Tein tuossa taannoin ilmiannon lastensuojeluun

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja surullista
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Tiskirätti:
Mun mielestä, niin kauan, kuin tässä maailmassa yhdenkin lapsen elämä saadaan pelastettua sen ls-ilmon avulla, ei ole mitään turhaa tehdä ilmoitusta. Suomessa näitä ilmoja tehdään LIIAN VÄHÄN, jos ajattelee sitä lapsimäärää, joka vieläkin asuu hyvin huonoissa perheoloissa, kun kukaan nyt ei vaan ole halunnut puuttua tilanteeseen.

Ja tuohon lihavoituun kohtaan; miksi sä suuttuisit? Siksikö, että on olemassa ihmisiä, jotka vielä välittävät muidenkin lapsista kuin omistaan?

Mikä ihme sinua vaivaa ?

Totta helvetissä minä suutun jos joku, ilman perusteita, kyseenalaistaa minun rehellisyyteni, kunniani, kykyni toimia vanhempana.

Missä ihmeen haavemaailmassa sinä elät oikein ?
Kovasti yrität katsella asioita vaaleanpunaisten lasien läpi, jotta voisit ikäänkuin olettaa että ihmisillä ei ole oikeutta suuttua, koska hyväähän sinä vaan tarkoitit. Tietysti ihmiset suuttuvat.

Joki järki kehiin tässäkin asiassa.

Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Alkuperäinen kirjoittaja Jaska-:
Totta helvetissä minä suuttuisin jos itse joutuisin sellaisen ilmoituksen kohteeksi, jos nimen saisin selville niin voipi olla että kävisin ilmoittamassa mielipiteeni sinusta, mahdollisesti käyttäen tarvittavaa voimaa.

Hmm, tämä kommentti kertoo jo sen että teillä ei taida olla kaikki ihan kunnossa. Jos olet väkivallalla heti uhkailemassa.

hmm, tämä kommentti kertoo jo sen että sinulla ei taida olla kykyä asettaa keskustelun lomassa tehtyjä kommentteja oikeaan kontekstiin.

Mun mielestä, niin kauan, kuin tässä maailmassa yhdenkin lapsen elämä saadaan pelastettua sen ls-ilmon avulla, ei ole mitään turhaa tehdä ilmoitusta. Suomessa näitä ilmoja tehdään LIIAN VÄHÄN, jos ajattelee sitä lapsimäärää, joka vieläkin asuu hyvin huonoissa perheoloissa, kun kukaan nyt ei vaan ole halunnut puuttua tilanteeseen.

Ja tuohon lihavoituun kohtaan; miksi sä suuttuisit? Siksikö, että on olemassa ihmisiä, jotka vielä välittävät muidenkin lapsista kuin omistaan?

Mikä ihme sinua vaivaa ?

Totta helvetissä minä suutun jos joku, ilman perusteita, kyseenalaistaa minun rehellisyyteni, kunniani, kykyni toimia vanhempana.

Missä ihmeen haavemaailmassa sinä elät oikein ?
Kovasti yrität katsella asioita vaaleanpunaisten lasien läpi, jotta voisit ikäänkuin olettaa että ihmisillä ei ole oikeutta suuttua, koska hyväähän sinä vaan tarkoitit. Tietysti ihmiset suuttuvat.

Joki järki kehiin tässäkin asiassa.

Mua ei vaivaa mikään muu, kuin se, että ketjun ap:lle naurettiin ja kettuiltiin päin naamaa, vaikka oli tehnyt mun mielestä ihan oikein.

Ja mä en ole tehnyt koskaan yhtään ls-ilmoa, mutta varmasti teen, jos mulle tulee vahva epäilys, että jollain lapsella ei ole kaikki asiat nyt hyvin.

Kuka määrittää mikä on vahva epäilys? Ehkä ap:lla oli tilanteet nähdessään hyvin vahva epäilys, että tässä perheessä ei kaikki ole kunnossa?

Ennen normaali maalaisjärki määritti sen, nykyään se on vähän vaikeampi juttu.

Ap tarinan antama kuva on sellainen että ei voi puhua edes kohtuudella siitä että onko _oikeutusta_ edes epäilyyn saatikka vahvasta epäilyyn.

Vahva epäilys on jotain sellaista jossa sinulla on oltava jo jotain tietoa asiasta.

Eli vahva epäilys ei nojaa ´tunteeseen´ vaan osittaiseen _tietoon_, sanoisin näin, voin toki olla väärässä.

Mä luulen, että kukaan ei ilman vahvaa epäilystä tee kenestäkään ls-ilmoa, jos ei sitten ole kyseessä vaikka joku katkera naapuri, joka tekee ilmoituksen vain "piruuttaan".

Luulen että tekee.

Luulen että monet ovat täysin kykenemättömiä objektiiviseen asian tarkasteluun, ja heille termi "vahva epäilys" on ihan samalla tasolla ´epäilyksen´ tai ´tuntemuksen´ kanssa.

Minusta tämä keskustelu itsessään osoittaa sen jo.

Jännä mitenkä asenteet muuttuvat yhteiskunnassa pikkuhiljaa. Kyttäysmentaliteetti pääsee valloilleen täälläkin.

"jos on _huoli_ lapsen turvallisuudesta niin ls-ilmoitus kannattaa tehdä"
"Suuttuisitko sinä jos istuisit terassilla ja joku tekisi ls-ilmoituksen sinusta"

Tämmösiä kommentteja ruveta latelemaan ihan kuin niissä ei olisi mitään vikaa.

100 vuotta sitten olisit saattanut päästä hengestäsi jos menit tekemään aiheettoman syytöksen, nyt asia on kääntynyt niin päin että se on "ihan ok". Jopa niin että sitä suositellaan. Törkeää minusta.

Totta helvetissä minä suuttuisin jos itse joutuisin sellaisen ilmoituksen kohteeksi, jos nimen saisin selville niin voipi olla että kävisin ilmoittamassa mielipiteeni sinusta, mahdollisesti käyttäen tarvittavaa voimaa.

Kyllä muakin rupeis vituttamaan, jos joku kiihkoileva kyylä tekisi ilmoituksen jostain täysin turhasta.. Ja painotan vielä, että turhasta!!

Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:

Hmm, tämä kommentti kertoo jo sen että teillä ei taida olla kaikki ihan kunnossa. Jos olet väkivallalla heti uhkailemassa.

hmm, tämä kommentti kertoo jo sen että sinulla ei taida olla kykyä asettaa keskustelun lomassa tehtyjä kommentteja oikeaan kontekstiin.

Mitä tuo "tarvittavan voiman käyttäminen" sitten tarkoitti? Selventäisitkö sitä hieman?

Kuten joku jo toussa mainitsikin, on hyvä tarkistaa epäilykset, ettei tärkeät asiat jää huomaamatta. Joskus ulkopuolisten pitää puuttua perheen elämään, jos vanhemmat eivät itse pysty muuttamaan tilannettaan. Jos kukaan ei puutu, ilmoita jne. näkemäänsä, voi olla, että kaikki saa jatkua ennallaan. Suomessa usein ei uskalleta puuttua asioihin, ajatellaan, että ei se ole "minun asiani puuttua". Ja odotetaan, että varmasti joku toinen paremmin tietävä ilmoittaa jos on aiheellista. Ei haluta ottaa vastuuta, jos vaikka ilmoitus onkin aiheeton. Joskus sitä vain täytyy uskaltaa.

Ja HUOM! tässä tapauksessahan oli hyvä uskaltaa, jos kerran aikaisemmin jo on ilmoituksia tehty!

Ja kyllä se usein näkee ulkopuolinenkin, jos asiat eivät ole hyvin, vain perheen toimintaa tarkkailemalla. Sossuille ja muille esitetään, ne on ne ulkopuolisten/naapureiden jne. havainnot, mitkä ovat tärkeät. Sen jo näkee aika hyvin, mikäli äiti on todella kännissä ja hälytyskellojen pitäisi alkaa soida. Itse tiedän paljon lapsia, jotka elävät alkoholistiperheissä, missä ryypätään joka viikonloppu ja rahat katoavat viinaan. Sossu kun ei näille voi mitään tehdä löyhin perustein. Tositoimiin tarvitaan paljon, mutta se on lapsien kannalta väärin. Kyllä sen maalaisjärki edelleen tietää, onko kaikki kunnossa. Jos oman maalaisjärjen mukaan asiaan pitää puuttua, on se aina oikein.

Menisittekö itse auttamaan, jos näkisitte jonkun olevan pulassa, vaikkei teillä ole todisteita siitä? Ponttina on, että auttamiseen ei aina tarvi olla vedenpitäviä todisteita ja monta lausuntoa ja jatkuvaa tilnateen seuraamista! Jos ihminen tarvii apua, häntä pitää auttaa. Jos lasta lyödään, väliin pitää mennä, vaikka lyönti ei näyttänytkään kovalta. Ylireagointi tällaisissa asioissa on parempi, kuin välinpitämättömyys.

Koskaan kun ei voi tietää, eikö juuri siksi ole parempi toimia?

Toivotaan, että lainaukset menivät nyt oikein.

Peesi Tiskirätille. Tuota minäkin haen takaa. Tuossa mielessä ei ole olemassa turhia ilmoituksia. Vain v*ttuuttaan naapurista tehdyt ilkeämieliset perättömät ilmiannot ovat turhia. Harva kelvoton vanhempi on niin tyhmä, että antaa selviä merkkejä asian laidasta kanssaeläjille julkisesti. Siksi ei voida odottaa, että on olemassa ns. kiistaton näyttö, ennen kuin voi ilmoittaa epäilyksistään sossuun.

Jaska puolestaan, suuttua sopii, jos kyseessä on tosiaan perusteeton ilmoitus. Mutta jos käytöksesi antaa vinkkiä siitä, että jotakin VOISI olla vialla teidän perheessänne, eikö ole sittenkin parempi, että sossut käyvät kyselemässä yhden kerran turhia? Jos pannaan vastakkain lasten yleinen turvallisuus tässä maassa ja sinun mukavuudenhalusi. Juuri tuosta syystä, että hanakasti ollaan suuttumassa, joku ei sitten uskalla sitä ilmoitusta tehdä vaikka tarvetta olisi.

Siis äiti vie paljon pulloja kauppaan ja räyhää lapsille pulloja latoessaan että niillä ostetaan ruokaa kun ei ole rahaa muuhun. Kaupasta ostaa murto-osalla rahoista pussin naksuja ja käskee lasten vielä valehdella hoitopaikkaan syömisten laadun. Sitten äiti käyttää loput rahat kaljaan.

Ja tämä on teidän mielestä ihan okei? Ei hyvää päivää...

Hyvä jumala... Tässä ensimmäinen ajatus, joka ap:n tekstistä kohosi päähän. Aloittaja on siis mennyt tekemään LASTENSUOJELU-ILMOITUKSEN kuulopuheiden, vajavaisten tietojen ja omien päättelyjensä perusteella? Minä en tunne tapausta, joten voi olla että teit aiheesta, voi olla että et, mutta itse en koskaan lähtisi tuollaisten faktojen pohjalta tekemään niin vakavaa asiaa, kuin ls-ilmoitusta.

a) sinä et tiedä mitä oikeasti on tapahtunut. Ehkä lapset söivät jossain muualla, ehkä äiti käytti kitinän ehkäisevänä keinona tuota ''tänään ostetaan ruokaa'' juttua. TIEDÄTKÖ sinä että lapset eivät ole saaneet ruokaa? Olivatko he *nälkiintyneen* näköisiä, voipuneita, iho huonokuntoinen jne?
b) oliko äiti humalassa jompana kumpana päivänä? Haistoitko voimakkaasti vanhan viinan?
c) näitkö lapsia esim. lyötävän tai muuten pahoinpideltävän?
d) näitkö mustelmia, arpia, käyttivätkö lapset tyyliin pitkähihaisia/poolokauluksi helteellä?

Mielestäni sos-ilmoitus jättäminen ei ole mikään leikinteko, kuten ei ole abortin teko ehkäisykeinona. Oma sisareni on sosiaalityöntekijä ja hänen kanssaan keskustelimme tästä lukemastani. Hän sanoi että hienoa, että ihmiset uskaltavat ilmoittaa sossuun, mutta että ls-tutkinta on usein erittäin nöyryyttävää koko perheelle. Kaikenlisäksi useat turhat ilmoitukset vievät heidän työaikaansa niiden oikeasti vakavien tapausten luota.

Ja kaiken huipuksi, tuttu sossusi teki RIKOKSEN!!! Hän rikkoi vaitiolovelvollisuutta ja tuo on ehdoton poliisiasia!! Sisareni on kertonut tapauksista, mutta aina pitänyt huolen, ettei minulla ole aavistustakaan, ketkä ovat kyseessä. Lääkärinä minulla on vastaava velvollisuus potilaitani kohtaan, enkä ikinä, ikinä kehtaisi rikkoa valaani!

Ja mielestäni Jaska puhuu asiaa. Halua vielä lisätä tähän, että moni äiti on niissä mammahuuruissaan aivan yliherkkä. Jos joku tekee eri tavalla kuin hän, hän selvästi tekee jonkin rikkomuksen lastaan vastaan!

KUKA VOI HEITTÄÄ ENSIMMÄISEN KIVEN? Etkö Sinä ole koskaan kuullut/itse huutanut lapselle esim. kaupassa tämän kitistessä? Etkö Sinä ole koskaan käyttänyt ''uhkausta'' (tänään ei osteta kuin ruokaa) lapsesi kanssa? Jos oikein lähdetään tikulla kaivelemaan, niin eiköhän jokaisesta meistä voisi tehdä ls-ilmon?

Voin kertoa että minä kävin lapseni kanssa ALKOssa ostamassa samppanja-pullon! Mitään kommenttia en saanut, kannoin lasta sylissäni ja pikaisesti kävin, mutta voihan olla että vaikka aktiivinen myyjätär teki ilmoituksen.

Mä en kyllä tajua tuota, että joku oikeasti suuttuu, että ilmoitus on tehty. Musta on kerran tehty peräton ls-ilmoitus, ja tokikin se hiukan ärsytti, mutta en mä nyt VÄKIVALLALLA ketään silti ole uhkaillut. Sosiaalitätien kanssa juteltiin ja sanoin, että tuollaista tilannette ei tosiaankaan ole ollut, ja kun seuraavan kerran tulee tuollainen epäilys, niin toivon että soittavat poliisin paikalle että voi paikan päällä tarkistaa tilanteen. Mitä mä siitä nyt suuttumaan kun tiedän, että omatuntoni on täysin puhdas.

Alkuperäinen kirjoittaja rider:
Hyvä jumala... Tässä ensimmäinen ajatus, joka ap:n tekstistä kohosi päähän. Aloittaja on siis mennyt tekemään LASTENSUOJELU-ILMOITUKSEN kuulopuheiden, vajavaisten tietojen ja omien päättelyjensä perusteella? Minä en tunne tapausta, joten voi olla että teit aiheesta, voi olla että et, mutta itse en koskaan lähtisi tuollaisten faktojen pohjalta tekemään niin vakavaa asiaa, kuin ls-ilmoitusta.

a) sinä et tiedä mitä oikeasti on tapahtunut. Ehkä lapset söivät jossain muualla, ehkä äiti käytti kitinän ehkäisevänä keinona tuota ''tänään ostetaan ruokaa'' juttua. TIEDÄTKÖ sinä että lapset eivät ole saaneet ruokaa? Olivatko he *nälkiintyneen* näköisiä, voipuneita, iho huonokuntoinen jne?
b) oliko äiti humalassa jompana kumpana päivänä? Haistoitko voimakkaasti vanhan viinan?
c) näitkö lapsia esim. lyötävän tai muuten pahoinpideltävän?
d) näitkö mustelmia, arpia, käyttivätkö lapset tyyliin pitkähihaisia/poolokauluksi helteellä?

Mielestäni sos-ilmoitus jättäminen ei ole mikään leikinteko, kuten ei ole abortin teko ehkäisykeinona. Oma sisareni on sosiaalityöntekijä ja hänen kanssaan keskustelimme tästä lukemastani. Hän sanoi että hienoa, että ihmiset uskaltavat ilmoittaa sossuun, mutta että ls-tutkinta on usein erittäin nöyryyttävää koko perheelle. Kaikenlisäksi useat turhat ilmoitukset vievät heidän työaikaansa niiden oikeasti vakavien tapausten luota.

Ja kaiken huipuksi, tuttu sossusi teki RIKOKSEN!!! Hän rikkoi vaitiolovelvollisuutta ja tuo on ehdoton poliisiasia!! Sisareni on kertonut tapauksista, mutta aina pitänyt huolen, ettei minulla ole aavistustakaan, ketkä ovat kyseessä. Lääkärinä minulla on vastaava velvollisuus potilaitani kohtaan, enkä ikinä, ikinä kehtaisi rikkoa valaani!

Voi niitä mustelmia tulla ilman pahoinpitelyäkin ;)

Minun mielestä ap teki oikein. Jos perheellä, josta ilmoitus tehtiin, on kaikki ok, niin ei ilmoitus mitään muuta. Ja mieluusti ilmoitus silloin, kun joku tuntuu ihmeelliseltä, niin kuin ap:n tapaus mielestäni tuntui, eikä sitten vasta kun lapsi on ihan oikeasti heitteillä.

Fiksusti toimittu. Ihme mammoja täällä. Ilmeisesti antaisivat mielellään omat lapsensa tuollaiselle tädille hoitoon.

Ei siitä ilmoituksesta ainakaan mitään haittaa ole. Korkeintaan ap saattoi pelastaa niiden viattomien lasten elämän.

Ketjun loppupäätelmä: ls-ilmon voin tehdä siis oman aukkojen täydentämisen, kuulopuheiden ja todellisen tiedon puuttumisen perusteella itselleen täysin tuntemattomasta ihmisestä.

Jos taas ap tunsi naisen, (miten hän muuten olisi voinut ilmoituksen tehdä?) miksei hän mennyt vaikka jonkun tekosyyn varjolla kurkkaamaan naisen kotiin?

Minä loukkaantuisin ls-ilmoituksesta. Se on selvä loukkaus minun lastenkasvatustani kohtaan. Se on merkki siitä, että minun ajatellaan kohtelevan lapsiani huonosti. Voiko sen suurempaa loukkausta olla?

Hienoahan on se, että ilman tietoa voidaan tehdä vaikka mitä. Meillepä tuli kerran els katsomaan hevosia, kun naapuri oli tehnyt ilmoituksen, että hevosiamme kohdellaan huonosti. syy: hevoset ovat yötä päivää kesällä ulkona. Että heh heh vaan

Alkuperäinen kirjoittaja rider:
Ketjun loppupäätelmä: ls-ilmon voin tehdä siis oman aukkojen täydentämisen, kuulopuheiden ja todellisen tiedon puuttumisen perusteella itselleen täysin tuntemattomasta ihmisestä.

Jos taas ap tunsi naisen, (miten hän muuten olisi voinut ilmoituksen tehdä?) miksei hän mennyt vaikka jonkun tekosyyn varjolla kurkkaamaan naisen kotiin?

Kyllä minä ainakin olen nähnyt vastaavaa lasten kaltoinkohtelua enkä ole perhettä sen paremmin tuntenut, mutta normaalilla järjellä varustettuna ymmärsin kyllä että nyt ei lapsista huolehdita niin kuin pitäisi. En todellakaan mennyt ovelle kurkkimaan, sitä varten ovat ne lastensuojeluviranomaiset.

Johan täällä on taas raivopäinen lauma ollut lynkkaamassa :| Ehkäpä ap on nähnyt sellaista mitä ei sanoiksi voi pukea, mutta täällähän se on aina niin mustavalkoista...että kun äiti istuu tuoppi nenun edessä niin ap on hysteerinen idiootti koska onhan se nyt ok että kesällä istutaan terassilla..!

Voin kertoa että olin itse lapsena useammin kuin kerran äiteen mukana lähikuppilassa, mutta äiti kun oli niin mukava, siististi pukeutunut eikä koskaan viipynyt muutamaa tuntia pitempään vaan lähti sitten viemään mua "kotiin", niin sehän oli tietysti ihan ok koska pitäähän äidin saada nauttia. Mun elämä oli silti pahoinpitelemisineen yhtä HELVETTIÄ, ap:n kaltaisia ei löytynyt apuun. Kun ulospäin oli kyse vain "pikku"asioista.

Ei ne ole, ihan oikeasti, niin mustavalkoisia. Vai senkö takia tässä ap lynkataan kun ei mustana tehnyt aloitusta?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja äippä:
no minä olen absolutisti. ja kannatan myös sitä että lapsilla on ruokaa joka päivä sännöllisin väliajoin. mutta vaikka minusta ei kuulu juoda yhtään olutta tms. jos on lapsen kanssa. niin oikeesti kukaan lapsi ei vahingoitu siitä että äiti juo vaikka yhden oluen. eikä edes silloin lapsi ole vaarassa jos kerran onkin ruuan tilalla jotain muuta. lisäksi vaikka meillä onkin 2lämmintä ateriaa tarjolla niin usein pojalle kelpaa syödä vain toisella aterialla(ei kuulemma ole nälkä, ei kyllä sitten saa muutakaan), mistä tiedät ettei he olleet jo yhtä ateriaa saanut?

Aina vaan menee älyttömämmäksi. Mistä sinäkään voit tietää jos vastaasi tulee äiti joka antaa lapselleen kunnon tukkapöllyä,mistä voit tietää että lasta sattuu,voihan lapsella vaikka olla kevyesti liimattu peruukki

*Totaalinen reps* :D:D

Yhteistyössä