Tee itse jos ei kelpaa... Ei se nyt niin mene!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tyranni
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";26824086]Kumpi oli ensin, muna vai kana? Luuletko, että mies ennen pesi vessan ja keräsi turhat tavarat kuljeksimasta, mutta koska ap valitti, hän lakkasi tekemästä niin? :D Minä en usko. Ongelma lienee se, ettei mies koskaan tee niitä asioita siivotessaan. Eiköhän se ap:n valitus loppuisi, jos mies kerrankin tajuaisi siivota kunnolla loppuun asti. Ei liene liikaa vaadittu aikuiselta.[/QUOTE]

Täällä nyt kaksi niin eri näkemystä ei vaan pääse samalle aaltopituudelle. :D

Kepsis on täysin oikeassa noissa asioissa mitä on sanonut ja ilmaissut ne paremmin kuin mitä itse osaan. Kyse on toisen kunnioittamisesta. Sillä kumppanillakin on oikeus asua talossaan kuten haluaa, ja herran tähden siivota kuten haluaa. Ja jos asiantilaan haluaa muutoksen, niin se kannattaisi ajaa läpi siten että toiselle jää silti se oma tila ja itsekunnoitus. Meilä asiat on vain ja ainoastaan parantuneet kun mä lopetin asioista nalkuttamisen.

...tai sitten mulla vaan on poikkeuksellisen fiksu mies. :)

Minä en tajua? :D kyllä minä sen tajuan että sinusta se tekee huonosti kun ei tee niinkuin sinä haluat, sinä et tajua sitä että sulla ei ole mitään oikeutta olettaa että sun mielipide ja halut on ne ainoat "oikeet" tavat ja teot. Siellä kodissa asuu muitakin kuin sinun kuninkaallinen persuksesi. Aina kun samaa tilaa asuttaa useampi ihminen niin kuuluu ottaa huomioon muitakin eikä pakottaa kaikkie pomppimaan yhden pillin mukaan.

Tottakai halvin kommentti tähän olisi "niin pitää ottaa huomioon, MINUT, kun on niin likaista jne bla bla..." kyse on sinun mukavuudestasi, jos sinä et voi joustaa käsityksistäsi niin miksi muiden pitäisi? Tee itse jos haluat tietyllä tavalla tehtävän kaiken kodissasi, ei puoliso ole mikään tahdoton kone. Jokaisella on kyllä omassa kodissaan ihan oikeus haluta asioiden toimivan tietyllä tavalla, mutta se oikeus on sitten omissa käsissä eikä puolisoa kuulu käskyttää jos se ajattelee eri tavalla.

Tämä on nyt vissiin ihan liian vaikea asia käsittää.

Miksi hemmetissä valitsette sitten puolisoita jotka on "niin tärkeässä" asiassa erilaisia etteivät tykkää tehdä siivousta niinkuin te haluatte, hiton palikat :laugh:

jotain suhteutusta asiaan, tosin ihan turha tätäkään on pyytää.

No niin, ja sinusta minä en tajua? :D

Ja minulla on kuninkaallinen persaus, kun kerron, että kehtaisin todellakin sanoa miehelleni, jos hän jättäisi siivoamatta tärkeitä perussiivoukseen kuuluvia juttuja?

Ja vaimo pitää miestään tahdottomana koneena, jos huomauttaa siivouksesta?

Salli mun nauraa. :D

Poropeukalon ABC: Kodin viikkosiivous - MTV3.fi - Koti - Arki

Tuossa sulle esim. yksi linkki normaalista viikkosiivouksesta. Huomaat, ettei vessan pesu jne. ole minun keksintöäni, vaan NORMAALIA siivousta. On täysin normaalia, että normaalit kotityöt, kuten viikkosiivous, jaetaan taloudessa asuvien kesken. Se ei tee kenestäkään itsekästä puolison käskyttäjää, jos haluaa, että näin toimitaan.

Oletteko te tosiaan sitä mieltä että jos päivästä toiseen, viikosta toiseen siivouksesta tapellaan niin onglemana on vain se että mies ei imuroi maton alta ja vika on vain hänessä??

[QUOTE="vieras";26824161]No niin, ja sinusta minä en tajua? :D

Ja minulla on kuninkaallinen persaus, kun kerron, että kehtaisin todellakin sanoa miehelleni, jos hän jättäisi siivoamatta tärkeitä perussiivoukseen kuuluvia juttuja?

Tuossa sulle esim. yksi linkki normaalista viikkosiivouksesta. Huomaat, ettei vessan pesu jne. ole minun keksintöäni, vaan NORMAALIA siivousta. On täysin normaalia, että normaalit kotityöt, kuten viikkosiivous, jaetaan taloudessa asuvien kesken. Se ei tee kenestäkään itsekästä puolison käskyttäjää, jos haluaa, että näin toimitaan.[/QUOTE]
Minusta taas vessanpöntön pesu ei ole normaalia viikkosiivousta vaan ne jätökset pestään siitä pois heti, kun ne on sinne tehty, eikä vain lauantaisin. Kannatan itsekin ajatusta, että se joka siivoaa päättää siivouksen tason. Mutta omien paskojen peseminen pöntöstä on normaalia muiden perheenjäsenten huomioimista. Jos mä olen vatsataudissa ja oksennan vessassa ämpäriin, niin enhän mä silloinkaan voi ajatella niin, että tyhjentäköön ämpärin se, jota mun yrjöni vessassa häiritsee.

[QUOTE="Lissu";26824202]Oletteko te tosiaan sitä mieltä että jos päivästä toiseen, viikosta toiseen siivouksesta tapellaan niin onglemana on vain se että mies ei imuroi maton alta ja vika on vain hänessä??[/QUOTE]

No eikö ap nyt juuri näin kertonut olevan. Mies siivoaa aina samalla kaavalla -> ap:ta ottaa päähän

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26824204:
Minusta taas vessanpöntön pesu ei ole normaalia viikkosiivousta vaan ne jätökset pestään siitä pois heti, kun ne on sinne tehty, eikä vain lauantaisin. Kannatan itsekin ajatusta, että se joka siivoaa päättää siivouksen tason. Mutta omien paskojen peseminen pöntöstä on normaalia muiden perheenjäsenten huomioimista. Jos mä olen vatsataudissa ja oksennan vessassa ämpäriin, niin enhän mä silloinkaan voi ajatella niin, että tyhjentäköön ämpärin se, jota mun yrjöni vessassa häiritsee.

Samalla tavalla meilläkin toimitaan. Se harjaa, kuka likaa. Mutta sitten kerran viikossa laitetaan kunnon pesuainetta vaikuttamaan ja pestään pönttö pesuaineella myös ulkopuolelta. Sitä ei sentäs jokaisen ison hädän jälkeen tehdä.

En nyt taaskaan ihan koko ketjua jaksanut lukea, mutta minusta siivouksia on erilaisia. Teen itsekin välillä sellaisia kaikki nurkat kuuraavia siivouksia ja sitten vähimmillään imuroin eteisen ja keittiön, ja siltä väliltä. Tilanteen mukaan.

Totta kai olisi kiva jos maailma olisi omaan makuun täydellinen ja hommat menisi just niin kuin haluaa, mutta näinhän se ei ole. Ja fakta on, että useimpia ihmisiä jatkuva tappelu / nalkutus häiritsee rutkasti enemmän kuin joku sotkuinen nurkka.

[QUOTE="vieras";26824220]No eikö ap nyt juuri näin kertonut olevan. Mies siivoaa aina samalla kaavalla -> ap:ta ottaa päähän[/QUOTE]

Ok. Mun mielestä ongelmana ei ole se siivouksen taso, vaan yhteisymmärryksen, kommunikoinnin ja kunnoituksen puute puolisoiden välillä. Niitä kun kohentaisi niin se mies voisi itsekin haluta muuttaa toimintatapojaan jos huomaisi vaimon sitä toivovan.

Meilläpä kiitellään molemmin puolin toisiamme. Varmaan monesta tyhmä tapa. Mutta hemmetti että on ihana kun saa kotona rakkaimmalta kiitosta siitä arjen suorittamisesta=) KANNATTAA KOKEILLA. Niin metsä tuppaa vastaamaan kuin sinne huutaa.

Niin mutta tässä nyt varmaan meinattiin enemminkin sitä, että vaimoa ei tarvi kiitellä mutta miestä täytyy.

Meilläkin kiitetään ruoasta yms. mutta ei jokaisesta vaipan vaihdosta tms.

[QUOTE="vieras";26824161]No niin, ja sinusta minä en tajua? :D

Tuossa sulle esim. yksi linkki normaalista viikkosiivouksesta. Huomaat, ettei vessan pesu jne. ole minun keksintöäni, vaan NORMAALIA siivousta. On täysin normaalia, että normaalit kotityöt, kuten viikkosiivous, jaetaan taloudessa asuvien kesken. Se ei tee kenestäkään itsekästä puolison käskyttäjää, jos haluaa, että näin toimitaan.[/QUOTE]

Tekeehän :D Et sinä ota silloin huomioon sitä että puoliso ajattelisi eri tavalla, sama se onko se sinusta laiskuutta, huonoa siivoamista tai mitä ikinä. Ihan yhtälailla sillä puolisolla on oikeus olla tekemättä niin kuin sinä haluat kuin sinullakin vastaavasti.

Se mikä on "normaalia" on kyllä lähinnä kiinni henkilöistä.

Vapise ap, meillä ei harrasteta viikkosiivousta! Ei normaalia eikä epänormaalia. Meillä siivotaan silloin kun siltä näyttää, ei kalenterin mukaan. Jos vessa on likainen tiistaina, se pestään silloin. Pölyt pyyhin kun saan siihen inspiraation (yleensä kun aurinko paistaa sopivasta kulmasta sisälle). Imuroidaan silloin kun lattia näyttää kaipaavan imuria.

Mitä tulee tuohon nalkuttamiseen niin olen omaksunut hyvin tämän ellei kelpaa niin tee itse -metodin. Siksi minä pesen pyykin, mies ripustaa sen. Minä käyn kaupassa. Minä täytän tiskikoneen, mies tyhjentää sen. Nämä täysin nalkuttamatta ja vain siksi että mulle ei kelpaa se miten mies nuo hommat tekee. Eikä ole muilta pois jos sanoo että kiva kun oot näemmä imuroinut kun on niin siistit lattiat (täysin välittämättä siitä että telkkarin päällä on pölyä).

[QUOTE="vieras";26824233]Samalla tavalla meilläkin toimitaan. Se harjaa, kuka likaa. Mutta sitten kerran viikossa laitetaan kunnon pesuainetta vaikuttamaan ja pestään pönttö pesuaineella myös ulkopuolelta. Sitä ei sentäs jokaisen ison hädän jälkeen tehdä.[/QUOTE]
Meillä ei tehdä tuota, en ole edes kuullut, että niin pitäisi tehdä. Mitä pesuainetta pitää käyttää? Muu kylpyhuoneen pesu meillä tapahtuu sen kummemmin erikseen suunnittelematta, sillä sekä minä että kuopus vähintään kerran viikossa suihkussa käydessämme pesemme kaakelit ja muut pinnat. Meillä ei siis ole mitään erillistä kylpyhuoneenpesupäivää vaan pinnat tulee pyyhittyä muutenkin. Mä inhoan siivoamista ja erityisesti sitä, että koko päivä menee kuuraamiseen, joten jo senkin vuoksi olen ottanut tavaksi hoitaa esim kylppäreiden pesun silloin, kun sinne kylppäriin menee muutenkin veden kanssa lotraamaan. Usein pyyhin ne pinnat odotellessani hiustenhoitoaineen vaikutusta.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26824302:
Meillä ei tehdä tuota, en ole edes kuullut, että niin pitäisi tehdä. Mitä pesuainetta pitää käyttää? Muu kylpyhuoneen pesu meillä tapahtuu sen kummemmin erikseen suunnittelematta, sillä sekä minä että kuopus vähintään kerran viikossa suihkussa käydessämme pesemme kaakelit ja muut pinnat. Meillä ei siis ole mitään erillistä kylpyhuoneenpesupäivää vaan pinnat tulee pyyhittyä muutenkin. Mä inhoan siivoamista ja erityisesti sitä, että koko päivä menee kuuraamiseen, joten jo senkin vuoksi olen ottanut tavaksi hoitaa esim kylppäreiden pesun silloin, kun sinne kylppäriin menee muutenkin veden kanssa lotraamaan. Usein pyyhin ne pinnat odotellessani hiustenhoitoaineen vaikutusta.
Hapanta ainetta, että kalkki, virtsakivi ja mahdollinen ruoste lähtevät.

Haha kuulostaa niin tutulle :D Mutta mä oon vaan tajunnut että parempi se itse tehdä jos haluaa että on siistiä. Meillä asuu sellainen miespuolinen siivooja kanssa että siivoaa vaan puoliksi. Jos hälle sanoo että voisit kanssa imuroida, niin herra imuroi siitä nenän eestä missä vaan näkee sitä likaa. Eli mieluummi imuroin itse kaikista kohtaa kun että nurkat ns. pyöreenä kun mies ottaa sieltä sun täältä.

Olisit edes nyt onnellinen että teillä ees tavarat laitetaan paikoilleen. Mä oon niin hermoraunio ton miehen kanssa. Oon ties mitkä sisustuskorit ostanut meijän kaappeihin että se saa sinne laitettua kaikki hajuvedet, dödöt sun muut. Mutta silti ne aina löytyy jätettynä pitkin pöytiä. Sama kanssa kun tää herra syö tai tekee ruuan. Ei siivoa jälkiään.

Mutta onneksi lohduttaa se että omistan niin ihanan anopin joka on mielestään jumala, kaikki lapsensa niin "hyvä" tapasia. :)

[QUOTE="vieras";26824324]Hapanta ainetta, että kalkki, virtsakivi ja mahdollinen ruoste lähtevät.[/QUOTE]
Ihan uus juttu mulle. 26 vuotta vanhat vessanpöntöt ja ihan valkoisina ovat pysyneet ilman tuollaista pesuakin. Veden laatu varmaan vaikuttaa asiaan, joissain paikoissa vesi on ruosteisempaa kuin toisissa.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26824358:
Ihan uus juttu mulle. 26 vuotta vanhat vessanpöntöt ja ihan valkoisina ovat pysyneet ilman tuollaista pesuakin. Veden laatu varmaan vaikuttaa asiaan, joissain paikoissa vesi on ruosteisempaa kuin toisissa.
Varmaan ahkera harjaus vaikuttaa siihen, että ei jää noita jäämiä eli varmaan ilmankin tulee toimeen.

[QUOTE="vieras";26824374]Varmaan ahkera harjaus vaikuttaa siihen, että ei jää noita jäämiä eli varmaan ilmankin tulee toimeen.[/QUOTE]
Tosin vanhat pöntöt pysyvätkin varmaan parempina, koska niissä on tiiviimpi lasite. Nykyisissä ei ympäristösyistä ole (lyijy).

Tekeehän :D Et sinä ota silloin huomioon sitä että puoliso ajattelisi eri tavalla, sama se onko se sinusta laiskuutta, huonoa siivoamista tai mitä ikinä. Ihan yhtälailla sillä puolisolla on oikeus olla tekemättä niin kuin sinä haluat kuin sinullakin vastaavasti.

Se mikä on "normaalia" on kyllä lähinnä kiinni henkilöistä.

Meillä taas on oikeus sanoa toisillemme kaikenlaisista asioista, myös ikävistä asioista, jotka harmittavat, jos esim. tuntuu, että toinen ei ole panostanut johonkin samalla tavalla kuin itse (kuten siivoukseen). Meillä kannatetaan kotihommien tasapuolista jakoa.

Mutta pidä toki mielipiteesi, sinulla on oikeus siihen, vaikka aloitkin minua nimittelemään. =)

Muista kuitenkin, että minullakin on oikeus omaan mielipiteeseeni.

Periaatteessa juurikin niin:jos ei kelpaa,tee itse.

Mä olen tarkka,niuho,nuuskija...kakspunttinenkin on suht tarkka - mutta...Meillä tossa siivouksessa on se vika,etten mä osaa olla,ellen ole itse siivonnut.Musta tuntuu koko ajan,että on siivoamatta,vaikka tiedän tasan että kakspunttinen on siivonnut.Olen tyytyväinen että tekee.

• Tykkää
Reactions: Kesä-ukko
Kyllä mä mieluusti siivoan yksin.
Meillä miehen hommiin kuuluu esim sulakkeiden ja lamppujen huolto ja kaikki autoon liittyvä myös ajaminen koska vihaan ajamista,kauppakassit se myös kantaa jotta mä voin keskittyä näyttämään sievästi ja nätiltä 10cm koroissa joissa on tuskallista kantaa ruokakasseja.
Luonnollisesti myös kaikki remppa hommat kuuluu miehelle ja raha asiatkin olen delegoinut sillekoska laskut masentaa mua.
Kuljettaa myös lasta harrastuksissa ja jos en syystä tai toisesta kykene siivoamaan niin auttaa mielellään minua.
Eiköhän tuossa nyt ole miehellekin ihan riittävästi niitä "kotitöitä"

[QUOTE="vieras";26824399]Meillä taas on oikeus sanoa toisillemme kaikenlaisista asioista, myös ikävistä asioista, jotka harmittavat, jos esim. tuntuu, että toinen ei ole panostanut johonkin samalla tavalla kuin itse (kuten siivoukseen). Meillä kannatetaan kotihommien tasapuolista jakoa.

Mutta pidä toki mielipiteesi, sinulla on oikeus siihen, vaikka aloitkin minua nimittelemään. =)

Muista kuitenkin, että minullakin on oikeus omaan mielipiteeseeni.[/QUOTE]

Enhän minä sinun mielipidettäsi kieltänytkään missään vaiheessa :D Ilmeisesti se että ei arvosta sellaista "minun koti minun tapani, kumppani toimii niinkuin minä haluan" on jotenkin toisen "mielipiteen lyttäämistä" minä lyttään sinun oletuksia siitä miten homman "kuuluisi toimia", en sitä mitä mieltä sinä olet. Se joka yrittää kontrolloida toista on aina väärässä. Oli asia mikä tahansa. (pidätän oikeuden muuttaa mielipidettäni myöhemmin. Disclaimer.)

Mitähän minä nyt kerkesin nimittelemään taas :D Että jotkut on herkkiä.

Ja jos oikeasti tykkää olla kontrollissa niin ottaa sitten puolison joka tykkää olla kontrolloitavissa, ei tarvitse silloin olla epäreilu kumppania kohtaan tai yrittää muuttaa häntä toiseksi mitä on. Siitä ei seuraa kuin tuskaa ja hammasten kiristelyä.

[QUOTE="outoa";26824557]Ai että toinen voi huoleti vähän vain hutaista imurilla keskeltä lattiaa ja kuitata sillä oman siivousvuoronsa. Ei tuo nyt kovin reilulta kuulosta.[/QUOTE]

Joo, muuten on törkeä toisen oikeuksiin puuttuja, tyypillinen nainen siis.

Ja toinen voi vaan sanoa "tämä on minusta hyvä, tee itse jos ei kelpaa". Sit sen ei tartte enää koskaan tehdä mitään! :)

Mulla ja mun miehellä on eri käsitys siisteydestä, ja olen vuosien varrella oppinut, että jos haluan että asiat tehdään mun tavallani, niin sitten teen itse. Ja kun mies jotain tekee, niin se on hänen tapansa tehdä asioita, ja minä tyydyn siihen, ja mies tyytyy mun tapaani tehdä tiettyjä asioita, mitä hän tekisi aivan toisin. :)
Yli 20 vuotta yhdessä olleena olemme oppineet toistemme tavat, ja se riittää meille. Meillä ei ole viikkosiivouspäivää, vaan se siivoaa, jota ensiksi häiritsee. Mä siivoan mielelläni esim. kaappeja, järkkään paikkoja, pyyhin pölyjä jne. Mies mielellään imuroi, täyttää ja tyhjää tiskikonetta, yms. ja sopu säilyy.
Nalkuttamalla ja valittamalla ei tulosta synny, se on nähty puolin ja toisin, joustoa tarvitaan kummaltakin.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä