Terveellisin makeutusaine?

  • Viestiketjun aloittaja mh
  • Ensimmäinen viesti
edla
http://fi.wikipedia.org/wiki/Glutamiinihappo
tuoltahan se selvisi minullekin, eli se on siis pidempi nimitys kaikkien tuntemalle glutamaatille eli
Glutamiinihapon natriumsuolaa, natriumglutamaattia, käytetään arominvahventeena (lisäaine E 621).

Uskomatonta. olen luullut että nuo sokerit on terveellisempiä, mutta ne sisältääkin arominvahventeita joka aiheuttaa kaikkia allergioita ja syöpää ja mitä vielä. Voi ei!
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja aplle:
no lue se uudeelleen... siellähän on linkit missä selitetään paremmin:)
Siinä on yli sata sivua linkkejä, että tässä menee vähän aikaa. Voisitko muutamia pääkohtia laittaa..

Mä en muuten ymmärrä kuka noita sivuja laatii, joissa on kymmentä eri kirjasinlajia ja -kokoa samassa tekstissä ja monia värejä ja vielä mustalla pohjalla erivärisiä tekstejä.. huoh.. :)
 
lääkettä
Alkuperäinen kirjoittaja edla:
mitä se glutamiinihappo aiheuttaa (joka on raakaruokosokerisa ja intiaanisokerissa)
Lääkelaitoksen sivuilla sitä on ainakin noissa lääkkeissä eikä siksi ole vaarattomia:
http://spc.nam.fi/indox/nam/humspc.jsp?nimi=&luvanhaltija=&myyntilupanro=&atc=&freetext=glutamiinihappo&vaikuttavat=&muoto=&haitta=&kaytto=&vasta=&x=0&y=0


 
intiaanisokerissa
Glysiinistä olen saanut myrkytysoireet sellaisesta voiteesta, mitä levittelin jalkaan ja se voide oli myynnissä marketissa. Olen sentään aikuinen mut onneksi se glysiini luki purkin kyljessä, älysin pestä pois välittömästi:
http://spc.nam.fi/indox/nam/humspc.jsp?nimi=&luvanhaltija=&myyntilupanro=&atc=&freetext=glysiini&vaikuttavat=&muoto=&haitta=&kaytto=&vasta=&x=0&y=0
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja pst:
Eihän sitä sokeria turhan takia ole silloin aikoja sitten puhdistettu!
Tuskin sillä puhdistamisella kovin jalot perusteet on ollu. Kaikki muutkin on puhdistettu valkoisiksi ja ravintoaineettomiksi, esim jauhot.
Mutta mua jäi vaivaamaan se glutamiinihappo. Missä kaikissa muissa sitä on? Täytyykö kaikkea vehnääkin välttää?
 
edla
nostan, jos joku haluaisi ja osaisi perehtyä aiheeseen paremmin.
Miksi täysruokosokeri, eli intiaanisokeri onkin täynnä "myrkkyjä" eli glutamiinihappoa, eli glutamaattia, eli arominvahvennetta sekä muita aminohapoja (kuten glysiini ja muita joita en ole ennen kuullutkaan).
Kun yleisesti puhutaan kuinka paljon terveellisempää se on kuin puhdistettu valkoinen sokeri.
 
Hisu
Mua kiinnostaisi kanssa... mä kokeilin karppausta parin viikon ajan, ihan ok juttu muuten mutta tuli tosi tosi huono olo välillä, niin että pakko oli maate mennä kunnes helpotti. Myöhemmin tajusin että se johtui siitä kun tuli juotua silloin light-mehuja ja limuja ja käytettyä makeutusaineita (makeanhimon vuoksi) paljon, enemmän kuin yleensä sokeria. Mulle ainakaan ne keinomakeutusaineet eivät sovi. Mutta sokerille olisi kiva löytää joku vaihtoehto, ellei sitten se perussokeri ole se terveellisin vaihtoehto, tai vähiten haitallisin.
 
?
Alkuperäinen kirjoittaja Hisu:
Mua kiinnostaisi kanssa... mä kokeilin karppausta parin viikon ajan, ihan ok juttu muuten mutta tuli tosi tosi huono olo välillä, niin että pakko oli maate mennä kunnes helpotti. Myöhemmin tajusin että se johtui siitä kun tuli juotua silloin light-mehuja ja limuja ja käytettyä makeutusaineita (makeanhimon vuoksi) paljon, enemmän kuin yleensä sokeria. Mulle ainakaan ne keinomakeutusaineet eivät sovi. Mutta sokerille olisi kiva löytää joku vaihtoehto, ellei sitten se perussokeri ole se terveellisin vaihtoehto, tai vähiten haitallisin.
mikset käytä steviaa?
 
Hisu
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Alkuperäinen kirjoittaja Hisu:
Mua kiinnostaisi kanssa... mä kokeilin karppausta parin viikon ajan, ihan ok juttu muuten mutta tuli tosi tosi huono olo välillä, niin että pakko oli maate mennä kunnes helpotti. Myöhemmin tajusin että se johtui siitä kun tuli juotua silloin light-mehuja ja limuja ja käytettyä makeutusaineita (makeanhimon vuoksi) paljon, enemmän kuin yleensä sokeria. Mulle ainakaan ne keinomakeutusaineet eivät sovi. Mutta sokerille olisi kiva löytää joku vaihtoehto, ellei sitten se perussokeri ole se terveellisin vaihtoehto, tai vähiten haitallisin.
mikset käytä steviaa?
Eikö se ole aika vaikeasti saatavilla?
 
ap
No mutta jos siinä steviassakin on jotain haitallista, mistä sen voi tietää.

Aminohapothan ei ole sinällään mitään pahoja, vaan on paljon välttämättömiä aminohappoja, joilla on hyviä terveysvaikutuksia. Siksi sitä intiaanisokeriakin suositellaan, koska siinä on aminohapot tallella. Mutta en tajunnut että siinä on jotain haitallistakin. Glutamiiniakin myidään lisäravinteena esim. urheilijoille. Kai se on sitten eri kuin glutamiinihappo. Mä en enää tiedä mikä on terveellistä.
 
?
Alkuperäinen kirjoittaja Hisu:
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Alkuperäinen kirjoittaja Hisu:
Mua kiinnostaisi kanssa... mä kokeilin karppausta parin viikon ajan, ihan ok juttu muuten mutta tuli tosi tosi huono olo välillä, niin että pakko oli maate mennä kunnes helpotti. Myöhemmin tajusin että se johtui siitä kun tuli juotua silloin light-mehuja ja limuja ja käytettyä makeutusaineita (makeanhimon vuoksi) paljon, enemmän kuin yleensä sokeria. Mulle ainakaan ne keinomakeutusaineet eivät sovi. Mutta sokerille olisi kiva löytää joku vaihtoehto, ellei sitten se perussokeri ole se terveellisin vaihtoehto, tai vähiten haitallisin.
mikset käytä steviaa?
Eikö se ole aika vaikeasti saatavilla?
luonnonkeskuksesta saa tilattua nesteenä, jauheena tai tabletteina. itse juuri söin stevianesteellä makeutettua rahkaa :p
 
Hisu
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Alkuperäinen kirjoittaja Hisu:
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Alkuperäinen kirjoittaja Hisu:
Mua kiinnostaisi kanssa... mä kokeilin karppausta parin viikon ajan, ihan ok juttu muuten mutta tuli tosi tosi huono olo välillä, niin että pakko oli maate mennä kunnes helpotti. Myöhemmin tajusin että se johtui siitä kun tuli juotua silloin light-mehuja ja limuja ja käytettyä makeutusaineita (makeanhimon vuoksi) paljon, enemmän kuin yleensä sokeria. Mulle ainakaan ne keinomakeutusaineet eivät sovi. Mutta sokerille olisi kiva löytää joku vaihtoehto, ellei sitten se perussokeri ole se terveellisin vaihtoehto, tai vähiten haitallisin.
mikset käytä steviaa?
Eikö se ole aika vaikeasti saatavilla?
luonnonkeskuksesta saa tilattua nesteenä, jauheena tai tabletteina. itse juuri söin stevianesteellä makeutettua rahkaa :p
Ok, sitä voisi kokeilla.

Mutta toisaalta tuo ap:n pointti on hyvä, että mistä sen tietää mitä siinä steviassakin on, aika vähän tutkittu varmaan kun on suht harvinainen. Tavissokerin haitat on ainakin (luultavasti) tiedossa.
 
edla
Alkuperäinen kirjoittaja SF:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja SF:
LUOMUhunaja, agaavesiirappi ja täysruokosokeri=intiaanisokeri
Luitko tätä ketjua?
niin eikö tää käykään???

https://www.hyvinvoinnin.fi/tuote/4564/Rapunzel-Taysruokosokeri
No ei se täysruokosokeri olekaan terveellistä, kun se sisältää glutamaattia! Eli glutamiinihappoa lukee siellä "tuoteselosteessa" aminohappojen rivillä. Lue ketjun aiempia kohtia.
 
lääkkeetön yhä
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No mutta jos siinä steviassakin on jotain haitallista, mistä sen voi tietää.

Aminohapothan ei ole sinällään mitään pahoja, vaan on paljon välttämättömiä aminohappoja, joilla on hyviä terveysvaikutuksia. Siksi sitä intiaanisokeriakin suositellaan, koska siinä on aminohapot tallella. Mutta en tajunnut että siinä on jotain haitallistakin. Glutamiiniakin myidään lisäravinteena esim. urheilijoille. Kai se on sitten eri kuin glutamiinihappo.
Kai ne urheilijat jättää vaan kertomatta, kuinka mäsänä niiden suolisto on?
http://koti.netplaza.fi/~paula/kotikokkeli/patologi.html

 

Yhteistyössä