V
vierailija
Vieras
Miten monta tuntia nukutte yön aikana, kuinka teidän lapset nukkuu ja heräileekö öisin?
Ja teidän ikä?
T.19v lasta odottava
Ja teidän ikä?
T.19v lasta odottava
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Teinimammalla ei ole hajuakaan mihin on ryhtymässä...
On. Jos on osallistunut muiden lasten hoitoon, tietää aika hyvin, mihin on ryhtymässä. Minulla ainakin oma lapsi osoittautui paljon helpommaksi kuin yksikään hoitolapseni oli ollut. Eipä se äidin iästä ole kiinni, tosin nuorelle niitä mahdollisuuksia toisten lasten hoitamiseen ei ole iän takia voinut tulla yhtä paljon kuin vanhemmalle. Tietysi jos se vanha odottaja on koko elämänsä sanonut hoitomahdollisuuksille "ei kiitos", on silloin se vanhakin aika tietämätön.Onko ylipäätään minkään ikäisellä ennen kun sen lapsen saa?
Itse sain omat lapset 17v, 19v, 22v ja nuorena sitä jaksoi touhuta vaikka yöunet jäi vähäksi. Lapsista kasvanut reippaita. Sen sijaan tiedän monta iältään vanhempaa äitiä, jotka eivät ole suoriutuneet äitiydestä yhtä mallikkaasti![]()
On. Jos on osallistunut muiden lasten hoitoon, tietää aika hyvin, mihin on ryhtymässä. Minulla ainakin oma lapsi osoittautui paljon helpommaksi kuin yksikään hoitolapseni oli ollut. Eipä se äidin iästä ole kiinni, tosin nuorelle niitä mahdollisuuksia toisten lasten hoitamiseen ei ole iän takia voinut tulla yhtä paljon kuin vanhemmalle. Tietysi jos se vanha odottaja on koko elämänsä sanonut hoitomahdollisuuksille "ei kiitos", on silloin se vanhakin aika tietämätön.
Riippuu aivan siitä miten on lapsia hoitanut. Minä olen asunut hoitolasten kanssa ja ollut se, joka yöllä herää antamaan maitoa. Hoitanut terveenä ja sairaana, käyttänyt lääkärissä ja neuvolassa, jne.No itse jatkan lapsen vauvavuosien jälkeen opintoja sairaanhoitajaksi ja tähän mennessä olen opintojen ohella työskennellyt päiväkodissa ja viikonloppusin tehnyt lapsenvahtikeikkoja. Silti se oma lapsi tuntuu ihan eriasialta, kun vuosien kokemus hoitolasten kanssa...
-ap
Eipä se äidin iästä ole kiinni, tosin nuorelle niitä mahdollisuuksia toisten lasten hoitamiseen ei ole iän takia voinut tulla yhtä paljon kuin vanhemmalle. Tietysi jos se vanha odottaja on koko elämänsä sanonut hoitomahdollisuuksille "ei kiitos", on silloin se vanhakin aika tietämätön.
On sitä minkään ikäisellä. Ehkäpä sinäkin "muutaman yön" nukuttuasi huomaat, miten eletty elämä muokkaa ajatusmaailmaa moniulotteisemmaksi.Onko ylipäätään minkään ikäisellä ennen kun sen lapsen saa?
Itse sain omat lapset 17v, 19v, 22v ja nuorena sitä jaksoi touhuta vaikka yöunet jäi vähäksi. Lapsista kasvanut reippaita. Sen sijaan tiedän monta iältään vanhempaa äitiä, jotka eivät ole suoriutuneet äitiydestä yhtä mallikkaasti![]()
On sitä minkään ikäisellä. Ehkäpä sinäkin "muutaman yön" nukuttuasi huomaat, miten eletty elämä muokkaa ajatusmaailmaa moniulotteisemmaksi.
On sitä minkään ikäisellä. Ehkäpä sinäkin "muutaman yön" nukuttuasi huomaat, miten eletty elämä muokkaa ajatusmaailmaa moniulotteisemmaksi.
Toki nuorellakin voi olla merkittäviä elämänkokemuksia, mutta eletyt vuodet näkyvät silti, halusit tai et. Elettyihin vuosiin kun mahtuu muun muassa psykologisten kehitystehtävien täyttymistä ja psyykkisen aikuisuuden saavuttamista, työ- ja opiskeluelämääkin ihan toisessa mittakaavassa ym. Pelkkä lastenhoitokokemus ei pätevöitä äidiksi. Vanhemmuus on niin paljon muutakin kuin hoitorutiineja. Jokainen tietenkin kasvaa vanhemmuuden matkan varrella vielä lisää, olipa äidiksi tulon ikä mikä tahansa.Sitä ajatusmaailmaa muokkaa monet muutkin tekijät, kuten elämän aikana koetut asiat. Joillakin niitä kokemuksia ja tapahtumia voi 19- vuotiaana olla jo paljon, 30- vuotiaalla yksitoikkoisen elämän eläneellä ei välttämättä niinkään paljon. Jälleen kerran kaikkea ei voi sanoa ikänumeron varaan.
Esim. Toinen parikymppinen on voinut saada kokemusta lastenhoidosta jo paljon, vaikka pikkusisarusten ammauksen kautta. Toinen nelikymppinen ei välttämättä koko elämänsä aikana ole lapsia hoitanut jolloin nuoremmalla luonnollisesti on enemmän elämänkokemusta aiheesta![]()
On. Jos on osallistunut muiden lasten hoitoon, tietää aika hyvin, mihin on ryhtymässä. Minulla ainakin oma lapsi osoittautui paljon helpommaksi kuin yksikään hoitolapseni oli ollut. Eipä se äidin iästä ole kiinni, tosin nuorelle niitä mahdollisuuksia toisten lasten hoitamiseen ei ole iän takia voinut tulla yhtä paljon kuin vanhemmalle. Tietysi jos se vanha odottaja on koko elämänsä sanonut hoitomahdollisuuksille "ei kiitos", on silloin se vanhakin aika tietämätön.
Enpäs puhunut mitään huonommuudesta, vaan tietämättömyydestä. Sinulla menee selvästi käsitteet pahasti sekaisin.Eivät he ole yhtään huonompia äitejä, jotka eivät ole aiemmin hoitaneet lapsia.
Enpäs puhunut mitään huonommuudesta, vaan tietämättömyydestä. Sinulla menee selvästi käsitteet pahasti sekaisin.
Aiemmin ketjussa joku väitti, ettei kukaan voi tietää, mihin on ryhtymässä kun lasta hankkii. Siteeraamassasi viestissä totesin, että riittävällä lastenhoitokokemuksella voi kyllä tietää, mihin on ryhtymässä. En siis ottanut minkäänlaista kantaa siihen, onko joku hyvä vai huono vanhempi.
Kykenevä vastaamaan mihin?Montako lasta pitää olla, että on kykenevä vastaamaan?
Hih... vuosien kokemus.. hih ja vielä kerran hih!!No itse jatkan lapsen vauvavuosien jälkeen opintoja sairaanhoitajaksi ja tähän mennessä olen opintojen ohella työskennellyt päiväkodissa ja viikonloppusin tehnyt lapsenvahtikeikkoja. Silti se oma lapsi tuntuu ihan eriasialta, kun vuosien kokemus hoitolasten kanssa...
-ap
Realismia vaan. Yöheräämiset on vaan yksi aikakausi josta selviäminen ei ole ikäriippuvaa vaikka ap kovasti maalaili että sillä on.No onpa taas hienoja vastauksia aikuisilta(?) ihmisiltä
.
Ehkä selität myös, miten kehitystehtävä voi täyttyä, jos ihmiseltä puuttuvat vanhanakin sen täyttymisen edellyttämät kokemukset tietystä asiasta?Toki nuorellakin voi olla merkittäviä elämänkokemuksia, mutta eletyt vuodet näkyvät silti, halusit tai et. Elettyihin vuosiin kun mahtuu muun muassa psykologisten kehitystehtävien täyttymistä ja psyykkisen aikuisuuden saavuttamista, työ- ja opiskeluelämääkin ihan toisessa mittakaavassa ym. Pelkkä lastenhoitokokemus ei pätevöitä äidiksi. Vanhemmuus on niin paljon muutakin kuin hoitorutiineja. Jokainen tietenkin kasvaa vanhemmuuden matkan varrella vielä lisää, olipa äidiksi tulon ikä mikä tahansa.
Nuoruudessa ei ole mitään pahaa, mutta kiistatta nuoren ihmisen ajatusmaailma on paljon mustavalkoisempi kuin vanhemman (sen huomaa sinunkin teksteistäsi). Se on ihan normaalia kehityskulkua.