Hei, miten teidän lapsella on oireillut astma...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vilukissa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Vilukissa"

Vieras
...ihan siinä alkuvaiheessa, ennen varsinaisen diagnoosin saamista? Minkä ikäisenä alkoi oireilu? Miten elo diagnoosin jälkeen - rajoittaako kovasti lapsen elämää? Miten ko. diagnoosi vaikutti koko perheeseen? Kiitos etukäteen jo kaikesta tiedosta ja kokemuksistanne ko. asiasta...

Ite olen huolestunut tuosta meidän pojasta. Kuusi vuotiaamme on tämän syksyn aikana sairastanut hurjan sitkeää nuhaa ja yhden antib.kuurinkin tässä jo vetäs pitkittyneen nuhan aiheuttamaan poskiontelotulehdukseen. Ennen kuurin saantia poika äityi yskimään yöllä todella kovasti, mitä sitten aamuisin esiintyi myös - ikään kuin olisi selvitellyt itseään hereille... Kuurin saatuaan yskäkin hävisi.

Nyt tuo outo aamuheräämiseen liittyvä yskä on jälleen palannut kuvioihin. Ei ole nuhainen nyt, mutta aamut alkavat kamalalla yskimisellä. Poika itse kertoo, että kurkkua kutittaa ja kurkku on täynnä limaa. Tätä ns. selvittely- yskää on nyt aamulla ollut... Ulkona touhuaa paljon, siellä ei yski vaikka tekee raskastakin fyysistä aktiviteettia....

Suvussamme ei astaa ole, ainakaan tietääkseni. Ymmärtääkseni se liittyy jotekin "sukurasitukseen"... Tosin atooppinen kaveri on ja keväällä saa oireita koivun siitepölystä...

meillä 2,5 vuotiaalla oli kans tuota yskää yöllä ja se oli aivan kauhean kuulosta. vähän niin ku ois kurkunpääntulehdus ollut. 2 kuukautta yski ja saatiin astmalääke kokeiluun, vielä ei ole diagnoosia astmasta saanut. aika helposti antavat tuon asmalääkkeen kokeiluun jos lääkärille menee, meillä tosin miehen puoli suvusta on kaikki astmaatikkoja...

joskus yskä jatkuu vain pidempään juuri tuollaisena kuttivana tunteena kurkussa ja liman erityksenä vaikka flunssan muut oireet häviäisikin...ja astmaan liittyy hengenahdistusta ja hengästymistä mm pienessä rasituksessain, yleiskunto heikkenee, ns kun ei saa happea...yleisin oire on keuhkoputkentulehdukset, jotka jopa voivat kroonistua, sehän on hyvä jos lima irtoaa yskiessä, höyryhengitys auttaa ja koholla oleva sängynpääty nukkuessa jottei lima valu kurkkuun nukkuessa joka aiheuttaa yskimistä,onko teillä kuiva huoneilma, kosteutta voit lisätä kuivaamalla esim pyykkiä huoneessa, jos ei ole kostuttajaa...tai laittaa märkä pyyhe patterin päälle ja kastella sitä kun kuivuu esim lapsen huoneessa kun alkaa nukkumaan..
pastillien imeskely vähentää kuivan ja kutisevan kurkun ärsytykseen..

Meillä ensimmäinen astmaoire oli se,että lapsi oli kuolla kun hengitys ei enää kulkenut. Oltiin reissussa, 5 päivää meni sairaalassa ja sitten lentokoneella takaisin kotikaupunkiin. Myöhemmin lääkäri sanoi, että mun olis pitänyt tietää, että noin voi käydä, koska lapsella oli ollut pari keuhkoputkentulehdusta, että ne on astman esioire.
Enpä tiennyt, nyt tiedän.
Ei tuo astma paljon rajoittanut, kodin siivoukset meni uusiksi, lopetin imurin käytön, siirryin harjaan & rikkalapioon ja kostealla pyyhkimiseen, lapsella oli tietenkin lääkitys ja välillä käytiin lääkärissä testailemassa lääkkeiden tehoa ja tarkkailemassa lapsen yleiskuntoa. Lapsella lähti paino nousuun ja mulle naristiin ruokavaliosta, ja jonkun vuoden päästä yksi lääkäri sanoi, että lapselle määrätyt lääkkeet olivat sellaisia, että aiheuttavat painonnousua. Kannattaa siis ottaa itse selvää niistäkin, jos lääkitykselle joutuu.

Niin... pojalla siis nyt vain tuota outoa aamuyskäisyyttä eikä aikaisemmin ole esiintynyt... Tämä syksy ollut muutenkin outo ihan tavallisten nuhien kanssa, kun ovat vaikuttaneet olevan hurjan pitkäkestoisia....

Eläimiä meillä ei ole ja siivoan kerta viikkoon kunnolla, useamminkin yritän tuon imurin kanssa valssata :ashamed:.... Huonekukkia meillä ei myöskään ole... Olen epäillyt huoneilman kuivuuttakin, joten "vieras" mainitsemasi pyyheliinakikka mennee kokeiluun - kiitos :).

Viimeisimmän kuurin saadessaan silloinen lääkäri aika kärkkäänä sivulauseessa mainitsi, että jos kuurilla ei yskä mene ohi, niin sitten astmahoitajalle hiukan tarkempaan tutkimukseen ja tämä juurikin sen takia, että lääkäri kiinnitti huomionsa pojan atooppiseen ihottumaan ja siitepölyallergiaan, jota ei siis ole kokein diagnosoitu vaan keväisin tulleiden oireiden perusteella... Kurkunpääntulehduksia pojalla oli useita alle kolmevuotiaana mutta sen sortin yskää tämä ei ole....

Hyvä jos tuosta ideasta on apua ja mainitsit atoppisen ihottuman mun pojalla on kanssa se ja se on niin että jos se ei parane murrosiässä niin se on melkeimpä sitten koko elämän riesa, sekin tietty on pahimmilaan talvisin kun on kuivaa ja pakkasta, mutta se rasvaus ja aina vaan rasvaus, onko teillä elocon voide käytössä on paras jos lapsi raapii ihon verille...poikani on nyt täysi-ikäinen ja hänkin vannoo eloconin voiteeseen ja ei pojallani ole astma oireita koskaan ollut vaikka on atopia...kyllä ne flunssat oli häneläkin vaikeita..

no meillä pojalla alkoi 2v korvilla. yski kaikki yöt ja aamut. päivisin rasitus aiheutti yskää, esim juokseminen. lääkityksen aloittamisen jälk on ollu oireeton. tytöllä tuli saat oireet mutta jo 6kk iässä. kummallaki on tällä hetkellä säännöllinen lääkitys astmaan. itse olen astmaatikko ja sekä minun että miehen suvussa on palon astmaa. onko teillä sukurasitetta ko. sairauteen?jos on niin voi olla hyvinkin astmaa. jos lapsen äidillä on astma niin lapsen riski saada sama vaiva on suurempi kuin jos astma olis isällä.

[QUOTE="vieras";22745243]Hyvä jos tuosta ideasta on apua ja mainitsit atoppisen ihottuman mun pojalla on kanssa se ja se on niin että jos se ei parane murrosiässä niin se on melkeimpä sitten koko elämän riesa, sekin tietty on pahimmilaan talvisin kun on kuivaa ja pakkasta, mutta se rasvaus ja aina vaan rasvaus, onko teillä elocon voide käytössä on paras jos lapsi raapii ihon verille...poikani on nyt täysi-ikäinen ja hänkin vannoo eloconin voiteeseen ja ei pojallani ole astma oireita koskaan ollut vaikka on atopia...kyllä ne flunssat oli häneläkin vaikeita..[/QUOTE]

Meillä kaikilla on tuota atooppista ihottumaa ja nuissa pojissa nyt ihan mahdottomana, johtuen tästä talvesta joka on pakkasten kanssa lähtenyt lapasista... Täältä palstalta sainkin ihanan avun tuohon poikien ihonhoitoon :) - juurikin tuon mainitsemasi elocon voiteen sekä locobase repairin, hurjasti ovat auttaneet tilannetta. Otin samalla rinnalle helokkiöljykapselikuurin - ja nyt näyttää hyvälle, erityisesti tuon nuorimman pojan iho, joka ehti olla melkoisen karmeassa kunnossa - aivan kuin itselläni aikoinaan....:(

Joten...edellä mainittujen kuvausten perusteella meidän pojalla ei ehkä saattais olla astamoireilua...joskin mua kyllä hämää ihan hiivatisti tuo lääkärin kommentti, joka tuli juuri siihen perustuen, kun luki pojan paperit atooppisesta ihottumasta ja koivuallergiasta...mutta siis se yskä kyllä lähti kuurilla pois heti, kun sen aloitimme....ja nyt siis on tuota aamuyskää...Tosin meillä vois olla liian kuiva sisäilma, varsinkin poikien huoneessa, missä hormi lämmittää huonetta...eli todellakin lähtee illalla pyyhekokeilu kehiin :)!

Katselemme tilannetta, siis :). Tosin - turhan päiten en viitsis lähteä poikaa kuskaamaan edes astmahoitajallekaan, kun tuntuu tuo meidän tk olevan muutoinkin tukossa potilaista....ja kun mun mielestä noi oireet nyt eivät sitten kuiteskaan ihan vastaa....

no meillä pojalla alkoi 2v korvilla. yski kaikki yöt ja aamut. päivisin rasitus aiheutti yskää, esim juokseminen. lääkityksen aloittamisen jälk on ollu oireeton. tytöllä tuli saat oireet mutta jo 6kk iässä. kummallaki on tällä hetkellä säännöllinen lääkitys astmaan. itse olen astmaatikko ja sekä minun että miehen suvussa on palon astmaa. onko teillä sukurasitetta ko. sairauteen?jos on niin voi olla hyvinkin astmaa. jos lapsen äidillä on astma niin lapsen riski saada sama vaiva on suurempi kuin jos astma olis isällä.

Voih, kuulostaapas kurjalta..:(..ja molemmilla noin nuorena. Mutta onneksi lääkitys auttaa :)...Ei, meillä ei ole - tietääkseni - sukurasitetta ts. itselläni eikä miehelläni ole sitä, mieheni suvussa ei lähisukulaisilla liene kenelläkään ja itselläni....jaa...omalla äidilläni oli hiljattain "astmakohtaus" liittyen pitkittyneeseen heng.tietulehdukseen ja sai siihen kuurin lisäksi jonkun piipun "kaiken varalle" mutta diagnoosia ei ole...:/..Mutta siis astmadiagnoosilla kulkevaa sukulaista ei minun tietojeni mukaan ole...Vain tämä lääkärin heittämä kommentti pojan allergioista nyt "hiottaa"....

oireet voivat johtua huonosta sisäilmasta. etenkin jos huoneessa vietetyn yön jälkeen oireet lisääntyy. ettei olisi hometta? liian tiiviisti rakennettu? pakkasilla ei voi suositella ikkunan avaamista, mutta ulkoilun lisääminen raikkaassa ilmassa laittaa limat liikkeelle. jos on sitten pahaa hengästymistä niin on syytä epäillä astmaa..

Meillä epäillään infektioastmaa mutta vastaan silti.

Flunssan yhteydessä menee siis 1 v tyttö ihan tukkoon, henki ensin rohisee ja sitten pihisee. Onneksi lääkkeet auttaa hyvin ja ollaan tähän mennessä selvitty vain yhdellä 5 vrk sairaalareissulla.

[QUOTE="vieras";22745450]oireet voivat johtua huonosta sisäilmasta. etenkin jos huoneessa vietetyn yön jälkeen oireet lisääntyy. ettei olisi hometta? liian tiiviisti rakennettu? pakkasilla ei voi suositella ikkunan avaamista, mutta ulkoilun lisääminen raikkaassa ilmassa laittaa limat liikkeelle. jos on sitten pahaa hengästymistä niin on syytä epäillä astmaa..[/QUOTE]

Mä voisin kuvitella, että tuo yskä vois hyvinkin johtua huoneilmasta, joka taitaa olla turhan kuiva, kun tuo hormi on poikien huoneen kohdalla ja taloa lämmitettäessä se lämmittää myös tehokkaasti juurikin poikein huoneen... Homeeseen ja liian tiiviiseen rakentamiseen en usko, sillä puutalostamme meillä on sertifikaatiota usealta eri taholta, kun aikanaan ostamista epäröidessämme otimme asioista selkoa ja sen jälkeenkin olemme mittailleet tuttavamme mittareilla (rakennusmestari).... tosin ainahan sitä saa himpun verran varpaillaan olla ko.asian kanssa, nykyään...

Ja tiedä sitten, josko on ehtinyt jo uuden räkiksen jostain napata :/....Katsellaan.

Miten niin astma periytyisi helpommin äidiltä? Millä perustein? Tuolla kun joku väitti. Meillä mun suvussa ei ole astmaa lainkaan, mutta miehen veljellä on ja meidän molemmilla lapsilla :( Että miksi se ei voisi miehen kautta niin helposti tulla kuin äidin? Onko meillä paska tuuri? Tuleekohan masuvaavillekin....

Esikoinen oli 8-vuotias, kun hänellä oli koko talven kuivaa "virkayskää". Lääkäri sanoi, että jos yskä jatkuu kesälläkin, niin astmatutkimuksiin. Astam löytyi, oli lääkkeillä aisoissa.

Kuopukselle tuli kerran alkukesästä ahtauttava keuhkoputkentulehdus. Pojan keuhkot pihisi kuin urkupillit, vein heti lääkäriin. Hengitys oli tosi ahtaalla, sai heti astmalääkityksen. Syksyllä tutkittiin ja astma löytyi.

Meidän lapset otti lääkkeensä tunnollisesti ja astman suhteen pärjättiin hyvin. Murrosiässä molemmilta pystyttiin lopettamaan lääkitys.

Minun eikä miehen suvussa ole kenelläkään astmaa eikä juuri allergioitakaan. Niin vain kävi, että meidän perheessä kaikille tuli astmadiagnoosi muutaman vuoden sisällä. Kotona ei ole kosteusongelmia, joten en tiedä, mistä johtuu.

Yhteistyössä