Heippa kaikille!
Olen uusi täällä aihepuolella! Olen tässä reilu viikon verran kirjoitellut tuolla vauvahaaveilijoissa. Sieltä sainkin vinkkiä tulla myös tänne puolelle keskustelemaan.
Meillä on sellainen tilanne, että vauva on ollut tervetullut reilut puolitoista vuotta. Pillerit jätin pois lokakuussa 2009. Tämä on ollut jännää aikaa, mutta samalla myös henkisesti raskasta. Reilu vuosi meni, ettei vauvaa vaan alkanut kuulua. Jouluna 2010 sain ensikosketusta siitä, miltä raskausoireet tuntuvat. Joulureissuun lähtiessä tein negatestin ja joulupäivänä kropassani alkoi tapahtua: järkyttävä vatsan turvotus vuorokauden ympäri. Ajattelin turvotuksen johtuvan jouluruuista ja ylensyömisestä. Turvotus ei kuitenkaan hellittänyt, vaan paheni päivä päivältä. Uuden vuoden jälkeen tein uuden r-testin ja positiivnenhan se oli. Voi sitä sydämen tykytystä, voiko tämä edes olla totta, ajattelin. Viikko testin tekemisestä vuoto alkoi ja keskenhän se meni. Olin siinä suhteessa onnekas, ettei minulla ollut kipuja eikä kaavintaa tarvinnut tehdä, vaan kaikki tuli ulos itsestään reilu viikossa.
Minulla on todella pitkä kuukautiskierto, johon sain terolutit. Ensimmäisen satsin söin kuukautisten aikaansaamiseksi keskenmenon jälkeen. Tällä hetkellä meneillään kp 15 ja tässä kierrossa lähtee viimeinen minulle määrätty terolut-satsi eli neljäs sellainen. Terolutista olen lukenut keskustelupalstoilta paljon ja hyvin monenlaista kommenttia on kirjoiteltu. Mielipiteitä on yhtä monta kuin kirjoittajaakin. Toiset ovat sitä mieltä, että ovat vain hankaloittaneet raskautumista (=ovulaatiota ei mukamas tule ollenkaan teroluttien aikana, jos ei ehdi ovuloida ennen ekan terolut-tabletin ottamista) ja toiset taas ovat kovasti kehuneet raskautuneen itse kuurin aikana. Ota siitä sitten selvää. Itse lueskelen noita kriittisellä silmällä ja ajattelen, että se on niin yksilökohtaista, toisilla toimii, toisilla ei.
Mutta nyt olisi siis se h-hetki eli KP 15, jolloin ohjeen mukaan tulisi alkaa taas syödä terolutteja. Viime kierrossa aloitin myöhemmin ja nyt ajattelin tehdä samoin. Onko kenelläkään tietoa ja / tai omakohtaista kokemusta juuri tästä terojen myöhäistämisestä oma-aloitteisesti ja miten terot vaikuttavat ovikseen? Minä olen ymmärtänyt asian niin, että terot paksuunnuttavat limakalvoa ja näin ollen jos ovulaatio tulisi terojen aloittamisen jälkeen, ensinnäkin simpat ei enää läpäise tuota paksumpaa limakalvoa ja toisekseen keho kuvittelee oviksen jo tapahtuneen (keltarauhashormoniahan noi terot on, jota tulee normaalistikin oviksen jälkeen?). Voi apua että olen ihan pihalla, että mitä uskoa ja miten itse pitäisi toimia :ashamed:
Puolisoni kanssa ajattelimme, että nyt on aika siirtyä järeämpiin keinoihin. Jos tästä meneillään olevasta kierrosta (vika terolut-satsi) en raskaudu, varaan ajan gynelle. Terolutit määrännyt lääkärikin ohjeisti menemään gynelle terolut-kuurin loputtua, jos toivottua tulosta ei tapahdu. Ajattelin pyytää toiset 4kk terolutteja ja samalla jos alettaisiin tutkia, missä vika. En tiedä ovuloinko ollenkaan, koska en tunnista ovisoireita.
Olen miettinyt, jos saisin teroluttien rinnalle clomit tai progesteronit. Onko kenelläkään tietoa siitä, voidaanko kumpaakaan noista määrätä, jos ovulaatiota ei ole tutkittu? Tai onko noista haittaa, jos niitä syö, vaikka ovuloisikin normaalisti?
Tällä hetkellä koen olevani kovin yksinäinen tämän asian kanssa. Olen myös työttömänä, joten minulla on "liikaa aikaa" pohtia näitä asioita yksikseni. Tulin tänne kirjoittelemaan ja toivon saavani jakaa kokemuksiani toisten vastaavassa tilanteessa olevien kanssa.
Voi ihanaa, tekipäs hyvää avautua myös terolut-asiasta!