Terveellisin makeutusaine?

  • Viestiketjun aloittaja mh
  • Ensimmäinen viesti
lukekaa tarkemmin ja ymmärtäkää lukemanne
Epäterveellinen NATRIUMglutamaatti (E621) on Glutamiinihapon (lyhemmin glutamaatin) natriumsuola. Eli Intiaanisokeri ei sisällä liiallisesti käytettynä terveydelle haitallista Natriumglutamaattia, vaan pelkkää Glutamiinihappoa (glutamaattia).
 
lukekaa tarkemmin ja ymmärtäkää lukemanne
Sinä nimim. "intiaanisokeris sa", joka olet muka saanut glysiinistä allergisia oireita. Sinäkään et ole todennäköisesti saanut oireitasi luontaisesta aminohaposta nimeltä glysiini, vaan jostakin sen keinotekoisesta johdannaisesta, esim. alkyylidi(aminoetyyli)glysiinistä, jota käytetään säilöntäaineena.

Älkää hyvät ihmiset tehkö pikaisia johtopäätöksiä "sinne päin" olevista aineiden nimityksistä! Kyse on usein aivan eri asiasta, vaikka sanassa vaihtuisi tai poistettaisi vain yksikin kirjain - saati sitten kokonainen etuliite!
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Alkuperäinen kirjoittaja Hisu:
Mua kiinnostaisi kanssa... mä kokeilin karppausta parin viikon ajan, ihan ok juttu muuten mutta tuli tosi tosi huono olo välillä, niin että pakko oli maate mennä kunnes helpotti. Myöhemmin tajusin että se johtui siitä kun tuli juotua silloin light-mehuja ja limuja ja käytettyä makeutusaineita (makeanhimon vuoksi) paljon, enemmän kuin yleensä sokeria. Mulle ainakaan ne keinomakeutusaineet eivät sovi. Mutta sokerille olisi kiva löytää joku vaihtoehto, ellei sitten se perussokeri ole se terveellisin vaihtoehto, tai vähiten haitallisin.
mikset käytä steviaa?
mitä se on?
 
kukin tavallaan
Mulle tulee pansuolastakin migreeni, mut onhan hyvä, kun tietää, ettei tarvi nappuloita syödä ikinä eikä kärsiä niiden sivuvaikutuksista.

Kotimainen hunaja on paras makeutusaine:
http://koti.utanet.fi/~paula/kotikokkeli/elaine.html
 
Alkuperäinen kirjoittaja lukekaa tarkemmin ja ymmärtäkää lukemanne:
Epäterveellinen NATRIUMglutamaatti (E621) on Glutamiinihapon (lyhemmin glutamaatin) natriumsuola. Eli Intiaanisokeri ei sisällä liiallisesti käytettynä terveydelle haitallista Natriumglutamaattia, vaan pelkkää Glutamiinihappoa (glutamaattia).
Niin.. Ja mä en usko että se glutamiinihappo on sinänsä haitallista, vaan ennemmin että jotku on vain herkistyny sille aineelle. Jos verrataan vaikka siihe että joku on allerginen kalalle mutta silti kala ei ole epäterveellistä.
 
ap
Siirryn takaisin intiaanisokerin käyttäjäksi. Glutamiinihappo on luonnosta peräisin oleva aine, joka on hyväksi kehitykselle. Ei pitäisi hätiköiden uskoa kaikkea mitä täältä lukee. :) Alla on yksi teksti jonka löysin, mutta kannattaa kysyä asiaa vaikka ravitsemusterapeutilta..

XI Glutamiinihappo

Glutamiinihappo tai glutamaatti, joka on sen anioninen muoto, on yleisin ravinnon eläinperäinen proteiini ja se on solujen metabolian määrällisesti tärkeimpiä aminohappoja. 16 % lihan ja 20 % maidon proteiineista on glutamiinihappoa. Eniten glutamiinihappoa ravinnostaan saavat vastasyntyneet. Rintarauhasessa on selektiivinen aminohappojen kuljetusmekanismi niin että glutamaatin pitoisuus nousee maidossa 40-kertaiseksi plasmaan verrattuna. Muiden aminohappojen pitoisuudet ovat 1-15-kertaisia äidinmaidossa plasmaan verrattuna (Ramirez, 2001). Vastasyntyneet saavat äidinmaidossa 5 g/kg proteiinia päivässä (Koletzko, 2002) ja tästä on glutamiinihappoa noin 1 g/kg.
 
kettis
Stevia, alentaa verenpainetta, ei sisällä kaloreita, valmistettu stevia-kasvin lehdistä.
ei saa myydä eu:ssa makeutusaineena, koska romahduttaisi sokeri- ja makeutusaineteollisuuden.
myydään yrttinä!
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja varmuuden vuoksi :
Laki kieltää kaikkien glutamaattien laittamisen lasten ruokiin. Mut ei niitä siedä kaikki aikuisetkaan:
http://koti.utanet.fi/~paula/kotikokkeli/eilen.html
Onkohan tässä nyt mennyt glutamaatit ja natriumglutamaatit sekaisin? Mun mielestä nuo sivut on ensiksikin tosi epäselvät ja toiseksi provosoivaa humpuukia.
 
Sokeri. Tai hunaja. Minä EN käytä keinotekoisia makeutusaineita; ne maistuu ihan hirveelle "esanssille" ja uskon niiden olevan muutenkin haitallisia. Noo, onhan sokerikin, mutta "vaan" hampaille ja ehkä painolle. EIHÄN esim. leivonnaisia nyt kilokaupalla tarvitse naamaan ahtaa.
 
Mä mietin tuota steviaa että onko valkoinen stevia (uute) huonompi vaihtoehto kuin lehtijauhe? Ainaki se lehtijauhe on niin pahaa ettei sitä voi käyttää mihinkään, kun taas valkoinen menee melkein missä vaan ja se on hyvää. :p
 
tahtos siemeniä
Mä mietin tuota steviaa että onko valkoinen stevia (uute) huonompi vaihtoehto kuin lehtijauhe? Ainaki se lehtijauhe on niin pahaa ettei sitä voi käyttää mihinkään, kun taas valkoinen menee melkein missä vaan ja se on hyvää. :p
Täytyisi löytää jostakin luomustevian siemeniä. Ne ei ole kitkeriä ja tuleehan se maku siitä millä se kasvatetaankin. Lajike-erot on tavallisimpia syitä.
 
"hippi"
Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;18982959:
hedelmäsokeri tai sitten ihan se valkoinen tavallinen sokeri. makeutus aineet ei ole terveellisiä.
Jos sokerin määrä on päässyt elämässä kohoamaan tasole, jossa sitä pitäisi käydä rajoittamaan, niin hedelmäsokerista kannattaa alottaa.

Tavallisesta sokerista puolet on hedelmäsokeria ja se on siten parempi vaihtoehto kuin hedelmäsokeri
 
tekevät ulkomailla
Sokeri on hyvä ja aspartaami on myös hyvä, me maustetaan kaikki ruuat sokerilla ja soijjalla ne on hyviä, joskus käytetään valmismaustesekoituksia, niitäkin saa tooosi hyviä maustekaupoista ostettua.
 
"vieras"
No en ainakaan antais edes pientä määrää! Kirjassa Voita syöpä! professori kertoo, että SYÖPÄSOLU tarvitsee glutamiinihappoa. Se riittää mulle perusteeksi enkä migreenilääkkeitä suostuis syömään, vaikka ne onmulle 4 kertaa määrätty.
Tiesitkö, että syöpäsolu tarvitsee myös VETTÄ? ;)

Sokereista glukoosi on keholle helpoiten hyödynnettävissä, xylitolista on varmaan eniten hyötyä.
 
Ei-herkkuhirmu
Älä mitään noista. Itse olen jättänyt makeat kokonaan pois ja vielä olen ihan hengissä. :D
Eihän se sokeri nyt välttämätöntä ihmisen elimistölle ole. Luontaisesti sokeria saa hedelmistä. Hedelmissä alunperin oleva sokeri ei ole mitenkään haitallista. Banaanikin tosin maistuu nykyään ällömakealle.
 

Yhteistyössä