Perhepetiläisille ja samassa huoneessa nukkuville kysymys! Miten teidän yöt sujuu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kysynpähän-vaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä lapset 9kk ja kohta 2v. Isompi nukkuu isän puolella, omassa sängyssä (juniori-sänky), yöpöytä sänkyjen välissä. Pienempi sivuvaunussa (pinnasänky) minun puolella (nukkui n. 6kk asti meidän välissä, yösyönnin takia). Eivät heräile öisin, pienempi saattaa muutaman kerran hakea tuttia. Yleensä löytää sen itse, jos ei, niin saattaa hieman äännähtää (ei kuitenkaa yleensä ala itkeä).
Yöunille meno on helppoa. Molemmat menevät kiltisti sänkyyn ja nukahtavat itsekseen (joskus joutuu käydä nostamassa pienemmän tuttia muutaman kerran, ennen kuin nukahtaa).
Aamulla herätään hyvällä tuulella,ei itkien.

Me ollaan tykätty tästä ratkaisusta, ei tulis mieleenkään laittaa kumpaakaan vielä pitkään aikaan omaan huoneeseen.

1,5-vuotias herää kerran yössä, ellei ole mitään hammasjuttua menneillään. Ollaan perhepetiläisiä siinä mielessä, että nukahtaa omaan sänkyyn meidän makkarissa, ja sitten kun herää, ilmoittaa haluavansa viereen (nousee seisomaan ja pitää sen verran ääntä, että havahdun nostamaan viereen) ja siinä sitten jatketaan unia aamuun asti. Molemminpuolista halailua esiintyy aamulla.

Minkä ikäinen on vauva / lapsi? vajaa 2v asti nukkui perhepedissä.

Heräileekö? sillon tällöin

Itkeekö, huutako herätessään? ei

Nukkuuko vieressä, sivuvaunussa vai omassa sängyssä? vieressä

Omaan sänkyyn siirrytessä alkoi yöhuutamiset ja heräilemiset..

2v2kk nukkuu sivuvaunussa, 2,5kk nukkuu kainalossa. Esikoinen heräili tuossa kuukausi sitten kun sänky oli metrin päässä meidän sängystä nyt taas kun on sivuvaununa ei heräile. Menee nukkumaan yksin ja nukahtaa taas tällä hetkellä itekseen. Joskus kyllä herää pahoihin uniin, tuntuu muutenkin olevan vilkas unimaailma koska puhuu joka yö unissaan. Ja jos herää niin tyyntyy kun otan kädestä kiinni. Niin ja itkee jos näkee pahaa unta.

2,5kk nukkuu ja syö. Nukahtaa syliin, tissille tai itekseen, millon mitenkin. Yöllä kun herää syömään ei itke, ei ehdi itkeä.

Alkuperäinen kirjoittaja kysynpähän-vaan:
Minkä ikäinen on vauva / lapsi?

Heräileekö?

Itkeekö, huutako herätessään?

Nukkuuko vieressä, sivuvaunussa vai omassa sängyssä?

Onko tosiaan niin, että perhepetiläisillä vauvat ja lapset ei herätessään huuda ja jos heräävät, nukahtavat pian takaisin? Miten iltaunille käynti sujuu? Tuntuuko heräilyjä olevan vähemmän, kuin niillä, joiden lapset nukkuu omassa huoneessa?

Meillä kaksi lasta, 4,5- ja 2-vuotiaat.

Isompi heräilee herkemmin, nykyään harvemmin (siis oisko parina yönä viikossa), näkee voimakkaita unia ja haluaa viereen nukkumaan. Pienempi saattaa ähkyä välillä mutta ei itke, on aina ollut rauhallisempi nukkuja.

Pienempi nukkuu omassa sängyssä samassa huoneessa, isommalla "sivuvaunu" ja kömpii silti mun viereen usein jos herää.

Iltaunille mennään niin että pienempi laitetaan sänkyyn ensin, isompikin on kuuntelemassa iltasadun, ja kun pienempi nukahtaa isompi tulee sänkyynsä. Käsittääkseni meillä ei ole enempää eikä vähempää heräilyjä kuin muillakaan, mutta on helpompaa kun ei tarvitse sen takia nousta sängystä itse ;)

vielä kokemuksia??

tässä myös hyvä arktikkeli:

http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=view&id=95&Itemid=139

"Erillään nukkuminen on ennen kaikkea sosiaalinen tapa, joka ei pohjaudu ihmisen biologisiin tarpeisiin. Muihin nisäkkäisiin verrattuna ihmisvauva on neurologisesti kypsymätön, ja siksi jatkuva läheisyys äidin kanssa päivin ja öin on tarpeen maksimoimaan eloonjäämisen ja hyvinvoinnin"

Meidän lapsi nukkuu aika hyvin. Välillä itkee öisin, unissaan. Joskus hän jopa konttaa unissaan. Ei kuitenkaan onneksi joka yö! Levottomia öitä edeltään yleensä tavallisesta poikkeava päivä. Pääsääntöisesti meillä siis nukutaan hyvin ja yöllä ei heräillä kuin kerran juomaan vettä.

Meillä kaksoset nukkunu pari viikkoa omassa huoneessa. Ikää heillä 1v 10kk. Välillä oli katkottomia öitä ja välillä tiheästikin imetystä. Nyt kun nukkuvat omassa huoneessa, yöt katkottomia. :)

Lapset 2v ja 5kk vanhoja, yöt sujuu hyvin. Sänkynä tavallinen parisänky jossa sivuvaununa jatkettava sänky, johon 2v saattaa yöllä nukahdettuaan kierähtää, tai sitten ei. Heräilyjen määriä on vaikea arvioida; isompi käy pissalla kerran tai pari yössä sängyn päädyssä olevalla potalla, pienempi syö öisin ja myös käy pissalla, eli heräillään kyllä, mutta sitten painetaan taas silmät kiinni ja jatketaan saman tien unia että ihan virkeinä herätään. Joskus vauvan rytmit on vähän sekaisin ja oon herännyt siihen että kiskoo hiuksiani ja pölpöttelee omiaan, mutta ei vaadi leikittämistä.

"Parisuhdetta hoidetaan" olkkarissa, keittiössä, suihkussa, vähän milloin missäkin :D

Isompi nukkuu omassa sängyssä, tyttö 3,5 vee ja poika nukkuu meidän sängyssä.
Levee peti 240 cm!!
Mahdutaan hyvin kaikki ja kaikki nukkuvat pääasiassa hyvin yönsä.

Ja siks juur nukutaan kun samassa huoneessa nukutaan paraiten.Ollaan muutakin kokeiltu mut tä paras ratkaisu.

Ja suhdetta voi hoitaa muuallakin kuin punkassa, pimeessä ja lauantaina saunan jälkeen!!! ;)

meillä 1v3kk nukkuu omassa sängyssä sivuvaunussa. Kömpii sieltä itse yöllä väliin. Nukkuu hyvin eikä huuda. Aina on nukuttu perhepedissä eikä häiritse vanhempien unta.

Pian toinen lapsemme syntyy ja nukkuu sitten myös perhepedissä..

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
7 kk vauva ja minä, yhdessä 140 cm sängyssä.

Herää 2-3 kertaa yössä, syö vähän tissiä, käy potalla ja jatketaan unia. Ei huuda eikä itke :o Olisin todella huolissani jos huutaisi tai itkisi.

Yöherääminen kestää n 1-2 minuuttia max, sitten ollaan molemmat jo taas unessa...

no on teillä tehokas vauva, jos se 1-2min sisällä kerkee käydä potalla ja imeä vielä rintaakin... ;)

Alkuperäinen kirjoittaja helmiäinen:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
7 kk vauva ja minä, yhdessä 140 cm sängyssä.

Herää 2-3 kertaa yössä, syö vähän tissiä, käy potalla ja jatketaan unia. Ei huuda eikä itke :o Olisin todella huolissani jos huutaisi tai itkisi.

Yöherääminen kestää n 1-2 minuuttia max, sitten ollaan molemmat jo taas unessa...

no on teillä tehokas vauva, jos se 1-2min sisällä kerkee käydä potalla ja imeä vielä rintaakin... ;)

Ei se paljoa syö yöllä, haluaa vaa tissiä jotta nukahtais taas :) Joskus voi sydä enempi mutta mä jatkan uniani vaikka laps vielä söis.

Poyttakäynti nyt ei kauaa kestä, noustaan istumaan, pisu, ja takas maate.

Yhteistyössä