Teenlitku, VALMISTA TULI.

Nyt joutuu kyllä heittää pointsit Teenlitkulle :flower: :)

Mun mielestä NinaTT:n "asiantuntemus" ja mutu tuntumalla heitellyt perusteet ovat niin täyttä huttua ja pelottavinta on , että hän uskoo itse niiden olevan jotenkin tieteellisesti oikeiksi todettuja.

Alkuperäinen kirjoittaja Ieva:
En näe kiintymysvanhemmuutta rajattomuutena ja sellaisena, että lapsi saa itse päättää esim. jääkö ulos vai ei, vaan enemmänkin sellaisena, että lapsi saa itse päättää kehitystasolleen sopivista asioista (kuten minkävärisen puseron laittaa päälleen).
Juuri tuolla lailla minäkin kiintymysvanhemmuuden näen.
En ennen edes tiennyt, että mun tavalleni olla äiti on joku hieno termi :D mutta kai se kiintymysvanhemmuutta sitten on.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
En näe kiintymysvanhemmuutta rajattomuutena ja sellaisena, että lapsi saa itse päättää esim. jääkö ulos vai ei, vaan enemmänkin sellaisena, että lapsi saa itse päättää kehitystasolleen sopivista asioista (kuten minkävärisen puseron laittaa päälleen).
En ennen edes tiennyt, että mun tavalleni olla äiti on joku hieno termi :D mutta kai se kiintymysvanhemmuutta sitten on.
Näin mäkin oon aina toiminut ja luullut että tää on "normaalia" vanhemmuutta ja kaikki toimii näin :D

mäkään en oo tienny tästä termistä. vau! tätä alan käyttämään, laitan lapun otsaan. ja papukaijamerkin!

Alkuperäinen kirjoittaja pikkuneiti dina:
mäkään en oo tienny tästä termistä. vau! tätä alan käyttämään, laitan lapun otsaan. ja papukaijamerkin!
Minunkin täytyy muistaa jatkossa kirjata päiväkodin utelukaavakkeeseen (siinä on kohta "perheen arvot ja kasvatusmetodit" tms) että me ollaan KIINTYMYSVANHEMMUUDEN kannattajia.

Minunkin täytyy muistaa jatkossa kirjata päiväkodin utelukaavakkeeseen (siinä on kohta "perheen arvot ja kasvatusmetodit" tms) että me ollaan KIINTYMYSVANHEMMUUDEN kannattajia.
:LOL: Mä kanssa!

mitenkäs, kun lapselta ei voi eikä saa vaatia liikoja..siitä kaikki olivat samaa mieltä, mutta eikö se ole liikaa vaatimista, jos lapsen annetaan tehdä yksinään tärkeitä päätöksiä? luullaan, että pieni lapsi osaa tehdä ratkaisuja samalla tavalla kuin aikuinen.. eihän lapsella ole tarpeeksi esim. itsesuojeluvaistoa..

Alkuperäinen kirjoittaja mihan:
mitenkäs, kun lapselta ei voi eikä saa vaatia liikoja..siitä kaikki olivat samaa mieltä, mutta eikö se ole liikaa vaatimista, jos lapsen annetaan tehdä yksinään tärkeitä päätöksiä? luullaan, että pieni lapsi osaa tehdä ratkaisuja samalla tavalla kuin aikuinen.. eihän lapsella ole tarpeeksi esim. itsesuojeluvaistoa..
tää juna meni jo :)

Heh. Kuten tässäkin ketjussa on jo aiemmin todettu, yksittäinen lausepoiminta pidemmästä tekstistä voi sotkea koko ajatuksen. En siis tosiaankaan näe kiintymysvanhemmuutena pelkästään sitä, että lapsi saa päättää puseronsa värin. :D Kommentin oli tarkoitus selventää rajattomuutta vs. sopivat rajat. En tiedä, oliko tarkoitus kettuilla, mutta be my guests! ;)

tuli tässä mieleeni..
että jos siis kotona saa tällaisen vapaan kasvatuksen. Niin mites sitten kun lapsi menee päiväkotiin tms hoitopaikkaan, ja siellä ei voida mitenkään tätä vapaata kasvatusta harjoittaa (hoitotäditkin kasvattavat kyllä!), niin eikö siinäkin tule jo aikamoisia ristiriita tilanteita? Jos lapsen ei oo pakko syödä kotona ruoka-aikaan vaan saa itse päättää milloin syö, niin miksi se tottelis sitten hoidossakaan? Puhumattakaan jääkö ulos vai lähteekö muiden kans syömään tai päikkäreille tms.

Heh. Kuten tässäkin ketjussa on jo aiemmin todettu, yksittäinen lausepoiminta pidemmästä tekstistä voi sotkea koko ajatuksen. En siis tosiaankaan näe kiintymysvanhemmuutena pelkästään sitä, että lapsi saa päättää puseronsa värin. :D Kommentin oli tarkoitus selventää rajattomuutta vs. sopivat rajat. En tiedä, oliko tarkoitus kettuilla, mutta be my guests! ;)
Eikun mä oon ajatellut asian nimenomaan niin, että lapsi saa päättää ikätasolleen sopivasti asioistaan (eikä ihan kaikesta) ja se on yksi osa sitä vanhemmuutta mitä mä toteutan :)
Vasta palstalta opin, että sille on myös termi: kiintymysvanhemmuus. Mitä enemmän siitä luen, sitä enemmän huomaan toimineeni juuri niin.

Eikun mä oon ajatellut asian nimenomaan niin, että lapsi saa päättää ikätasolleen sopivasti asioistaan (eikä ihan kaikesta) ja se on yksi osa sitä vanhemmuutta mitä mä toteutan :)
Vasta palstalta opin, että sille on myös termi: kiintymysvanhemmuus. Mitä enemmän siitä luen, sitä enemmän huomaan toimineeni juuri niin.
=) Niinhän se usein menee, että toimii tavalla, jolle löytyykin sitten jokin virallinen termi.

sama täällä. ja vähän vanhempaa lasta voi pyytää päättämään tekiskö äiti tänään makaronilaatikkoa vai perunoita. ja taas isompi voi päättää käyttääkö viikkorahan vai säästääkö... jnejne.

tuli tässä mieleeni..
että jos siis kotona saa tällaisen vapaan kasvatuksen. Niin mites sitten kun lapsi menee päiväkotiin tms hoitopaikkaan, ja siellä ei voida mitenkään tätä vapaata kasvatusta harjoittaa (hoitotäditkin kasvattavat kyllä!), niin eikö siinäkin tule jo aikamoisia ristiriita tilanteita? Jos lapsen ei oo pakko syödä kotona ruoka-aikaan vaan saa itse päättää milloin syö, niin miksi se tottelis sitten hoidossakaan? Puhumattakaan jääkö ulos vai lähteekö muiden kans syömään tai päikkäreille tms.
Sepä se, kun vanhempien tehtävänä on myös kasvattaa lasta "yhteiskuntakelpoiseksi".

tuli tässä mieleeni..
Sepä se, kun vanhempien tehtävänä on myös kasvattaa lasta "yhteiskuntakelpoiseksi".
sitä mä ajoin sillon takaa siinä toisessa ketjussa, kun puhuin näistä alkkisten lapsista jotka on myös saanu ihan itse päättää tekemisistään. ei ne kokonaan oo vaille kasvatusta jääny, mut nimenomaan niistä ei oo kasvatettu yhteiskuntakelpoisia, kun ne tänä päivänäkin aikuisina kuvittelee voivansa tehdä kaiken oman pään mukaan.

ja :attn: tämä ei tarkoita sitä että kaikkien alkkisten lapsilla ois sama juttu, tai että kaikki alkkikset ois yhtä huonoja kasvattajia. en halua yleistää todellakaan, kerron vain omista havainnoistani.

hulina harmaana
kiva se on nyt kuulla et on oikeasti termi kasvatustyylillä millä olen 15v sitten poika alkanut kasvattaa ja nyt tyttöä :D

anika harmaana
Minä olen ihan koukussa tähän ketjuun. Tämä on mennyt jotenkin niin kivasti eteenpäin ilman pahempia ylilyöntejä. Vaikka on tässä oltu eri mieltäkin.

Jatkakaa, niin minulla on taas huomenna tauoilla luettavaa!

Alkuperäinen kirjoittaja hulina harmaana:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja Teenlitku:
NinaTT:lle olis vino pino aiemmilla sivuilla kysymyksiä/kommentoitavaa, voisitko vastailla?
Mä olen sanonu jo sanottavani, enkä jaksa sitä uuteen muotoon taas vääntää. Multa ei olla kysytty mitään varsinaisesti uutta viimeiseen muutamaan sivuun.
No mulle ei ainakaan ole vielä selvinnyt se, että mitä perinteisen kehityspsykologian tilalle? Miten ihmisen erillistymiskehitys sitten etenee symbioosivaiheen jälkeen? Sekin on auki, miten eläimillä voi olla uhmatyyppistä käyttäytymistä jos se kerran on evolutionäärisesti tarpeeton? Miten määrittelet äidinvaiston? On ristiriitaista, että ouhut vaistovanhemmuudesta, mutta kuitenkin kiistät, että länsimaisilla nykyäideillä ei äidinvaistoa ole?
On se jossain siellä alla, mutta länsimainen kulttuuri sekoittaa pakan aika täysin. Synnytykseen puuttuminen, äidin ja lapsen eristäminen, ihokontaktin puuttuminen, imetyksen puuttuminen.. Vaikuttavat kiintymyssuhteeseen ja vaistojen aktivoitumiseen/sammumiseen.

Millä eläimillä on uhmatyyppistäkäyttäytymistä, missä iässä, minkälaista?

Vaistovanhemmuus on edelleenkin termi joka tarkoittaa "attachment parenting"-suuntausta. Nykyään tosin käytetään enenevissä määrin nimeä kiintymysvanhemmuus joka onkin osuvampi nimike.
mulla on ollut koiria muutama kappele,eläimen uhma on aika samantyyppistä rajojen kokeilua kuin lapsella.
esim hihnassa vetämistä,opetus ei mene perille sanotaan että korvat on koristeena,kenkien syömistä jne noin 6kk-1v välissä uhmaa esintyy
Koirilla juuri ja esim. hevosilla. Hevosilla siinä vaiheessa kun emä rupeaa vierottamaan ja 1,5-2v on ihan ku uhmaikäisiä lapsia. Laumassa kokeillaan rajota. Kuinka paljon mitäkin yksilöä saa härnätä?, "hyppiä nenille"? ja ihmisten kanssa tekemisissä ollessaan testaavat kans mikä on sallittua. Saako lajitoveria/ihmistä purra? potkia? tuupata pois tieltä? varastaa ruokaa nenän edestä?

Laumassa eri yksilöt reagoivat eritavoin. Pieniltä varsoilta aikuiset orit usein sietävät paljonkin. mitä vanhempi nuori hevonen sitä vähemmän aikuinen ori sietää. oma emä sietää eniten.

Varmasti monilla muillakin lauma eläimillä on vastaava käyttäytymistä, jossa nuori yksilö etsii paikkaansa laumassa ja nuorelle yksilölle " kerrotaan" mitkä ovat yleisesti hyväksytyt käyttäytymissäännöt. Vaikka esim. hevonen on laumassa kasvanut ja oppinut sen tavoille, niin just tuossa 1,5-2v tulee uhmaa jossa kokeillaan että onko näitä sääntöjä nyt kuitenkaan pakko noudattaa.

Sorry sekavast selitetty.

Ohis
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
NinaTT:lle olis vino pino aiemmilla sivuilla kysymyksiä/kommentoitavaa, voisitko vastailla?
mulla on ollut koiria muutama kappele,eläimen uhma on aika samantyyppistä rajojen kokeilua kuin lapsella.
esim hihnassa vetämistä,opetus ei mene perille sanotaan että korvat on koristeena,kenkien syömistä jne noin 6kk-1v välissä uhmaa esintyy
Yleensä eläinten yhteydessä ei puhuta uhmaiästä vaan siitä että eläin hakee paikkansa laumassa, *arvojärjestys*
Tätä esiintyy tietysti aika-ajoin koska kun eläin huomaan jokun laumassa heikentyneen eläin "uhmaa" ja yrittää ottaa tämän paikan laumassa.
Ihan normaalia myös vaikka lemmikkikoiralle vaikka uhitella perheen lapselle jos koiralle ei ole kerrottu tarpeeksi tarkkaan perheen arvojärjestystä
Ja tätähän juuri ihmislapsikin tekee. Se kokeilee, että kuka on laumassa arvovaltaisin ja kuka saa tehdä mitäkin. Lapsi kaipaa nimenomaan sitä, että hänelle osoitetaan hänelle kuuluva paikka ohjaamalla ja sääntelemällä.

Alkuperäinen kirjoittaja Jäähypenkistä...:
Olen törmännyt työssäoppimispaikoissani monesti jäähypenkkiin ja nykyisessä työpäikassani käytetään jäähypenkin sijasta Rauhantuolia. Minusta tuo on todella hyvä nimitys ja sen nimenomainen tarkoitus onkin suoda hetki rauhoittumiselle. Jos toistuvat kehoitukset eivät ole menneet perille, sanotaan lapselle esim. Nyt on valinnan aika, puetko vai menetkö rauhantuoliin? hyvin usein lapsi ei valitse rauhantuolia mutta toisinaan joku haluaa siinä hetken istua ja pukee sen jälkeen hyvillä mielin. Tietysti tulee myös niitä hetkiä että aikuisen on valittava lapsen puolesta että nyt on aika mennä rauhan tuoliin jos ei lukuisat kehoitukset ole menneet perille. Mutta kaikenkaikkiaan tämä on ollut todella toimiva ja hyvä periaate. :D
Todella hyvä idea :) :flower:

hulina harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja Ohis:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Yleensä eläinten yhteydessä ei puhuta uhmaiästä vaan siitä että eläin hakee paikkansa laumassa, *arvojärjestys*
Tätä esiintyy tietysti aika-ajoin koska kun eläin huomaan jokun laumassa heikentyneen eläin "uhmaa" ja yrittää ottaa tämän paikan laumassa.
Ihan normaalia myös vaikka lemmikkikoiralle vaikka uhitella perheen lapselle jos koiralle ei ole kerrottu tarpeeksi tarkkaan perheen arvojärjestystä
Ja tätähän juuri ihmislapsikin tekee. Se kokeilee, että kuka on laumassa arvovaltaisin ja kuka saa tehdä mitäkin. Lapsi kaipaa nimenomaan sitä, että hänelle osoitetaan hänelle kuuluva paikka ohjaamalla ja sääntelemällä.
juuri näin,samalla tavalla lapsi yrittää "pomottaa" vanhempia kuin koirakin omistajia.
meillä koira teki myös sitä pisti maate kadulle eikä liikkunut mihinkään lapset tekee samaa jos eivät saa tahtoaan periksi haluaa lähtee toiseen suuntaan tai ei halua mennä kotio.
samoin koirilla on eroahdistusta kuin lapsillakin.

Yhteistyössä