Te, jotka ette ole olleet pitkällä hoitovapaalla, niin kertokaa syy.

  • Viestiketjun aloittaja hoitovapaalla
  • Ensimmäinen viesti
"hmmh"
En ole sanonut. Jos esim. ei imetä, se ei tee mielestäni koko ihmistä huonoksi äidiksi vaan kyseessä on joskus huono valinta. Miten se voi olla noin vaikea ymmärtää? Jos sanon yleisesti keskustelussa, että lapsiaan hakkaavat äidit ryhmänä ovat huonoja äitejä niin sinustako se on sama asia kuin, jos joku suoraan haukkuu minua ketjussa tyhmäksi? Ei ole ihan normaalia ajatella noin. En minäkään loukkaannu siitä, jos joku ihmettelee, miten joku voi juoda epäterveellisiä juomia, mutta olisi eri asia, jos joku toteaisi minulle, että olet tyhmä ihminen, kun juot limsaa. Ehkä mulla sitten vaan on sen verran hyvä itsetunto, etten loukkaannu, jos joku pitää joitain valintojani huonoina. Eihän täällä ylipäänsä voisi elellä, jos ei kestäisi eriäviä mielipiteitä. Haukkuminen ja yleisesti mielipiteen kertominen ketjussa on kaksi eri asiaa.
Sanoppas syitä, miksi ei imetä/pysty imettämään? Milloin SINUN mielestäsi on oikein olla imettämättä?
 
"vieras"
En ole sanonut. Jos esim. ei imetä, se ei tee mielestäni koko ihmistä huonoksi äidiksi vaan kyseessä on joskus huono valinta. Miten se voi olla noin vaikea ymmärtää? Jos sanon yleisesti keskustelussa, että lapsiaan hakkaavat äidit ryhmänä ovat huonoja äitejä niin sinustako se on sama asia kuin, jos joku suoraan haukkuu minua ketjussa tyhmäksi? Ei ole ihan normaalia ajatella noin. En minäkään loukkaannu siitä, jos joku ihmettelee, miten joku voi juoda epäterveellisiä juomia, mutta olisi eri asia, jos joku toteaisi minulle, että olet tyhmä ihminen, kun juot limsaa. Ehkä mulla sitten vaan on sen verran hyvä itsetunto, etten loukkaannu, jos joku pitää joitain valintojani huonoina. Eihän täällä ylipäänsä voisi elellä, jos ei kestäisi eriäviä mielipiteitä. Haukkuminen ja yleisesti mielipiteen kertominen ketjussa on kaksi eri asiaa.
Voi helvetti oikeesti sun "huonoja valintojasi". Sitten kun kaksosvauvoja imetät sen 8 tuntia vuorokaudessa niinkuin neuvolan suositukset sanoo, hoidat sen kaksivuotiaan siinä samalla ja yrität nukkua ja käydä suihkussakin jossain välissä sekä tehdä ruokaa niin tiedät millainen "huono valinta" se on jos joku käyttää joskus korvikettakin.

Musta on ihan käsittämätöntä että leimaat jonkun äidin huonoksi sillä perusteella ettei hän ole SUN mielestäsi tarpeeksi pitkään hoitovapaalla tai täysimetä vaikka nyt niitä kaksosvauvojaan.

Oletko oikeasti ajatellut että sun kommenttisi ovat jokseenkin yksinkertaisen ihmisen tuotosta jos et kykene käsittämään että ihmisillä on hyvin erilaisia elämäntilanteita ja siksi erilaisia ratkaisuja niihin?

Jos et sitä opi ymmärtämään suosittelen että vaihdat tuollaisesta ihmisten kanssa tehtävästä työtehtävästä johonkin sellaiseen jossa et loukkaa yhtä paljon muita ihmisiä.
 
[QUOTE="hmmh";28475349]Sanoppas syitä, miksi ei imetä/pysty imettämään? Milloin SINUN mielestäsi on oikein olla imettämättä?[/QUOTE]

Esimerkkinä oli tilanne, jossa ei huvita imettää. Ei vaikka halua edes kokeilla, koska ajattelee sen olevan vaivalloista tms. Sitä en ymmärrä eikä tarvitsekaan. En näe nyt mieltä alkaa luettelemaan kaikkia mahdollisia syitä, miksei joku halua/pysty imettämään. Sellaisia voivat olla vaikka äidin sairaus/lääkitys, se pieni mahdollisuus, ettei maitoa tule, lapsella on väärä imemisote, imetys on niin vaativaa ja ahdistavaa, että äidin mielenterveydelle on parempi lopettaa jne. Se on mielestäni ihan eri asia kuin se, ettei "koe tarvetta" edes kokeilla. Mut joo, ei mua suuremmin kiinnosta muiden imetykset.
 
[QUOTE="vieras";28475372]Voi helvetti oikeesti sun "huonoja valintojasi". Sitten kun kaksosvauvoja imetät sen 8 tuntia vuorokaudessa niinkuin neuvolan suositukset sanoo, hoidat sen kaksivuotiaan siinä samalla ja yrität nukkua ja käydä suihkussakin jossain välissä sekä tehdä ruokaa niin tiedät millainen "huono valinta" se on jos joku käyttää joskus korvikettakin.

Musta on ihan käsittämätöntä että leimaat jonkun äidin huonoksi sillä perusteella ettei hän ole SUN mielestäsi tarpeeksi pitkään hoitovapaalla tai täysimetä vaikka nyt niitä kaksosvauvojaan.

Oletko oikeasti ajatellut että sun kommenttisi ovat jokseenkin yksinkertaisen ihmisen tuotosta jos et kykene käsittämään että ihmisillä on hyvin erilaisia elämäntilanteita ja siksi erilaisia ratkaisuja niihin?

Jos et sitä opi ymmärtämään suosittelen että vaihdat tuollaisesta ihmisten kanssa tehtävästä työtehtävästä johonkin sellaiseen jossa et loukkaa yhtä paljon muita ihmisiä.[/QUOTE]

:LOL: Ei voi olla todellista. Et lukenut yhtäkään lausetta oikein. :O Puhut yksinkertaisuudesta jollekin ja sitten et itse edes vaivaudu toisen tekstiä lukemaan tai omaa riittävää lukutaitoa siihen.
 
Viimeksi muokattu:
"vieras"
Esimerkkinä oli tilanne, jossa ei huvita imettää. Ei vaikka halua edes kokeilla, koska ajattelee sen olevan vaivalloista tms. Sitä en ymmärrä eikä tarvitsekaan. En näe nyt mieltä alkaa luettelemaan kaikkia mahdollisia syitä, miksei joku halua/pysty imettämään. Sellaisia voivat olla vaikka äidin sairaus/lääkitys, se pieni mahdollisuus, ettei maitoa tule, lapsella on väärä imemisote, imetys on niin vaativaa ja ahdistavaa, että äidin mielenterveydelle on parempi lopettaa jne. Se on mielestäni ihan eri asia kuin se, ettei "koe tarvetta" edes kokeilla. Mut joo, ei mua suuremmin kiinnosta muiden imetykset.
Kiinnostaa kuitenkin niin paljon että alat luetella syitä milloin voi olla imettämättä ja mikä ei sun mielestä ole riittävä syy.

Minusta on ihan sama miten muut toimii, kunhan eivät liikaa puutu toisten elämään.
 
"vieras"
Esimerkkinä oli tilanne, jossa ei huvita imettää. Ei vaikka halua edes kokeilla, koska ajattelee sen olevan vaivalloista tms. Sitä en ymmärrä eikä tarvitsekaan. En näe nyt mieltä alkaa luettelemaan kaikkia mahdollisia syitä, miksei joku halua/pysty imettämään. Sellaisia voivat olla vaikka äidin sairaus/lääkitys, se pieni mahdollisuus, ettei maitoa tule, lapsella on väärä imemisote, imetys on niin vaativaa ja ahdistavaa, että äidin mielenterveydelle on parempi lopettaa jne. Se on mielestäni ihan eri asia kuin se, ettei "koe tarvetta" edes kokeilla. Mut joo, ei mua suuremmin kiinnosta muiden imetykset.
Juuri tällaista piilovittuilua tarkoitan...
 
[QUOTE="vieras";28475491]Kiinnostaa kuitenkin niin paljon että alat luetella syitä milloin voi olla imettämättä ja mikä ei sun mielestä ole riittävä syy.

Minusta on ihan sama miten muut toimii, kunhan eivät liikaa puutu toisten elämään.[/QUOTE]

Ei sit paljon vissiin kansanterveys kiinnosta? Jos sulle olisi ihan sama vaikkei kukaan koskaan imettäisi. En mä ylpeilisi sillä asenteella, jos olisin noin välinpitämätön kuin sinä. Kyllä mua kiinnostaa tuntemattomienkin hyvinvointi, etenkin lasten.
 
"nnn"
mutta kun tama keskustelun savy on taalla usein sita, etta jos lapsen pistaa hoitoon alle 3 (tai vaikka sitten 2,5) vuotiaana, ei lasta olisi pitanyt edes tehda/sita ei silloin oikeiasti rakasta/pitaa tyota tarkeampana kuin lasta (eli siis rakastaa lastaan vahemman kuin tyotaan???). Siita siis komenttini - eli onko lasten kotona hoitaminen osoitus suuremmasta rakkaudesta???

Olen edellen sita mielta ettei 9 kk tai 1 v 9 kk mieti paivakodissa paivat pitkat miksi vahemmat hanet hylkasivat, tai miksi heille on tyo tarkeampi kuin lapsi itse.

Enka usko etta monelle lapset hoitoon laittavalle kyseessa on valinta tyon ja lapsen valilla. Ne eivat yksinkertaisesti ole toisiaan poissulkevia vaihtoehtoja. Voi olla molemmat!! Kotona ja toissa sen sijaan ei voi yleensa olla yhta aikaa. Se on se valinta.
Koti = lapsi eli kyllä se käsittääkseni siinä on se valinta. Nythän puhutaan kuitenkin 9kk - 3v ikäisen hoitovapaasta.
Eihän se tarkoita tietenkään etteikö rakastaisi lastaan vaikka hoitoon laittaa, mutta jos on mahdollista jäädä taloudellisesti kotiin, mikä on tärkeysjärjestys.. olen hyvin samoilla linjoilla tämän tutkijan kanssa jonka tekstiä tähän lainaan:

Tutkija kritisoi liian aikaista päivähoitoa

Laki takaa kaikille päivähoitopaikan, ja vanhemmat käyttävät oikeuttaan yhä enemmän. Työelämässä ei katsota hyvällä pitkiä taukoja, ja monilla perheillä on isoja lainoja, joiden maksamiseen tarvitaan molempien vanhempien tuloja.

Pääministeriä ja elinkeinoelämän johtoa myöden on vaadittu naisia palaamaan nopeammin työelämään. Tätä toivetta on jo noudatettu, ja monissa kaupungeissa ryhmät ovat tupaten täynnä.

Pienten lasten kehitykseen perehtynyt kasvatustieteiden tohtori Erja Rusanen pitää valitettavana, että perheitä suorastaan painostetaan päivähoidon käyttämiseen.

- Varsinkin jos päivähoitoryhmät ovat isoja ja meluisia, se nostaa väistämättä stressihormonitasoja, eivätkä tasot välttämättä laske edes yön aikana. Pitkäaikaisella stressillä on monenlaisia seurauksia: oppiminen, tunne-elämän säätely ja stressinsäätelyjärjestelmä voivat häiriintyä, Rusanen kertoo.

Rusasen mukaan varhaislapsuuden stressi voi vaikuttaa kehitykseen ja elämään aikuisikään saakka.

- Alle 3-vuotias tarvitsee lähinnä aikuisen hyvää hoivaa, eli niin pieni ei tarvitse vielä päiväkotia esimerkiksi kaverien takia. Jos lapsi on päivähoidossa, olisi tärkeää, että hoitaja ei vaihdu, päivät olisivat mahdollisimman lyhyitä ja ryhmä olisi hyvin pieni, 2-4 lasta ryhmässä. Työelämä ja päivähoidon rakenteet vain ovat senlaatuisia, että harvoin voidaan valita tällaista tilannetta.

Aikuisten etu ei ole aina lapsien etu

Kasvatustieteiden tohtori, Helsingin yliopiston lehtori Erja Rusanen on hämmästynyt viime aikojen puheista, joiden mukaan äidit täytyisi saada yhä aiemmin työelämään.

Lapsille on tärkeää hyvä, lämmin tunneside. Jos se katkaistaan väärässä kehitysvaiheessa, se on lapselle tuskallista.
- Erja Rusanen, yliopistonlehtori
- Nämä puheet kuulostavat siltä, että aikuiset ajattelevat vain itseään. Lapsille on tärkeää hyvä, lämmin tunneside. Jos se katkaistaan väärässä kehitysvaiheessa, se on lapselle tuskallista. Sen ymmärtää, vaikka ei tietäisi kehityspsykologiasta mitään. Minä pyytäisin suhtautumaan tähän kysymykseen vakavasti. Ratkaisuja pitäisi etsiä puhtaasti lapsen näkökulmasta. Päivähoito pitäisi saada joka puolella Suomea kuntoon nimenomaan lasten näkökulmasta, Rusanen sanoo.
 
"Maira"
En viihdy kotona enkä ole sellainen pullantuoksuinen äiti joka osaisi ja jaksaisi keksiä lapsilleen tarpeeksi kehittävää tekemistä että saisivat päivittäisen virikeannoksensa täyteen..Itseasiassa lapset on hoidossa osapäiväisesti nytkin, vaikka kotona olen.
 
"huh"
Kysely teille, jotka ette kokeneet tarpeelliseksi olla hoitovapaalla lapsen kanssa 3-vuotiaaksi asti. Miksi?

Jos kyseessä on taloudelliset syyt, niin miksi talous ei kestä olla kotona paria vuotta?
Vastaan lukematta muiden vastauksia vielä. Kysymyksenasettelu on kyllä järkyttävän asenteellinen ja lähtee siitä, että hoitovapaalainen on ilman muuta "parempi".

No, oma syyni: olin yksinhuoltaja. MINUN talouteni ei olisi kestänyt lapsen kanssa kotona olemista niin pitkään. Eikä ylpeyteni olisi kestänyt toimeentulotukiaisten hakemista. En tiedä, olisinko niitä saanutkaan.

Toiseksi: olen korkeasti koulutettu, enkä halunnut ottaa sitä riskiä, että jään täysin työelämän kelkasta. Sellainen ratkaisu ei olisi tehnyt minusta hyvää äitiä vaan kotimarttyyrin.

Kolmanneksi: olin sitä mieltä, että ainoan lapseni on parempi saada myös lapsikontakteja. Ystäväpiirissäni ei lähimaastossa ollut lapsiperheitä, joissa olisi ollut samanikäisiä lapsia.

Summa summarum: hoitoon viemisen puolesta oli enemmän plussia, kuin plussia kotiin jäämisen puolella. Vaikka jälkimmäinen olisi varmasti ollut mukavampi vaihtoehto ja olisin päässyt helpommalla kaikin puolin.
 
"Jepjep"
Mulle tulee aina NIIN se olo tämän tason keskusteluista, että kun ei millään muulla voi elämässä päteä niin voi aina messuta olleensa pidemmällä hoitovapaalla kuin Muumimamma. Koska tosielämässä tunnen sekä pitkiä että lyhyitä hoitovapaita pitäneitä, jotka ovat keskenään ystäviä, eikä keskustelu tästä aiheesta ikinä mene tämmöiseksi.

itsellä on myös se havainto, että vanhempien avioliitolle sillä äidin työhönmenolla on ollut eheyttävä vaikutus, mitä olen katsellut. Eikä pelkästään rahan takia. Mutta sehän ei tietenkään mitenkään vaikuta lapsen kehitykseen.
 
Moira
[QUOTE="vieras";28470038]En puhunut mistään puolen vuoden-vuoden poissaoloista vaan siitä, että jokainen lapsi on kotona sen 3 vuotta. Jos lapsia on useampia, merkitsee se todella pitkää poissaoloa työelämästä enkä usko että kukaan älykäs ihminen haluaa heittää koulutuksensa hukkaan sillä tavalla.

Ja kuka palkkaa esim. lääkärin, joka on ollut 10 vuotta poissa työelämästä? Itse en ainakaan sellaiselle lekurille menisi.[/QUOTE]

Tää oli aivan loistava esimerkki. No ei sitten kukaan mene vasta valmistuneellekkaan lääkärille??????
 
"Vieras"
Olen kyllä sitä mieltä, että kyllä ne itse tekemät lapset pitäisi itse hoitaa siellä kotona.

Itsekkäitä äitejä ja isiä. Noi on niin huonoja syitä, kun ei ole rahaa tai pää ei kestä. Olisiko kannattanut miettiä näitä etukäteen ennen niiden lapsien tekoa?
 
[QUOTE="Vieras";28476978]Olen kyllä sitä mieltä, että kyllä ne itse tekemät lapset pitäisi itse hoitaa siellä kotona.

Itsekkäitä äitejä ja isiä. Noi on niin huonoja syitä, kun ei ole rahaa tai pää ei kestä. Olisiko kannattanut miettiä näitä etukäteen ennen niiden lapsien tekoa?[/QUOTE]


Ja yksikään ihminen ei ole selvännäkijä, kukaan lapseton ei tiedä mitä se lapsen kanssa eläminen oikeasti on ja mitä tunteita sen mukana tulee jne jne, joten miten ihmeessä tollasta voi ajatella etukäteen?
 
:))))
[QUOTE="Vieras";28476978]Olen kyllä sitä mieltä, että kyllä ne itse tekemät lapset pitäisi itse hoitaa siellä kotona.

Itsekkäitä äitejä ja isiä. Noi on niin huonoja syitä, kun ei ole rahaa tai pää ei kestä. Olisiko kannattanut miettiä näitä etukäteen ennen niiden lapsien tekoa?[/QUOTE]

Oletpa yksinkertainen. Sinunkaltaisiltasi pitäisi ottaa ne toimeentulotuet ja muut lisät pois. Ehkä se saisi sinut tajuamaan, että jonkun täytyy sinunkin tukiaisesi tienata ennen kuin voit niistä siellä kotilomillasi nauttia. Vai luulitko jotenkin, että taivaasta sataa rahaa valtion kirstuun?

Älä unohda, että me palkansaajat maksamme sinunkin vaipparahasi. Etkä ymmärrä olla edes kiitollinen! Eli sinä, jos kuka, olet itsekäs! Mieluummin rahoittaisin verotuloillani vanhustenhoitoa, kuin itsekkäitä ja tyhmiä kotimammoja! Mutta kun en saa valita...
 
Mua ei häiritse eikä mussa saa aikaan mitään tunnekuohuja se että joku vie lapsen pienenä hoitoon tai että joku on pitkään kotona lapsen kanssa. Jäi vain mielenpäälle pyörimään tuosta perustelusta että tippuu kärryiltä työnsä suhteen, jos on pidempään kotona. Eikö ihmiset päivitä ammattitaitoaan tasaisin väliajoin? Vaikka olisi kotona lapsen kanssa niin kai jokainen silti seuraa omalla alallaan tapahtuvia muutoksia ja on sen verran työkavereihin tai pomoonsa yhteydessä, että tietää mitä muutoksia on tapahtumassa ja sitä älyllistä haastetta sitten saa siinä samalla kun ottaa selvää niistä muutoksista ja perehtyy aiheeseen ajoissa..
 
"Niin"
Mua ei häiritse eikä mussa saa aikaan mitään tunnekuohuja se että joku vie lapsen pienenä hoitoon tai että joku on pitkään kotona lapsen kanssa. Jäi vain mielenpäälle pyörimään tuosta perustelusta että tippuu kärryiltä työnsä suhteen, jos on pidempään kotona. Eikö ihmiset päivitä ammattitaitoaan tasaisin väliajoin? Vaikka olisi kotona lapsen kanssa niin kai jokainen silti seuraa omalla alallaan tapahtuvia muutoksia ja on sen verran työkavereihin tai pomoonsa yhteydessä, että tietää mitä muutoksia on tapahtumassa ja sitä älyllistä haastetta sitten saa siinä samalla kun ottaa selvää niistä muutoksista ja perehtyy aiheeseen ajoissa..
Vastaan, koska itse kirjoitin jotain tuon suuntaista. En ollut vakinaisessa työsuhteessa, vaan olin tehnyt pätkätöitä. Silloin ei ole varaa jättäytyä kotiin kolmeksi vuodeksi alalla, joka on kilpailtu. Vakinaista työpaikkaa, työkavereita ja pomoa ei siis ollut.
 
[QUOTE="Niin";28477061]Vastaan, koska itse kirjoitin jotain tuon suuntaista. En ollut vakinaisessa työsuhteessa, vaan olin tehnyt pätkätöitä. Silloin ei ole varaa jättäytyä kotiin kolmeksi vuodeksi alalla, joka on kilpailtu. Vakinaista työpaikkaa, työkavereita ja pomoa ei siis ollut.[/QUOTE]

Eikä oman alan muutoksia voi seurata mistään ammatillisesta foorumista?Ymmärrän tavallaan ja tavallaan en :D Siis mun on vaikea käsittää että olisi jotenkin niin salainen ala ettei muutoksia pystyisi seuraamaan mistään. Ja jos aina uusi paikka, niin sen myötähän aina uudet tavat ja toimet joka tapauksessa?
 

Yhteistyössä