Te ylipainoiset, huonovartaloiset, oletteko ihan oikeasti tyytyväisiä oloonne ja ulkonäköönne?

  • Viestiketjun aloittaja rehellinen kysymys
  • Ensimmäinen viesti
"Anne"
Itselläni ei edes ole ihanne mikään lihaksikas vartalo. Tykkään olla enemmänkin naisellisen näköinen. Että makunsa kullakin, toisen kaunis on toisen ruma kärjistäen. Mutta terveys kyllä menee ulkonäköseikkojen edelle tietysti.
Molempi parempi. Itse olen lihaksikas ja naisellinen. Ei ole pakko olla mikään mallitikku tai kilpailubodari. On myös välimuotoja.
 
"Anne"
Millä tavalla liikunta on helpompaa normaalipainoisella, verrattuna ylipainoiseen? Entä pukeutuminen?

Kyllä ylipainoisille löytyy istuvia, hyvännäköisiä vaateita. Itse näkisin liikunnan helpouteen vaikuttavan kyllä ihmisen fyysisen kunnon, en niinkään ylipainon. Toki valtavan suuri ylipaino tuo omat rajoitteensa... Samoin ihmisen jaksamiseen/vireystasoon ei suoraan ylipaino vaikuta vaan elämäntapojen summa .
Itsellä ainakin pukeutuminen oli vaikeaa jo normaalipainon ylärajalla. Olen lyhyt ja oli hankala löytää istuvia ja sopivia vaatteita ilman että niitä piti itse modailla. Ja vyötärölle kun kaikki kertyy niin kyllä sovituskopeissa ja kotipeilin edessä usein kiroilin ja tuskailin ja itkuakin välillä meinasin ennen juhlia tms tuhertaa.
 
oijoi
[QUOTE="Anne";27240451]Itsellä ainakin pukeutuminen oli vaikeaa jo normaalipainon ylärajalla. Olen lyhyt ja oli hankala löytää istuvia ja sopivia vaatteita ilman että niitä piti itse modailla. Ja vyötärölle kun kaikki kertyy niin kyllä sovituskopeissa ja kotipeilin edessä usein kiroilin ja tuskailin ja itkuakin välillä meinasin ennen juhlia tms tuhertaa.[/QUOTE]


Toki tässä on yksilöllisiä eroja, mutta yksilötason kokemus ei liene mitenkään yleispätevä kaikkiin käyvä? Yleisellä tasolla ajateltuna minä olen nähnyt monia ylipainoisia jotka ovat kuitenkinhyvin pukeutuneita, joilla myös vaatteet istuvat hyvin.

Itse olen myös erittäin lyhyt ja reilusti ylipainoisena vaatteiden löytyminen ei ollut niin helppoa. Kaveri joka pidempi suht samalla ylipainosuhteella löysi paljon paremmin vaatteita. Minunkin pitäisi olla lähes alipainoinen, jolloin löytyisi helpommin istuvia vaateita (lastenosastolta?), mutta kumpi on ongelma pituus vai paino? Haluan kuitenkin pitää aikuisten vaatteita...
 
Oon ollu parhaimmillani n. 50-52-kiloisena. Pituutta 158cm. 58 kiloon asti ihan ok. Siitä eteenpäin maha alkaa olla häiritsevä (omena). Painan nyt 92kg, ja tää on todella rumaa. Löllöä, roikkuvaa, arpia käsivarsista polviin, iso maha, näytän suunnilleen ku raskaana olisin. Äitiysvaatteita saa käyttääki ku ei muut taho mahtua päälle. Liikkuminen raskasta, hankala yltää ihan joka paikkaan kun on läskit eessä. Muistan kyllä mitä oli olla hoikka/normaalipainoinen, notkea ja hyvässä kunnossa. Ei siitä niin montaa vuotta ole. Kunpa olisin arvostanut sitä silloin.
Ainahan voi laihduttaa, mut miten saada arvet pois, ja löysä nahka taitaa lähtä vain leikkaamalla. Ehdottomasti vittumaisin ja typerin asia jonka olen itselleni tehnyt. Sokeririippuvuushan tässä on syynä...
 
bmi26
Näyttää sirolta, mutta vartalossa ei ole mitään pehmeyttä. Esimerkiksi kädet ja olkapäät on luisevat ja rinnat pienet. No en nyt halua toisten vartaloita alkaa haukkumaan tai arvostelemaan liikaa, koska jokaisella on oma ihanteensa.
 
"vieras"
No jaa, ylipainoinen tottuu kantamaan kroppaansa. Lihakset tottuvat siihen ja jaksavat kantaa ylimääräistä painoa. Esim. se +40kg ei tule yhdessä yössä.

Jos liikkuu lapsesta saakka, ei painon karttuessakaan tule hirveitä ongelmia harrastaa sitä liikuntaa.
Sehän riippuu ihan liikuntalajista! Kävelyn kanssa tuskin mitään ongelmia, mutta lähdeppäs 50kg ylipainoisena kiipeämään jotain kohtisuoraa seinää. Ongelmia tulee siinäkin, ettei valjaat ja varusteet mahdu päälle. Tai ratsastus, ihana laji, ei hevosten selät vaan kestä jos ihminen painaa liikaa.

Että turha sanoakaan, että ylipainoisena liikkuminen onnistuu yhtälailla kuin normaalipainoisena. Kokemusta on.
 
"mmn"
Voi voi, miten tuohon aloitukseen nyt vastaisi...
Olen lievästi ylipainoinen normaalisti (Nyt raskaana), BMI 27. Olen ollut aiemmin anoreksinen ja pakkomielteinen urheilun sekä ruokavalion kanssa. Siihen en enää koskaan halua mennä. En ollut missään hoidossa vaan kun käytiin niin matalissa painoissa että mm. kk-kierto oli loppunut tajusin itse että nyt laihdutus meni överiksi.
Itse kokisin varmasti fyysisesti oloni paremmaksi jos olisin normaalipainon ylärajoilla, BMI noin 24 ja siihen aion pyrkiä raskauden jälkeen. Olen kuitenkin paljon rennompi ja onnellisempi ihmisenä kun laihdutuksesta ja oman vartalon tarkkailusta ei tule elämäni keskipistettä. Liikun jos ja kun ehdin perheeltä ja työltä. Syön terveellisesti kun se tuntuu hyvältä ja on melko helppoa (mm. työpaikkaruokailu) mutta haluan nauttia hyvästä ruuasta, herkuista ja viinistä ilman huonoa omaatuntoa silloin kun sen aika on (mm. kotona perheen tai ystävien parissa). Tiedän myös että vaikka tekisin mitä, en enää koskaan tule näyttämään loistavalta, ikää kun on tullut, iho sen myötä rupsahtanut, leikkausarpia on kropassa vaikka muille jakaa. Kaksikymppisen kroppaani en saa enää koskaan saa takaisin - eikä tarvitsekaan.
 
sekaisin?
Mun mielestä ei oo kovin naisellinen... Menis ihan miehestä jos vaan pää vaihdettais.
Ootko sä ihan kunnossa? Mä veikkaan, että kenenkään muun mielestä tuo ei todellakaan menisi miehestä, varsinkaan kenenkään miehen mielestä. Piti ulkonäöstä tai ei.

Aika vääristynyt kuva naisvartalosta saa olla, jos on sitä mieltä, että tuo vartalo menisi miehen vartalosta.
 
[QUOTE="vieras";27240780]Sehän riippuu ihan liikuntalajista! Kävelyn kanssa tuskin mitään ongelmia, mutta lähdeppäs 50kg ylipainoisena kiipeämään jotain kohtisuoraa seinää. Ongelmia tulee siinäkin, ettei valjaat ja varusteet mahdu päälle. Tai ratsastus, ihana laji, ei hevosten selät vaan kestä jos ihminen painaa liikaa.

Että turha sanoakaan, että ylipainoisena liikkuminen onnistuu yhtälailla kuin normaalipainoisena. Kokemusta on.[/QUOTE]


Ehkä ei 50 kg ylipainoiselta onnistu, mutta liikuntaa harrastavalta 10-20 kg ylipainoiselta voi hyvin onnistua nuo jutut. Sitten kun mennään mieletöntä fyysistä ponnistusta vaativiin lajiin, ei ne onnistu sen paremmin lihavilta kuin laihoilta, jollei fyysinen kunto ole hyvä.

Kyllä liikunnallisen suorituskykyky lähtee aina ihmisen fyysisestä kunnosta liikkeelle.
 
  • Tykkää
Reactions: idunnor
"poikia3"
[QUOTE="vieras";27240780]Sehän riippuu ihan liikuntalajista! Kävelyn kanssa tuskin mitään ongelmia, mutta lähdeppäs 50kg ylipainoisena kiipeämään jotain kohtisuoraa seinää. Ongelmia tulee siinäkin, ettei valjaat ja varusteet mahdu päälle. Tai ratsastus, ihana laji, ei hevosten selät vaan kestä jos ihminen painaa liikaa.

Että turha sanoakaan, että ylipainoisena liikkuminen onnistuu yhtälailla kuin normaalipainoisena. Kokemusta on.[/QUOTE]

Sun täytyy nyt muistaa, että edes kaikki normaalipainoiset eivät kykene kiipeämään seinää ylös joko huonon kuntonsa vuoksi tai ihan vaan siksi, että jotkut lajit eivät vaan tunnu omilta.

Esim. seinäkiipeilyssä voisin kyllä kuvitella kiipeäväni lyhyitä matkoja, mutta korkean paikan kammoinen ei kiipeä korkealle missään tapauksessa. Ja hevosia pelkään, ovat niin isoja - en enää osaa kuvitella itseäni ratsastamassa, lapsena ehkä olisi onnistunut.

Minä pystyn kyllä 40 kiloa ylipainoisena pelaamaan esim. sulkapalloa, käsipalloa, sählyä. Palasin juuri uimasta takana kilometri uintia, kilometri vesijuoksua.

On varmasti lajeja, joita ylipainoni rajoittaa - mutta toisaalta on lajeja joita en tekisi hoikkanakaan.

Mulle rakkaimmat lajit ovat erilaiset jumpat, jooga, uinti ja sulkapallo. Ja kaikkia noita pystyn kyllä harrastamaan ihan hyvin.
 
"laihduttaja"
[QUOTE="vieras";27235173]Mä onsairaalloisen lihava ja vaikka mulla ei (ainakaan vielä) mitään sairauksia tai vaivoja olekaan, veikkaisin, että oloni olis parempi hoikempana (no shit, Sherlock :D). Ulkonäköönikään en todellakaan ole tyytyväinen ja aiheuttaahan lihavuus todella paljon oneglmia esim. vaatteiden löytämisessä. Joten vaikka monen mielestä ansaitsisinkin sen takia kivitystuomion, olen jonossa lihavuusleikkaukseen.[/QUOTE]

miksi haluat moiseen? En ikinä koskaan tule tajuamaan. Aloitin laihdutuksen kun painoin 110g.
Nyt painan 84kg, en todellakaan menisi mokomaan leikkaukseen. AIon ja laihdutan lopunkin ylipainon pois.
Miksi ihmeessä haluat moiseen rääkkiin ja kipuun? Yksi sijainen töistä kävi leikkauksen läpi ja sanoi ettei lähtisi nyt samaan ruljanssiin jos olisi tiennyt. Oli jo toipunut leikkauksesta.
Ei paljon helpompaa laihduttaa ja kyllä tuo vatsalaukku on kutistunut valtavasti, en pysty enää syömään isoja annoksia enkä haluakkaa.
Ja jotenkin todella mahtava fiilis omasta onnistumisesta.
 
[QUOTE="vieras";27240780]Sehän riippuu ihan liikuntalajista! Kävelyn kanssa tuskin mitään ongelmia, mutta lähdeppäs 50kg ylipainoisena kiipeämään jotain kohtisuoraa seinää. Ongelmia tulee siinäkin, ettei valjaat ja varusteet mahdu päälle. Tai ratsastus, ihana laji, ei hevosten selät vaan kestä jos ihminen painaa liikaa.

Että turha sanoakaan, että ylipainoisena liikkuminen onnistuu yhtälailla kuin normaalipainoisena. Kokemusta on.[/QUOTE]

Niin, kuten itse sanoit. Riippuu lajista!
 
äippä x2
En jaksanu lukee ku ensimmäisiä vastauksia eli en tiedä mitä yleisesti ihmiset täällä nyt ajattelee, mutta itellä on nyt ylimäärästä sellanen 10kg (painan 70kg ja pituus 167cm) ja en tietenkään joka päivä läskejä ajattele, mutta kyllä ne mua vaivaa. Yritän laihdutttaa välillä, mut taidan olla ikuinen epäonnistuja sen suhteen. Mua juurikin ahdistaa toi mitä aapee kirjotti eli ku kumartuu tuntuu miten makkarat puristuu, rintsikat tuntuu inhottavilta kun tulee makkaraa (ja ei oo liian pienet, mut pakkohan niitten on vähän tukee). Ei oo hienoja vaatteita pullukoille, voikun sais laihdutettua.

Mun kaikista isoin paheeni on karkit ja niitä tuli vielä kuukausi sitten syötyä oikeesti 5-6 kertaa viikossa (eikä aina niin vähääkään!!) nyt oon onneks päässy tosta määrästä ja mulle on riittäny se 1 päivä viikossa ja sekin pysyny kohtuu määrässä, paino tippunu muutaman kilon, mut et pääsis tohon alle 60kg ni pitäis jotain muutakin tehdä, mut ei oikein tiedä et mitä. Mun ongelmani on sekin et kun alan laihduttaa ni syön liian vähän, ku en voi uskoo et voisin oikeesti syödä niin paljon sitä terveellistä ruokaa mitä sais syödä (olin sillä jutan dietillä alkuvuodesta ja sillä paino putoskin 5kg 3 viikossa vaikken uskonu ku siinähän sai syödä oikeesti paljon).
 
"vieras"
Niin, että kunnon tasolla ei ole mitään merkitystä? Laihduttaessa monesti lisätään liikuntaa, jolloin kunto kasvaa ja näinollen kunnon kasvaessa liikunta helpottuu. Ihmisen ulkoinen olemus ei todellakaan kerro suoraan suorituskyvystä- Itse olen ollut toimitsijana teräsmieskisoissa, joka on suhteellisen rankka laji. Kuntosarjalaisten joukossa oli yllättävän paljon ihmisiä, jotka vaikuttivat ylipainoisilta. Ihan hyvässä kunnossa näkyivät maaliin tulevan ja monen jälkeen jäi normaalipainoisia, pieniä ja todella ketteriäkin ihmisiäKaikkia en toki tunne, mutta yksi tuttu pieni tekoinen joka todella paljon treenaakin jäi kyllä monelle pullukalle sillä matkalla...
No kyse on todennäköisesti siitä, että jos vertaisit kahta saman kuntoista ihmistä, toinen ylipainoinen, toinen normaalipainoinen, niin sen kevyemmän on helpompi liikkua. Tottakai kunto vaikuttaa, mutta eihän siinä ole mitään mieltä verrata eri tasolla olevia ihmisiä (esim että hoikka olisi huonokuntoinen ja ylipainoinen olisi hyväkuntoinen tai toisinpäin).
 
"Lilli"
No mä oon ihan tyytyväinen. Tietenkin jos saisin valita, niin olisin normaalipainoinen. Mutta kun en voi sitä noin vain taikoa itselleni, niin en valitse. Olen nyt onnellinen ja onnellisuus on tärkeämpää kuin paino. En ole koskaan ollut kovin ulkonäkökeskeinen. Laihduttaessa ja syömisiä tarkkaillessa olen stressaantunut ja onneton, en halua sitä.
Rakastan itseäni, sen takia minun pitäisi elää terveellisesti ja siihen pyrin, mutta muuten saan olla sellainen kuin olen =)
Ulkonäkö ei harmita kun minulla on kauniit hiukset, kasvot ja hymy. Enkä ole ilkeä tai vähättelevä toisille.
 
[QUOTE="vieras";27244907]No niinpä. Eli ei voi vaan sanoa, että ylipainoiselta luonnistuu kaikki, kun fyysiset tai muut rajoitukset tulee väistämättä joissakin lajeissa vastaan.

Onneksi suurin osa lajeista luonnistuu ihan minkä painoisena tahansa :)[/QUOTE]

Ketjun alkuperäinen kysymys ei ollutkaan, että pystyttekö vuoristokiipeilyyn vaan oletteko tyytyväisiä oloonne ja ulkonäköönne. Osa oli, osa ei mikä mielestäni varsin odotettava vastaus. Samanlainen taidettaisiin saada myös normaalipainoisilta.

Mielenkiintoisinta ketjussa mielestäni olleet kuitenkin ne, jotka eivät hyväksy toisten subjektiivisia tuntemuksia omasta olostaan ja ulkonäöstään: "Sinä ET voi pitää ulkonäöstäsi, koska se ei sovi MINUN käsityksiini siitä mikä hyvän näköistä!"
Uskon näidenkin kirjoittajien olevan vilpittömiä... ja sen myötä kovin kiehtovia.
Mahtaako samanlainen subjektiivinen ehdottomuus koskea muitakin elämänalueita:
- "KAIKKI haluaisivat minun miestäni enemmän kuin omaansa, koska MINÄKIN haluan häntä eniten?"
- "KAIKKI tahtoisivat asua ja elää niin kuin minä tahdon asua ja elää?"
- Jne?

:)
 
[QUOTE="vieras";27244806]No kyse on todennäköisesti siitä, että jos vertaisit kahta saman kuntoista ihmistä, toinen ylipainoinen, toinen normaalipainoinen, niin sen kevyemmän on helpompi liikkua. Tottakai kunto vaikuttaa, mutta eihän siinä ole mitään mieltä verrata eri tasolla olevia ihmisiä (esim että hoikka olisi huonokuntoinen ja ylipainoinen olisi hyväkuntoinen tai toisinpäin).[/QUOTE]

Joo, mut edelleenkään en ymmärrä miten sen kevyemmän on helpompi liikkua kuin ylipainoisen, jos kunto on sama? Siis mitä sillä helpommalla tarkoitetaan? Tulokset paranee? Palautuminen nopeampaa? Etenee nopeammin? Oma kokemukseni kun ei tue tuota(kokemusta siis reilusta ylipainosta normaaliin painoon liikkumisessa), vaan uorituksen helpouteen vaikuttaa kuntoni, ei niinkään ylipaino, paitsi silloin kun sitä oli paljon, paljon. Jos puhutaan ylipainoisesta yleisesti siihen kuuluu kaikki ylipainoiset, ei pelkästään 50 kg ylipainoiset, mitä keskustelijat käyttävät näissä onnistumisesimerkeissä...

Toistamiseen kerron, että myös kokemukseni teräsmieskisoista(joka jo lajina vaatii fyysistä suorituskykyä), jossa olen ollut toimitsijana, ei kyllä tue sitä, että hentosimmat (eli kevyimmät) sieltä nopeiten maaliin selviää ja nopeiten palautuu suorituksesta.
 
"vieras"
Ketjun alkuperäinen kysymys ei ollutkaan, että pystyttekö vuoristokiipeilyyn vaan oletteko tyytyväisiä oloonne ja ulkonäköönne. Osa oli, osa ei mikä mielestäni varsin odotettava vastaus. Samanlainen taidettaisiin saada myös normaalipainoisilta.

Mielenkiintoisinta ketjussa mielestäni olleet kuitenkin ne, jotka eivät hyväksy toisten subjektiivisia tuntemuksia omasta olostaan ja ulkonäöstään: "Sinä ET voi pitää ulkonäöstäsi, koska se ei sovi MINUN käsityksiini siitä mikä hyvän näköistä!"
Uskon näidenkin kirjoittajien olevan vilpittömiä... ja sen myötä kovin kiehtovia.
Mahtaako samanlainen subjektiivinen ehdottomuus koskea muitakin elämänalueita:
- "KAIKKI haluaisivat minun miestäni enemmän kuin omaansa, koska MINÄKIN haluan häntä eniten?"
- "KAIKKI tahtoisivat asua ja elää niin kuin minä tahdon asua ja elää?"
- Jne?

:)
No onpa kyllä kiva kun suomensit, kun minä en osaa lukea..... huoh...

Vastasin kylläkin sille, joka sanoi, että ylipainoiselta luonnistuu ihan yhtälailla liikuntasuoritukset kuin normaalipainoiseltakin. Kun totuus on, että ei luonnistu.
 
[QUOTE="vieras";27247328]No onpa kyllä kiva kun suomensit, kun minä en osaa lukea..... huoh...

Vastasin kylläkin sille, joka sanoi, että ylipainoiselta luonnistuu ihan yhtälailla liikuntasuoritukset kuin normaalipainoiseltakin. Kun totuus on, että ei luonnistu.[/QUOTE]

Edelleenkään en ymmärrä missä kohtaa se ylipaino estää suoritusta? Siis mikä on se asia mitä vain normaalipainoinen pystyy tekemään liikunnallisesti?
 
fffff
Tota, "huono"vartaloinen tuskin kokee itseään ookooksi. Nehän menee ihan ristiin.
Mä voin olla susta läski, mutta se ei nyt mua kiinnosta ja olen ok :)
Niin kovasti kuin se joitain vituttaakin :D
 
"vieras"
Edelleenkään en ymmärrä missä kohtaa se ylipaino estää suoritusta? Siis mikä on se asia mitä vain normaalipainoinen pystyy tekemään liikunnallisesti?
Ratsastus nyt ensimmäisenä tulee mieleen. Ei ne hevosten selät mahdottomuuksia kestä. Toisena tulee mieleen jotkut varusteita vaativat urheilusuoritukset, en tiedä onko 150-kiloiselle suunniteltu esim. sukelluspukuja.

Eikä mulla ole tarkoitus teitä huudattaa, sanoin vaan että kyllä se paino joitakin rajoituksia tuo eikä ihan joka lajin suoritus onnistu. Itsellänikin on ylipainoa (BMI 35), en minä silti sokeasti usko ettei siitä mitään rajoituksia liikkumiseen ja harrastuksiin tule.
 
[QUOTE="vieras";27247451]Ratsastus nyt ensimmäisenä tulee mieleen. Ei ne hevosten selät mahdottomuuksia kestä. Toisena tulee mieleen jotkut varusteita vaativat urheilusuoritukset, en tiedä onko 150-kiloiselle suunniteltu esim. sukelluspukuja.

Eikä mulla ole tarkoitus teitä huudattaa, sanoin vaan että kyllä se paino joitakin rajoituksia tuo eikä ihan joka lajin suoritus onnistu. Itsellänikin on ylipainoa (BMI 35), en minä silti sokeasti usko ettei siitä mitään rajoituksia liikkumiseen ja harrastuksiin tule.[/QUOTE]

Mistä se hevonen tietää, että juuri tämä ratsastaja on ylipainoinen?
Nyt kuitenkin puhumalla yleisesti ylipainoisista oletko siis oikeasti sitä mieltä, että ettei hevosen selkä kestä BMI 28 olevaa ylipainoista, vaikka lyhyt ihminen voi tuolla ylipainolla painaavähemmän kuin pitkä normaalipainolla. Minun pituudella esim BMI 30 painoin vähemmän kuin normaalipainoinen pitkä työtoveri..

Ylipainolla ja ylipainolla voi olla väliä, mutta ei kokonaisuutta ja YLEISTYSTÄ minusta voi tehdä yhdenkään ylksilöllisen kokemuksen pohjalta! Minä olen edelleen sitä mieltä, että fyysinen kunto on suurin liikumiskykyyn vaikuttava tekijä. Erittäin suuri ylipaino voi tuoda rajoiteteita (toki toi minullekin), mutta lievän ylipainon en kyllä usko pahemmin rajottavan liikkumista, jos vaan kuntoa on!
 

Yhteistyössä