Tee itse jos ei kelpaa... Ei se nyt niin mene!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tyranni
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";26825447]No ehkä se pesee vessat kuitenkin. Ja mies varmasti vie tavaransa pois, kun siivooja hänelle henkilökohtaisesti sanoo, että ne pitäisi ottaa tieltä pois.[/QUOTE]
Tämä on varmasti ihan totta. Mä inhoan lumitöitä ja pari kertaa on käynyt niin, että laiskuuttani olen tilannut pizzataxin. Ja sitten tajunnut, että eihän se pitsamies pääse ovelle, jos en käy tekemässä lumitöitä :D Joten olen oppinut vilkaisemaan ikkunasta ulos ennenkuin päätän tilata pizzataxin.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26825422:
Joku taisi ketjussa jo ehdottaakin, että jos kerran mies vain imuroi ja pyyhkii pölyt, mutta ei järjestele tavaroita paikoilleen, niin eikö ap voisi järjestellä tavarat paikoilleen ja mies imuroida ja pyyhkiä pölyt?
Juuri noin meillä on toimittu about aina. Mies vaikkapa imuroi ja siivoaa keittiön kiiltäväksi, ja mä järjestän kamat kohdilleen, pyyhin pölyt & viikkaan puhtaat pyykit kaappiin. Vessan pesee sitten se, joka ehtii, viitsii, jaksaa ja sattuu sen asian muistamaan.

Joskus mies tekee kaiken yksin, joskus mä teen kaiken yksin. Mutta useimmiten työnjako on se, että mies imuroi ja hoitaa kyökin siivouksen. Tavaroiden järjestely ei ole miehen juttu, ja pyykkeihin en mielelläni anna hänen koskea, koska haluan että ne hoituu tietyllä tavalla.

Kumpikaan ei jätä mitään puolitiehen tai tee vain sinnepäin, vaikkei suoritakaan aina koko ns. viikkosiivousta alusta loppuun asti, mitään osiota väliin jättämättä.

Ja rauha vallitsee huushollissa myös siivouspäivinä.

[QUOTE="vieras";26824892]Lakanat vaihdettiin pari kertaa vuodessa (siis sitten kun niitä alkoi olemaan), saunottiin kerran viikossa, vaihdettiin kalsarit hyvä jos pari kertaa viikossa.. Jos sinä perustat hygieniakäsityksesi näihin vanhoihin tapoihin, niin ei taida vaimolta tai tyttöystävältä paljon irrota. Kelpaisiko itselle pari kertaa vikossa vedessä huljutettu p-llu?[/QUOTE]

Kärjistä toki pois vaan :) Pointin voi aina missata kun oikein haluaa :D

Kysehän oli taasen siitä että on tässä ihmiset eläneet aika paljon pahemmissa oloissa ja selvinneet, että jonkun siivoamisen tärkeyden ylikorostaminen jotenkin äärimmäisen tärkeänä asiana on kyllä aika koomista, ikäänkuin maailma siitä romahtaisi jos ei nyt nuoltu joka nurkkaa niinkuin arvon leidi olisi halunnut, joka viikkoisesti. Naurettavaa nipotusta asiasta minkä voi sitten itse tehdä jos ei ole tyytyväinen toisen tapaan.

Mun mielestä kyse ei ole niinkään siitä, että tekisi väärällä tavalla vaan että jättää osan asioista tekemättä.
Haittaakse? Mua ei haittaisi. Voin itse sitten tehdä ne loput, mitkä mies jätti tekemättä. Ja mies tekee ne, mitkä ensi kerralla jää multa tekemäti.

Olisi oikeasti piru irti, jos mä olisin vaikkapa imuroinut koko kämpän, pyyhkinyt pölyt, hoitanut pyykkihommat, ja mies nipottaisi että "sä et pessyt taaskaan vessaa!". Sais pitää tunkkinsa, kele.

[QUOTE="vaimo";26823704]Minä oon monesti lisänny pissapoikaan vettä, tankannu miehenkin auton, tarkastanut öljyt, avannu hajulukon, vieny auton huoltoon, raivannu metsää, tehny puita jnejne. Vaikka mun mies ne hommat osaa paremmin.
Mun mies puolestaan auttaa vaihtamaan verhot, osaa paremmin ommella kuin minä (mm.napit, äitinsä käsityönopettaja), mies leikkaa AINA tyttöjen hiukset, piirtelee ja askartelee lasten kanssa useammin kuin minä, tekee tehtäviä lasten apuna, synttärit valmistellaan yhdessä.
Kuka vittu noita vielä nykyään erottelee mikä on miesten ja mikä naisten hommia? Tai sit mulla on vaan niin taivaallisen monipuolinen mies kun osaa tosiaan liimailla tyttöjen kanssa glittereitä mutta samoilla käsillä osaa rakentaa talon tai korjata moottoriajoneuvot.[/QUOTE]

Mä en niinkään tarkoittanut, että miehet tekevät miesten hommat ja nainen naisten vaan sitä, että vaikka se nainen ei tekisikään niitä tyypillisesti miesten hommiksi luokiteltuja, niin hänellä on ihan varmasti tuplasti enemmänkin vastaavia hommia, joita ei kukaan ole koskaan edes keksinyt alkaa luokittelemaankaan.

Haittaakse? Mua ei haittaisi. Voin itse sitten tehdä ne loput, mitkä mies jätti tekemättä. Ja mies tekee ne, mitkä ensi kerralla jää multa tekemäti.

Olisi oikeasti piru irti, jos mä olisin vaikkapa imuroinut koko kämpän, pyyhkinyt pölyt, hoitanut pyykkihommat, ja mies nipottaisi että "sä et pessyt taaskaan vessaa!". Sais pitää tunkkinsa, kele.

Ei se haittaa, jos itse ehtii / jaksaa tehdä kaiken.

Mua haittais, jos oltaisi sovittu, että mies siivoaa kodin, kun mä olen vaikkapa iltavuorossa. Sitten kun tulen kotiin, ja vain osa kämpästä siivottu, niin kyllä ottaisi kupoliin. Mutta eri asia sitten, jos ei ole sovittu tuollaista, vaan siivotaan yhdessä tms. Meillä vaan aika usein toinen on poissa esim. pe-iltaisin, ja viikonloppu on kiva viettää siistissä kodissa -> sovitaan, että toinen hoitaa viikkosiivouksen perjantaina, ja toinen jonain toisena perjantaina

Ja on kyllä käynyt monesti niin, että kun olen tullut kotiin nukkumaanmenoaikaan, vain osa hommista hoidettu, koska mies on jumittunut soittamaan kitaraa, katsomaan dokumenttiä tai lukemaan kirjaa. Mutta ei tää onneksi meillä mikään jokaviikkoinen ongelma kuitenkaan ole.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26826026:
Totta, mutta mä en tajua, miksi niitä asioita ei voisi jakaa. Meillä ainakin toiminut oikein hyvin. Sen ymmärtäisin, jos ap:n mies ei tekisi ikinä mitään, niin sitten ottaisi takuulla kuupasta.

Siinä tämä ajatuksen ero onkin, koska mehän emme tiedä kuka heidän huushollissa tekee mitäkin. Mä kun vertaa ap:n tilannetta siihen, mikä meillä on ollut tilanne jo pidemmän aikaa eli mies ei ihan oikeasti tee mitään muutakaan (tai noh toki jotain pakko on tehdä) ja koko paletin huolehtiminen on jäänyt minulle ja itselläni ei yksinkertaisesti ole voimavarat siihen riittänyt. Kun taas toinen vertaa sitä omaan elämäänsä, jossa mies touhuaa kokoajan jotain yhteiseksi hyväksi, jolloin joku nurkan siivoaminen tai sen siivoamatta jättäminen ei haittaa.

Kärjistä toki pois vaan :) Pointin voi aina missata kun oikein haluaa :D

Kysehän oli taasen siitä että on tässä ihmiset eläneet aika paljon pahemmissa oloissa ja selvinneet, että jonkun siivoamisen tärkeyden ylikorostaminen jotenkin äärimmäisen tärkeänä asiana on kyllä aika koomista, ikäänkuin maailma siitä romahtaisi jos ei nyt nuoltu joka nurkkaa niinkuin arvon leidi olisi halunnut, joka viikkoisesti. Naurettavaa nipotusta asiasta minkä voi sitten itse tehdä jos ei ole tyytyväinen toisen tapaan.
Ei kai normaali arkielämä ole mitään selviytymisleiriä. Tottakai poikien kanssa voi lähteä vaellukselle pari kertaa vuodessa ja haista paskalle ja hielle, mutta jos sama herra päivästä toiseen makaa perseellään sohvalla, ei peseydy ja jättää rannut vessaan ja luistelee muutenkin kotitöistä, niin kyllä se normaalinaista sieppaa. Ap:n mies osallistuu kotitöihin imuroinnin ja pölyjen pyyhkimisen verran ja jättää muut hommat ap:lle. Toki kiva, jos muistaa puunata edes itseään, mutta se ei ole niin kivaa, jos viikosta toiseen saa hoitaa kaikki kotihommat itse. Jokainen siivouksesta ymmärtävä tajuaa, että lika pinttyy. Kun kerran jätät jonkun asian hoitamatta, niin seuraavalla kerralla se vie moninkerroin aikaa ja se on aina ap:n tehtävä.

Noinhan siinä käy! Ymmärrät yskän :)
Ja mä en tohon vedätykseen lähde... Kuten sanoin, jos herraa ei huvita siivota kunnolla, palkatkoon siivoojan.

On sellainen sanonta, että jos sinulla ei ole aikaa tehdä asiaa kerralla kunnolla, kuinka ihmeessä sinulla on aikaa tehdä se kahdesti ;)
no mulle ei lykkä oo koskaan aikaa tehdä jotain tuntitolkulla, kun pennut roikkuu nilkassa, mutta pienissä ätkissä voin asioita tehdä. tolla logiikalla en voisi siivota ollenkaan.

Yhteistyössä