Terveydenhoitaja käytössänne

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Terkkari
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minulla todettu kulumaa isonvarpaan tyvessä. Varvas särkee siitä tyvestä aika ajoin. Nyt on samanlaista särkyä molempien peukaoiden tyvessä. Lisäkin oikea olkapääni klonksahtaa välillä kuin paikoilleen. Siitä kuuluu myös selvä ääni silloin. Klonsahdus tapahtuu vain kun nukun oikealla kyljelläni. Herään siihen myös.
Onko minulla nyt joku alkava nivelvaiva?

Et keroo ikääsi, joten on vaikea arvioida onko todettu kuluma ikään liittyvää normaalia kulumista. Sormiin helposti tulee samantyylistä kulumaa kuin varpaidenkin alueelle. Oletko käynyt fysioterapeutin vastaanotolla kertomassa vaivoistasi? Hän osaa hyvin tutkia ja antaa ohjeita oireiden helpottamiseksi.

Kyllä, niinsanotuissa ääripelkotapauksissa on sektio mahdollista tehdä myös nukutuksessa. Olethan kertonut pelostasi neuvolassa ja hakeutunut pelon vuoksi synnytyspelkopolille? Tärkeintä on, että pelkoasi saadaan "hellitettyä".

Ensimmäinen neuvola vasta tulossa... Olen varmasti ääripelkotapaus kun melkein pyörryn pelkästä ajatuksesta joka kerta... Ja pelko koskee kaikkea missä voi sattua.

[QUOTE="äiti";22892674]Mistäkö johtuu? No ihan perus flunssan yhteydessä korvat tulehtuu joka kerta. Vai mitkä ne syyt voisivat olla?[/QUOTE]

Syitä korvatulehdukselle voi olla useita; bakteerit, korvan rakenne, alhainen vastustuskyky jne. Rakenteellisten syiden vuoksi korvat putkitettaisiin.

[QUOTE="Vieras";22892641]Kondyloomasta kysymys.

eli meillä on puolison kanssa molemmilla tämä tauti, oireet hoidetaan rasvalla ja on pysynyt melko hyvin kurissa. PaPa-kokeissakaan ei ole ollut mitään huolestuttavia solumuutoksia.

Mutta yksi asia on jäänyt vaivaamaan, voiko kondylooma tarttua lapseen jos nukumme samassa sängyssä? Usein nukumme alasti ja on tietenkin mahdollista että oireileva alue on koskettanut samaa kohtaa lakanasta johon lapsikin koskettaa.. Tai miten esim yhteissuihkussa, tuleeko minun desinfioida oman alapesun jälkeen käteni vai riittääkkö saippua pesu? Onko tässä mitään todellista syytä pelkoon?[/QUOTE]

Pääasia on, että olette puolisonne kanssa saaneet hoitoa. Muista säännöllisesti käydä papa-kokeessa.

Ei kondylooma tartu lapseenne samassa sängyssä nukkumisesta eikä suihkunkaan yhteydessä. Toki tärkeää on muutenkin huolehtia hyvästä hygieniasta. Suihkussa toki kannattaa aina lapsi pestä ensin, jonka jälkeen peset vasta itsesi. Suihkun jälkeen aivan normaali käsienpesu sinulle riittää, desinfiointia ei tarvita.

Et keroo ikääsi, joten on vaikea arvioida onko todettu kuluma ikään liittyvää normaalia kulumista. Sormiin helposti tulee samantyylistä kulumaa kuin varpaidenkin alueelle. Oletko käynyt fysioterapeutin vastaanotolla kertomassa vaivoistasi? Hän osaa hyvin tutkia ja antaa ohjeita oireiden helpottamiseksi.

Olen 47v. Keväällä kävin ihan muun syyn takia fysioterapiassa. Valitin silloin myös varvastani, mutta ei hän siihen mitään osannut sanoa. En ole sen jälkeen käynyt kuin lääkärissä joka määräsi röngeniin ja siellä näkyi tuo kuluma isossa varpaassa.

Pitänee käydä lääkärissä sillä tuskin itsehoidosta on apua näihin vaivoihin.

Syitä korvatulehdukselle voi olla useita; bakteerit, korvan rakenne, alhainen vastustuskyky jne. Rakenteellisten syiden vuoksi korvat putkitettaisiin.

Kuinka kauan uskaltaa korvatulehdusta hoitaa pelkällä kipulääkkeellä, jos se menisi ohi? Joka tulehdukseen ei huvittaisi antibiootteja syöttää, kun hyvät bakteerit vähenee entisestään ja vastustuskyky alenee.

Mitä noille bakteereille tai alhaiselle vastustuskyvylle tekee, jollei syy ole rakenteellinen? Gefilustuotteet jo käytössä.

Miten pysyt kärryillä uuden tiedon perässä? Koulutetaanko teitä vuosittain vai onko ajantasalla pysyminen omalla vastuulla?

Meidän neuvolatäti (muutama vuosi sitten) oli ihan pihalla uusimmista tuulista ja suosituksista esim. D-vitamiinin suhteen. Tädidn jutut olivat usein sitä luokkaa, että annoin mennä toisesta korvasta ulos. Itse otin tarkasti selvää kaikesta vauvanhoitoon liittyvästä, mutta terveydenhoitajai oli pihalla kuin lumiukko.

[QUOTE="Poikien äiti";22892680]Mikä on 2,5 v:lle se hemoglobiinin raja, että suosittelet lisärautaa?[/QUOTE]

2,5 vuotiaan lapsen hemoglobiinin raja-arvoina pidetään: 113-147. Jos hemoglobiini lähtee lähestymään 113g/l on syytä jo miettiä ruokavalion ravitsevuutta ja raudan lähteitä, tarvittaessa lisärautaa.

[QUOTE="Liila";22892726]Miten pysyt kärryillä uuden tiedon perässä? Koulutetaanko teitä vuosittain vai onko ajantasalla pysyminen omalla vastuulla?

Meidän neuvolatäti (muutama vuosi sitten) oli ihan pihalla uusimmista tuulista ja suosituksista esim. D-vitamiinin suhteen. Tädidn jutut olivat usein sitä luokkaa, että annoin mennä toisesta korvasta ulos. Itse otin tarkasti selvää kaikesta vauvanhoitoon liittyvästä, mutta terveydenhoitajai oli pihalla kuin lumiukko.[/QUOTE]

Pitkälti koulutettavuus riippuu työnantajasta. Meillä säännölliset koulutukset työnantajan puolesta kerran kuukaudessa. Toki myös omalla aktiivisuudella on paljon tekemistä, itse ainakin lueskelen kovasti uusimpia tutkimustietoja ja ammattikirjallisuutta, näin pysyy omakin työ mielenkiintoisena.

Kurjaa, jos kokemuksesi terkkarista on mainitsemasi lainen.. silloin ei neuvolakäyntejäkään usein kauhean hyödyllisinä koeta. Huomasittehan muuten, että nyt D-vitamiinisuositukset olivat jälleen muuttuneet :)

[QUOTE="Karenina";22892754]Voinko kortisoni voiteita käyttää raskaana ollessa.[/QUOTE]

Kyllä, raskaanaolevien tai imettävien äitien ihottumia voidaan tarvittaessa hoitaa kortisonivoiteilla. Muistathan voiteiden oikeanlaisen käytön sekä huolellisen perusrasvauksen.

1.Labrakysymys,tiedän että vaikea..: Onko normaalia että osa lymfosyyteistä on atyyppisia kun lymfosyytit ovat virusinfektiossa koholla?Kontrollissa ei enää ollut.
2.Jaetaanko vielä kausi.inf.rokotuksia?

Minulla on tulee ajoittain vieläkin tuhruvuotoa vaikka synnytyksestä on jo reilut 3kk. Mistä voisi johtua? Jos jotain on jäänyt kohtuun, niin oireileeko aina kuumeella ja vatsakivuilla yms? Entäs kuivat limakalvot, liittyykö siihen jotain "erityisiä" tuntemuksia?

[QUOTE="manna";22892822]1.Labrakysymys,tiedän että vaikea..: Onko normaalia että osa lymfosyyteistä on atyyppisia kun lymfosyytit ovat virusinfektiossa koholla?Kontrollissa ei enää ollut.
2.Jaetaanko vielä kausi.inf.rokotuksia?[/QUOTE]

1: Kyllä, on normaalia, että osa lymfosyyteistä on atyyppisia infektiotapauksissa. Jos virusoireesti ovat hävinneet ja kontrollissa kaikki ok, ei huolta.

2: Kyllä, kausi-inf. rokotuksia jatketaan nyt vielä toistaiseksi. Rokottamisesta infektioaikana ei ole haittaa.

[QUOTE="minä";22892922]Minulla on tulee ajoittain vieläkin tuhruvuotoa vaikka synnytyksestä on jo reilut 3kk. Mistä voisi johtua? Jos jotain on jäänyt kohtuun, niin oireileeko aina kuumeella ja vatsakivuilla yms? Entäs kuivat limakalvot, liittyykö siihen jotain "erityisiä" tuntemuksia?[/QUOTE]

Merkitystä on paljon tuhruvuodon määrällä ja hajulla. Jos vuoto ei haise pahalle, se luultavimmin on normaalia. Jos kohtuun on jäänyt "ylimääräistä" se yleensä ilmenee vuotona, kuumeiluna sekä kipuina. Mielestäni sinun on järkevintä käydä tulehdusarvo kokeella, joka poissulkee kohtuun liittyvät tulehdukset. Jouduttiinko alapäätä kovasti ompelemaan synnytyksen yhteydessä? Tästäkin välillä turhuvuotoa pitkään tulee, etenkin kun tikit alkavat sulamaan. Kuivat limakalvot lähinnä oirehtivat ärsytyksestä, esim. seksin jälkeen.

1: Kyllä, on normaalia, että osa lymfosyyteistä on atyyppisia infektiotapauksissa. Jos virusoireesti ovat hävinneet ja kontrollissa kaikki ok, ei huolta.

2: Kyllä, kausi-inf. rokotuksia jatketaan nyt vielä toistaiseksi. Rokottamisesta infektioaikana ei ole haittaa.

1.Kiitos paljon.Tämä siis 4v tytölläni.Oireet ovat pois.
2.KANTASI 2010-1011 kausi.inf.rokotteeseen,laittaisitko esim.omalle lapsellesi juuri tämän missä sika mukana?Pyydän vastaamaan nyt hlökohtaisella tasolla,en ammattinimikkeen takaa ;)

[QUOTE="manna";22893090]1.Kiitos paljon.Tämä siis 4v tytölläni.Oireet ovat pois.
2.KANTASI 2010-1011 kausi.inf.rokotteeseen,laittaisitko esim.omalle lapsellesi juuri tämän missä sika mukana?Pyydän vastaamaan nyt hlökohtaisella tasolla,en ammattinimikkeen takaa ;)[/QUOTE]

Tuo kausi-influenssarokote on suuri kysymysmerkki. Onko lapsesi päiväkodissa?
Itse työskentelen nyt sellaisessa paikassa, missä olen nähnyt vakaviakin influenssa sekä sikainfluenssatapauksia. Ajattelen henkilökohtaisesti, että omalle lapselleni rokotteen laittaisin. Itsekin rokotteen olen ottanut. Kuitenkin, vakava influenssa voi aina johtaa kuolemaan, kun rokotteista ei ole todistettu olevan haittavaikutuksia. Täytyy muistaa, että media kovasti suurentelee asioita. Itse luottaisin suomalaiseen tutkimustyöhön ja ammattilaisten arvioon rokotteiden turvallisuudesta.

Merkitystä on paljon tuhruvuodon määrällä ja hajulla. Jos vuoto ei haise pahalle, se luultavimmin on normaalia. Jos kohtuun on jäänyt "ylimääräistä" se yleensä ilmenee vuotona, kuumeiluna sekä kipuina. Mielestäni sinun on järkevintä käydä tulehdusarvo kokeella, joka poissulkee kohtuun liittyvät tulehdukset. Jouduttiinko alapäätä kovasti ompelemaan synnytyksen yhteydessä? Tästäkin välillä turhuvuotoa pitkään tulee, etenkin kun tikit alkavat sulamaan. Kuivat limakalvot lähinnä oirehtivat ärsytyksestä, esim. seksin jälkeen.

Ei tullut yhtään tikkiä, alapäässä ei juurikaan minkäänlaisia tuntemuksia parin päivän päästä synnytyksestä. Seksin jälkeen ei myöskään arista. Vuoto haisee mielestäni vahvasti verelle vaikka onkin ruskeaa. Ja tosiaan sitä tulee useimmin vain pyyhittäessä. Häiritsee kovasti kuitenkin..

[QUOTE="minä";22893157]Ei tullut yhtään tikkiä, alapäässä ei juurikaan minkäänlaisia tuntemuksia parin päivän päästä synnytyksestä. Seksin jälkeen ei myöskään arista. Vuoto haisee mielestäni vahvasti verelle vaikka onkin ruskeaa. Ja tosiaan sitä tulee useimmin vain pyyhittäessä. Häiritsee kovasti kuitenkin..[/QUOTE]

Suosittelen, että käyt huomenna lääkärissä ja pyydät tulehdusarvot mitattaviksi. Turha ottaa mitään riskejä.

Tuo kausi-influenssarokote on suuri kysymysmerkki. Onko lapsesi päiväkodissa?
Itse työskentelen nyt sellaisessa paikassa, missä olen nähnyt vakaviakin influenssa sekä sikainfluenssatapauksia. Ajattelen henkilökohtaisesti, että omalle lapselleni rokotteen laittaisin. Itsekin rokotteen olen ottanut. Kuitenkin, vakava influenssa voi aina johtaa kuolemaan, kun rokotteista ei ole todistettu olevan haittavaikutuksia. Täytyy muistaa, että media kovasti suurentelee asioita. Itse luottaisin suomalaiseen tutkimustyöhön ja ammattilaisten arvioon rokotteiden turvallisuudesta.

Ok.Tytär 1,5 v ei ole päiväkodissa,mutta isosiskot koulussa/kerhossa.Perheen muut jäsenet saivat viime vuonna tuon Pandemrixin.suuri on kysymysmerkki minullekin,mutta viime vuosi teki sen että olen lykännyt 1.5 veen rokottamista.Ja nyt kun h1n1 huippu on ilmeisesti ohi,en tod.näköisesti ota enää.Kiitos kuitenkin!

Mikä on kantasi lääkkeiden käyttöön raskausaikana? Olen viikolla 30 raskaana, ja kärsin kovista kivuista pidempään istuessa ja seistessä. Voin yleensä päivässä istua pari tuntia kivutta, ja välillä pitää päästä makoilemaan. Kivut helpottavat siis vain maatessani selälläni. Viimeisimmän lääkärin mielipide asiaan oli, ettei raskaus ole sairaus, ja että minun pitää käydä normaalisti töissä (teen istumatyötä) ja syödä jatkuvasti kipulääkkeitä. Kuitenkin kaikki lähteet, joita olen itse löytänyt, ovat olleet sitä mieltä, että vaikka parasetamolilla ei ole todettu olevan haittavaikutuksia äidille tai sikiölle, on kaikkien ei-välttämättömien lääkkeiden käyttöä syytä rajoittaa. Onko mielestäsi järkevää jatkaa istumista ja napsia pillereitä, kun vaihtoehtona on, että oikeilla asennoilla ja levolla kipu voitaisiin suurilta osin välttää?

Yhteistyössä