Tehkää perheellenne budjetti. Mä ainakin järkytyin!

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja myöhässä havahtunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

myöhässä havahtunut

Vieras
Joka kuukausi on tuntunut siltä että rahat eivät yksinkertaisesti vain riitä. Juuri ja juuri saadaan välttämättömät laskut maksettua, mitään ei jää säästöön eikä mitään ylimääräistä voida koskaan ostaa. Kuitenkin tulojen perusteella meidän pitäisi olla ihan hyvin toimeentulevia. Viime kuussa sitten jouduin maksamaan yhden laskun visalla ja sillon heräsin että tästä on tultava loppu. Laskin KAIKKI vuoden laskut, osan arvioin jopa reilusti yläkanttiin, jaoin sen summan sitten kahdellatoista. Laskin että jos joka kuukausi laitetaan se summa syrjään laskuja varten, ja vielä lisäsin 500e ruokakauppaan, niin meille pitäisi joka kuukausi jäädä rahaa 1500e :o :o Ihan hirveä määrä rahaa enkä mä tai mies tiedetä mihin toi joka kuukausi menee!!! Nyt todellakin aletaan seuraamaan tarkemmin rahankäyttöä.
 
Me ollaan myös molemmat melko hyvillä palkoilla, mutta rahaa ei kuitenkaan jostain syystä jää säästöön juuri mitään... Me tultiin siihen tulokseen, että meillä menee eniten rahaa ruokakaupan pikkuostoksiin, siis että joka päivä käy hakemassa "jotain pientä". Nyt ollaan siirrytty siihen, että kerran viikossa kunnon ruokakauppareissu, ja rahaa on alkanut kummasti säästyä.
 
Meillä kanssa sama homma tulot on 3600 ja pakolliset menot ruoka 800e, autot 350e plus vakutukset 120e/kk, puhelin 80e, vuokra +vesi +sähkö 712e sit luotot 200e bensat 200 =1140e rahaa häviää joka kuukausi
 
Tää on niin totta ! Mulla kaveriperhe jossa molemmilla OK ansiot. Mies on paperiukko ym, joten hyvin tuloja. Aina vaan o valitus päällä kun ei oo rahaa !
Minä taas olen matalapalkkainen, asuntovelkainen yh, nettoan 1900. Mulla on aina rahaa. Säästössä 15 000, sisustan, matkustan...mistään ei tarvitse tinkiä. Paitsi ruoasta ja hömpötyksistä. Niiden suhteen olen hyvin tarkka.
Ennakoin, suunnittelen, hyödynnän tarjoukset, budjetoin...ja kyllä ! Rahaa jää joka tilistä.
Ne on ne pienet menot niin merkittävä tekijä.
 
Kuten jo ehdotettiinkin, niin alatte kirjata ylös ihan jokaisen ostoksen. Jokaisesta ostosta kuitti mukaan, ihan kaikkein pienimmästäkin. Ne sitten taulukkoon allekkain, ja sieltä alatte vetämään yli kaikkia tarpeettomia. Teidän on muutettava ostotottumuksianne jos haluatte saada taloutenne kuntoon. Ja vinkki: osteluvimmaa pystyy tyydyttämään edullisemmin ja ekologisemmin kirppareilla ja kierrätystoreilla, jos siitä eroon pääseminen tuntuu vaikealta.
 
Prisman bonustiedotteesta aikoinaan näki, että sinne meni noin 1200 euroa kuussa ja lähes pelkästään ruokaan.

Nyt en tiedä, mitä ruokaan menee, sillä käymme lähinnä lidlissä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Miau:
Tää on niin totta ! Mulla kaveriperhe jossa molemmilla OK ansiot. Mies on paperiukko ym, joten hyvin tuloja. Aina vaan o valitus päällä kun ei oo rahaa !
Minä taas olen matalapalkkainen, asuntovelkainen yh, nettoan 1900. Mulla on aina rahaa. Säästössä 15 000, sisustan, matkustan...mistään ei tarvitse tinkiä. Paitsi ruoasta ja hömpötyksistä. Niiden suhteen olen hyvin tarkka.
Ennakoin, suunnittelen, hyödynnän tarjoukset, budjetoin...ja kyllä ! Rahaa jää joka tilistä.
Ne on ne pienet menot niin merkittävä tekijä.

Tottahan se on. Mutta esim meillä ekologiset valinnat tekevät rahapussiin ison loven. Ostan puuhuonekaluja lastulevyn sijaan (itselle tällä on merkitystä, mutta toki sohva on sohva ja kirjahylly on kirjahylly). Ruokakauppaan menee penninvenyttäjiä enemmän, jos ostaa ensisijaisesti kotimaista, luomua ja reilua. Tämäkin on arvokysymys vaikka toki toisillakin valinnoilla vatsa tulee täyteen.

Itsekin ennakoin, kilpailutan, ostan alesta, hyödynnän tarjoukset ja toki sen kalliimman tavaran ostan sieltä, mistä sen saa edullisimmin.

Mutta 1900e palkkatuloja nettona ei taida olla matalapalkkaa...
 
Yksinkertaisin ja helpoin seurattava eikä tarvi edes säilyttää ja pinota mitään on se että ostaa kaikki kortilla ja jos nostaa käteistä niin sitten laittaa ylös että mihin ne on menneet. Yksinkertaista!
 
Yksinkertaisin ja helpoin seurattava eikä tarvi edes säilyttää ja pinota mitään on se että ostaa kaikki kortilla ja jos nostaa käteistä niin sitten laittaa ylös että mihin ne on menneet. Yksinkertaista!
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Yksinkertaisin ja helpoin seurattava eikä tarvi edes säilyttää ja pinota mitään on se että ostaa kaikki kortilla ja jos nostaa käteistä niin sitten laittaa ylös että mihin ne on menneet. Yksinkertaista!

Kyllä siihen tiliotteeseen on ihan järkevä kuukausittain kirjoittaa, mitä sillä ostettiin. Tarpeellista vai tarpeetonta, jne. Muuten on vaikea arvioida jälkikäteen kuinka paljon vaatteisiin, autoiluun, sisustamiseen, harrastuksiin meneekään.

Budjetti on kyllä ihan järkevä juttu, ainakin jos tuntuu että rahat eivät riitä.
 
me juuri eilen miehen kanssa katsottiin meiän kuukausimenoja...kesäkuun alusta alkaen menoja 3219?!!!!! eli tuota vauhtia meiän kk menot ovat yli 6000?.. eikä olla ostettu mitään ihmeellistä, syömiseen, vaatteisiin, laskuihin...
 
Meillä myös sama. Alkuvuodesta aloin kirjata ylös menoja, huomasin että ruokakauppaan meni kahdelta aikuiselta + 3-vuotiaalta yhteensä tonni.
Nykyään menee n.400 :)
Itse olen kotona vauvan kanssa ja meillä tulot nettona on 3500/kk ja pakolliset menot (asuminen + ruoka + 200 bensaan + muut laskut) tekee 2000. pitäisi jäädä joka kuukausi se 1500...
 
Alkuperäinen kirjoittaja kolikonkääntöpuoli:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Yksinkertaisin ja helpoin seurattava eikä tarvi edes säilyttää ja pinota mitään on se että ostaa kaikki kortilla ja jos nostaa käteistä niin sitten laittaa ylös että mihin ne on menneet. Yksinkertaista!

Kyllä siihen tiliotteeseen on ihan järkevä kuukausittain kirjoittaa, mitä sillä ostettiin. Tarpeellista vai tarpeetonta, jne. Muuten on vaikea arvioida jälkikäteen kuinka paljon vaatteisiin, autoiluun, sisustamiseen, harrastuksiin meneekään.

Budjetti on kyllä ihan järkevä juttu, ainakin jos tuntuu että rahat eivät riitä.

Minä en osta tarpeetonta, ja kyllä sen näkee paljonko olet autokauppaan vienyt rahaa jne.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja kolikonkääntöpuoli:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Yksinkertaisin ja helpoin seurattava eikä tarvi edes säilyttää ja pinota mitään on se että ostaa kaikki kortilla ja jos nostaa käteistä niin sitten laittaa ylös että mihin ne on menneet. Yksinkertaista!

Kyllä siihen tiliotteeseen on ihan järkevä kuukausittain kirjoittaa, mitä sillä ostettiin. Tarpeellista vai tarpeetonta, jne. Muuten on vaikea arvioida jälkikäteen kuinka paljon vaatteisiin, autoiluun, sisustamiseen, harrastuksiin meneekään.

Budjetti on kyllä ihan järkevä juttu, ainakin jos tuntuu että rahat eivät riitä.

Minä en osta tarpeetonta, ja kyllä sen näkee paljonko olet autokauppaan vienyt rahaa jne.

Tarpeeton on suhteellista. Aina on joku, joka toteaa että vähemmälläkin voi elää ja tiukassa tilanteessa ne omatkin prioriteetit muuttuvat.

Mutta budjetoinnista et tiedä vissiin mitään, kun autoilukulut ovat sinulle se raha mikä autoKAUPPAAN menee rahaa. Et huomioi vakuutuksia, polttoainetta, varaosia, renkaidenvaihtoja, jne.
 

Yhteistyössä