Te joilla kehitysvammainen lapsi tai jokin muu kehitykseen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja piuku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mun pojalla on diagnoosina vielä toistaiseksi "puheen kehityksen viivästymä ". 1 v 10 kk iässä mentiin ensin neuvolaan ja sitten kuulotesteihin, ja sitä kautta neurologille, diagnoosi tuli kun poika oli juuri täyttänyt 2 v.
Oireet...poika ei puhunut muutamia sanoja enempää, ja henkinen kyky puheen tuottamiseen oli kuitenkin olemassa, sanottavaa olisi vaikka kuinka mutta ei keinoja ilmaista itseään.
Nythän tuo sälli jo puhuukin jonkin verran =), ikää 2 v 6 kk (huomenna :heart: ) ja tänäänkin kertoi olevansa äitin kulta ja iso pelle :D

Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Mun pojalla on diagnoosina vielä toistaiseksi "puheen kehityksen viivästymä ". 1 v 10 kk iässä mentiin ensin neuvolaan ja sitten kuulotesteihin, ja sitä kautta neurologille, diagnoosi tuli kun poika oli juuri täyttänyt 2 v.
Oireet...poika ei puhunut muutamia sanoja enempää, ja henkinen kyky puheen tuottamiseen oli kuitenkin olemassa, sanottavaa olisi vaikka kuinka mutta ei keinoja ilmaista itseään.
Nythän tuo sälli jo puhuukin jonkin verran =), ikää 2 v 6 kk (huomenna :heart: ) ja tänäänkin kertoi olevansa äitin kulta ja iso pelle :D

Meillä poika 2v3kk, eikä sano vielä mitään muuta kuin anna ja pappa.
Muut "sanat" ovat kuukkuu, kaakkaa jne.. Eli ei osaa taivuttaa esim. kiikkuu vaan sanoo kiikkii. Yhtä konsonanttia ja yhtä vokaalia voi sanassa olla, muuta ei sano.

Mut itse en kuitenkaan ole huolissaan, neuvolassa sanottiin että odotetaan ainakin sinne 2½-vuotiaaksi asti kehittyykö puhe yhtään..

Olisikohan meilläkin kuopuksella jotain tuollaista luvassa? Nyt 2v ja sanoja vain muutama hassu.

Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Downissa tuo tuli luonnollisesti nopeasti. Vuorokauden iässä epäily lääkärin toimesta ja vuorokausi eteenpäin saatiin diagnoosi varmistettua. =)

kiinnostaa vaan. kävittekö raskausaikana ultrissa ja oliko niissä mitään "poikkevaa" vai oliko täysi yllätys...ei epäilty ultrissa esim?

esikoisella todettiin vasta 6v. Se oli mun mielestä terkkarin vika että näin kävi kun hän väitti mulle viel 5v neuvolassakin kun ite vaadin puhter aikaa kun poika ei puhunut. Kuopus on 3 v puhuu jonki verran tarvittaessa mutta aika epäselvästikin. Tulee kohta saamaan puhetulkin kuntoutusta . Ei diagnoosia ole .

Olisikohan meilläkin kuopuksella jotain tuollaista luvassa? Nyt 2v ja sanoja vain muutama hassu.

on vissiin aika yleistä. meil tyttö samaa ikäluokkaa ja samanlainen on. Meille on neuvolas sanottu et ootellaan kans 2,5v ja sit kattellaan uuestaan. on niin yksilöllistä. Aika aikasessa vaiheessa ootte tollasen diagnoosin saanu. en oo koskaan ennen kuullukkaan et noin pienelle ois annettu.

Kaverin lapsikin alko vasta 2v syntymä päivien jälkeen puhumaan ja puhuu nyt paremmin kuin mun 3v

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Muut "sanat" ovat kuukkuu, kaakkaa jne.. Eli ei osaa taivuttaa esim. kiikkuu vaan sanoo kiikkii. Yhtä konsonanttia ja yhtä vokaalia voi sanassa olla, muuta ei sano.

Mut itse en kuitenkaan ole huolissaan, neuvolassa sanottiin että odotetaan ainakin sinne 2½-vuotiaaksi asti kehittyykö puhe yhtään..

Meillä taas neuvolan täti soitti mulle kotiin ja kysyi että tulisinko pojan kanssa näytille, kun hän kävi pojan päiväkodissa ja totesi että sälli ei vielä puhu :o , ja ikää pojalla siis oli 1 v 10 kk, sanoja kymmenkunta ja omaa puhetta (too too, kakakaka, mamamama yms) vaikka kuinka.
Olen edelleen osittain sitä mieltä että meidän kohdalla on ylireagoitu. Ollaan vielä kaksikielinen perhe, ja kaksikieliset lapset kuulemma saa "lisäaikaa" 6 kk, eli voitaisiin odotella 3 v ikäänkin asti ennen kun aletaan tutkimaan. Mutta toisaalta, mitä aikaisemmin tutkitaan niin sen parempi. Ja tukiviittomien käyttöönotto (neurologin suositus sekin) ainakin on edistänyt pojan kommunikointikykyjä huomattavasti, edesauttanut puheen kehittymistä, ja vähentänyt turhautumisesta johtuvia suuttumiskohtauksia :)

Mun veljen kolme lasta ovat kaikki alkaneet puhumaan vasta himpun verran yli 3 vuotiaana. Niiden esikoista oltiin lähettämässä puheterapiaan kolme vuotiaana, mutta sitten poika alkoikin puhumaan jo heti lyhyitä lauseita, ei ehtinyt terapiaan. Hassulta tuntui, kun poika kolme vuotiaana puhui junamatkasta, joka tehtiin 2 vuotiaana.... silloin kun ei siis puhunu mitään. Nuorempien kondalla ei enää ihmetelty, hekin puhuivat kaikki vähän yli 3 vuotiaana. Nyt ovat ihan normaaleja 11, 9 ja 5 vuotiaita. Oma poika 1 v 2 vko, sanoo äiti, kakka, amppu, mutta ei varmaan ehkä tiedä mitä ne tarkoittaa, kun höpöttää niitä ihan koska vaan ilman asiayhteyttä. Saas nähdä koska kunnolla alkaa puhumaan.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Downissa tuo tuli luonnollisesti nopeasti. Vuorokauden iässä epäily lääkärin toimesta ja vuorokausi eteenpäin saatiin diagnoosi varmistettua. =)

kiinnostaa vaan. kävittekö raskausaikana ultrissa ja oliko niissä mitään "poikkevaa" vai oliko täysi yllätys...ei epäilty ultrissa esim?

Normaalit np- ja rakenneultra tehtiin eikä niissä mitään poikkeavaa. Lisäksi ultrattiin jotain 5-6 kertaa loppuraskauden aikana mm lapsiveden suuren määrän ja perätilaan kääntymisen takia, eikä niissäkään mitään mikä olisi viitannut vammaan. Viimeinen ultra tosin johti kiireelliseen sektioon kun istukka ei yllättäin toiminutkaan niin kuin pitäisi.

Mutta ihan yllätys tuo oli, vaikka myöhemmin äitiysneuvolan kätilö totesi että monet raskauden ongelmat taisivat pohjata tuohon kromosomihäiriöön.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Meillä taas neuvolan täti soitti mulle kotiin ja kysyi että tulisinko pojan kanssa näytille, kun hän kävi pojan päiväkodissa ja totesi että sälli ei vielä puhu :o , ja ikää pojalla siis oli 1 v 10 kk, sanoja kymmenkunta ja omaa puhetta (too too, kakakaka, mamamama yms) vaikka kuinka.
Olen edelleen osittain sitä mieltä että meidän kohdalla on ylireagoitu. Ollaan vielä kaksikielinen perhe, ja kaksikieliset lapset kuulemma saa "lisäaikaa" 6 kk, eli voitaisiin odotella 3 v ikäänkin asti ennen kun aletaan tutkimaan. Mutta toisaalta, mitä aikaisemmin tutkitaan niin sen parempi. Ja tukiviittomien käyttöönotto (neurologin suositus sekin) ainakin on edistänyt pojan kommunikointikykyjä huomattavasti, edesauttanut puheen kehittymistä, ja vähentänyt turhautumisesta johtuvia suuttumiskohtauksia :)

Teidän neuvola on sitten samaa tyyliä kuin meidän :)

Siis tyttö oli kanssa tuollaiset 1v9kk kun kävin isoveljen kanssa 3v neuvolassa hja täti rupesi kyselemään pikkusiskon puheesta. Kun kerroin että sana, kaksi on tunnistettavia ja siihen päälle muutama matkimisyritys ja siinä se. Täti meinasi hypätä kattoon ja oli heti laittamassa lähetettä logopedille! :whistle:

Meillä lapset kasvavat kaksikielisessä ympäristössä ja tytöllä vielä esimerkkinä kehitysvammainen isoveli joka ei puhu, joten en sinänsä ole yhtään yllättynyt että puhe tulee vähän myöhässä. Siihen päälle tytöllä on ollut vaikeuksia liikkumisen kanssa, oli tuolloin juuri oppinut kävelemään ja luonnollisesti keskittänyt voimansa siihen viimeiset kuukaudet.

Neuvolan mukaan kaksikielisyydellä ei ole juuri merkitystä puhumaanoppimisen kannalta ja kaksivuotiaalla pitäisi olla jo laaja sanavarasto ja muodostaan vähintään kahden sanan lauseita. 2,5v:n pitäisi puhua jo "kunnolla". Lopulta suostui odottelemaan syksyyn asti, jolloin lapsella olisi ikää jotain 2v3kk ja jos silloin ei vielä sanoja tule kunnolla jotain olisi tehtävä.

Yleensä ottaen voidaan sanoa että kehitysvamma todetaan 2v mennessä, nykyisin. Sen jlkeen ilmenevät oireet ovat yleensä kehitysviivästymiä, harvinaisia poikkeavuuksia tai epäammatillista toimintaa.Eri asía on sitten nämä onnettomuuksien/tapaturmin syntyneet vammat ennen 18v .

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:

Normaalit np- ja rakenneultra tehtiin eikä niissä mitään poikkeavaa. Lisäksi ultrattiin jotain 5-6 kertaa loppuraskauden aikana mm lapsiveden suuren määrän ja perätilaan kääntymisen takia, eikä niissäkään mitään mikä olisi viitannut vammaan. Viimeinen ultra tosin johti kiireelliseen sektioon kun istukka ei yllättäin toiminutkaan niin kuin pitäisi.

Mutta ihan yllätys tuo oli, vaikka myöhemmin äitiysneuvolan kätilö totesi että monet raskauden ongelmat taisivat pohjata tuohon kromosomihäiriöön.

Mitä ongelmia sulla sitten raskaudessa oli?

Kysyn koska itse tällähetkellä raskaana ja prosentin verran noussut riski down vauvaan kun rakenneultrassa löytyi yksi pieni "merkki" (olikohan jokin golfpallo tai kalkki?)

Tuosta puheesta sanottava että mein keskimmäinen alko puhumaan vasta kolme vuotiaana ja neljä vuotiaana vasta puheterapiaan, nyt likka on 4½vuotias ja puhuu kyllä lauseita mutta ei kaikki siitä selvää saa niin kuin en minäkään aina välillä, ja laulaa, mutta omalla kielellään.. ei osaa sanoa L-,R- ja D-kirjaimia, mutta ei ole missään puhuttu mistään kehityksen viivästymisestä tai mistään muustakaan, enkä itsekään huolissani ole, usko että tyttö osaa puhua ennen kouluun lähtöä selvästi, tai ainakin toivon kovasti niin.

Yhteistyössä