Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Alkuperäinen kirjoittaja olen:sitä mieltä, että saakoon kukin lapsensa niin nuorena tai vanhana kuin haluaa. Mutta huolehtikoon lapsistaan niin henkisellä kuin myös siellä taloudellisella puolella itse. Jos tekee ne lapset nuorena niin se ei oikeuta iäksi lopettamaan kouluja ja elämään yhteiskunnan tuilla.
Alkuperäinen kirjoittaja Sannya:Ihan pakko tultava tänne tunkeutuu.Itse olen 18-vuotias odotan esikoista.Kaverillani on 9kk poika ja on kohta 18-vuotias.Mielestäni ikä on vain numeroita.Ja myös se että parempi saada lapsia nuorena kun vasta silloin joskus yli 30-vuotiaana kun haluasi olla ja huvitella jne.Ja sit joso n nuorena saanut lapset niin sit 30-vuotiaana lapset ovatkin jo aikuisia ja voivat vaikka pitää hauskaa kanssasi
![]()
Alkuperäinen kirjoittaja Sannya:Ihan pakko tultava tänne tunkeutuu.Itse olen 18-vuotias odotan esikoista.Kaverillani on 9kk poika ja on kohta 18-vuotias.Mielestäni ikä on vain numeroita.Ja myös se että parempi saada lapsia nuorena kun vasta silloin joskus yli 30-vuotiaana kun haluasi olla ja huvitella jne.Ja sit joso n nuorena saanut lapset niin sit 30-vuotiaana lapset ovatkin jo aikuisia ja voivat vaikka pitää hauskaa kanssasi
![]()
Alkuperäinen kirjoittaja tiedän:TOTUUS vain ON se, että me kaikki ollaan teineinä lapsia ja varmasti ainakin jokin osio itsessä vielä kehittymässä ja kesken. Tietoa ja kokemustakaan ei ole, esim lapsista. Menot menemättä ym. Kun siihen laitetan vauva mukaan ( = lue ihminen, lapsi ) niin ei hyvä tule. Lasta voi kasvattaa paremmin se, joka on jo kasvanut itsekkin, joka osaa ja tietää paremmin jne.
Kaunistelu ja lässytys tässä asiassa on aivan turhaa nuolemista, kun TIEDÄMME oikeasti mitkä faktat ovat.
Alkuperäinen kirjoittaja tiedän:TOTUUS vain ON se, että me kaikki ollaan teineinä lapsia ja varmasti ainakin jokin osio itsessä vielä kehittymässä ja kesken. Tietoa ja kokemustakaan ei ole, esim lapsista. Menot menemättä ym. Kun siihen laitetan vauva mukaan ( = lue ihminen, lapsi ) niin ei hyvä tule. Lasta voi kasvattaa paremmin se, joka on jo kasvanut itsekkin, joka osaa ja tietää paremmin jne.
Kaunistelu ja lässytys tässä asiassa on aivan turhaa nuolemista, kun TIEDÄMME oikeasti mitkä faktat ovat.
Alkuperäinen kirjoittaja ainokaino:täällä kans yksi tilastoihme :wave: mun äiti sai minut 19v en raskauda helposti.Alkuperäinen kirjoittaja labupapu:Alkuperäinen kirjoittaja ainokaino:Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:Alkuperäinen kirjoittaja labupapu:Suloisen naiivi tuo viimeinen lauseesi.
Minulle oikea ikä saada ensimmäinen lapsi oli yli 30-vuotiaana. Jollekin oikea hetki on aiemmin, toiselle myöhemmin.
Tunnen sekä vastuuntuntoisia nuoria äitejä, mutta ikävä kyllä myös heitä joiden olisi suonut itse ensin kasvaa henkisesti ennen lasten saamista.
Tässä fossiiliäitiydessä parasta taitaa olla omalla kohdallani se terve itsevarmuus, joka nuorempana oli heikoilla kantimilla. Elämää nähneenä osaa suhteuttaa arjen suuret ja pienet tapahtumat, ja pääsääntöisesti ottaa lunkisti ne asiat joista nuorempana olisin stressannut.
Miten se on naiivi? Olisi naiivia sanoa että synnyttäjien keski-ikää pitäisi laskea. Tuo nyt on vaa faktaa
Ehkä se joillekin on parempi saada lapsia yli kolmekymppisenä, en tätä kiistä, mutta tuo keski-ikä ei sais olla noin korkea. Yksittäiset tapaukset eivät väestöön paljoa vaikuta, mutta jos synnyttäjien keski-ikä on jo 32 (vai mikä se nykyään sitten onkaan) alkaa tämä jo vaikuttta väestön kehitykseen.
Ei sitten ihmetellä kun 30 vuoden päästä jo puolella väestöstä on vaikeuksia raskautua. Mitä vanhemmalle äidille lapsi on syntynyt, sitä suuremmalla todennäköisyydellä tällä on suvunjatkamis ongelmia.
//muoks... Ainii, vähän huumoria tähän loppuun... Kukaan joka mun juttuja on lukenu ei voi sanoa etten minä olis itsevarma äitiydessäni![]()
elikä mun tytär ei tule ikinä saamaan lapsia jos noita sun tilastoja tuijotellaan
Olen varmaankin tilastoihme, sillä äitini sai minut 18-vuotiaana ja silti minulla kesti vuosia raskautua..
Ja ihan omakohtaisesti voin todeta, että esim. oma äitini olisi ollut huomattavasti parempi äiti hieman kypsempänä.
Mutta kuten kirjoitin; jollekin se oikea hetki äitiyteen on aiemmin, toiselle myöhemmin. Ikävä kyllä, helppo raskautuminen nuorena ei ole hyvän äidin tae.
sitten tähän jos kerta hedelmälisyys laskee noin 25v niin miten synnytäjien keski-ikä voi olla niinkin korkee kun 32v
eikös meidän yli kolmikymppisten pitäs mennä rollaattorilla lapsettomuusklinikalle (vai mikä sen nimi on) tekeen koeputkilapsia