ja samalla kaverille ja sen tytölle lahjat... jotkut muutaman euron koska tuli sairaalasta eka lasku jossa on joku 6 käyntiä... 154egee ja mitä laskin nii lääkkeisiin on nyt menny noin 200egee. Eihä tuo vielä paljoa ole ja vähemmän kun yksityisellä mut rahaa kuitenki näin opiskelijana. Hih, oot ihana :heart: jokoha se haikara alkais uskoon kun moni on sille jo koittanu sanoo parit valitut sanat? :D

Siili :hug: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug:

Tääl töissä oli kova keskustelu lasten hankinnasta..näillä kaikilla siis on jo lapsia enkä ole tämän palstan ulkopuolelle levitellyt tietoa yrittämisestä..
Kysyttiin kuinka monta lasta haluan..just...
Kun saisi joskus edes sen yhden niin jos katselis sitten!!!!!! :ashamed: :'(

Sartsa83
Oma napa: Tänään taasen kävin ultrailemassa lääkärillä. Mitään ihmeempää ei ollu vielä tapahtunu ja clomit on syöty ja yks menopur pistetty. Tämä lääkäri oli sitä mieltä että clomit ei ehkä oo mun kohdalla se paras ratkasu koska se saa joillakin limakalvon surkastuun vaikka muuten se erottelee vain muutamat munarakkulat joita lähdetään kasvatteleen. Pistelen nyt sitten menopuria viikonlopun ja maanantaina taasen katteleen mitä siellä on tapahtunu. Nyt on kaikki hormoonipolin lääkärit nähty... saa nähä kenet mä saan vakkariks vaiko meinaako nuo vuoronperään mua hoidella. *huokaa*... kaikki vaan puhuu omista näkemyksistä ja niillä ei tunnu olevan yhteistä säveltä ollenkaan. Mä haluisin tän ekan inseminaation tehneen lääkärin joka oli mulla 4 kertaa peräkkäin. Kaippa hällä on niin paljon muitakin hommia, ettei ehi, mut... hän vaan oli kaikista paras. Ja tänään taas tuli tämä mieltä musertava tieto:"hoidotkin ovat niin tuurista kiinni koska tärppää". Eli: mitäpä tässä raskautta toivomaan kun ei ite sitä pysty edistämään. Ottaa sen vastaan mitä tulee. Kaippa se plussatestikin joskus pärähtää kun sitten tuuri osuu kohdalle. :( ... ärh! Mäki tahtoisin jo plussata... yk23 tuntuu jo siltä että alkais pikku hiljaa olee oikee hetki.. oikee hetki ollu jo pitkään mut kun tuurilla mennään .... vitun tuuri!!!! :headwall:

Sartsa83
osaattekos muute kertoa että miten kun raskausmultivitassa on sitä foolihappoa yhtenä osana, että kun ostin sitten foolihappoa luontaistuotekaupasta tablettina että voiko sitä ottaa ns. kaksinkertaisen määrän päivässä? Vaikka foolihapossa lukee itsessään yksi tabletti päivässä ja raskausmultivitassa voi ottaa korkeintaan kaks sellasta tablettia päivässä.. että eikö se ole periaatteessa sama jos ottaa erikseen foolihappoa ja raskausmultivitaa???? Lisäks aloin syömään nyt d-vitamiineja, kun sitäkään ei saa mistään tarpeeksi. Ja greippimehu uppoo aika hyvi. ;) ... vaikkei tässä nyt ton tuurin osalta mitää voikaa tehä nii voin mä lääkitä itteni jotta keho toimis paremmin...

Sartsa, oisin aika varovainen noiden foolihappojen sun muiden kanssa ettei tule "yliannostusta".. Ainakin osassa vitamiineista on aika tarkka se suositus, sitä ei sais ylittää. Foolihapposuositus "normaaleilla" ihmisillä on 300 ug, raskaana olevilla, imettävillä ja joidenkin lähteiden mukaan myös hedelmällisessä iässä olevilla naisilla 400 ug.

Itse ostin tänään multivita plussaa (en jotenkin vaan kyennyt ostamaan sitä multivita raskaus-purkkia..) ja greippimehua. Mitä greippimehua te ootte ostanut? Ostin ainoata mitä löysin, Rybb & Deckers-merkkistä ja se on aika kallista! Siis lähinnä ajattelin ikuisena pessimistinä sitä, että jos joudun juoda sitä vuoden ja aina kierrossa joku 20 pvää niin tulee hintavaksi.. Mutta siis eihän se sinänsä kovin tyyris panostus ole, jos se yhtään auttaa raskautumiseen. Ja on aika paljon halvempi vaihtoehto kuin lapsettomuushoidot.. ;) Joten älkää käsittäkö tätä mehun kalleutta väärin, mietin vaan pihinä että löytyykö halvempaakin. :)

Sartsa83
Siili :headwall: :headwall: :headwall: :headwall: Vedin sitten tossa varmaan juuri yliannostuksen foolihappoa. Noh, jos nyt en sitten enempää sitä vetele.. riittää kun syö sitä raskausmultsikkaa... *huokaa*

Juu, mäkin ostin eilen tota samaa greippimehua ja kallista on! ..Mut ei ollu CITTARISSA muuta mehua.. outoa. Mut sitä nyt sitten naamariin ja toivomaan että tehoa ois. Ainii, mä en toivo enää mitään kun kyse on vain tuurista! Samperin pessimistisyyskin kun alkaa nostaan päätään. RÄYH!

Niin, lapsettomuushoidot tosiaan on myöskin hintavia ja me käydään vaan kunnallisella jossa on n. 50% halvempaakin kuin yksityisellä.. ja siihen päälle kaikki vitskut.. jeps. Noh, jos sitä lapsen sais niin rahalla ei ole merkitystä tässä yrittämisessä.

Sartsa, ikävä että sulla vaihtuu nuo lääkärit koko ajan. Tiedän miten ikävää se on, kun eri lääkäreiltä saa eri vastauksen / mielipiteen - vaikka kaikkienhan niistä pitäisi olla asiantuntijoita ja kertoa vaan faktoja. Ja kun on kyse itselle tärkeästä asiasta, niin minä ainakin haeskelen netistä paljon tietoa ja olen hyvin perillä perusasioista - joten jos lääkärit sekoilee niissä, niin uskottavuus on kyllä aika heikoilla. Eikä oikein voi mihinkään valittaakaan...

Sit vielä Sartsa, oliko sulla sitten limakalvo surkastunut? Vai puhuiko lääkäri omiaan? Senhän pitäisi nähdä ultrasta - eikö?

Foolihaposta. Mä muistelin lueskelleeni, että foolihaposta ei oikein voi saada yliannostusta. Surffailin tuossa äsken ja lisätietoa voi käydä katsomassa esim. täältä: http://www.biovita.fi/suomi/terveyssivut/foolihappo.html.

"Foolihappo on käytännössä myrkytöntä. Jos sitä ottaa päivittäin jättiannoksia, 15 mg eli 50 kertaa suomalaisen suosituksen verran (siis paketin verran päivässä), voi kuukauden kuluessa ilmetä mahavaivoja, huimausta, tasapainohäiriöitä ja muita keskushermosto-oireita."

Toki Siilin mainitseman suositukset ovat virallisia suosituksia. Itse olen hieman skeptinen suomalaisten suositusten suhteen (en pelkästään foolihapon suhteen)... :)

Itse söin jossain vaiheessa multivita plussaa + foolihappoa (molempia 1 tabletti). Nyt vedän pelkkää foolihappoa 2 / päivä (eli 600 mikrogrammaa).

Multivita plussasta. Mä popsein multivita plussaa samasta syystä kun Siilikin - eli en uskaltanut ostaa raskausvitamiinipurkkia (myyjät oli todella "avuliaita") apteekista. Kun kävimme lapsettomuuslääkärillä, niin hän kysyi vitamiineista ja sanoi, että jos syöt multivitaa, niin tarkista, että siinä ei ole A-vitamiinia. Ei ole kuulemma hyväksi, jos yrittää raskautta. Multivita Plussassa tietysti on, joten sen popsiminen on lääkärikerran jälkeen jäänyt.

Greippimehusta. Itse join jossain vaiheessa Valion greippimehua. Tosin taitaa olla kalliimpaa kuin tuo Rybb & Deckers.

Omassa navassa on eilen ja tänään ollut joku virus. Ehkä on sikaa, ehkä ei. Kuumetta tai muitakaan tyypillisiä oireita ei ole, mutta jaksamisessa on ollut pieni notkahdus eilen ja tänään. Virus on sattunut sopivasti samaan hetkeen kuin ovulaatio (ja tämän aamuinen aavistus siitä, että joko taas saan virtsatientulehduksen), joten voin varmuudella sanoa, että tähän kiertoon saan melko varmasti hyvät oireet. :)

Niitä odotellessa.

Rutkasti :hug: :hug: :hug: Sartsa83.

Puolet vähemmän yritystä takana kuin sinulla..voin vaan arvata kuinka rankaa tuo on. Tässä vaiheessa on niin luovutus-fiilis, vaikka pitäis pysyä positiivisena. Ei ole helppoa ei.
Ahdistaa tuo tuuri-ajatus..jos siihen ei voi yhtään mitenkään itse vaikuttaa. Hitsiäkö tässä sitte mitään tehdään.siis lasketaan päiviä ja kikkaillaan.
Masentavaa jos tällä millään ei ole mitään merkitystä..!!! :(

VOIIIIIRRRRRRÄPYLÄ!!!!

Foolihaposta. Mä muistelin lueskelleeni, että foolihaposta ei oikein voi saada yliannostusta. Surffailin tuossa äsken ja lisätietoa voi käydä katsomassa esim. täältä: http://www.biovita.fi/suomi/terveyssivut/foolihappo.html.

Ihmettelin miksei linkki toimi mutta siinä perässä onkin piste :headwall: Jos joku muu on yhtä viksu niin jättäkää piste pois niin helpottaa :p

Taffo82: Mullahan ovistestit on näyttänyt plussaa jo kolmesti tässä kierrossa...Että ihmettelen vähän samaa asiaa. Nyt viimeks eli kolme päivää sitten nännit olikin tosi arat (ennen ei oo ollu) ja valkovuotoa tuli juoksemalla. Eli nyt se vasta oikeesti taisikin olla.

Sanoit, että viiva oli vahva, mutta oliko se kontrolliviivaa vahvempi? Näyttääkö ne yleensä sinulle oviksen aikaan miten vahvaa viivaa? Mulla tulee vahvoja viivoja aika usein ja aina siinä jonkunlainen näkyy. Oviksen aikaan on tosi vahva, selvästi kontrollia vahvempi.
Jospa tämä kertoisi sinulle nyt raskautta! ;)

Eli tosiaan...Täällä ei mitään uutta. Oletin oviksen olleen ja aloitin popsia teroluteja...En oikein usko niiden vaikutukseen, mutta tuskin on haittaakaan, jos ovis kerran nyt on jo ollut. Soitin tänään labravastaukset ja ne oli kaikki ok. Prolaktiinikin oli hyvä. Mieli tekisi miehen siittiöt tutkituttaa...Olisikohan se tyhmää näin varhaisessa vaiheessa, yritystä nyt reilu puoli vuotta...?

Lääkelaitos tiedottaa näin yhden foolihappo-lääkkeen yliannostuksesta: Foolihapon akuutti toksisuus on vähäinen. Yliannostus ei todennäköisesti aiheuta oireita. Eli olet opaali ihan oikeassa! Tarkoitin vain että ylipäätänsä kannattaa vähän tarkkailla mitä vitamiineja sun muita pillereitä nappailee, sillä joillakin vitamiineilla tms. on haittavaikutuksia liikaa nautittuina.

Voi räkä ton A-vitamiini-jutun kanssa, meikätyttöhän nimittäin meni ja osti heti sen 200 pillerin paketin sitä Multivitaa. :headwall: Opaali, kertoiko lääkäri mikä siinä A-vitamiinissa sitten on huonoa raskautta yrittäessä?

Tällaisen löysin googlettamalla a-vitamiini ja raskaus: Raskaana olevien A-vitamiinin saantiin tulee kiinnittää erityistä huomiota, sillä tämä vitamiini vaikuttaa sikiön kasvuun ja kehitykseen. Liikasaantiin saattaa liittyä epämuodostuma- ja keskenmenoriski. A-vitamiinin saantisuositus raskauden aikana on sama kuin suositus aikuiselle naiselle eli 800 µg RE/vuorokaudessa. Imetyksen aikana saantisuositus on 1200 µg RE/vrk. Raskaana oleville on lisäksi määritetty A-vitamiinin saannin yläraja. Mahdollisten sikiövaurioiden johdosta A-vitamiinin saanti ei siis saisi ylittää 3000 µg/vrk, sillä jo yksikin suuri kerta-annos saattaa vaikuttaa haitallisesti sikiönkehitykseen.
Multivitassa A-vitamiinia on 300 ug, joten sillä ei taida vielä yliannostusta saa aikaan.. :D

Lisää googlen antia: Maksa on ravinnon ylivoimaisesti paras A-vitamiinin lähde. Muista ruoka-aineista rasvaiset maitotuotteet, kuten juustot, ovat hyviä A-vitamiinin lähteitä, vaikka määrät eivät riitäkään päivittäisen tarpeen täyttymiseen. Myös rasvalevitteissä on lisättynä A-vitamiinia, ja rasvalevitteet ovatkin merkittävä A-vitamiinin lähde. Yksin rasvalevitteiden sisältämään A-vitamiiniin ei voi kuitenkaan luottaa, sillä riittävä päiväsaanti saavutetaan vasta 100 grammalla levitettä. Beetakaroteenin muodossa saatavaa A-vitamiinia saa runsaasti esimerkiksi porkkanasta ja pinaatista, joista 100 grammaa riittää päivittäisen tarpeeseen. Muita kasviksia pitääkin syödä jo runsaammin.
-----> mä en syö maksaa enkä oikeastaan rasvaisia maitotuotteitakaan. Porkkanoita napsin mutta voin vaikkapa jättää sitten niiden syönnin vähemmälle.
Niin että uskallankohan mää jatkaa noiden Multivita-nappien syömistä..?! Hmmm..

Sartsa83
Suomessa saa nyt vapaasti ostaa vahvoja vahvoja (800 µg) foolihappovalmisteita - myös terveyskaupoissa ja marketeissa.
Tämän tekstin löysin juuri tuolta miipelin mainitsemalta sivulta, joka ei auennut muuten miipeli suoraan tuosta. Tuolla kuitenkin myös puhuttiin näin:
Yhdysvaltain tiedeakatemia teki takavuosina pahan virheen puolittaessaan foolihapon saantisuosituksen 400:sta 200 µg:aan/vrk. Nyt USA:ssa on jouduttu palauttamaan alkuperäinen suositus.

Useimmat muut maat seurasivat valitettavasti Yhdysvaltain esimerkkiä ja asettivat saantisuositukseksi 200 µg/vrk, (Suomessa Kansanterveyslaitos suositteli vain 180 µg/vrk), joka on aivan liian vähän. Kun Yhdysvallat nosti suosituksen takaisen 400 µg:aan, nosti Suomi sen 300 µg:aan (pakon edessä vastahakoisesti, sillä kansanterveyslaitos vastustaa vitamiineja). Syynä olivat monet uudet tutkimukset, joiden mukaan foolihappo ehkäisee sikiövaurioita sekä sydän- ja verisuonitauteja.

Raskauden ja imetyksen aikana meillä suositellaan 400 µg/vrk, mikä vaatii foolihapon ottamista tablettina sillä juuri kukaan ei saa sitä suomalaisesta ruuasta näin paljoa. Myös Kanadassa, Unkarissa ja monissa muissa maissa väestön yleinen suositus nostettiin pari vuotta sitten 400 µg:aan. Koska käytännössä aniharva ihminen saa ruuastaan foolihappoa 400 µg/vrk, alettiin 1998 Yhdysvalloissa ja eräissä muissa maissa lisätä foolihappoa elintarvikkeisiin. Lisäyksen vaikutuksia väestössä on tutkittu ja tulokset ovat erinomaiset: Sikiövauriot ovat jo vähentynteet 20% ja myös sydäntautisuuden odotetaan vähenevän.
Että ota nyt sitten selvää. Fakta on etten vedä sitä nyt sitten enempää. Että raskausmultivita saa riittää. Tosin katsoin juuri pakkauksia niin tuossa foolihappovalmisteessa on 300mikrogrammaa ja raskausmultivitassa yhdessä tabletissa 200mikrogrammaa eli oon ottanut vaan tuon 200mikrogrammaa liikaa, jos kerta suomessa suositus on tuo 300mikroo päivä. Ja sit kun oon raskaana niin sitten riittää kun otan 2 tablettia raskausmultivitaa päivässä niin saan sen 400mikroo täyteen.

Aika jänniä juttuja nää.

Mä en tiiä mittää noista vitamiineista..Edda:Mulla kierto ollut kuin kello,yleensä sen 27 päivää,ekaa kertaa nyt ovista tikuttelin,aloitin kp4...ihan blanco,viivanpaikka toki oli kontrolliviivan lisäksi,kp 13 tuli vahva viiva,mutta ei ollut yhtä vahva kuin kuin kontrolliviiva,ihan punainen kuitenkin,kp 14 hailakampi ja sen jälkeen eiliseen kp 24:een taas ihan blanco,viivanpaikkaa lukuunottamatta.Nyt sellainen kp14 näköinen viiva,punainen kuitenkin..Voi helvetti mikä sepustus! :LOL: Njoo,googlasin ja monella tullut superviivat ovitestiin jos on tehnyt myös positiivisen r.testin,mutta oli myös monella ihan ovistesti "haamusta" ollut sitten pos. r.testikin...Joten en oikein ota nyt selvää tästä,harmittaa vaan kun miettii koko ajan,kuitenkin lämmöt ollut kohta pari viikkoa koko ajan yli 37 ja mahakrampit vaan jatkuu,oon kuitenkin ite sillä mielellä et ne menkat tulee sata varmasti :'( .Huoh,olipa kamala kirjelmä,ANTEEKSI!Kaikille tarvitseville iso rutistus :hug: ,ja jännäilijöille PUUUH PLUSSAPUHURI!!!

Sartsa83
Taffo Hyvin tuosta selvän sai. :) :hug: :heart: ...Ja uso ny jo että siä oot raskaana!!! Teet nyt vaan sen oikeenki raskaustestin nii näjet. Ei tuo nyt muutakaa voi olla ellei siulta oo jääny menkat pois ja nyt uus ovis olis... empä jaksa uskoa. Aika vahvasti uskon että nyt on meitin taffoo tärpänny. :D Testiä kehiin ja näkemään iteki että seki on plussa. ;)

Yhteistyössä