Kokemattomalle vaunuvinkkejä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja smt81
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

smt81

Uusi jäsen
22.08.2006
11
0
1
Apua kaivattaisi vaunuostoksille. Kertoisitteko kokeneemmat mitä kannattaa ottaa huomioon vaunuja hankittaessa. Minkälaiset on hyvät teidän mielestänne? Varmaan on paljon asioita mitä ei tule mieleenkään ennen kuin sitten käytössä...

Jonkun verran ollaan miehen kanssa vaihtoehtoja tutkittu, mutta tuntuu niin suurelta tuo valikoima ja vauva-asioista ei ole kummallakaan mitään kokemusta. Niin paljon uusia outoja asioita :). Ensimmäinen lapsi syntyy joulukuussa...

Yhdistelmät vaikuttaisi järkevältä vaihtoehdolta. Voisi vauva sitten nukkua päikkärit niissä ja myöhemmin toimisi rattaina. Tarkoitus olisi näillä pärjätä kauppareissuilla ja kävelylenkillä. Tärkeätä olisi myös sporttinen ulkonäkö, että mieskin työntelisi mielellään ja se, että olisivat kevyet työntää. Hinta luokka voisi olla kohtuullinen 500-600 ??

Kertokaa vinkkejä sekä merkkejä ja malleja myös.
Apu olisi tarpeen...

Asioita jotka kannattaa huomioida:
-Koko (kasattuna, mahtuuko autoon, hissiin jne)
-Jos miehesi tai sinä olette pitkiä niin vaunujen työnnettävyys (hakkaako jalat alaritilään työntäessä)
-Renkaat. Kannattaa valita suurirenkaiset vaunut. Ilmakumirenkailla tai ilmakennorenkailla..

-Työntöaisa. Teleskooppi vai säädettävä toisella tavalla?
-Kankaiden laatu
-Mahdolliset lisävarusteet joista yleensä saa ostaessa alennusta. mm.. sadesuoja, hyttysverkko, hoitolaukku, lämpöpussi, aurinkovarjo.. Mitä haluatte ja tarvitsette?
-Kannattaa kiinnittää huomiota kopan kokoon. Mahtuuko vauva koppaan talvivarusteet päällänsä? Olisiko pehmeä vai kova kantokoppa parempi talvivauvalle? (ite olen pehmeän kantokopan kannalla)
- Haluatteko yhdistelmät joissa on erillinen koppa ja ratasosa vaiko joissa on ratasosa jonka päälle asetetaan koppa
-Vaunujen paino. Olisi varmaan toivottavaa että sinäkin saisit vaunut nostettua peräluukkuun :)

Tuossa oli juttuja, mitä nyt minulla tuli mieleeni :)

Merkkeinä kannatan ainakin Brioa, Teutoniaa, Hartania ja Emmaljungasta olen kuullut hyvää puhuttavan, vaikkei itsellä olekkaan omakohtaista kokemusta. =)

Onnea vaan vaunuostoksille! :wave: <br><br>

Minä suosittelisin ihan perus kuomurattaita ja siihen lisättynä pehmeä kantokoppa, mistä saa sitten myöhemmin lämpöpussin.
Kovassa kantokopassa on ongelmana sen säilytys kun lapsi ei koppaa enää tarvitse.
Kuomurattaasta on karsittu kaikki ylinmääräinen, ovat pienet ja sirot, mutta silti hyvät työntää esim maastossa.

Perus kuomurattaita on ainakin teutonian timmyt ja brion zenit(?).
Hinta muutamasta sadasta eteen päin. =)

Emmaljungan duo edget ovat mielestäni loistava valinta. Siinä on kova koppa, joka on mielestäni ehdottomasti parempi talvivauvalle kuin pehmytkassi. Koppaan mahtuu taljaa ja vilttiä lämmikkeeksi eikä se tule jäämään talven aikana pieneksi (itselläni marraslopun vauva). Moni suosittelee kovaa koppaa juuri talvivauvalle. Koan saa näppärästi irti ja lattialla ollessaan sitä voi pitää kehtona, siinä on pienet jalat, jotka keinuttavat koppaa.

Rattaat ovat myös olleet käytössä siitä asti kun vauva täytti kesällä n. 6-7 kk. Ilmakumipyörät tekevät vaunuista/rattaista helposti työnnettävät, teleskooppiaisa sopii eri pituisille työntäjille ja heittoaisaa on käytetty ahkerasti, jolloin vauvan saa sekä kasvot menosuuntaan tai kohti työntäjää. Riippuen esim. auringon suunnastakin, ettei häikäise (tosi tärkeä ominaisuus!!!)

Rattaat on helposti puhdistettavat ja pyyhittävät, niissä on mukana sadesuoja, hyönteisverkko kuomun lipassa eli ei tarvitse erillistä verkkoa. Kopan pohjassa on tuuletusaukot kesää varten, kuomussa myös verkollinen tuuletusikkuna.

Suosittelen lämpimästi! Myös mies lenkkeilee niillä mielellään! =) Hinta taisi kyllä olla hieman kalliimpi kuin antamasi haarukka, mutta kyseessä on laatuvaunut ja erityisesti tuossa mallissa ei ole ollut pahemmin vikoja.

Tälläisiä vinkkejä täältä:

-kartoita maasto jossa tarvitset vaunuja/rattaita
-asutko kaupungin sydämessä vai taajamassa vai kenties "maalla"
(kaikkiin näihin vaaditaan vähän erillaisia ominaisuuksia)
-mieti onko kyseessä kertakäyttöiset rattaat/vaunut vai onko tarkoitus vaunujen kestää myös tuleville sisaruksille

-kannattaa yrittää löytää odotuslehden nro.? jossa oli suuri vaunutesti, vaikka kyseisessä testissä ei ollut kaikkien valmistajien rattaita/vaunuja niin siellä on paljon juttuja joita täällä tuskin muistetaan mainita. Testi-voittajan "pahimmat" kilpailijat uupuivat testistä kokonaan

Itse suosittelen kuomurattaita pehmeällä kopalla omakohtaisista kokemuksista. Merkeistä luotettavimmat/laadukkaimat taitaa olla Teutonia, Emmaljunga ja Brio

Brion Kombi-yhdistelmävaunut on ainakin kolminkertainen Suuren Vaunutestin voittaja ja mm. ainoa vaunu, joka on saanut täydet pisteet työnnettävyydestä, samoin teleskooppiaisa arvosteltu parhaaksi ja kankaat saaneet erityismaininnan hylkivyydestä.
Vaunutestissä oli myös huomioitu käytettävyyttä.

Me päädyttiin parisen vuotta sitten Brio Kombiin ja olemme olleet enemmän kuin tyytyväisiä! Emmaljungaa mietittiin myös mutta vaunun julmetun suuri koko karsi sen pois listaltamme jo alkuvaiheessa. Teutonia tuntui liian matalalta ja Ora liian painavalta. :D Brio oli meidän juttu, ja olemme olleet täysin tyytyväisiä, uskoisin että noissa vaunutesteissä on osattu painottaa käyttäjien kannalta olennaisia asioita koska vaunut on nimenomaan mukavat käyttää.

Onnea valintaan! =)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.08.2006 klo 23:35 Susan kirjoitti:
Brion Kombi-yhdistelmävaunut on ainakin kolminkertainen Suuren Vaunutestin voittaja ja mm. ainoa vaunu, joka on saanut täydet pisteet työnnettävyydestä, samoin teleskooppiaisa arvosteltu parhaaksi ja kankaat saaneet erityismaininnan hylkivyydestä.

Kuten tuossa aiemmin oli jo mainittuna niin Brion pahimmat kilpailijat uupuivat kokonaan koko testistä :headwall:

Tässä juttuja, joita minä kohta kahden lapsen äitinä arvostan vaunuissa!

*ratasosan istuimessa pääpuolella "törmäyssuoja" (löytyy ainakin Emmaljungista, Teutonioista ja kai Brioistakin.

*ratasosan makuutilan pituus kannattaa mitata. Useissa "halpisvaunuissa" on armottoman lyhyt tuo pituus, ettei reilu 2-vuotias mahdu kunnolla enää istumaan

*lisävarusteet.. Ainakin jalkapeitto on mun mielstä Suomen talvessa ihan ehdoton juttu!

Tässä jotain mitä ei edellisissä viesteissä kai vielä ollut!

Onnea vaunukaupoille! :flower:

Monia hyviä vinkkejä on jo annettu, mutta lisään vielä muutaman.

Jos vaunut toimivat kauppakassina, kannattaa huomioida miten sinne kyytiin saa tavaraa. Joissakin kuomurattaissa isoon tavarakoppaan ei saa mitään, kun selkäosa on makuuasennossa.

Kun kokeilet niitä vaunuja kaupassa, ota vaikka painava reppu kyytiin laitettavaksi, saat huomattavasti todenmukaisemman kuvan vaunuista kuin tyhjiä työntelemällä

kannattaa huomioda että minkälaiset ovat työntää kun lapsi kasvaa ja on liikkuvainen jousitus kannattaa olla hyvä ja kuomu on tukeva.
kokemuksesta huomasin että abc ja carrena merkkiset rattaat ovat raskaat työntää kun lapsi kasvaa ja painoa noin 10 kg ja saattaa romahtaa jäykkyysen takia itse vaihdoin brio nova merkkisiin ja ovat kevyet työntää.
työntö aisan kotkeuden säätö on hyvä ja suunnan vaihto, kun aurinko paistaa ja jarrut pitää olla hyvät, ja on hyvä saada kunnolla makuu asentoon ja säätäminen helppo =)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.08.2006 klo 00:24 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.08.2006 klo 23:35 Susan kirjoitti:

Kuten tuossa aiemmin oli jo mainittuna niin Brion pahimmat kilpailijat uupuivat kokonaan koko testistä :headwall:

Testi on ollut avoin jo vuosikaudet kaikille merkeille mutta syystä tai toisesta LT ei ole Emmaljungaa kertaakaan testiin antanut vaikka mainostahan se vain on. Onko lie ollut pelko siitä ettei pärjää.

Kiitoksia kaikille hyvistä vastauksista! Tässä tuli esille hyviä vinkkejä.

Asia on edistynyt jo jonkin verran... Tällä hetkellä eniten kiinnostaa Emmaljunga Ceroxit. Briot ja Orat hylättiin, koska niiden korkeus kokoontaitettuna pyörineen oli poikkeuksetta yli 50 cm, mikä on liian korkea medän auton takakonttiin. Toinen matalaan konttiin mahtuva vaihtoehto oli hergules, mitä myös harkitaan.

Täytyy lähteä kauppoja kiertelemään ja vaunuja koetyöntelemään. Eiköhän sieltä jotkut meillekin löydy.

meillä oli orat, mutta vaihdettiin ne nyt emmaljungan ceroxeihin. Ja suurin plussa on nyt käännettävä työntöaisa. Poika on jo 1v2kk, välillä haluaa katsella eteenpäi ja välillä työntäjää päin. Briot hylättiin heti, niissä on tutuille tullu hiuka liikaa maanantai kappaleita. emmaljungat on ihan kevyet työntää maastossa ku maastossa. suosittelen. :D

Mä suosittelisin aloittajalle ehdottomasti Gessleineja! Brioissa ja Emmaljungissa on molemmissa vikoja samalla tavalla ja ne on paljon raskaampia työnnellä ja nostella kuin Gessleinit!
Meille ostettiin Gesslein Swing-Fin yhdistelmät, ne on aivan ihanat!! :heart: Tosi kevyet työnnellä ja menee pienempään pakettiin kuin mikään muu merkki, meijän vaunu on kasattuna kopan ja pyörien kanssa reilusti alle 40cm!
Edullisempi malli on Mac-Fin ja se taitaa mennä vielä pienempään pakettiin. Ja plus on PALJON trendikkäämmät kuin Emmaljungat tai Briot.

Gessleinkö on trendikäs? Jaa, no ehkä jonkun mielestä on, mutta minä en ainakaan tuon trendikkyyden perusteella valitse vaunuja. Itse olen hankkimassa Emmaljunga ceroxeja, koska niissä on kaikki mitä vaunuilta tarvitsen. Ja ainakin minua niiden ulkonäkö miellyttää.

Yhteistyössä