Tutin käyttö/käyttämättömyys - onko yhteyttä puheen kehitykseen, galluppia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tietonautti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tietonautti

Vieras
Tuossa aiemmin oli puhetta siitä, että vauva lutkuttaa sormiaan ja joku tiesi kertoa, että sormien imeminen liittyy jollain tapaa puheen kehitykseen tai suun motoriikkaan.

Siispä voitaisiin ajatella, että jos lapsi saa tuttia, hän ei ime sormia. Toki varmaan jotkut tekee molempia. Jos taas lapsi ei huoli tuttia, imee ehkä sormia enemmän.
Tää on vaan mun omaa pohdintaa. Jos lapsi ei saa tuttia, imee sormia ja oppii puhumaan aiemmin. Hehee, hyvää logiikkaa. Siispä, onko teillä imetty tuttia vai ei ja minkä ikäisenä opittu puhumaan?

Esikoinen söi tuttia nukahtaessa n.5kk asti, luopui itse tutista. Ei ole sormiakaan syönyt. 1,5vuotiaana puhui n.20 sanaa ja 2vuotiaana puhui jo aika selvästi.

no mites ne lapset sit jotka ei ime juurikaan mitään ? ei mun lapsi ainaka oo mitää tuttia tai sormiansa imeskelly sen ihmeemmin. ja oppi puhuu ihan normivauhtia.

eka imi tuttia, sanoi ekan sanan 9kk iässä ja 1-vuotissynttäreiden jälkeen alkoi tulla paljon juttua.
toka imi tuttia, eka sana joskus 11kk iässä jonka jälkeen oppi pari sanaa joita toisteli 1v3kk ikään asti ja sitten yhtäkkiä alkoi puhua kuin papupata.

poika ei syöny vauvana tuttia, edelleen iltapullo kuvioissa( ikä nyt 2v5kk) ja puhuu sujuvasti, pitkiä lauseitakin.
neuvolassakin sanottiin että erittäin kehittynyt puhe

Meillä kumpikaan pojista ei huolinut ikinä tuttia, eivät myöskään ole syöneet sormiaan kun se on heiltä järjestelmällisesti kielletty. Puhumaan ovat oppineet aika myöhään, vasta yli 2-vuotiaina. Kävelemään lähtivät aikaisin, 9kk ja 10kk iässä.

Kaikki syöneet tuttia.
Esikoinen puhui n.2vuotiaana.Keskimmäinen reilusti yli kahden vuoden ja kuopus aloitti selkeillä lauseilla alle puolitoistavuotiaana.
Kaikki ovat kielelleisesti lahjakkaita...no, kuopuksesta en tiedä kun höpöttelee mitä sattuu,mutta kaksi vanhempaa ovat.

esikoinen söi aina tuttia 1-vuotiaaksi (ei syönyt sormiaan koskaan), puhui jo tuolloin paljon. 1,5-vuotiaana jätettiin unituttikin pois ja tuolloin puhui 3-sanaisia lauseita.

kuopus ei ole koskaan syönyt tuttia tai peukaloakaan ja on vähän esikoista jäljessä puheen kehityksessä. puhuu vasta 2-sanaisia lauseita ja vasta harjoittelee sanojen taivuttelua. ikää 1v5kk, poikia molemmat.

Alkuperäinen kirjoittaja eih:
Ei tää asia kyllä gallupilla selviä ;)

Minä oon vaan kuullut, että rintamaidon imeminen auttais puheenkehityksessä. Tiedä häntä. Meillä tuo pätis kyllä.

Ei päde ainakaan meillä. Keskimmäinen sai rintamaitoa puolivuotiaaksi asti ja nyt on alkanut vasta puhumaan ja ikää on 2v 3kk. Vanhin ei saanut rintamaitoa ku kuukauden ja alkoi puhumaan 1 vuotiaana.
Ja mitä tuohon tuttiin tulee, niin keskimmäinen söi parivuotiaaksi asti tuttia, vain nukkuessa, mut sit ku se heitettiin pois, rupes tulemaan puhetta enemmän.

tuo meidän nyt reilu 3v ei ole ikinä syönyt tuttia eikä sormia niin siltikin ensimmäinen sana tuli vasta lähemmäs 3 vuotiaana :whistle:
toisen söi tuttia kovasti ja eka sana tuli 9kk iässä , 1.5v pälpätti jo hurjaa vauhtia!

Tutti jätetiin 1v9kk ja eka sana 10kk. Ei syöny tuttia kun unilla ja harvoin joissain tilanteissa. En usko tutin vaikuttaneen ja puhumaan on oppinu aivan normiajassa. Serkkunsa oli aivan mahoton tutinsyöjä ja 1v puhua pöpötti jo kovasti, ei siis mitään vaikutusta. Ei sössötä vaan puhui ja puhuu selvästi.

Esikoinen söi tuttia, eka sana 8kk:n iässä, siitä sitten pikkuhiljaa enemmin sanoja kunnes 2 vuotiaana puhui lyhyitä lauseita. Söi tuttia hiukan vajaa 2-vuotiaaksi asti muistaakseni.Imetetty 3kk:n ikään asti. Kuopus ei koskaan syönyt tuttia, ekat sanat siinä vuoden ikäisenä, 1,5 vuotiaana jo lyhyitä lauseita, 2-vuotiaana puhui jo ihan täysin. Imetetty 1v7kk ikään.

Yhteistyössä