Te jotka on nukutettu useammasti kuin kerran...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ei halua
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ei halua

Vieras
Onko olo ollut nukutusten jälkeen samanlainen? Esim. jos voit huonosti (oksentelet) niin onko joka nukutuksen jälkeen ollut sama?

Minut nukutettu kerran ja olo oli kamala heräämisen jälkeen, kohta edessä toinen nukutus ja pelottaa jo valmiiksi...

Minut on nukutettu elämäni aikana 3 kertaa. Lapsena, josta en muista mitään. Aikuisena ensimmäisen nukutuksen jälkeen olo oli hutera ja oksettava olo tuli vain kun olin pystyssä. Toisella kerralla ei tullut sen kummempaa oksetusoloa. Eiköhän tuo voi vaihdella ja toiset on varmaan herkempiä.

Mut on nukutettu vuoden aikana 3 kertaa, ja aika samanlainen olo on ollu. Ei pahoinvointia mut sekava olo ja ihan hirvee horkka, tärisin niin etten meinannu sängys pysyä.

Mut nukutettu neljästi. Muuten olo oli aina sama ja ihan ookoo, vähän tokkurainen mutta järisyttävän nälkäinen, paitsi kerran kun osallistuin kipulääketutkimukseen ja oksensin, panikoin ja näin kahtena, en suosittele koekaniiniksi ryhtymistä :D.

Minut on nukutettu viisi kertaa. Pahoinvointia ei ole ollut koskaan (ei edes huonoa oloa). Kerran palelin. Hömelö olo luultavasti kuuluu asiaan. Mulla ainakin tarkistettiin papereista, että millä on aikaisemmin nukutettu ja käytettiin luultavasti samaa hyväksi havaittua.

Mut on nikutettu 2 kertaa ja ai että se on kivaa! :D Ihan pirskatin hyvät unet ja vointi sen jälkeen on ollut hyvä. Ainut miinus et kun mun puhakastiin nielupaise+ vietiin nielurisat, heräsin ja yskitti hirveesti ja tietty yskin ja se sattui ja hengitysmaskiin tuli verta. Sitä sitten hieman pelästyin..

Mut on nukutettu kai viidesti ja viimeisen (pidempään kestäneen) nukutuksen jälkeen oksensin 3 päivää, aivan järkyttävä olo.
Laittoivat jonnekin papereihin ylös että jos vielä nukutetaan niin käyttävät eri aineita.

[QUOTE="vieras";26104018]Mut on nikutettu 2 kertaa ja ai että se on kivaa! :D Ihan pirskatin hyvät unet ja vointi sen jälkeen on ollut hyvä. Ainut miinus et kun mun puhakastiin nielupaise+ vietiin nielurisat, heräsin ja yskitti hirveesti ja tietty yskin ja se sattui ja hengitysmaskiin tuli verta. Sitä sitten hieman pelästyin..[/QUOTE]

Veren yskiminen maskiin normaalia nielurisaleik.jälkeen, johtuu leiikauksesta, ei nukutuksesta.

Mietin että oisko tuo minun pahoinvointi voinut johtua siitä kun en syönyt juuri mitään leikkausta edeltävänä päivänä? aamulla söin pari palaa leipää ja iltäpäivällä n. 15 aikaan vähän lämmintä ruokaa, sitten seuraavana aamuna oli nukutus 8.00, eli meninkö liian tyhjällä vatsalla nukutukseen?

Jos sinulla on taipumusta nuk.jälkeiseen pahoinvointiin (matkapahoinvointitaipumus kulkee usein käsi kädessä) mainitse tästä anestesialääkärille ennen nukutusta, saat tehokasta pahoinvoinninestolääkettä. Samoin nukutusaineet/menetelmät ovat huomattavasti kehittyneet viimeisen 15 vuoden aikana, nekin omalta osaltaan enneltaehkäisevät pahoinvointia). Lämpöpuhalluspeiton saat saat heti salissa tai heräämössä halutessasi tai jos henk.kunta päättelee sinun tarvitsevan sitä, se ehkäisee tehokkaasti horkkaa. Kipulääkitys hoidetaan tietysti kohdilleen jo leik.aikana ja heti sen jälkeen. Mukavia unia, sinusta pidetään hyvää huolta!

• Tykkää
Reactions: riiviöiden äiti
Ei ole ollut joka nukutuksen jälkeen yhtä huono olo. Kannattaa varmaan ottaa huoli esiin hoitohenkilökunnan kanssa, jos apu löytyisi. Itse olen pari kertaa, kun olen ollut hereillä operaation aikana (spinaalipuudutus tmv), voinut tosi pahoin ja saanut siihen jotain suonensisäistä lääkitystä.

Mietin että oisko tuo minun pahoinvointi voinut johtua siitä kun en syönyt juuri mitään leikkausta edeltävänä päivänä? aamulla söin pari palaa leipää ja iltäpäivällä n. 15 aikaan vähän lämmintä ruokaa, sitten seuraavana aamuna oli nukutus 8.00, eli meninkö liian tyhjällä vatsalla nukutukseen?

Pitkä paasto itsessään voi tietysti aiheuttaa pahoinvointia, mutta enemmänkin sinun tapauksessasi luulisin että sinulla on vain se taipumus pahoinvointiin. Myös tietyt leikkaukset itsessään aiheuttavat pahoinvointiriskin kohoamista leik.jälkeen. Leikkaukseen/nukutukseen ei voi mennä "liian" tyhjällä vatsalla, paaston itsessään tulisi kestää vähintään sen 6 tuntia (päivystysleikkaukset), mielellään 8-10 tuntia (suunnitellut leikkaukset).

Miut on nukutettu useampaan otteeseen. Yleensä mennyt suht hyvin, mitä nyt normaalia uupumusta ja leikkauksen jälkeistä kipua.

Kerran osallistuin johonkin kipulääketutkimukseen ja oksensin jatkuvasti noin 8 tuntia leikkauksen jälkeen, ei kiva. Yhden kerran tuli ihan mieletön horkka ja mut yritettiin grillata lämpöpeitoilla ja en saanut sanaa sanottua, kunnes antoivat jotain lääkettä joka laukaisi sen tärinän ja sain taas levätä. Ja nukutuksia on takana yli 10.

Itse epäilisin tapauksessasi kuitenkin jotain käytettyä lääkeainetta esim juuri kipulääkettä. Kuitenkin nestetasapainosta pidetään huolta nukutuksen aikana.

Jos sinulla on taipumusta nuk.jälkeiseen pahoinvointiin (matkapahoinvointitaipumus kulkee usein käsi kädessä) mainitse tästä anestesialääkärille ennen nukutusta, saat tehokasta pahoinvoinninestolääkettä. Samoin nukutusaineet/menetelmät ovat huomattavasti kehittyneet viimeisen 15 vuoden aikana, nekin omalta osaltaan enneltaehkäisevät pahoinvointia). Lämpöpuhalluspeiton saat saat heti salissa tai heräämössä halutessasi tai jos henk.kunta päättelee sinun tarvitsevan sitä, se ehkäisee tehokkaasti horkkaa. Kipulääkitys hoidetaan tietysti kohdilleen jo leik.aikana ja heti sen jälkeen. Mukavia unia, sinusta pidetään hyvää huolta!

Voi että minua lohdutti tämä viesti! :hug:

Olen menossa ensi viikolla ensimmäistä kertaa nukutettavaksi ja tuo pahoinvointi pelottaa aika paljon. Siitä on kyllä merkinnät jo papereissa, että olen herkkä voimaan pahoin.

Kolme kertaa nukutettu kahden vuoden sisällä ja kaikilla kerroilla mennyt hyvin. Ei ole ollut pahoinvointia vaan olo on ollut suht virkeä heti herättyä. Viimeisimmällä kerralla tosin tuli tollainen tärinähorkka heräämisen jälkeen mutta se meni suht nopsaan ohi. Laittoivat sellaisen lämpöpuhaltimen peiton alle menemään :) Hyvät kokemukset mulla ainakin on ollut.

Syömättä ja juomatta taisin olla edellisillasta klo 20-22 eteenpäin. Edeltävänä päivänä voi syödä vielä ihan normaalisti, ehkä ei kannata kuitenkaan hirmu raskaita ruokia syödä.

Tsemppiä, toivottavasti kaikki menee hyvin!

Mut on nukutettu 9 kertaa ja jokainen kerta on ollut erilainen. Jos sinulla on takana huono kokemus nukutuksesta pahoinvointeineen, niin ota asia esille rohkeasti ennen toimenpidettä. Saat jo etukäteen pahoinvoinnin estolääkettä ja asia huomioidaan muutenkin eri tavalla.

Yhteistyössä