Tein rikosilmoituksen,pari ongelmaa vielä.....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huijattu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Huijattu

Vieras
Kaikki tarvittavat todisteet vein ja kaikki ok,tutkija ottaa ilmeisesti yhteyttä sitten kun asia on ajankohtainen.Syytenimike oli petos,eikä mikään pieni summa ollutkaan kyseessä.

Eli tavara ostettu ja se on myöhässä pari kuukautta (iso tavara,tulee rekalla,yhteensä 3 kpl). Vihonviimeinen eräpäivä tavaran tulolla oli tänään,tästä sovittiin myyjän kanssa. ja kieltäydyin ottamasta tuotteita vastaan enää elokuussa!
MUTTA JOS TAVARA TULEEKIN VASTA ESIM.LOKAKUUSSA, JOUDUN OTTAMAAN SEN VASTAAN,näin sanoi poliisi!!!!!!!!! Silloin kyseessä ei ole enää petos,vaan sovin myyjän kanssa asian sitten...
Siis tuo tavara on sellainen joka mun on ostettava jostain muualta,ja puhutaan tuhansista euroista!
Olen maksanut noista tuotteita 2 kpl,kolmatta en suostunut maksamaan kun haistoin huijauksen myöhemmin.Myyjä lupasi maksuaikaa 60 päivää,siihen suostuin.Eli jos tavara olisi tullut sovitussa ajasssa,olisin toki kolmannen tuotteen maksanut.

Nyt mun täytyy ostaa tuollainen tavara muualta,jolloin ei ole rahaa enää maksaa tuota kolmatta tuotetta,jos ne jostain syystä sattuvatkin tulemaan vielä..

Kuinkahan kauan menee ennen kuin asia on käsittelyssä? Jonkunlainen päätös pitäisi tälle saada..

Nyt kun etsin tuotetta muualta,se vie sitten tilankin näiltä jo maksetuilta tuotteilta....Ei siis ole paikkaa minne ne laittaa!

Kyseessä ei ole välttämättä lainkaan petos, vaikka poliiisi joutuu ottamaan tutkintapyynön vastaan. Kyseessä on todennäköisesti sopimusrikkomus, joka on enemmänkin Kuluttajansuojalain alainen tapaus ja siten siviilioikeudellinen. Se ei ole silloin lainkaan rikosoikeuden asia.

Koska olen yrittäjä ja myyjä on yrittäjä,ei päde tuo kuluttaja-asiamies.Sitä se poliisikin harmitteli.
Ihan petos-syytteellä kuulemma mennään,ja ´hyvältä näyttää´minun osalta.On siis kirjalliset sopimukset ym.

Sopimusrikko tosin kuullostaa ihan asialliselta,ihmettelin itsekin että tosiaan joudun tavaran ottamaan vastaan myöhemminkin... :(

Selina:Kyllä on,siirtotalli on ehkä vähän huono vertaus,mutta siis hevosen käyttöön tulossa oleva rakennus (remontoitava) ja niitä tosiaan 3 kpl koska tarkoitus oli ostaa toinen hevonen.....
Mutta tosiaan nyt ei ole tilaa edes tuolle yhdelle hevoselle.

Ja tosiaan yritin purkaa kaupan heinäkuun alussa.Selitin myyjälle kirjallisena miten asia vaikeuttaa elämää.Mutta myyjä vannoi tavaran tulevan heinäkuussa,ei lähtenyt purkamaan kauppaa.

[QUOTE="vieras";26802813]Kaupanpurku vedoten sopimusrikkomukseen? Ota yhteyttä kuluttaja-asiamieheen, niin saat ohjeet, miten toimia oikein.[/QUOTE]

Ymmärsin, että tässä on kyse kahden yksityishenkilön välisestä kaupankäynnistä, kauppa ei siis kuulu kuluttajansuojalain piiriin. Jos myyjän kanssa ei päästä haluttuun lopputulokseen, voi asian viedä käräjäoikeuteen. Korjatkaa jos olen väärässä.

Ymmärsin, että tässä on kyse kahden yksityishenkilön välisestä kaupankäynnistä, kauppa ei siis kuulu kuluttajansuojalain piiriin. Jos myyjän kanssa ei päästä haluttuun lopputulokseen, voi asian viedä käräjäoikeuteen. Korjatkaa jos olen väärässä.

periaatteessa firmani toimintaan ei liity millään lailla tämä kauppa,mutta maksoin yrityksen tililtä...... :/ Firma siis katsotaan kärsijäksi tässä tapauksessa.

[QUOTE="aapee";26802855]Koska olen yrittäjä ja myyjä on yrittäjä,ei päde tuo kuluttaja-asiamies.Sitä se poliisikin harmitteli.
Ihan petos-syytteellä kuulemma mennään,ja ´hyvältä näyttää´minun osalta.On siis kirjalliset sopimukset ym.

Sopimusrikko tosin kuullostaa ihan asialliselta,ihmettelin itsekin että tosiaan joudun tavaran ottamaan vastaan myöhemminkin... :([/QUOTE]

No se siitä sitten. Edelleen voi olla, että kyse ei ole petoksesta, jos myyjä pystyy osoittamaan, että on pyrkinyt toimittamaan tilatun tuotteen. Enpä ole lukenut tuota aikaisempaa juttua tästä asiasta.
Kahden yrityksen välillä kysymys on sopimusrikkomuksesta, ellei ole toteennäyttää, ettei myyjällä ole ollut aikomustakaan toimittaa tilattua tuotetta, joka on maksettu. Useimmiten nämä asiat sovitaan tai sitten käsitellään oikeudessa siviilikanteeella. Poliisi tuskin lähtee asiaa tutkimaan sen enempää, vaikka joutuu ottamaan tutkintapynnön todellakin vastaan. Soittaa enintään myyjälle ja kysyy heidän näkemyksensä asiasta.

[QUOTE="aapee";26802884]periaatteessa firmani toimintaan ei liity millään lailla tämä kauppa,mutta maksoin yrityksen tililtä...... :/ Firma siis katsotaan kärsijäksi tässä tapauksessa.[/QUOTE]

Jos sopimus on tehty yritysten välillä, niin ei siinä paljon tehtävissä ole sen osalta. Kannattaa olla tarkkaana myös verottajan kanssa, jos tällainen kauppa tehdään yksityiskäyttöä varten. Oletpa sopan keittänyt.

Poliisi antoi ymmärtää,että kaikki on asian tiimoilta ok. Tosin tutkijaltahan se varmin tieto tulee. harmi jos asia on noin että ottavat vain ilmoituksen vastaan mutta periaatteessa eivät voi tehdä mitään.

Yrityksen toimialaan ei kuulu tällainen kauppa,yritys on tietokoneiden oheislaitteita tms myyvä yritys.Uskoin silti heillä tätä tuotetta olevan...

Täytyy sanoa,että pääasia että huijari tuomittaisiin edes sakkoihin. Jos saan kauppasumman takaisin,vielä parempi.

Mä tekisin niin,että jos tuote ei tänään tule (jos kerta heinäkuun aikana on luvattu toimittaa) niin purkaisin kaupan huomenna puhelulla, s-postilla ja kirjeellä jos ei muuten usko ja jos rahat ei ole loppuviikosta tilillä soittaisin asianajajalle joka kyllä laittaa vauhtia toiseen puoleen.

[QUOTE="vieras";26802906]Jos sopimus on tehty yritysten välillä, niin ei siinä paljon tehtävissä ole sen osalta. Kannattaa olla tarkkaana myös verottajan kanssa, jos tällainen kauppa tehdään yksityiskäyttöä varten. Oletpa sopan keittänyt.[/QUOTE]

Ei ole tehty yritysten välillä,yksityishenkilönä pidän hevosia omassa pihassa,sopimus tehty minun nimiini,ei firman. Mutta maksoin firman tililtä.

verottaja ei kuulu tähän millään lailla.

Mä tekisin niin,että jos tuote ei tänään tule (jos kerta heinäkuun aikana on luvattu toimittaa) niin purkaisin kaupan huomenna puhelulla, s-postilla ja kirjeellä jos ei muuten usko ja jos rahat ei ole loppuviikosta tilillä soittaisin asianajajalle joka kyllä laittaa vauhtia toiseen puoleen.

Mulla on kyllä ihan kirjallisena jo tuo kaupanpurku (johon myyjä ei siis suostunut).
hemmetti kun ei ole oikein varaa asianajajaankaan...Mä ymmärsin kyllä että usein nämä huijarit säikähtävät jo poliisin yhteydenottoa ja palauttavat kauppasumman.

odottelen sen tutkijan yhteydenottoa (ja sain hänen tietonsa kyllä). Mutta hemmetti sitä kolmatta tuotetta en joka tapauksessa suostu maksamaan missään tilanteessa. Vieköön sitten myyjä vaikka minut oikeuteen.Jos tavara pihalle tulee niin ei ole minun ongelma,olen jo ilmoittanut että elokuussa en ota vastaan...

Voikos mulla nyt sitten olla sekä rikosilmoitus asiasta menossa sekä oma asianajaja joka hoitaa juttua?
Oikeusaputoimistosta ei taida apua olla,kun firman tililtä maksoin...hemmetti.

[QUOTE="aapee";26802954]Voikos mulla nyt sitten olla sekä rikosilmoitus asiasta menossa sekä oma asianajaja joka hoitaa juttua?
Oikeusaputoimistosta ei taida apua olla,kun firman tililtä maksoin...hemmetti.[/QUOTE]

Soita asianajajalle ja kysy. Jos asia menee oikeuteen saat asianajajalta oikeusapu paperit jotka täytät. Maksat omavastuun jos se katsotaan tarpeelliseks. Asianajajalle joudut maksamaan asianajajasta riippuen 100-200e. Mulla on menny pari asiaa helpommin asianajajan avulla. Olis varmaan vieläkin kauppa purkamatta yhden firman kanssa jos en olis ottanu asianajajaa :)

[QUOTE="aapee";26802977]Just luin että jos olisin yksityishenkilönä liikkeellä,saisin kaupanpurun. Yrittäjänä en,ellei toinen osapuoli suostu...jes :([/QUOTE]

Kannattaa sekin kysyä as.ajajalta vaikuttaako se, miltä tililtä oot maksanu vaikka oot yksityiseen käyttöön ostanu.

Siis ihan oikeasti, poliisilta ei tule apua? miksi eivät sitten sanoneet mitään??????
No eipä sinällään kyllä yllätä yhtään....Täytyy nyt odotella vähän aikaa,jospa myyjä tajuiai että kaupanpurku on ainoa konsti..
Jos tuo petos-syytenimike tosiaan vaihtuu niin eipä tässä sitten mitään mahda. Toisaalta tuo poliisi tuntui osaavan asiansa..

ja kiitos vastauksista kaikille, täytynee nyt vaan malttaa mielensä vähän aikaa.....jos tutkija kehoittaa ottamaan asianajajan niin sen kyllä toki teen. Toivottavasti ratkeaa helpommin..

[QUOTE="aapee";26802934]Ei ole tehty yritysten välillä,yksityishenkilönä pidän hevosia omassa pihassa,sopimus tehty minun nimiini,ei firman. Mutta maksoin firman tililtä.

verottaja ei kuulu tähän millään lailla.[/QUOTE]

Jos yksityishenkilönä omille hevosillesi ostat jotain, ja maksat firmasi rahoilla niin kyllä kuuluu verottajalle mitä suurimmassa määrin. Jos tulee verontarkastus niin olet kusessa pahasti.
Peitelty osingonjako on miedoin asia mistä tulee sanomista, ehkä pahemiillakin nimikkeillä.

Riippuu varmaan myös yritysmuodosta miten tuo menee. Mulla on toiminimi ja jos ostan tavaraa joka ei kuulu yritykseni toimintaan ja maksan sen yritykseni (toiminimeni) tililtä niin se raha katsotaan omaan käyttöön menneeksi kirjanpidossa. Tällöin olen ostanut tavaran yksityishenkilönä, rahat vain ovat tulleet yritykseni tililtä. Ainakin siis toiminimen kohdalla näin voi tehdä. Riippuu tietysti myös siitä mitä kuitissa lukee, pyytääkö sen yrityksen nimell vai omalla nimellä.

Yhteistyössä