ekaluokkalaisen hermostuneisuus???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nytkypylly
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

nytkypylly

Aktiivinen jäsen
15.08.2005
15 444
0
36
Onko kellään muulla samanlaista??
Eli siis meidän ekaluokkalainen tyttö on aina ollut melkoinen jännittäjä ja murehtija, sellaisistakin asioista kuin ei hänen ollenkaan tarvitsisi murehtia.. nyt on muutamana yönä noin tunti nukahtamisen jälkeen herännyt, itkien, ihan poissa tolaltaan, nähnyt pahaa unta, ja ollut niin hermostunut, että on kerran yskässyt ja oksentanutkin vielä :( sen jälkeen ei mitään, nukkuu kuin tukki aamuun asti...
ihan kuin hän ei itse oikein tietäisi onko iso vai pieni, mitä hänen pitäisi miettiä ja mitä ei... murehtii esim sitä, että jos äiti menee töihin, ja hän joutuu oleen yksin kotona, vaikka tietää, että ei varmasti tarvitse olla yksin, jos ei halua! eikä ole koskaan joutunut olemaan yksin vasten tahtoaan :(
eilen illalla kun juttelimme heräämisen jälkeen, hän sanoi, että näki pahaa unta, jossa hän itse ja isä ja minä olimme liikuntahallin katolla ja putosimme sieltä :o no varmasti on pelottava uni, mutta ihan järjetön..
onko ideoita miten nää painajaiset saisi loppumaan, ja alkuyöt rauhoittumaan, ettei tarvitsisi joka ilta siivoilla oksennuksia :( apua!!

Musta noi kuulostavat niiltä kauhukohtauksilta, joita meidänkin ekaluokkalaiselle tuli vielä kesällä...

Nyt ne ovat kai jo loppuneet, ehkä teilläkin pian.

(niin joo, ja se auttoi, että herätti lapsen hieman ennen oletettua kohtausta/painajaista, ihan vaan havahdutti ja antoi jatkaa uniaan)

Meillä kanssa ekaluokkalainen alkanut itkeskelemään unissaan ja monesti myös itkeskelee kun menee sänkyyn. Eilen illalla viimeksi. Murehtii ihan kauheasti asioita. Onneksi olen kotona.

no juu, pitänee alkaa vähän herätellä häntä, kun näyttää siltä, että nuo kohtaukset tulee aika tasan tarkkaan tunti nukahtamisen jälkeen.. taitavat olla hermostuttavassa iässä, kun eivät raasut tiedä ovat isoja vai pikkuisia :heart:

niin ja paljon tulee uusia asioita, uusia ihmisiä, ihastuksia, pelkoja, odotuksia. kyllä siinä vähemmästäkin rupeaa jännittämään ja hermoilemaan. =)

mie oon aina ollunna semmonen jännittäjä että jos on jonnekki uuteen paikkaan täytyny lähteä niin ekaks yököttää ja yökkäilen ja sitte pitää käydä hätäpeellä ennen lähtöä. sitte ku sinne uuteen paikkaan on päässy niin sitte ei enää jännitä. ja miulla kanssa tuli uniin ne uuet asiat, saatoin heräillä monta kertaa yössä ihan märkänä johonki painajaiseen. mie näin aina semmosta painajaista että mie juoksen metässä ja jotenki mättäät vaan kasvaa isommiksi ja isommiksi ja kauhulla vaan yritän juosta jotain pakoon.

en oo varmaan 20 vuoteen kohta nähny tuota unta, mutta tuossa alakouluaikoina miltei joka yö, ei ollunna kivvaa :(

joo, siihen on vaan vaikee suhtautua, kun itse olen tällainen, ettei mun yöunta häiritse mikään, enkä muutenkaan paljon juttuja jännittele, vaan menen mitä eteen tulee =) pitää koittaa nyt jutella hänen kanssaan asioista iltaisin, rauhoitella ja tosiaan vaikka herätellä, kun näyttää se uni alkavan...
oisko vielä kokemuksia?

Nuo kuuluu ikään, ja menevät takuuvarmasti ohi. Meidänkin molemmilla lapsilla noita oli, eikä heitä kiusattu koulussa tai muutenkaan ei ollut mitenkään raskasta. Pitää vaan jutella ja antaa aikaa, ja järjestää päivällä kivaa ohjelmaa, niin se vähän tasottaa pahoja unia.