Te joilla avioliitossa omat rahat kuinka käytännössä toimii??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja laahkana:
Alkuperäinen kirjoittaja Oisku:
Meillä on yhteinen tili jonne menee lapsilisät. Molemmat siirtää palkasta tietyn % osuuden (yleensä 10-20%) kuussa sinne. Sieltä maksetaan kaikki yhteiset menot kuten ruuat, vakuutukset, vessapaperit, saippuat, lapsen tarvikkeet, bensat jne. Loppu mitä jää pysyy omalla tilillä ja kumpikin saa tehdä niillä mitä haluaa.

Meilläkin on sama systeemi, mutta...

Miten ihmeessä teillä riittää yhteisiin kuluihin 10-20% palkasta?

Meillä menee yhteiselle tilille noin 60-70% nettopalkasta. Eli isäntä pistää sinne yleensä 1200 euroa ja minä noin 1000 euroa. Sillä maksamme lainanlyhennyksen, bensat, ruoat, sähköt jne.

Parempi palkka ja/tai pienemmät menot? Eihän prosenttiosuus kerro mitään konkreettista. Meillä molemmat laittaa 1000 e kuussa sivuun, meillä se on reilusti enemmän kuin 10-20% nettopalkasta mutta ei lähelläkään 60-70% ;)

Alkuperäinen kirjoittaja essi:
Ootko ap töissä vai kotona lasten kanssa / työttömänä?
Sun kannattais muistuttaa sille ukollesi sekin seikka (siis jos siitä rahasta meuhkaa ), että jos yksiksesi olisit, niin saisit korotukset lapsilisiin, ja oletettavasti myös asumistukea niiden elareiden lisäksi. Joten aika huono käydä noita rahoja jakamaan reilusti sun ja mun rahoihin.

Olen kotihoidon tuella kotona. Miehen palkka tuli eilen ja tänään kävin sit siirtään sieltä elarit ja lakurahat pois, Hänelle jäi vielä 2000 ? omaa rahaa ! Ja elaria siirsin 800 ?....

Meillä oli ennen yhteinen tili, mutta nyt muutettiin niin että molemmilla omat.

Mies maksaa lainanlyhennykset, vastikkeen, autoveron + vakuutukset, oman puhelinlaskun.
Minä maksan ruuat ja muut laskut.

Alkuperäinen kirjoittaja Oisku:
Meillä on yhteinen tili jonne menee lapsilisät. Molemmat siirtää palkasta tietyn % osuuden (yleensä 10-20%) kuussa sinne. Sieltä maksetaan kaikki yhteiset menot kuten ruuat, vakuutukset, vessapaperit, saippuat, lapsen tarvikkeet, bensat jne. Loppu mitä jää pysyy omalla tilillä ja kumpikin saa tehdä niillä mitä haluaa.

vitsi teillä täytyy olla melkoiset tulot, jos 10% palkasta riittää noihin menoihin...
mut siis musta tää on ainut järkevä tapa, jos meillä olis omat rahat, mitä en kyllä koskaan osais kuvitella... eli siis kumpikin siirtää yhteiselle tilille tietyn prosenttiosuuden tuloistaan, se on reiluinta! ei vuokraa ja ruokalaskua voi puolittaa, jos toinen töissä ja toinen kotihoidontuella..

Meillä mies töissä, minä vielä kotona, mutta elokuussa aloitan työt. Mies maksaa nyt lähes kaikki yhteiset laskut ja vuokran. Minä ostan pääasiassa ruuat ja maksan autovakuutuksen ja omat laskuni. Kun minäkin menen töihin, maksellaan kaikki puoleksi. Eipä ole suurempia ongelmia ollut, tykkään kun on omat rahat.

Meillä on aina ollut omat tilit. Kun oli talolainaa tai vastikkeita ne maksettiin puoliksi. Autot ja sen kulut molemmat maksaa itse. Lomat maksetaan puoliksi toinen vaikka lennot toinen hotellin ja ulkona syömiset vuorotellen. Lapsia 3, vastaan lähes kokonaan vaatteiden hankinnasta ja ruoan ostamisesta kotiin joten nämä laskut sitten lasketaan ja mies siirtää rahaa mun tilille. 13 vuotta eikä koskaan rahasta riitaa. Se on sellainen asia josta en ala tappelemaan. Mulla on tosin ihan hyvät tulot että se kai vaikuttaa.

Kuulostaa tosi oudolta tuo ap:n homma.

Meillä omat tilit+yhteinen säästötili ja lapsilla omat tilit myös.
Itte oon kotona lasten kans, niin mies maksaa palkastaan isommat menot, vastikkeet ja lainan lyhennykset ja bensat, (on ainut joka autolla ajaa). Tarvittaessa miekin oon bensoja ostanut.
Sit ruokakaupassa maksaa se, jolla sattuu enempi olemaan ja sit säästöön laitetaan jos jotain jää..kuitenkin niin että tileillä jommalla kummalla on sen verran että pärjätään seuraavaan rahapäivään.

Ikinä ei oo oikeestaan mitään kiistaa tullut siitä kumpi maksaa mitäkin tai että toinen joutuis enemmän jotain maksamaan..Kuulostaa oudolta myös tuo rahan edestakaisinvenkslaus..siis toki myökin siirretään toiselle rahaa jos toisella lopussa mut ei kyl läheskään joka kuukaus, tai mitään elareita :o

Alkuperäinen kirjoittaja IhanaValo:
Kuulostaa tosi oudolta tuo ap:n homma.

Meillä omat tilit+yhteinen säästötili ja lapsilla omat tilit myös.
Itte oon kotona lasten kans, niin mies maksaa palkastaan isommat menot, vastikkeet ja lainan lyhennykset ja bensat, (on ainut joka autolla ajaa). Tarvittaessa miekin oon bensoja ostanut.
Sit ruokakaupassa maksaa se, jolla sattuu enempi olemaan ja sit säästöön laitetaan jos jotain jää..kuitenkin niin että tileillä jommalla kummalla on sen verran että pärjätään seuraavaan rahapäivään.

Ikinä ei oo oikeestaan mitään kiistaa tullut siitä kumpi maksaa mitäkin tai että toinen joutuis enemmän jotain maksamaan..Kuulostaa oudolta myös tuo rahan edestakaisinvenkslaus..siis toki myökin siirretään toiselle rahaa jos toisella lopussa mut ei kyl läheskään joka kuukaus, tai mitään elareita :o

No tässä on se juttu että mies saa pitää loppupalkkansa täysin itsellään ja pystyn ostamaan ruokaa ilman miehen tilin käyttöä.
Ja olen lopen kyllästynyt selittämään miehelle mihin rahaa käytän. No nyt ei tarvi koska mies elää täysin omilla rahoilla ja me lapsien (3kpl) kanssa mun tilillä olevilla rahoilla.

Meillä on ollut aina omat tilit ja omat rahat, yksi yhteinen lapsi. Maksetaan lainanlyhennykset puoliksi, samoin muut laskut ja ruokaostokset. Mies maksaa usein kalliimpia ostoksia esim. kodinkoneita yms. Olen nyt äippälomalla, mutta syksyllä jään kodinhoidontuelle. Olen kuitenkin säästänyt, joten pärjään edelleen omilla rahoillani ihan hyvin.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No tässä on se juttu että mies saa pitää loppupalkkansa täysin itsellään ja pystyn ostamaan ruokaa ilman miehen tilin käyttöä.
Ja olen lopen kyllästynyt selittämään miehelle mihin rahaa käytän. No nyt ei tarvi koska mies elää täysin omilla rahoilla ja me lapsien (3kpl) kanssa mun tilillä olevilla rahoilla.

Jääkös siulle sit mitään rahaa itelles noitten ruokien jne. ostamisen jälkeen?
Mihin mies tarvitsee niin paljon rahaa, vain omaan käyttöönsä?

Tuo kuulostaa vaan siltä, että mies ei edes asuis siellä, jos hän ostaa vain ruuat ja muut itelleen ja sie hoidat kaiken muut..paitsi että mahtaisit paremmat elarit saada, jos mies asuis eri osotteessa. :/

Alkuperäinen kirjoittaja IhanaValo:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Jääkös siulle sit mitään rahaa itelles noitten ruokien jne. ostamisen jälkeen?
Mihin mies tarvitsee niin paljon rahaa, vain omaan käyttöönsä?

Tuo kuulostaa vaan siltä, että mies ei edes asuis siellä, jos hän ostaa vain ruuat ja muut itelleen ja sie hoidat kaiken muut..paitsi että mahtaisit paremmat elarit saada, jos mies asuis eri osotteessa. :/

Kyllä mä laskin että toimeen tuun ja miehen menot jää pois mun rahoista esim. bensa, ulkonasyöminen, baarireissut yms. Siinä se ongelma piileekin ettei mies "näe" omia menojaan vaan ainoastaan meidän menot....

Totta ihmeessä meilläc on noin. En ikinä ole tajunnut sitä, miksi avioliiton/ parisuhteen vuoksi pitäisi menettää taloudellinen itsenäisyys. Elämme vuotta 2009 sentään!

Meillä minä saan ruokaan 500 ?/ kk yhdelle tilille ja omiin kuluihin + muuhun 500 ? ynnä kotihoidontuen ja lapsilisän. Eli yhteensä n. 1500 ?/ kk, josta maksan ruoat ja laskuni.

Matkat maksaa mies. Ja lapsen vaatteet. Sekä yllättävät isommat menoni. En koe kärsiväni, vaikka en verenimijänä kuppaa tasan puolikasta kaikesta, mitä mies tienaa. Ei ole tarvetta!

Meillä se menee niin, että lapsilisät on yhteistä rahaa joka menee tilille, josta maksetaan lainat. Lisäksi lainatilille se jolla on rahaa laittaa ylimääräistä joka kuukausi. Se maksaa, joka käy kaupassa. Kun auto pitää tankata, se maksaa kuka käy tankilla. Laskuja maksetaan niin, että omalta tililtä ne laskut mitkä on omalla nimellä ja yhteisistä kumpikin rahatilanteen mukaan. Yleensä mun tililtä menee lasten vaatehankinnat, miehen tililtä esim. kodin tekniikkaan ja autoihin liittyvät kulut.
Meillä tämä on ihan toimiva järjestelmä, molemmat olemme työelämässä ja pystyn paremmin kontrolloimaan omaa rahankäyttöäni, kun tiedän miltä tilini näyttää. En haluaisi yhteistä tiliä.

Alkuperäinen kirjoittaja kotiäiti vielä 2 kk:
Totta ihmeessä meilläc on noin. En ikinä ole tajunnut sitä, miksi avioliiton/ parisuhteen vuoksi pitäisi menettää taloudellinen itsenäisyys. Elämme vuotta 2009 sentään!

:laugh: Aika mahtava, tyyppi vauhkoaa taloudellisesta itsenäisyydestä ja sen säilyttämisestä kun mies maksaa sulle jotain "elatusrahaa". Minusta taloudellista itsenäisyyttä on se, että ansaitsee itse rahansa, eikä saa puolisolta/vanhemmiltaan/yhteiskunnalta tukia. Mutta kukin tyylillään. :whistle:

Siis ootteko eronneet ap?Mitä elareita??
Olen ihan pihalla.

Mut olen itse siis kotona kotihoidontuella ja miehellä oma firma.
Maksetaan kaikki laskut puoliks,siirretäään lainanhoitotilille kerran kuussa rahat.
Ja kaupassa taidan minä käydä ja ruuat maksaa (8 hengelle)

Bensat maksetaan omiin autoihin käytön mukaan,ja vaatetta ym ostetaan tilanteen/tarpeen mukaan.
Useammin minä ne maksan kyllä.

Ei meillä riidellä rahasta,se on tosi turhaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:

:laugh: Aika mahtava, tyyppi vauhkoaa taloudellisesta itsenäisyydestä ja sen säilyttämisestä kun mies maksaa sulle jotain "elatusrahaa". Minusta taloudellista itsenäisyyttä on se, että ansaitsee itse rahansa, eikä saa puolisolta/vanhemmiltaan/yhteiskunnalta tukia. Mutta kukin tyylillään. :whistle:

No toi on selvä juttu. Kotiäiti tai isä on töissä kotona lapsia hoitamassa ja kotia hoitamassa. Aviopuoliso säästää rahaa siinä, kun ei tartte hankkia siivoojaa ja maksaa lastenhoidosta.

Mä en ole koskaan ymmärtänyt, miksi esim lastenhoitomaksut kuuluisivat töihin palaavalle naiselle. Ne ovat kummankin kuluja.

KATEELLINEN:D Taloudelllinen itsenäisyys on sitä, että mies maksaa kompensaation kotona ollessani menettämistäni palkkatuloista. Ei kaikesta, mutta osasta. Katsos; kaikki eivät ole huonopalkkaisia vailla uraa ja ammattia olevia elättejä.

Joo, nyt en ihan tajunnu tota itsenäisyyspointtia... siis miehen rahoillahan tossa eletään, vaikka ne kuin ois siirretty toiselle tilille? Itsenäisyys raha-asioissa tarkoittaa kai sitä, että tienaa itse rahansa ja päättää itse mihin ne käyttää.

Ei olla avioliitossa, mutta meillä on ns. omat rahat.
Vuokrat, sähkö ym laskut maksetaan puoliksi, tai laskuja maksellaan vuorotellen.
Kaupassa käydään sitä mukaa kumman tilillä on rahaa ja niitä ei aleta laskemaan että "minä kävin viimeksi, nyt on sinun vuoro!" =)

nyt kun minä en ole töissä eikä tällä hetkellä tuloja, menee melkeinpä kaikki miehen pussista.Hoidan vain omat laskuni ettei sen niitä tarvitse maksella.

KATEELLINEN:D Taloudelllinen itsenäisyys on sitä, että mies maksaa kompensaation kotona ollessani menettämistäni palkkatuloista. Ei kaikesta, mutta osasta. Katsos; kaikki eivät ole huonopalkkaisia vailla uraa ja ammattia olevia elättejä.

Aivan. Mulle on ollu kotihoidontuellakin hyvin tärkeetä, että sen verran on tuloja ettei tarttee kenenkään elättinä olla.

Juuri näin. Muutenhan äitiys suoralta kädeltä tarkoittaisi itsenäisyyden menettämistä ellei 100% kattaisi kulujaan säästöillä. Miksi minä vain uhrautuisin taloudellisesti lapsia hankkiessa, mutta mies ei. It is business...

Alkuperäinen kirjoittaja k a t a:
Siis ootteko eronneet ap?Mitä elareita??
Olen ihan pihalla.

En ole eronnut mutta kyllästynyt tappeluun rahasta tai siis sen käytöstä. Mies tienaa 5 kertaa enemmän kun minä ja luulee että minä tuhlaan tahallani hänen palkkansa. Joten sovimme että tästä eteenpäin laskut laitetaan puoliksi ja hän maksaa minun tililleni "elaria" 800? kk jolla ruokin itseni ja lapset ja pystyn maksamaan oman osuuteni yhteisistä kuluista. Joten kun palkka tuli siirsin siitä tuon summan omalle tilille ja laskuja varten toisen summan toiselle tilille ja hänelle jäi omaan käyttöön 2000 ? millä hän maksaa omat menot kuten ruuan, bensan, ulkona käymiset, vaatteet ja pesuaineet...ja minä maksan omat ja lasten kulut.
Saa siis itse päättää kuinka loppu palkkansa käyttää ja minä en koske siihen.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Joo, nyt en ihan tajunnu tota itsenäisyyspointtia... siis miehen rahoillahan tossa eletään, vaikka ne kuin ois siirretty toiselle tilille? Itsenäisyys raha-asioissa tarkoittaa kai sitä, että tienaa itse rahansa ja päättää itse mihin ne käyttää.

Saan käteen töissä ollessani 3000 ? / kk. Menetän tuloni, koska olen kotona hoitamassa YHTEISTÄ lastamme. Siivoamassa ja pyykkäämässä. Myös mies voisi olla kotona ja menettää palkkansa, hoitaa samat lastenhoito- ja kotityöt. Tällöin minä kompensoisin hänelle hänen palkkatulonsa menetystä. Jaamme menetetyn palkkatulon aiheuttaman taloudellisen seuraamuksen lapsen kotihoidosta siten, että mies menettää osan tulostaan antamalla minulle palkastaan kompensaation. Ja minä menetän (suuremman) osan niinä menetettyinä palkkatuloina. Tajuatko? Ei voi olla niin hankalaa ymmärtää.

Alkuperäinen kirjoittaja chrissy:
meillä mies maksaa lainat ja yhtiövastikkeen ja likan hoitomaksun a omat laskut. Mä maksan lehdet, auton vakuutukset, likan vakuutuksen, kotivakuutuksen, omat laskut a telkkariluvan. ja yleensä auton huollot mut jos kallista niin mies antaa rahaa.

kaupassa maksetaan puoliksi eli ukko latelee tiskille noin puolet tavaroista ja mä maksan loput.
m myös ostan tytön vaatteet.

no oho, eikös tää oo aika rasittavaa?

Aivan. Mulle on ollu kotihoidontuellakin hyvin tärkeetä, että sen verran on tuloja ettei tarttee kenenkään elättinä olla.

Voi hyvänen aika. Eli jos minä menetän tuet huomioiden 2500 ?/ kk hoitaessani yhteistä kotia ja lasta miehen ollessa tienaamassa, miehen ei kuulu kompensoida mitenkän menetystä? Vaan pitää joka pennin minun kustannuksellani tienaamistaan rahosita. Huom! Minäkin voisin olla kodin ulkopuolella tienaamassa ja antaa osan palkkatulostani korvauksena kotityöstä miehelle. Sille on kait joku syy, miksi tietyllä ajattelukyvyllä varustetuille ihmisille maksetaan sítä hieman isompaa palkkaa:D

Yhteistyössä