Alkuperäinen kirjoittaja Tiskirätti:
Alkuperäinen kirjoittaja Jaska-:
Alkuperäinen kirjoittaja Tiskirätti:
Kuka määrittää mikä on vahva epäilys? Ehkä ap:lla oli tilanteet nähdessään hyvin vahva epäilys, että tässä perheessä ei kaikki ole kunnossa?
Ennen normaali maalaisjärki määritti sen, nykyään se on vähän vaikeampi juttu.
Ap tarinan antama kuva on sellainen että ei voi puhua edes kohtuudella siitä että onko _oikeutusta_ edes epäilyyn saatikka vahvasta epäilyyn.
Vahva epäilys on jotain sellaista jossa sinulla on oltava jo jotain tietoa asiasta.
Eli vahva epäilys ei nojaa ´tunteeseen´ vaan osittaiseen _tietoon_, sanoisin näin, voin toki olla väärässä.
Mä luulen, että kukaan ei ilman vahvaa epäilystä tee kenestäkään ls-ilmoa, jos ei sitten ole kyseessä vaikka joku katkera naapuri, joka tekee ilmoituksen vain "piruuttaan".
Luulen että tekee.
Luulen että monet ovat täysin kykenemättömiä objektiiviseen asian tarkasteluun, ja heille termi "vahva epäilys" on ihan samalla tasolla ´epäilyksen´ tai ´tuntemuksen´ kanssa.
Minusta tämä keskustelu itsessään osoittaa sen jo.
Jännä mitenkä asenteet muuttuvat yhteiskunnassa pikkuhiljaa. Kyttäysmentaliteetti pääsee valloilleen täälläkin.
"jos on _huoli_ lapsen turvallisuudesta niin ls-ilmoitus kannattaa tehdä"
"Suuttuisitko sinä jos istuisit terassilla ja joku tekisi ls-ilmoituksen sinusta"
Tämmösiä kommentteja ruveta latelemaan ihan kuin niissä ei olisi mitään vikaa.
100 vuotta sitten olisit saattanut päästä hengestäsi jos menit tekemään aiheettoman syytöksen, nyt asia on kääntynyt niin päin että se on "ihan ok". Jopa niin että sitä suositellaan. Törkeää minusta.
Totta helvetissä minä suuttuisin jos itse joutuisin sellaisen ilmoituksen kohteeksi, jos nimen saisin selville niin voipi olla että kävisin ilmoittamassa mielipiteeni sinusta, mahdollisesti käyttäen tarvittavaa voimaa.