Voiko terveydenhoitaja laittaa lähetteen synnärille arvioon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ?????
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

?????

Vieras
Käynnistyksen arviointiin siis.

Vai tarviiko lääkärin lähetteen. Lääkäri sanoi että mun pitää ottaa yhteyttä neuvolaan ensi viikolla jos en jaksa enää mun kipuja. Että laittavat lähetteen sitten.

Mulla on normaali neuvolakäynti alkuviikosta niin voiko terveydenhoitaja laittaa sen lähetteen samalla?

Minkähänlaisia käytäntöjä tässä yleensä on.

Meillä päin vain ns. rutiinilähetteet voi tehdä terveydenhoitaja. Esim. jos sikiö on perätilassa, lähete ultraan ja synnytystapa-arvioon tehdään viikolla X, tai jos äidillä on raskausdiabetes, tehdään lähete kokoarvioon viikolla Y, mutta näistä on selkeät ohjeet. Plus tietysti kiireelliset tapaukset menee kenen tahansa lähettämän (sydänäänissä poikkeavaa tms.). Mutta muut tekee lääkäri.

Toisaalta jos lääkäri on jo arvioinut sinun tilanteen kertaalleen, niin sen perusteella voi olla että th voi tehdä "lähetetään lääkärin aiemman ohjeen mukaan..." lähetteen. Mut joo, ei ole varma :)

Kyllä voi terveydenhoitaja laittaa sinulle lähettee äitipolille. ei tarvita lääkäriä, kuten joku edellä kirjoitti. Äitiysneuvolalääkäri on neuvoloissa yleensä 1-2krt viikossa ja aikoja ei todella läheteaijoiksi laiteta. Eli terkkari VOI ja SAA lähettää myös muissa tapauksissa kuin "vieras" yllä kirjoitti. eli aina kun on tarvetta äitipoli kontrolliin, liittyi se sitten odotukseen, vaivoihin, perussairauksiin, synnytyspelkoon, synnytykseen tms

^ Noin ja meillä ei edes neuvolalääkäriä ole omassa terveyskeskuksessa vaan pitää mennä kaupunkiin sen takia... Molemmissa raskauksissa terkka on laittanut lähetteen äitipolille aina kun on ollut tarve.

Yhteistyössä