Te ylipainoiset, huonovartaloiset, oletteko ihan oikeasti tyytyväisiä oloonne ja ulkonäköönne?

  • Viestiketjun aloittaja rehellinen kysymys
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Mistä se hevonen tietää, että juuri tämä ratsastaja on ylipainoinen?
Nyt kuitenkin puhumalla yleisesti ylipainoisista oletko siis oikeasti sitä mieltä, että ettei hevosen selkä kestä BMI 28 olevaa ylipainoista, vaikka lyhyt ihminen voi tuolla ylipainolla painaavähemmän kuin pitkä normaalipainolla. Minun pituudella esim BMI 30 painoin vähemmän kuin normaalipainoinen pitkä työtoveri..

Ylipainolla ja ylipainolla voi olla väliä, mutta ei kokonaisuutta ja YLEISTYSTÄ minusta voi tehdä yhdenkään ylksilöllisen kokemuksen pohjalta! Minä olen edelleen sitä mieltä, että fyysinen kunto on suurin liikumiskykyyn vaikuttava tekijä. Erittäin suuri ylipaino voi tuoda rajoiteteita (toki toi minullekin), mutta lievän ylipainon en kyllä usko pahemmin rajottavan liikkumista, jos vaan kuntoa on!
No esim. meidän kaupungin talleilla on kielto, että ei yli 100-kiloisia tunneille (ainakin niillä talleilla, joissa itse käyn). Ei hevosen tarvitse tietää yhtään mitään ihmisten painoindeksistä, mutta etkai sinä nyt halua hevoselle terveysongelmia? Eihän se nyt helketti mikään BMI sitä määrittele vaan paino.

Ja varmasti suurin tekijä on fyysinen kunto, mutta myöskin fyysiset esteet eli raju ylipaino pitää ottaa huomioon. Lievä ylipaino ei mitään rajoituksia varmaan tuokaan, mutta siitä ei nyt ollutkaan kyse.
 
"Vieras"
Ketjun alkuperäinen kysymys ei ollutkaan, että pystyttekö vuoristokiipeilyyn vaan oletteko tyytyväisiä oloonne ja ulkonäköönne. Osa oli, osa ei mikä mielestäni varsin odotettava vastaus. Samanlainen taidettaisiin saada myös normaalipainoisilta.

Mielenkiintoisinta ketjussa mielestäni olleet kuitenkin ne, jotka eivät hyväksy toisten subjektiivisia tuntemuksia omasta olostaan ja ulkonäöstään: "Sinä ET voi pitää ulkonäöstäsi, koska se ei sovi MINUN käsityksiini siitä mikä hyvän näköistä!"
Uskon näidenkin kirjoittajien olevan vilpittömiä... ja sen myötä kovin kiehtovia.
Mahtaako samanlainen subjektiivinen ehdottomuus koskea muitakin elämänalueita:
- "KAIKKI haluaisivat minun miestäni enemmän kuin omaansa, koska MINÄKIN haluan häntä eniten?"
- "KAIKKI tahtoisivat asua ja elää niin kuin minä tahdon asua ja elää?"
- Jne?

:)
Tyytyväinen oloonsa voi varmasti olla ylipainoisenakin, mutta edelleen kyllä ihmettelen jos ei "huomaa" esim. Sivuille ja eteen taipumisten olevan hankalampaa kuin ei ylipainoisena. Hienoa tietenkin jos pystyy, mutta mielestäni aika uskomatonta koska sitä läskiä varmasti jää väliin hidasteeksi jos on 60 kiloakin ylimääräistä.

:)
 

Yhteistyössä