Terolut mimmit

Ninni-Ilona, mulla kans pco ja terot sekä yk 4. Mulle gyne sano että ensin teroilla tasoitellaan kiertoja ja sit clomeilla jos ei oviksia ala kuulua. Käski ihan suoraan laihduttamaan (mulla bmi 27,7 että ei mikään mahoton) ovisten helpottamiseksi ja tikuttamaan tuleeko ollenkaan ovista. Lisäks määräs kilpirauhaskokeet ja prolaktiinihormoni-kokeet. Niistä soittelen tuloksia ensiviikolla.

Kristiina84
Täällä alkoi viime yönä ylläri menkat :confused: Eli mulla vaihtui sitten kp1, vaikka luulin että mennään jo kierron puolivälissä parin viikon takaisen haalean tiputtelun vuoksi. Iloinen oon kyllä, että vihdoin ja viimein vuoto alkoi, onhan noita odotettu jo marraskuusta asti. Mutta yritäppä tässä raskautua, kun itse luulee olevansa menossa kierron puolivälissä ja kroppa vasta aloittelee uutta kiertoa :LOL:

Onko muuten teillä ollut semmoistä herkistymistä. Katsoin tänään yleltä jotain kätilö-ohjelmaa ja aloin vollottaan ihan solkenaan kun vuoronsa päättävä kätilö halasi synnyttäjää. Siis tilanteessa ei ollut edes syntyny vielä ketään :D Sitten kun se lapsi syntyi niin sit mä vasta itkinkin. Ja nyt on jo terolut-kuuri loppu niin ei tää voi siitäkään johtua??? :D

teron tuomista "muutoksista"
Mulla herkkyys kadonnu ja mustasukkasuusvitutusmörkö hiipiny kylään :D Hormoonifinnejä puskee eritavalla kun normimenkoilla ja plääh.. ainoa plussa on se että menkat ei nähtävästi kestä enää sitä 7-8vuorokautta!
Vaan eiköhän nääkin tasaannu kun on pidemmän aikaa teroja syönyt (toki toivottavaa on että pääsis näiden raskaushormonien pyörteisiin =) )

Mulle gyne sanoi että puolivuotta teroilla ja sitten alotetaan tutkimukset että tapahtuuko mussa mitään (ovulaatiota) ja sitä seuraltais sitten ultrilla ja clomeilla.

namppis88 joo siis mulla oli ainakin eka clomi kierto kauheaa tihruttamista...itketti,aina kun katoinkin vauva tulossa ohjelmaa...tie sit johtuko clomeista vai mistä....

mä söin puol vuotta pelkkiä teroja ja ne ei saanut mun menkkoja säännöllisiksi..
nyt syön clomeja sen 5kk viä + terot päälle...

ylipainoakin on,ja pco..

Lilli88: onnea tätivierailusta ja vielä enemmän onnea tulevaan kiertoon!

Ambrosia85: käskikö gyne tikuttaa ovulaatiota nyt terojen käytön aikana? Mulla kun ei puhunut mitään, mutta tarkoituksena kyllä testata seuraavassa kierrossa. Ilmeisesti sinäkin olit jo tikkusi tilannut? =) Itse tilasin erään bloggaajan suosittelemana 30kpl ovulaatiotestejä (ajattelin kokeilla tikkujen puolittamista, joten sitten niitä olis vielä enemmän) ja 10kpl raskaustestejä, joten kunhan tuo seuraava kierto alkaa, niin alkaa myös ahkera testaaminen.

Mitä keinoja teillä on tarkoitus käyttää laihduttamiseen ja oletteko saaneet vinkkejä auttaisiko joku ruokavalio lievittämään monirakkulaisuutta?

Omaa napaa: Mulla ei hoitokeinoksi sovellu laihduttaminen, vaan käskynä olikin muutaman kilon lisäys painoon. Tavoitteena saada BMI yli 20. Tänään ensimmäinen terolut otettu ja olo on vain tätiä odottava. Jospa tämän kierron vain nautiskelisi yhdessäolosta ja kaikki toiveet jättäisi tuleviin kiertoihin =)

Ninni-Ilona ei gyne määrännyt, mutta ajattelinkin huvikseni bongailla että ovuloinko lainkaan. Onpahan ainakin jotain kerrottavaa jos mennään clomikuurille asti ettei testeihin asti ole ovista saatu.
Tosin muistan kuulleeni myös ettei ovistestit toimi 100% varmasti pco:laisilla.

Vähä hiilarista ruokavaliota oon kuullut pco:laisten käyttävän ja se on kuulema toiminut. Toimi itsellänikin. Mutta kun peruna ja leipä on niin syntisen hyvää kuten myös suklaa (ei tummana) :D

En tiennytkään että tikkuja voi halkoa? Noh, näin ollen mullakin riittänee tikut jopa sinne ensi syksyyn :D

Mulle gyne sanoi että laihduta ja mä oon elänyt muutenkin jo vuoden päivät enemmän tai vähemmän vhh-ruokavaliolla ja tää oli vaan viimeisin kannustin uuteen laihdutukseen. (Laihdutin siis viime keväänä jo 13kg mut lihoin 11 takas kun jätin tupakan syksyllä) Mulla BMI on n. 27...

Mä yritin yhden tollasen ovistikun halkasta, hitto mitä leikkimistä. Kyllä mä ihan tyytyväisenä aion käyttää kokonaisen tikun, maksaahan ne peräti jotain 80 centtiä kappale :D

ON huomenna pitäis soittaa gynelle labroista, mitäköhän sielt löytyy jo todetun pco:n lisäks :confused:

mulle gyne ei puhunut mitn.laihdutuksesta,mut syytä olisi se 10kg tiputtaa...olin tuossa vähähiilarisella hetken,ja huomasin et paino lähti putoomaan..mutta retkahdin takaisin normi leipä mättöön....:headwall:itsekuria kun ei ole suotu!: /
namppis88 tosi hienosti oot sanu painoa alas...nostan hattua sille joka siihen pystyy

Tervehdys kaikille =)
Minä en vielä tänne kuulu mutta olen lukenut teidän kokemuksia jonkin aikaa jo.
Täällä gyne todennut rakkulaisuutta munasarjoissa jo vuosia sitten, silloin en vielä ollut lapsentekopuuhia suunnitellutkaan. Kerkesin syödä pillereitä ainakin pari vuotta ja lopetuksen jälkeen samontein tulin raskaaksi. Kuukautiset ovat olleet melko säännölliset mutta nyt kierto alkanut venymään... joskus vuosia sitten söin muutaman kierron teroja mutta sitte meni hermot ja palasin pillereiden pariin...
Ens viikolla menen lekurille jos ei menkat ole alkaneet (menen jokatapauksessa mutta sitten vasta kierron oletetussa puolivälissä) Nyt menossa jo kp 49...
Sitten viimestään tulen kertomaan kuulumisia, luulen että terot mullekkin määrätään!

Namppis88 > Jonkinlainen listaus olisi ihan kiva. :) Kiertopäivät eivät välttämättä pysy kovin hyvin ajantasalla, mutta eipä ne aina pysy muissakaan pinkoissa. undercovergirl lupaili listausta tehdä, mutta ei ole nyt palstalla näkyillyt. Mielestäni joku vapaaehtoinen voisi listauksen tehdä ja sovitaan sitten myöhemmin kuinka jatketaan. :)

Oma rivini:
macy gray......kp32/30-34......30v...2. lapsi....yk15 ja dpo16? (terolut-tauko)

macy gray......kp33/30-34......30v...2. lapsi....yk15 ja dpo16? (terolut-tauko)
ambrosia85.....kp7/29-32.......26v...1. lapsi....yk4

Jatkoin macyn perään..

Mietin että onkohan mitään järkeä tikuttaa ovista? Testit toisaalta tilattu ja oletettavasti tänään löytyy postilaatikosta.. :D

Kp1/30-34 yk16. Parin päivän tuhruilun jälkeen täti vaikuttaisi astuneen peremmälle. Reilun viikon päästä onkin sitten eka polikäynti eli apuja on todennäköisesti tulossa jo tähän kiertoon. Hyvin tuo kierron pituus nyt pysyi normaalina ja oviskin vaikutti tulleen viime aikaista aikaisemmin. Silti uskon Terolut-kuurin saamiseen ja seuraavaan kiertoon sitten ehkä Clomitkin varmistelemaan ovista. Täytyy muistaa pyytää labratulokset kirjallisena, niin saan sitten niitä myöhemminkin tutkiskella ja ihmetellä.

Ambrosia85 > Tikuttelun kannattavuushan riippuu ihan siitä missä vaiheessa sulla normaalisti on ovis. Jos se vaihtelee tai ei ole tietoa, niin kannattaa aloittaa mielellään ajoissa. Onnea plussan metsästykseen ja vauvapölyistä peittojen heilutusta! :D

Tuosta vhh-ruokavaliosta sen verran leipään ja perunaan liittyen, että himoista pääsee kyllä irti. Itse pidin ruisleivästä ja perunasta luopumista mahdottomana, mutta peruna ei kyllä enää maistu. Kesäkurpitsaa sen sijaan rakastan jopa enemmän kuin perunaa ennen ja olen huomannut sen jopa toimivaksi karkkien korvikkeeksi. Ruisleipää syön vähäisesti edelleen, tosin kausittain. Varsinaisen vhh:n aikaan jätän sen pois ja teen juustoleipäsiä mantelijauheesta ja juustoraasteesta. Maistuvat ihan vehnäsömpylöille ja niitä on helppo muunnella erilaisilla juustoilla ja korvaamalla osa mantelijauheesta pähkinäjauheella tai rouheella. Jos haluat kokeilla pois jättämistä vhh:ta noudattaaksesi, niin vähennä ensin reilusti ja jätä sitten vasta pois. Ruisleipää voi pieninä määrinä syödä, jos ei ketoosiin pyri. Siitä ei siis tarvitse kokonaan edes luopua, jos ei millään pysty. Vaihtaa vain täysruisversioon. :)

tellervo > Tervetuloa! :wave: Ei mullakaan ole tällä hetkellä Teroja, mutta silti täällä pyörin. Ei se ole niin tarkkaa, kun kuitenkin aihe itseä koskettaa. :)

Namppis88 > Minä myös onnistuin jättämään tupakoinnin ja mussutushimot on kyllä nousseet huimasti. Kyllähän minä aina olen napostelusta tykännyt, mutta nyt on mässyhimot ihan hillittömät ja karppaamiseen skarppaaminen tuskaisen vaikeaa. Sokerihimo vie melkein aina voiton. Syön kutakuinkin säännöllisesti ja monipuolisesti, mutta aina tekee jotain hyvää mieli jälkkäriksi. Olen korvannut mutustettavia terveellisillä (vähän pähkinöitä tai jotain kasviksia), mutta ei se tahdo riittää. Ratkaisuni on sitten harhauttaa ajatukset muualle eli lähteä ulos tai alkaa puuhaamana jotain minkä aikana ei voi syödä. Tiskaus ja pyykkien plärääminen on esimerkiksi sopivia puuhia. Koneella istuessa mussutan paljon purkkaa ja sen kyllä sitten huomaa. :D Toivottavasti näistä keinoista on apua. :)

Kristiina84
Heippa!

Tervetuloa tellervo mukaan joukkoon!

Mitäs namppis labroista sanottiin?

Minun puolesta voi myös listaa perustaa, jos joku kerkii sitä väsätä. Itse oon auttamattoman huono kaikessa sellaisessa. Mun tiedot siis ikä 26, 1.lapsi haaveissa, kp5/?(ei mitään hajua kierron pituudesta) ja 2. terokierto menossa.

Mulla myös ylipainoa jonkin verran, mikä luultavammin voisi liittyä tuohon pco:hon. Periaatteessa elämäntavat melko hyvät, säännöllinen ruokailu ja liikunta ja hyvin vähän mitään pitsa hamppari mössöjä. Mut auttamaton makeanhimo, ja nyt kun pääsin minäkin röökistä eroon (tänään peräti kuukausi ;) ) niin juuri tuo samainen napostelu on astunut kuvioihin entistä rankemmin. Myös ruokahalu on kasvanut. Tarkoitus olis tässä pyrkiä pudottaa muutamia kiloja, mutta ihan hirveetä stressiä en siitä ota. Mulla on koko elämän aikana painoa sahannut edes takaisin, joten herkut vähentämällä luulisin saavani pikku hiljaa painon tippumaan. Tosin helpommin sanottu kuin tehty... :/

Kristiina vastasin tuolla esikoista yrittämään ketjussa mutta kerrotaan tännekin eli labrat oli ok ja gyne sanoi että koska sain menkat vielä kesken terojen niin mulla on hyvä hormonitoiminta käynnissä :) Se kyllä piristi.

Mä voin yrittää jonkin sorttista listaa vääntää kun kerran menin sitä ehdottamaan. :D

macy gray......kp34/30-34......30v...2. lapsi....yk15 ja dpo16? (terolut-tauko)
namppis88.....kp10/28-60.......22v...1.lapsi.....yk4 ja terolut-tauko
ambrosia85.....kp8/29-32.......26v...1. lapsi....yk4
Kristiina84.......kp5/??............26.....1.lapsi.....yk? ja 2. terolut kierto

Mä en ymmärrä :headwall: Miks namppikselle sanotaan että lopeta terot jos tulee kesken ja et hormooni toiminta on kunnossa ja mulle määrättiin puoleks vuodeks terot joista nyt sit kanssa otetaan puolvuotta ja sitten jos ei oo raskautumista tapahtunu niin sitten clomit kaveriks kunhan on tutkittu ultrin ja verikokein että mitä mussa tapahtuu :confused:

Mut hienoa jos kaikki on sulla hyvin Namppis :hug:

Kuinka vaikea terot on saada??? Alan olemaan jo tosi epätoivoinen, mun kierto on niin niin sekava. Ekaa lasta yritettiin noin kolme vuotta ja kierukka poistettu 4kk vuotta sitten. Kierrot heittelehtii ihan tolkuttomasti, 22pvää, 10pvää, 29 pvää, 11 pvää. Kertaakaan en ole ovista tikuttanut ja käytän niitä tikkuja ihan surutta joka ikinen päivä. Ajattelin yksityiseltä mennä kysymään jos jotain apuja saisi. Ekalla kertaa en koskaan uskaltanut mennä lääkäriin asti koska pelkäisin että minusta paljastuisikin vikaa ja joutuisin todellakin kohtaamaan sen asian etten voi saada lasta. Nyt toisella kertaa olen hieman fiksumpi, varsinkin kun suvussa muutenkin tää raskautuminen on ollut hidasta...

Namppis88 > Kiitos listasta! =) Tuon listauksen voisi laittaa erilliseen viestiin, niin erottuu paremmin. :) Mulle voi myös korjata kp2/30-34 ja yk16.

anni776 > Onko kierukka poistettu 4kk vai 4 vuotta sitten? Jos 4kk, niin saattaa heitellä vielä ihan sen vuoksi. Kummallisen lyhyitä kyllä nuo lyhyet kierrot. Eihän siinä ehdi olla kuin muutama päivä vuodotonta. :O Mielestäni kannattaisi käydä vaikka neuvolassa näytillä ja kysäistä Teroluteja. Itselläni kierto vaihteli 19-47kp ja neuvolalääkärin mielestä ehdottomasti täytyi saada tasoittumaan. Kun esikoistakin on noin kauan joutunut odottelemaan, niin on kyllä syytä tutkituttaa millainen nyt on tilanne. Syy on hyvä olla toedossa vaikka vian selviäminen kirpaiseekin, sillä vain silloin ongelmaa voidaan hoitaa ja sen kanssa voi päästä sinuiksi. Turhaan taot päätäsi seinään, jos ratkaisu onkin ihan ulottuvilla. :) Toivottavasti tämä kuumeilu tuo nopeasti toivotun tuloksen. Plussatuulia!

Mulla on todella kummallisen rauhallinen olo menkoista huolimatta ja haluttanutkin on viimepäivinä epätyypillisesti. Normaalisti siis olen menkkojen alla ja niiden aikana kaikkea muuta kuin kiinnostunut lemmiskelystä, mutta nyt viettiä tuntuisi olevan. Onneksi pian alkaa tihkuiluvaihe ja hyvällä tuurilla viikonlopun aikana on jo mahdollisuus peittoja pöllytellä. Taitaa se kevät olla ovella. :D

Ambrosia85: jostain luin sen vinkin halkaisemisesta, kuulemma täytyy olla terävät sakset ja varovainen, mutta pitäisi onnistua. Itse en ole vielä kokeillut, kun tikut säästetään tuleviin kiertoihin. Sen verran pessimistisellä asenteella olen liikkeellä pitkien kiertojen kanssa, etten usko noiden 30 riittävän kovinkaan pitkään.... Hintahan ei noilla päätä huimannut, kun testejä 30+10 maksoi alle 5euroa...

Namppis88: Montako terolut-kiertoa sulla oli ja kuinka lyhyeksi kierrot niiden kanssa jäivät? Mietin samaa kuin ambrosia85, kun mullekin vain sanottiin, että syödään puoli vuotta joka tapauksessa, tuli tätivierailut tai ei... Saitko oviksen tikutettua? Mutta onnea tasoittuneesta kierrosta, ja hyvä että labrat oli ok =)

anni776: Minä ainakin sain terot helposti kerrottuani taustat, vaikka yrityskiertoja nyt onkin vähän. Kannattaa rohkeasti mennä lääkärin juttusille. Itselläkin se jännitti, käynnin jälkeen lopputulos järkytti, mutta nyt on vaan tyytyväinen kun tietää totuuden.

Omaan napaan ei mitään uutta, tätiä odotellaan... Eilen oli vihlaisukipuja vasemmalla puolen, mutta koska ultrassa ei johtofollikkelia näkynyt, en usko että se kummittelua kummempaa kipua on. Mielikuvitus tekee vain temppujaan :(

Mulle voi listaan laittaa:
Ninni-Ilona......kp17/39-46......25v...1. lapsi....yk3.... ja 1. terolut-kierto

Aadami
Tällä saatiin PCO-tuomio: vasemmassa munasarjassa näkyi 9 rakkulaa jonossa, oikeassa oli vain muutama sikin sokin... Juuri, kun luulin että kaikki olis ok, oviskin tuli viime kierrossa niin sitten tämä... :headwall:

Eli oviksesta ei taas puhettakaan ja nyt tehdään teroilla vuodot ja sitten heti tupla-annoksella clomeja... Eikä sitä kontrolliultraa vaikka kuinka vänkäsin.. Gyne (erikoistunut lapsettomuushoitoihin) sanoi vielä "loppurohkaisuksi" että ei varmaan noi clomit toimi, kun terotkaan ei yhden pillerin annostuksella toimi, mutta kokeillaan nyt niitä varmuuden vuoksi...

Sorry nyt tää omanapaisuus, mutta v*tuttaa niin vietävästi.. :kieh:

Kristiina84
Voi Aadami :hug: tiedän niin tuon tunteen... oliko sulla siis niin, että vuotoa ei tullut yhden tbl terokuurilla, vai tuliko ne myöhässä tms? Mulla nimittäin nyt ekassa terokuurissa alkoi menkat 2,5 viikkoa vikasta tabusta, joten gyne jolle soitin, sanoi että seurataan tilannetta... Tosin siinä vaiheessa kun soitin, ei menkat olleet vielä alkanut. Joten en tiedä "saako" ne teroilla alkaa tavallaan aika reilusti myöhässä, vai oko se sama, kunhan alkaa.
Mutta onpa sulla ollut tökerö gyne, hitto vie :kieh: Paljon nyt tsemppiä ja jaksamista sinne kaikesta huolimatta, toivotaan kuitenkin että clomit alkaisi toimia!

No niin, täällä taas ollaan ja nyt voin liittyä ihan "virallisesti" joukkoon =)
Mulla äityi alamasukivut ja menkkoja ei kuulunu ni kävin tänään gynekolokilla. Rakkuloitahan siellä oli niinku arvata saattoi... Lääkäri oli todella ihana ja puhui asiat suoraan. Huojentavaa oli kun lääkäri sanoi että voi melkein luvata että kyllä te lapsen saatte jollain keinolla ainakin... tarkoitti siis sitä että tämä pco on hoidettavissa oleva jos se vain on syy lapsettomuuteen. Vaikka meillä vasta alussa yritys niin silti heti määräsi terolutit ja clomitkin valmiiksi. Kerkesin jo panikoida ku oli noita kipuja et siellä jyllää jotain kamalaa :O
Täällä siis tänään aloitettu terot ja menkkoja odotellaan.
Mulle sanottiin että terot lopetetaan kun vuoto alkaa nyt eka kertaa ja sitte syödään se 15-25 kpt. Mä päivittelen kiertoani sitte ku alkaa. Tsemppiä kaikille ja mukavaa viikonloppua :)

Yhteistyössä