Raju oksentelu ekassa raskaudessa, entäs toisessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Ensimmäisessä raskaudessa diagnosoitiin Hyperemesis gravidarum, painosta lähti melkein 20 prosenttia ja oksensin joka päivä synnytykseen asti. Nyt olisi kakkone haaveissa ja haluaisin kuulla kokemuksia onko toinen raskaus ollut oksentamisen kannalta helpompi, samanlainen, vaikeampi? Pelottaa se niin paljon, en kestäisi enään sitä oksennushelvettiä, mutta toinen lapsi olisi niin haluttu...

ja te jotka ette ole joutunut tästä kärsimään, jättäkää kokonaan kirjottamatta ne "nouset vaan ylös sängyn pohjalta ja lähdet raikkaaseen ilmaan lenkille. Ei raskaus ole mikään sairaus" -kommentit. te ette voi sitä tuskaa ymmärtää

Minulla on ainakin yksi ystävä, jolla oli ensimmäisessä raskaudessa niin raju oksentelu, että piti jäädä töistä sairaslomalle. Se oli todella järkyttävää katsottavaa, se jatkuva pahoinvointi, ihmettelin miten sitä henkisesti kestää... ja sitä pahoinvointia kesti tosiaan raskauden loppuun asti, kuten sinullakin. Aivan järkyttävää.

Toisessa raskaudessa hänellä ei sitten ollutkaan kuin lievää pahoinvointia alkuaikoina. Joten kai se vaihtelee? Hän pelkäsikin, että toisessa raskaudessa on jotain "vikaa" kun niin helposti meni :D

Ekassa raskaudessa laattasin ekat 7 kk rajusti.

Tokasta oksensin vissiin kerran tai kaksi, ihan alkuraskaudessa.

Tästä kolmannesta oksentelin alussa, ekat n. 10 viikkoa kaiketi, en mitenkään rajusti. Sen jälkeen pari krt satunnaisesti, nyt rv. 24-25.

No mulla oli toinen raskaus about samanlainen, mutta oksentamista kesti pidemmälle (ekasta vk 18, tokasta vk 20, kolmannesta vk 22). Pahoinvoinnin määrä oli vakio, se oli kaikista yhtä kamala, mutta ekassa oksesin jonkin verran enemmän kuin tokasta, kolmannesta enemmän kuin kahdesta ekasta. Jokaisesta kuitenkin oksensin useamman kerran päivässä, ja ekassa raskaudessa neuvolan täti "vaan sanoi, että se kuuluu asiaan, koeta vaan kärsiä. Ei sitä ikuisesti kestä..."

Lekurisiskolta taannoin kyselin (ystävällämme on myös se) ja hän kertoi, että uusimpien tutkimusten perusteella jos on eka raskaudessa todettu toi, niin toisessa raskaudessa riski saada sama on 20-kertainen... Eli aika iso todennäköisyys on, että iskee se sama.

Mulla on ollut tyttö raskaudet kamalempia laatta on lentänyt mihin millonkin kauppaan,parkkipaikalle,pihaan, päiväkotimatkalle,liikennevaloissa..

Ja varmasti olen kaikkia koittanut syödä ja pötköttää,ja juonu ja nauttinut kylmää ja ulkoillu ..mutta joka ikinen päivä se sama yökötus ja oksentelu
En oo kyllä kärsinyt kun 14 viikolle asti eli voin vaan kuvitella sua jos koko raskaus on samanlaista.=( paino tippu 5kg toisesta.

Pojissa olen päässyt helpommalla pahaa oloa ollut ja lievää oksentelua.

Mulla kanssa ekassa raskaudessa järkyttävää pahoinvointia ja kun tästä tokasta raskaudesta plussasin oli ensimmäinen ajatus "voi vittu, mä oon raskaana".Vaikka oli toivottu raskaus mutta pelotti niin kamalasti että miten sitä selvii kun pitää jaksaa vielä ton jo olemassa olevan lapsen kanssa.
Pahoinvointi ihan yhtä kauheeta kuin viimeksikin ja henkinen puoli vielä heikommalla kun tietää että tää voi jatkua vaikka kuinka pitkään. Viimeks osas olla toiveikas että josko huomenna ois parempi päivä..

Joulusta saakka maannut sängyssä mutta suht nopee tää aika sitte kuitenkin menee. Aamulla tuntuu aina että miten tästä päivästä taas selviää mutta aina sitä vaan illalla on vielä hengissä.

Moi, en oo ap, mutta kiinnostais kuulla misStar, et miten sulla on sujunut lapsenhoito nyt? ja minkänikäinen sun esikoinen on? Itsellä oli kamala 4 kk vuodelepoa vaatinut pahoinvointi/oksenteluputki ekassa raskaudessani ja siitä vielä oksentelua synnärille asti lähes päivittäin. Mietin vaan, millon sitä uskaltaisi edes haaveilla toisesta...

ja ap...vitsi mä ymmärrän miten sua ärsyttää noi kommentit "ylös vaan jne." Olo on kuin pahimmassa mahataudissa, niin ei siihen mikään auta. argh.

Ekassa oksentelin paljon ja tokassa vielä enemmän. Olisin ollut koko ajan sängynpohjalla jos olisin voinut, mutta kun oli se esikoinenkin hoidettavana. Kolmas raskaus menikin sitten ihan huomaamatta, en oksentanut kertaakaan eikä kertaakaan ollut edes hiukkaakaan huono olo.

Ekassa raskaudessa oli vain lievää pahoinvointia, tokassa laattasin itseni sairaalaan tiputukseen. Hirvittää et jos kolmatta alkaa odottamaan, et tuleeko samanlaiset pahat olot kun ekassa. :S

[QUOTE="vieras";25728600]Moi, en oo ap, mutta kiinnostais kuulla misStar, et miten sulla on sujunut lapsenhoito nyt? ja minkänikäinen sun esikoinen on? Itsellä oli kamala 4 kk vuodelepoa vaatinut pahoinvointi/oksenteluputki ekassa raskaudessani ja siitä vielä oksentelua synnärille asti lähes päivittäin. Mietin vaan, millon sitä uskaltaisi edes haaveilla toisesta...

ja ap...vitsi mä ymmärrän miten sua ärsyttää noi kommentit "ylös vaan jne." Olo on kuin pahimmassa mahataudissa, niin ei siihen mikään auta. argh.[/QUOTE]

Lapsi täyttää kohta 3. Saatiin just hoitopaikka pph:lta kun tulin raskaaksi ja nyt lapsi on hoidossa 3 päivänä viikosta 6 tuntia kerrallaan. Sitten mies hoitaa lapsen iltasin ja viikonloppusin. Mulle jää sitten maanantait ja perjantait ja sillon sitten katsellaan elokuvia ja piirretään,luetaan yms. Ruoat eineksiä jne. eli meen vaan siitä mistä aita on matalin.... Huono omatunto painaa mutta parempaan en nyt pysty.

Nyt sain neuvolalääkäriltä reseptin jotain raskauspahoinvointilääkettä mitä ne käyttää sairaalassakin jos sinne joutuu... En oo vielä kerennyt sitä hakemaan mutta ajattelin että vois sitä ainakin pahimpina päivinä kokeilla..

Ja muakin ottaa päähän noi "ulos vaan lenkille niin tulee parempi olo" ja "kai sitä nyt on huono olo kun vaan päivät pitkät makoilee". AAAARRRRGGGhh!!!

misStar: kiitos, kun vastasit. Itse olin raskausaikana tipassa ja antoivat mukaan primperan-tabletteja. Lääkäri jo "pakotti" syömään niitä, etten koko ajan makaisi tipassa. Ota ihmeessä, jos se vain sun oloa helpottaa. Mulla se helpotti, vaikka ei kokonaan poistanutkaan pahoinvointia. Voimia sulle!

Itselläni ei ollut mitään vakavaa oksentelua, mutta pahoinvointi oli kummassakin raskaudessa täsmälleen samanlainen - oksensin joka päivä kerran synnytykseen asti. Itselläni ei ollut kuitenkaan painon putoamista tms. Kummallakin kerralla tuli tyttö.

Mulla on toinen raskaus ollut ihan unelma, nyt viikkoja yli 30 kasassa eikä ole tarvinnut oksentaa kertaakaan. Tyttö olisi tästäkin tulossa, kolmessa eri ultrassa katsottu :)

Ensimmäinen taas oli aivan kamalaa aikaa, jatkuva pahoinvointi ja oksentaminen viikolle 36 asti. Sen jälkeen iskias piti huolen, ettei viimeisistäkään viikoista nauttinut... Pelkäsin kamalasti toista raskautta pahoinvoinnin takia, mutta huonoa oloa olikin vain pari viikkoa alkupuolella ja sekin lähinnä aamuisin.

Itsellä eka raskaus oli kamala jatkuvan, rajun oksentelen takia. En kestänyt mitään hajuja. Mulla oli joka paikassa oksennuspussi mukana. Tätä kesti vkolta 6 vkolle 20. Nyt odotan toista. Ihan sama juttu! Oksennan niin, että en henkeä saa. Se tuntuu pelottavalle. Kävin jo lääkärissä, mutta käskettiin vaan levätä. Koti on ihan kamalassa kunnossa, kun en jaksa tehdä mitään. Esikoista en jaksa hoitaa, kun voimat on menneet. Onni tästä on kaukana. Masennus alkaa jo nyt, kun ton helvetin oksentelun takia en voi elää normaalia elämää.

Yhteistyössä