Hei,
mikäli ostat issikan niin tarkista ettei sillä ole "kesäihottumaa". Joillakin issikoilla sitä esiintyy ja se voi olla hevoselle (sekä myös omistajalle) tosi kiusallinen vaiva. Se voi olla hankala hoitaa ja sillä on tapana vain pahentua (yleensä)hevosen vanhetessa. Olen tavannut hevosia / poneja joilla tämä em. vaatii paljon ylimääräistä työtä. toki lieviäkin tapauksia on mutta tämä on kuitenkin hyvä tietää.
Kannattaa käyttää asiantuntijaa / kokenutta hevosihmistä kaverina (toimii puolueettomana tahona, voi koeratsastaa hevosta, antaa lausunnon hevosesta/hintapyynnöstä ja näin ollen ei tule itse kokemattomana hevosen ostajana huijatuksi)... eläinlääkärillä kannattaa teettää myös ostotarkastus hevoselle.
Lisäksi kannattaa tutkia paikalliset tallit (mitä tallimaksu on kuukaudessa, mitä siihen kuuluu mm. kuinka kauan saa hevosesi ulkoilla, onko laitumia, heinä, kaura, kivennäiset yms.). Kengityskulut n. 6-8 viikon välein, pakolliset eläinlääkärikulut, varustekulut, yms....
Osta kokenut hevonen ellet saa jatkuvasti sitten koulutusapua hevosesi kanssa. Näin hevonen "opettaa" sinua. Käy ratsastamassa "valmentajan" silmien alla ja kehitä itseäsi. Näin ollen ei tule "pahoja virheitä" ajan kanssa, joita itse ei voi nähdä.
Tässä muutamia juttuja joita tuli ensiksi mieleen..... itselläni on omia hevosia ollut jo toistakymmentä vuotta. Sitä ennen hain kokemusta usean vuoden ajan ratsastuskoulusta, vuokrasin yksityisiä hevosia (hyvää kokemusta miltä oma heppa tuntuisi)....
Hevoset on ihania, joten mukavia hetkiä sitten tämän uuden heppanne kanssa. (käyttäkää myös järkeä ostaessanne eli elkää rakastuko heti ensimmäiseen "söpöliiniin jolla on niiiiin ihanat silmätkin".... vaan myös järkeä ostopäätökseen tunteen ohella

).
ps. toki suosittelen, että kannattaa ensiksi kartuttaa omia taitoja + tietämystään ennen oman hevosen hankintaa niin säästyy mönelta ikävältä asialta. Ei tarvitse sitten ns. opetella "kantapään kautta". :attn: