Tee itse jos ei kelpaa... Ei se nyt niin mene!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tyranni
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Siivoaminen ei ole mitenkään välttämätöntä. Ihmisillä on tapana määritellä mutu-pohjalta joku siisteystaso, johon pyrkiä. Keskimäärin naisilla se on koreampi kuin miehillä ja muut perheenjäsenet taipuvat siihen siisteystasoon, jonka se siistein määrittelee. Näin se tuntuu menevän.

Ainoa todellinen vaara mielestäni on likainen keittiö, josta voisi seurata ruokamyrkytys. Vessakin saa olla todella paskainen ennen kuin sinne on "vaarallista" mennä. Pöly tms ei haittaa muuta kuin allergista.

Itse tykkään siisteydestä ja jopa ahdistun likaisesta kodista. Mutta ei tuo oma siisteystasoni ole mikään rationaalisesti määritelty, paljon paskaisemmassakin kämpässä elämä sujuisi. Nykyinen kumppanini taas asuu mielestäni aivan järkyttävässä kaatopaikassa... En todellakaan tiedä, miten saamme sovitettua näinkin erilaiset siisteyskäsitykset yhteen. Ilmeisesti kotityöt on vaan jaettava, sillä joku epämääräinen "se tekee kuka ehtii" -tyylinen järjestely johtaisi siihen, että tekisin itse lähes kaiken. Toisaalta olen sitä mieltä, että koska minulla on koreammat standardit, niin on kohtuullista, että teen enemmän kotitöitä.

Joku epäili, että ei kai se mies nyt sentään ole siivoamista lopettanut sen takia että vaimo nalkuttaa. (Eli olisi ennen yhteiseloa siivonnut tarkemmin.) Tiedä vaikka olisi! Myönnän olevani niin lapsellinen, että jos toinen kerta toisensa jälkeen natkuttaisi työnjäljestä tai jatkuvasti vihjailisi siivoamistarpeesta, niin jäisi tekemättä. Vaikka olisin juuri ollut aikeissa tarttua imurinvarteen. Ärsyynnyn holhoamisesta ja painostamisesta eli muhun toimii porkkana keppiä paremmin.

Ja ihmisiä todellakin häiritsee eri asiat. Kumppania rasittaa vaatteet, jotka ovat lattialla tai tuoleilla lojumassa. Mua se, jos ei imuroi tarkasti nurkkia ym. Näistä saatetaan sanoa huonona päivänä toiselle pari valittua sanaa, mutta yleensä ne eivät ole niin suuri ongelma että riidellä kannattaisi. Jos sanotaan, niin kalvaa taustalla yleensä joku suurempi tyytymättömyyden aihe.

[QUOTE="vierastaja";26824746]Joku epäili, että ei kai se mies nyt sentään ole siivoamista lopettanut sen takia että vaimo nalkuttaa. (Eli olisi ennen yhteiseloa siivonnut tarkemmin.) Tiedä vaikka olisi! Myönnän olevani niin lapsellinen, että jos toinen kerta toisensa jälkeen natkuttaisi työnjäljestä tai jatkuvasti vihjailisi siivoamistarpeesta, niin jäisi tekemättä. Vaikka olisin juuri ollut aikeissa tarttua imurinvarteen. Ärsyynnyn holhoamisesta ja painostamisesta eli muhun toimii porkkana keppiä paremmin.

Ja ihmisiä todellakin häiritsee eri asiat. Kumppania rasittaa vaatteet, jotka ovat lattialla tai tuoleilla lojumassa. Mua se, jos ei imuroi tarkasti nurkkia ym. Näistä saatetaan sanoa huonona päivänä toiselle pari valittua sanaa, mutta yleensä ne eivät ole niin suuri ongelma että riidellä kannattaisi. Jos sanotaan, niin kalvaa taustalla yleensä joku suurempi tyytymättömyyden aihe.[/QUOTE]

eiköhän tuo korostettu kohta päde kaikkien kohdalla, pinna on vaan eri pituinen kullakin.

Onneksi ei ole ketään kenen kanssa tapella noista asioista, lapsetkin vielä niin pieniä etteivät tod. edes voi siivoukseen osallistua. Tiedänpähän ainakin valmiiksi, että joudun tekemään asiat alusta loppuun saakka itse, ja saanpahan tehdä niin hyvin tai huonosti kuin lystään.

Jaa ei vai?
5-henkisessä perheessä, jossa myös koira, se ON välttämätöntä :D

Sehän on lähinnä normi, että kodin pitää näyttää tietyltä. Osa elää ihan vapaaehtoisesti todella likaisessa kodissa eivätkä kärsi siitä millään tavalla. Tai kärsivät vain sen verran, etteivät viitsi tarttua moppiin ja imuriin.

Itse HALUAN elää puhtaassa kodissa ja HALUAN myös nähdä hieman vaivaa sen eteen, vaikkei se ole erityisen kivaa puuhaa. Mutta ymmärrän, että toisille siisti koti ei merkitse niin paljoa eivätkä he jaksa käyttää aikansa moiseen. Eikä siitä loppujen lopuksi siitä ole kenellekään mitään todellista haittaa.

Mitenhän sitä ennenvanhaan pärjättiin maalattia taloissa, suomalaiset kuoli vissiin sukupuuttoon? Ja vielä kotieläinten kesken. Mut joo, kyllähän ne pölypallot ja keittiön lattian tahrat tappaa tehokkaammin kuin arsenikki.
Lakanat vaihdettiin pari kertaa vuodessa (siis sitten kun niitä alkoi olemaan), saunottiin kerran viikossa, vaihdettiin kalsarit hyvä jos pari kertaa viikossa.. Jos sinä perustat hygieniakäsityksesi näihin vanhoihin tapoihin, niin ei taida vaimolta tai tyttöystävältä paljon irrota. Kelpaisiko itselle pari kertaa vikossa vedessä huljutettu p-llu?

Mitenhän sitä ennenvanhaan pärjättiin maalattia taloissa, suomalaiset kuoli vissiin sukupuuttoon? Ja vielä kotieläinten kesken. Mut joo, kyllähän ne pölypallot ja keittiön lattian tahrat tappaa tehokkaammin kuin arsenikki.

1700-luvulla hienosto ihmiset kävivät kerran kuussa kylvyssä ja sitä puuteroitua peruukkia ei pesty ikinä :D

Jaa ei vai?
5-henkisessä perheessä, jossa myös koira, se ON välttämätöntä :D

ei se ole välttämätöntä, mutta meidän kulttuurissa se on normaalia, että on siistiä. Sitä olen aina miettinyt, että onko meidän siisteyskäsitys aivan erilainen kuin esim. englantilaisilla, joiden kodeissa on edelleen kokolattiamatot ja kengillä kävellään sisälläkin. Me ollaan vaan liian siistejä :D

Mua kans ärsyttää sinnepäin tehdyt kotityöt, arggh!!! Pyykit kuivuumaan rytyssä/päällekkäin, astiat kaappiin väärille paikoille jne. Meillä mies saa valita mitkä kotityöt tekee ja ne on tehtävä sit kunnolla. Ei se tietenkään mun tasoon pysty, mut satunnaisella väykyttämisellä, sen taso on parantunut..

Enhän minä sinun mielipidettäsi kieltänytkään missään vaiheessa :D Ilmeisesti se että ei arvosta sellaista "minun koti minun tapani, kumppani toimii niinkuin minä haluan" on jotenkin toisen "mielipiteen lyttäämistä" minä lyttään sinun oletuksia siitä miten homman "kuuluisi toimia", en sitä mitä mieltä sinä olet. Se joka yrittää kontrolloida toista on aina väärässä. Oli asia mikä tahansa. (pidätän oikeuden muuttaa mielipidettäni myöhemmin. Disclaimer.)

Mitähän minä nyt kerkesin nimittelemään taas :D Että jotkut on herkkiä.

Ja jos oikeasti tykkää olla kontrollissa niin ottaa sitten puolison joka tykkää olla kontrolloitavissa, ei tarvitse silloin olla epäreilu kumppania kohtaan tai yrittää muuttaa häntä toiseksi mitä on. Siitä ei seuraa kuin tuskaa ja hammasten kiristelyä.

Ihmisillä on erilaiset käsitykset toisen ihmisen kontrolloimisesta. Itse en koe sitä kontrolloimiseksi, jos pyytää, että toinen siivoaisi enemmän.

[QUOTE="vieras";26825218]Ihmisillä on erilaiset käsitykset toisen ihmisen kontrolloimisesta. Itse en koe sitä kontrolloimiseksi, jos pyytää, että toinen siivoaisi enemmän.[/QUOTE]

En minäkään. Siitäpä ei ollutkaan kyse.

Mä ymmärrän aloittajaa ihan hyvin. Ihmisillä on erilaisia käsityksiä siitä, mitä viikkosiivous tai siivous yleensäkään pitää sisällään. Mutta voisin verrata tilannetta siihen, että laittaisin sunnuntaipäivälliseksi vaikkapa karjalanpaistin ja joku sanoisi mulle, että ei tämä mikään sunnuntaipäivällinen ole, koska tässä ei ole alkuruokaa ja jälkiruokaa. Juu, minä osaan kyllä tehdä alkuruuan ja jälkiruuankin, mutta aika saletisti vastaisin, että mitäpä jos tekisit ne ihan itse. Ja saattaisin ehdottaa, että se toinen jatkoissa hoitaisi kaikki sunnuntaipäivälliset, jos kerran mun tekemäni ei ole riittävä.

En jaksa lukea kono ketjua, ja varmaan jo sanottukin, mutta näinkö lapsillekin opetetaan? " tee nyt vähän sinne päin, se rittää." miksei voi vaatia, että asia joka pitää tehdä, tehdään myös kunnolla?

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26825297:
Mä ymmärrän aloittajaa ihan hyvin. Ihmisillä on erilaisia käsityksiä siitä, mitä viikkosiivous tai siivous yleensäkään pitää sisällään. Mutta voisin verrata tilannetta siihen, että laittaisin sunnuntaipäivälliseksi vaikkapa karjalanpaistin ja joku sanoisi mulle, että ei tämä mikään sunnuntaipäivällinen ole, koska tässä ei ole alkuruokaa ja jälkiruokaa. Juu, minä osaan kyllä tehdä alkuruuan ja jälkiruuankin, mutta aika saletisti vastaisin, että mitäpä jos tekisit ne ihan itse. Ja saattaisin ehdottaa, että se toinen jatkoissa hoitaisi kaikki sunnuntaipäivälliset, jos kerran mun tekemäni ei ole riittävä.
Toisaalta, mitä jos se sinun laittamasi olisi aina makaronia ketsupilla (vaikka muutakin osaisit) ja toinen laittaisi aina kunnon ruokaa..

[QUOTE="vieras";26825323]Toisaalta, mitä jos se sinun laittamasi olisi aina makaronia ketsupilla (vaikka muutakin osaisit) ja toinen laittaisi aina kunnon ruokaa..[/QUOTE]
Silloin on tietysti järkevää, että se joka tekee homman paremmin, tekee sen. Paitsi silloin, kun sitä ei huvita, jolloin syödään makaroonia ketsupilla, mennään ravintolaan syömään tai tilataan pizzataxi.

mä oon aina miettiny sitä et miks miestä pitäs jotenki erikseen kiitellä jos siivoo??!

Niinkuin ap sanoi kotityöt kuuluu kaikille ja mun mielestä niistä ei erikseen kuulu kiitosta jaella. Jos mies on tehnyt jotain minkä olen pyytänyt niin toki kiitän silloin. Mutta jos oma-alotteisesti on vaikka tyhjännyt ja täyttänyt tiskikoneen niin en mä silloin kiittele.

Jos jonku asian alottaa niin miksi sitä ei voi sit tehdä kunnolla? Otetaan nyt vaikka esim. tämä siivous. Jos aletaan siivoomaan niin miksi tehdä se sit sinnepäin.. kun voi tehdä sen kunnolla ( ettei tartte olla parin pvän päästä sitä tekemäs uudestaan.

Meillä mä saan näppyjä kun mies laittaa pyykit kuivumaan. Koska ne on ryppysiä ja hihat saattaa olla nurinpäin ja ne ei kuivu kunnolla ja alkaa haista. Mä motkotan niin kauan kunnes ne on ravisteltu ja hihat oikein päin. Omat vaatteet saa viedä vaikka suoraan koneesta kaappiin mutta mun ja likan pyykit oiotaan niinkuin kuuluu.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26825343:
Silloin on tietysti järkevää, että se joka tekee homman paremmin, tekee sen. Paitsi silloin, kun sitä ei huvita, jolloin syödään makaroonia ketsupilla, mennään ravintolaan syömään tai tilataan pizzataxi.
Eli siivoja on sitten ap:lle ja miehelle paras ratkaisu, koska ap ei jaksa tehdä aina itse kaikkea.

[QUOTE="vieras";26825396]Eli siivoja on sitten ap:lle ja miehelle paras ratkaisu, koska ap ei jaksa tehdä aina itse kaikkea.[/QUOTE]
Jep. Paitsi että se siivoojakin tekee samat asiat kuin ap:n mies.

Joku taisi ketjussa jo ehdottaakin, että jos kerran mies vain imuroi ja pyyhkii pölyt, mutta ei järjestele tavaroita paikoilleen, niin eikö ap voisi järjestellä tavarat paikoilleen ja mies imuroida ja pyyhkiä pölyt? Mulla on muutamia asioita, jotka haluan tehtäväksi ihan just tietyllä tavalla (esim just tavaroiden järjestely) ja ne mä teenkin aina itse. Muut asiat meidän perheessä on hoidettu aina niin, että joku tekee jotain ja toinen jotain muuta. Ihan mielelläni järjestelen tavarat paikoilleen, koska silloin tiedän, missä mikäkin tavara on. Ja ihan mielelläni jätän imuroinnin ja pölyjen pyyhkimisen jollekin toiselle.

Kuinka moni teistä tajuaa vaihtaa oikeaan aikaan öljyt autoon? Tai pahimmat on niitä kun osaa kyllä ajaa - autolla jossa on jostain kummasta tankki aina täynä (ai juu- se pitäs kai joskus tankata, mut kun mä en vaaaaan tykkää). Tai ne talvirenkaat vaan tupsahtaa alle, viemärit avautuu ihan itsestään...

Kuinka moni arvon rouvista on itse avannut hajulukon, oma-aloitteisesti, ja tyhjentänyt? Vallankin omakotitaloissa on liuta hommia joita naispuoleinen ei välttämättä tajua ennen kuin on "rikki". Ihan sama lattian roskien kanssa. Mies ei välttämättä jokaista huomaa, vasta kun alkaa roskat tarttua jalkoihin.

:wave: Minä olen meidän auton päävastuullinen huoltaja! Minä huolehdin auton huollot, katsastukset jne. Mä pidän huolen siitä et auto pysyy ajokunnos. Ai nii ja mä myös 95% sen aina tankkaan!

Mies kyllä talvirenkaat vaihtaa alle. Viemärit aukas viimeks mun isä kun on putkimies:D

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;26825422:
Jep. Paitsi että se siivoojakin tekee samat asiat kuin ap:n mies.

Joku taisi ketjussa jo ehdottaakin, että jos kerran mies vain imuroi ja pyyhkii pölyt, mutta ei järjestele tavaroita paikoilleen, niin eikö ap voisi järjestellä tavarat paikoilleen ja mies imuroida ja pyyhkiä pölyt? Mulla on muutamia asioita, jotka haluan tehtäväksi ihan just tietyllä tavalla (esim just tavaroiden järjestely) ja ne mä teenkin aina itse. Muut asiat meidän perheessä on hoidettu aina niin, että joku tekee jotain ja toinen jotain muuta. Ihan mielelläni järjestelen tavarat paikoilleen, koska silloin tiedän, missä mikäkin tavara on. Ja ihan mielelläni jätän imuroinnin ja pölyjen pyyhkimisen jollekin toiselle.
No ehkä se pesee vessat kuitenkin. Ja mies varmasti vie tavaransa pois, kun siivooja hänelle henkilökohtaisesti sanoo, että ne pitäisi ottaa tieltä pois.

Yhteistyössä