Terolut mimmit

macy gray Itekki just eilen kävin ostamassa vähä kaikennäköisiä yrttejä (rucolaa, basilikaa sun muuta), mutta kasvamaan en oo vieläkä saanu laitettua. Täytyis käydä ruukut ettimässä jostain varaston perukoilta. Tähän asti oon vähä huonolla menestyksellä kasvejani hoitanu, tuntuu kaikki kuolevan, joka johtuu asunnon liian vähästä valosta :( Pitää koittaa saada jotenki nuo yrtit ikkunan alle nii jospa ne nyt kevätauringossa jaksais kasvaa :)

Kiitoksia kaikille onnitteluista Saasa, AnniMu, Macy gray! Toivotaan, että mukana pysyy..Nyt jo öklö olo alkanut, ainakin hyvä merkki, että siellä jotain kasvaa:) Nyt odottajien puolelle mars!

Ja tsemiä muille yritykseen ihan suunnattomasti! :)

10 pv terokuurin lopettamisesta eikä edelleen mitään.
Osaako joku neuvoa että miten ei nyt tuu ne menkat kun ne kuitenkin
alkoivat ekan satsin jälkeen.

Toinen kysymys koskee aukiolotutkimusta. Mulle on tullu siitä hirvee pakkomielle, oon ihan varma että putket on tukossa kun tuli teininä sen verran hölmöiltyä että olen sairastanu klamydian pariin otteeseen. Yritin tänään soitella yksityiset lekurit läpi ja ne ei täällä metsässä sellaisia tee. Onko se vuosi pakko oottaa ennenkuin pääsee siihen? Saattaa kyllä jättää ne menkat tulematta nyt kun stressaan sitä niin kovaa.

Terolut-mimmien toivelista
Saasa............kp33/37-68.....?v.....1.lapsi....yk10...1.terolut-kierto?
Ninni-Ilona......kp23/39-46....25v...1. lapsi....yk3....1. terolut-kierto
Namppis88.....kp17/28-60....22v...1.lapsi.....yk4.....terolut-tauko
Ambrosia85.....kp15/29-3.....26v..1. lapsi....yk4
Kristiina84.......kp11/??........26v...1.lapsi.....yk3..... 2. terolut kierto
Macy gray.......kp9/30-34....30v....2. lapsi....yk16..........terolut-tauko)
AnniMu...........kp8/26-87....20v....1.lapsi....yk 4.......3. terolut-kierto

Viimeksi muokattu:
Ja kevät-istutuksista. Kyllä mä viime vuonna kasvattelin salaattia ja kirsikkatomaattia parvekkeella. Tomaatit jäi kyllä saamatta mutta salaattia ja basilikaa sekä minttua tuli :) Se vaan kun oli niin kuuma kesä niin kaikki sai vähän liikaa aurinkoa ja sato oli nihkeän puoleinen. Tänä vuonna uusiks :D

Aadami
Saasa............kp33/37-68.....?v.....1.lapsi....yk10...1.terolut-kierto?
Ninni-Ilona......kp23/39-46....25v...1. lapsi....yk3....1. terolut-kierto
Namppis88.....kp17/28-60....22v...1.lapsi.....yk4.....terolut-tauko
Ambrosia85.....kp15/29-3.....26v..1. lapsi....yk4
Kristiina84.......kp11/??........26v...1.lapsi.....yk3..... 2. terolut kierto
Macy gray.......kp9/30-34....30v....2. lapsi....yk16..........terolut-tauko)
AnniMu...........kp8/26-87....20v....1.lapsi....yk 4.......3. terolut-kierto
Aadami...........kp24/24-50...27v....1.lapsi...yk6......4.terolut-kierto

Kristiina84
Heippa! :)

Superisot onnittelut HelenaM., ihana uutinen! Paljon kaikkea hyvää jatkoon!

Tervetuloa Saasa ja AnniMu :)
Saasa kannattaa piakkoin ottaa lääkäriin yhteyttä ihan vaikka puhelimella ja kysäistä asiaa. Mulla alkoi ekalla terokierrolla vasta 2,5 viikon päästä menkat vikasta tbl:sta, ja siinä vaiheessa kun menkkoja ei ollut kuulunut soitin lääkärille. Neuvoi vaan aloittamaan uudet terot kierron puolivälissä ja soittamaan uudestaan, jos ei sittenkään ala. Meinasin nyt seurata kuinka uudessa kierrossa käy ja jos vielä kestää tuon pari viikkoa menkkojen alku, soitan uudelleen lääkärille. Uskoisin, että annostusta joudutaan mun kohdalla myös nostamaan...

Iso kiitos Namppis päivityksistä! Mullakin näyttäis kp olevan yhden päivän jäljessä, kiitos jos joku ystävällisesti kerkee päivittää sen:) Itse pelkään sählääväni koko listan, jos menen säätämään sitä :ashamed: , vaikka tuskin tuo kovin vaikeaa olisikaan...

Tänne ei ihmeempiä, kierron puoliväliä lähestytään, vaikken siihen luota tällä hetkellä kovinkaan paljoa.

Plussatuulia kaikille!

Kiitos avusta :) yritin tänään soittaa gynelle enkä saanu kiinni, maanantaina sit. Tein myös testin, negahan se oli, en kyllä uskonu positiiviseen, miulla on tosiaan usko menny jo koko touhuun. Onneksi miulla on maailman ihanin mies joka tukee ja oli sitä mieltä että jos on putket tukossa niin sit ivf tai joku muu keino. Jaksais itsekkin olla noin positiivinen.

Nythän tuo alkoi koskemaan mahaan, katotaan jos se täti kävis vihdoin kylässä. Turhauttaa ettei oma elimistö toimi ollenkaan. Taidan pyytää clomit ja kunnon testit kunhan saan gynen kiinni maanantaina. Mulla toi pco-diagnoosi tuli ihan pelkällä ultralla, ei otettu mitään testejä.

Saasa............kp34/37-68.....?v.....1.lapsi....yk10...1.terolut-kierto?
Ninni-Ilona......kp24/39-46....25v...1. lapsi....yk3....1. terolut-kierto
Namppis88.....kp18/28-60....22v...1.lapsi.....yk4.....terolut-tauko
Ambrosia85.....kp16/29-3.....26v..1. lapsi....yk4
Kristiina84.......kp13/??........26v...1.lapsi.....yk3..... 2. terolut kierto
Macy gray.......kp10/30-34....30v....2. lapsi....yk16..........terolut-tauko)
AnniMu...........kp9/26-87....20v....1.lapsi....yk 4.......3. terolut-kierto
Aadami...........kp25/24-50...27v....1.lapsi...yk6......4.terolut-kierto

Korjauspyynnöt allekirjoittaneelle ;)

Polikäynti ohi ja reseptin kanssahan sieltä kotiuduttiin. Molemmissa muniksissa oli helminauhamaiset rakkulamuodostelmat eikä johtofollista tietoakaan. Vielähän se ehtii kypsyä keskimääräistä myöhäisempi ovulointini huomioiden, mutta ei viime kierron pituudella ainakaan ole tapahtumassa yhtään mitään. Ensi kiertoon sen sijaan tuli paljonkin valoa, sillä sain Clomit. Seurantaultra tehdään heti kuurin loputtua ja sitten tarvittaessa jatkokasvatellaan follia pistoksilla. Lopuksi tehdää miehen kanssa seksitreffit :D ja tuikkaan irroituspiikin. Harjoitukset toki jatkuvat entiseen tapaan. ;) Terolutit siis pysyvät ainakin toistaiseksi apteekin hyllyllä ja tietoihin päivitellään seuraavassa kierrossa clomit. :) (Vielä ei siis tarvitse päivitellä vaan sitten vasta kierron vaihduttua)

Saasa > Oletko testannut? Terolutithan tukee alkanutta raskautta, joten menkkojen poissa pysyminen voi johtua siitäkin. Ymmärrän, että 10 kiertoa on pitkä aika, mutta sinuna koittaisin silti hieman rauhoittua. Gyne arvioi kyllä tilannetta uudestaan tarpeen mukaan ja kirjoittaa ne clomit, jos se aiheellista on. Jos ovuloit ilman apuja (eli johtofolli kasvaa ja ovis tapahtuu), niin clomeja ei tarvita eikä niiden käytöstä ole ilmeisesti edes hyötyä. Pco:han ei tarkoita aina sitä, ettei ovista tapahdu spontaanisti. Plussatuulia! =)

Namppis88 > Mulla meinaa nyt lähteä ihan käsistä tuo istutusinto ja marjaviljelyn suunnittelu. Olen vuosia asunut ilman kasvimaata ja nyt kun viimein saan sitä tilaa yllin kyllin, niin en meinaa pysyä pöksyissäni. Liikaa ei kannattaisi haukata kerralla, mutta vähän kaikkea pitää heti päästä kokeilemaan. :D

Aadami
MG: mulle puhuttiin kanssa jostain pistoksista jos clomit ei toimi.
Eli onks niin, että eri piikki kasvattaa folleja ja sitten vielä jollain toisella saadaan se irtoamaan?
Pistelläänkö kaikki itse?
Ollaankin sitten samassa clomiveneessä...

MG: mulle puhuttiin kanssa jostain pistoksista jos clomit ei toimi.
Eli onks niin, että eri piikki kasvattaa folleja ja sitten vielä jollain toisella saadaan se irtoamaan?
Pistelläänkö kaikki itse?
Ollaankin sitten samassa clomiveneessä...
Juurikin noin. Mulla siinä reseptissä on Clomien lisäksi kypsytteleviä pistoksia, joita laitan tarvittavan määrän ennen irroituspiikkiä mikäli clomeilla ei saada kypsyteltyä riittävästi. Jos Clomeilla kasvaa hyvin, niin sitten tuikataan pelkkä irroitus ja toivotaan parasta. Hain Clomit valmiiksi ja pistoksien tarvetta katsellaan sitten kontrolliultrassa.

Oikeastaan harmittaa, etten kysynyt Teroluteja tähän kiertoon vuodon säännöllistä alkua varmistamaan. Jos kerran ovista ei ole tulossa, niin kierto saattaa venyä. Tiedän kyllä saavani Terot neuvolalääkäriltä ja varmaan tuolta poliltakin, jos täti viivyttelee liian kauan. Tarkoitus on saada kroppa hereille, joten tuskin tarvitsee kohtuuttomasti jäädä odottelemaan. Jatkan nyt kuitenkin greippimehun juontia ainakin jonkin aikaa ja yritän muistaa käyttöön palauttamani D-vitamiinilisän ottamisen. Ehkä kierto pysyy normaalimittaisena ovuloimattomuudesta huolimatta. Aamukammassa 20-23 piikkiä jäljellä. :LOL:

MG Millä annostuksella sulla clomit aloitetaan?
Yksi tabletti päivässä. Mullahan on ovis tullut osassa kiertoja ilman apuja ja muniksetkin näytti ihan normaalille jonkin aikaa. Aika hämmentävää huomata, että kahdessa kuukaudessa voi tilanne muuttua takaisin huonompaan. En tiedä onko D-vitamiinien tauolla mitään merkitystä, mutta nyt kyllä popsin niitä tunnollisesti. Aikaisemmin tilanne parani vitamiinilisän myötä, joten jotain vaikutusta sillä on. Täytyy vain koittaa välttää sappivaivat. :| Painokin on noussut, joten nyt täytyy skarpata entistä enemmän.

Aadami
Mullahan tuli viime kierrossa myös melko varma ovis, oireet oli selvät ja menkat alko viimesen teron iltana (dpo 14) enkä syönyt silloin kun 1 tbl päivässä. Silti gyne oli sitä mieltä että kahella clomilla samantien...
Kyselin tosiaan siitä kontrolliultrasta ja tikuttamisesta niin tämä gyne oli sitä mieltä, että molemmat turhaa: kyllä sen sitten kierron pituudesta/raskaudesta tietää auttoko ovuloimaan vai ei... Ja et heti teroo kehiin vaan jos/kun alkaa kierto näyttää pitkältä..
Jotenkin epäilyttää tämä..

Alkujärkystyksen jälkeen tämä kierto on ollut kyllä henkisesti helppo kun gyne sanoi suoraan että ei ovista, terot naamaan vaan.. Ei ole tullut kytättyä turhaan "oireita" eikä niitä ole siksi ollutkaan.:D

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Aadami > Kontrolliultra pitäisi kyllä olla ihan senkin vuoksi, että Clomit lisää monisikiöraskauden riskiä ja niissähän on isommat riskit. Niin lapsen / lasten kuin äidinkin parhaksi siis on hyvä seurata tilannetta. Ilmeisesti tuo polin gyne (kätilö taisi olla viralliselta nimikkeeltään) katsoi tilanteen sellaiseksi, että on parempi rauhassa kasvatella sillä yhdellä Clomilla sen viisi päivää, katsoa montako lähtee kasvamaan vai lähteekö yhtään ja sitten kasvatella johtofollia lisää tarvittaessa pistoksilla. Ehkä sinun tilanteesi näytti siltä, että yhden rakkulan kypsyminen on todennäköisintä ja sekin vaatii tujumman hormoniannoksen. Toivotaan, että lääkäri tietää mitä tekee ja kaikki sujuu hyvin.

Kieltämättä välillä hirvittää jotkut tapaukset vaikka en vielä kovin paljon ole asiaan ehtinyt perehtyä ja tietoa omaksua. Täytyy vaan yrittää luottaa siihen, että ollaan hyvissä käsissä. Itse olen keskussairaalan lapsettomuuspolin asiakas ja sain hoitavasta lääkäristä oikein miellyttävän mielikuvan, joten mieli on luottavainen. Jos sinusta tuntuu, ettei luottamusta ole riittävästi, niin kannattaa miettiä gynen vaihtoa. Oletko yksityisellä vai julkisella? Nuo käynnithän joka tapauksessa maksavat, joten meillä on oikeus saada hyvää hoitoa ihmisiltä, joihin uskallamme luottaa. :)

macy gray: minkälaisella annoksella syöt nyt d-vitamiinia?

Aadami: Tuo viimeinen lausakkeesi kuulosti hyvin tutulle saman ei-ovulaatiota-diagnoosin, ja alkujärkytyksen, saaneena.

Tervetuloa uusille!

Omaa napaa: Mulle voi laittaa listaan kp 1/27-46, yk 4 ja 2. terolut-kierto. Menkat alkoi siis tänään, pari päivää ennakolta jo kipuili, joten oli hyvin odotettavissa. En ole nyt jaksanut kirjoitella, mieli ollut maassa ja jotenkin koko vauvatouhu nyt ahdistaa. Varasin ajan työterveyslääkärille, jonka kanssa ajattelin keskustella jatkosta. Jotenkin tuntuu, ettei tuo pco ole ainoa, mikä täällä vaivaa. Nytkin ennen tätivierailua iski todella pahat nivuskivut ja lisänä on tullut myös yhdyntäkivut :( Yritä tässä nyt sitten olla rauhassa ja katsella puoli vuotta, kun kohta alkaa olla nautinto kaukana. Alkaa liikaa vaikuttamaan normaalin arkeen ja jaksamiseen, toissailta meni itkiessä kun paha mieli purkaantui. Jospa sitä pääsisi uudestaan gynelle tai en tiedä, kunhan nyt jotain keksisi että pysyy ajatuksineen ja kipuineen työkuntoisena... Minä kiitän ja kuittaan, sekä pahoittelen purkautumisesta...

Mulla on nyt toivo mennyt tästä kierrosta. Jouduin kp 15 aloittaan Terolutit. Ovulaatio ei ehtinyt tulla ennen sitä. Oon ymmärtäny, että jos ovis ei ehdi tulla, toivo ois menny siltä kierrolta. Jospa Terot sentään ensi kiertoa lyhentäis niin paljon, että ensi kierrossa ovis ois ennen kp 15. Lopetin tosiaan bongauksetkin kun ei kai se enää oikeaa voi näyttää kerran vedän purkista hormoneja. Korjatkaa viisaammat, jos tiedätte asiasta jotain ja oon ymmärtäny väärin!
Ollaan silti nyt joka päivä heiluteltu peittoja (eilen jopa kahdesti :p) ihan silkasta himosta! ;) Nyt jo katse seuraavassa kierrossa..

Kristiina84
Heippa!

Täällä menossa 2.terokierto ja 2.päivä teroja. Eli myös minä aloitin terot kp 15, eikä oviksesta ole mitään tietoa(en ole tikutellut). Paljon olen minäkin kuullut/lukenut tuosta ettei ovista tapahdu, jos sitä ei ole kerennyt ennne terojen aloittamista tulla, mutta tiedä nyt sitten onko asia noin. Mulla varmaan ei tuossa tapauksessa koskaan kerkeä tulemaan ovista, koska pitkässä kierrossa en usko, että mulla ovis olis ennen kp 15. Että kyllä tässä suuret todennäköisyydet on tulla raskaaksi :D

Ninni-Ilona jaksamista :hug: Toivottavasti kipuilusi selviäisi...

Saasa............kp37/37-68.....?v.....1.lapsi....yk10...1.terolut-kierto?
Aadami...........kp28/24-50...27v....1.lapsi...yk6......4.terolut-kierto
Namppis88.....kp21/28-60....22v...1.lapsi.....yk4.....terolut-tauko
Ambrosia85.....kp19/29-3.....26v..1. lapsi....yk4
Kristiina84.......kp16/??........26v...1.lapsi.....yk2..... 2. terolut kierto
Macy gray.......kp13/30-34....30v....2. lapsi....yk16..........terolut-tauko)
AnniMu...........kp12/26-87....20v....1.lapsi....yk 4.......3. terolut-kierto
Ninni-Ilona......kp2/39-46....25v...1. lapsi....yk4....2. terolut-kierto

Korjauspyynnöt allekirjoittaneelle ;)

Lilli88 > Ei Terolutit aina estä ovista. Itse ovuloin joulukuussa vasta Terolut-kuurin aloittamisen jälkeen ja tärppäsikin sitten. Tuo raskaus meni kuitenkin varhaisesti kesken. Todistetusti kuitenkin voi ovuloida Terojen aikaankin, varsinkin jos ovis on aloittaessa ihan tuloillaan. Himokkuus kertoo oviksen olevan tosi lähellä, joten on teillä toivoa. Plussatuulia! :wave:

Pitkäkiertolaisten kannattaa harkita kuurin aloittamista pari päivää ohjeistettua myöhemmin. Toki kannattaa gynelta asiasta kysyä onko ok. Pääasia lienee kuitenkin kierron säännöllistäminen ja alkavan raskauden tukeminen, joten yleensä ei ole niin päivän päälle. :)

Ninni-Ilona > Sitä vartenhan täällä pinossa ollaan, että voi tarvittaessa purkaa. :hug: Nuo nivuskivut on mullekin tuttuja, jopa sellaiselta ajalta kun munikset on olleet ihan normaalin näköiset. Kuuluu siis pakettiin, joten todennäköisesti ei ole huolta muista kiusoista. Usein kuulemma kolmannesta Terolut-kierrosta tärppää eli kyllä sulla toivoa sen osalta on. :) Sulla on muutenkin kiertoja vielä niin vähän, että kannustan sinua keksimään muuta ajateltavaa pään kasassa pitämiseksi. Tiedän, että on vaikeaa. Niin oli tuossa vaiheessa minullakin vaikka mulla yksi lapsi ennestään onkin ja Terolutit sain vasta yk11 kiertoja säännöllistämään. Lähete hoitoihin lähti kolmisen kuukautta myöhemmin ja viime perjantaina oli eka aika, joten puoli vuottakin on vielä lyhyt aika. En siis tarkoita vähätellä ja toivon, ettei teidän tarvitsisi odotella näin kauan. Haluan vaan kannustaa ja kertoa, että yli vuodenkin kestävästä odottelusta selviää kyllä. Tsemppiä!

Saa nähdä jääkö kierto tosiaan ovuloimattomaksi. Joitain oviksen lähetymiseen viittaavia oireita on alkanut ilmaantua ja petipuuhatkin on maistuneet. Koitan silti ola innostumatta ja keskityä nauttimaan hyvin voivasta parisuhteesta voimia keräillen. Ensi kierrossa voi olla koettelemuksia tulossa, jos tyypillisen herkästi hormoneihin reagoiva kehoni päättää ilmaista itseään sivuvaikutusoireilla. Toivottavasti mieheni ihanuus jatkuu silloinkin vaikka olisin räjähdysherkkä kiukkupesäke. :D Aamiainen vuoteeseen pitkien aamu-unien päätteeksi eilisen tapaan saattaa hyvinkin lääkitä minua siedettävämmäksi hormonittareksi. :whistle:

Ninni-Ilona > Unohtui vastata tuohon vitamiiniasiaan. Monivitamiinista tulee D-vitamiinia 10 mikrogrammaa ja sen lisäksi otan kolme 10 mikrogramman tablettia. Enimmillään olen syönyt purkista yhteensä 70 mikrogrammaa/vrk, mutta suurimman osan aikaa annos on ollut 50 mikrogrammaa. Pidin tuosta lisä-D:stä taukoa parisen kuukautta vuodenvaihteen sappioireiden vuoksi. Nyt on ruokavalio paremmin tasapainossa, joten olen uskaltanut palauttaa sen ja ottaa greippimehunkin takaisin juontiin.

Namppis88 > Kiitos päivityksestä! =)

Yhteistyössä