Teoreettinen kysymys hevosista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Cosmopolitan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hei,

mikäli ostat issikan niin tarkista ettei sillä ole "kesäihottumaa". Joillakin issikoilla sitä esiintyy ja se voi olla hevoselle (sekä myös omistajalle) tosi kiusallinen vaiva. Se voi olla hankala hoitaa ja sillä on tapana vain pahentua (yleensä)hevosen vanhetessa. Olen tavannut hevosia / poneja joilla tämä em. vaatii paljon ylimääräistä työtä. toki lieviäkin tapauksia on mutta tämä on kuitenkin hyvä tietää.

Kannattaa käyttää asiantuntijaa / kokenutta hevosihmistä kaverina (toimii puolueettomana tahona, voi koeratsastaa hevosta, antaa lausunnon hevosesta/hintapyynnöstä ja näin ollen ei tule itse kokemattomana hevosen ostajana huijatuksi)... eläinlääkärillä kannattaa teettää myös ostotarkastus hevoselle.

Lisäksi kannattaa tutkia paikalliset tallit (mitä tallimaksu on kuukaudessa, mitä siihen kuuluu mm. kuinka kauan saa hevosesi ulkoilla, onko laitumia, heinä, kaura, kivennäiset yms.). Kengityskulut n. 6-8 viikon välein, pakolliset eläinlääkärikulut, varustekulut, yms....

Osta kokenut hevonen ellet saa jatkuvasti sitten koulutusapua hevosesi kanssa. Näin hevonen "opettaa" sinua. Käy ratsastamassa "valmentajan" silmien alla ja kehitä itseäsi. Näin ollen ei tule "pahoja virheitä" ajan kanssa, joita itse ei voi nähdä.

Tässä muutamia juttuja joita tuli ensiksi mieleen..... itselläni on omia hevosia ollut jo toistakymmentä vuotta. Sitä ennen hain kokemusta usean vuoden ajan ratsastuskoulusta, vuokrasin yksityisiä hevosia (hyvää kokemusta miltä oma heppa tuntuisi)....

Hevoset on ihania, joten mukavia hetkiä sitten tämän uuden heppanne kanssa. (käyttäkää myös järkeä ostaessanne eli elkää rakastuko heti ensimmäiseen "söpöliiniin jolla on niiiiin ihanat silmätkin".... vaan myös järkeä ostopäätökseen tunteen ohella :)).

ps. toki suosittelen, että kannattaa ensiksi kartuttaa omia taitoja + tietämystään ennen oman hevosen hankintaa niin säästyy mönelta ikävältä asialta. Ei tarvitse sitten ns. opetella "kantapään kautta". :attn:

Kannattaa myös muistaa, että "kokenut" ei aina tarkoita, että hevosen pitäisi olla 20-vuotias. Katsele itsekin hevosta esim. sitä miten se "kantaa" itsensä. Potkimista ja puremista ei saa suvaita. Niitä on todella vaikeaa opettaa pois. Ammattitaitoinen apu on ehdoton, mutta itsekin voi huomata paljon. Hevosen tulee olla rauhallinen ihmisen läheisyydessä, ei saa luimia ja tulee olla helppo käsitellä. Ja kannattaa nostella hevosen kavioita (jos hevonen totutettu huonosti käsittelyyn niin se "kaatuu" päälle). Painele myös selkää (jos hevonen selkeästi ilmaisee, että selkä on kipeä niin jätä ostamatta). Selkävaivainen hevonen on toki mahdollista kuntouttaa, mutta parempi ostaa täysin kunnossa oleva ja terve eläin. Eli pystyt kyllä itse huomioimaan, että hevonen rauhallinen (ei tarkoita pään riiputtamista ja uneliasta ilmettä), pirteä ja hyvin "kasvatettu". Tärkeintä on oikeasti se kokonaisilme. Nuorikin hevonen voi olla täysin soveltuva vaikka aloitteilijallekin jos se on vain koulutettu hyvin ja se on kunnolla kasvatettu. Hevoset on hyvin usein pilattu pullamössötasolle ja etenkin issikat söpöytensä vuoksi ovat ristialttiita.

Muista myös kokeilla taluttaa hevonen tarhaan ja hakea se pois sieltä. Hevonen ei saa missään nimessä riuhtoa ja nykästä portilla. Ratsastuksella hevosen pitää totella hyvin apuja ja ei missään nimessä saa ostaa kovasuista hevosta. Herkkäsuisen kanssa pitää miettiä sitä mihin omat taidot riittää. Jos on itsellä ns. herkkä käsi niin voi onnistua hyvinkin.

Ongelmahevonen ei ole oikeasti kiva juttu. Vaadi "laadukas" hevonen niin säästyt monelta harmilta. Paljon kiertäneet hevoset esim. entiset tuntihepat kannattaa kiertää kaukaa. Niille on kertynyt paljon huonoja tapoja. Nuorelta hevoselta (eli alle 10-vuotiaalta) voi oppia myös paljon ja sille ei ole ehtinyt kertyä pahoja tapoja niin tiukkaan (esim. puremista, potkimista, näykkimistä, imppaamista jne..). Niin ja tietysti muista myös katsoa kuinka hevonen toimii muiden hevosten seurassa.

Niin ja siis tuon ensimmäisen vastauksen kirjoittaja otti esiin tosi tärkeän pointin. Hanki valmennusapua! Etenkin jos sitä kokemusta ei ole niin tajuttomasti niin valmennusapua on erittäin tärkeää. Ja tosin kun puhuin nuorista hevosista en tarkoittanut 5-vuotiasta oria vaan ehkä minun olisi pitänyt tarkentaa, että tarkoitan 7-10-vuotiaita hevosia. Sitä nuoremmilla koulutus ei ole usein edennyt riittävän pitkälle.

Omat hevoskokemukset ovat monta vuotta ratsastusta ratsastuskoulussa ja lähes yhtä monta vuotta ravitallielämää.

Edellisiltä tulikin hyviä neuvoja, mutta kun olet löytänyt hevosen jonka ajattelet ostaa, teetä eläinlääkärin tarkistus (mielellään niin että olet itse paikalla niin voit tarvittaessa itse kysellä eläinlääkäriltä kans). Ei kannata ostaa jos hevonen ei ole terve!
Ja issikka kannattaa melkein ostaa kesällä, niin voit olla varmaettei sillä ole kesäihottumaa. Itselleni eräs myyjä väitti kirkkain silmin ettei hevosella (suokki) ole kesäihottumaa. Myöhemmin kuulin kyseisen hevosen kasvattajalta että sillä on paha kesäihottuma! Onneksi jä sillon muutenkin ostamatta.

Yhteistyössä