Te joilla avioliitossa omat rahat kuinka käytännössä toimii??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Myö asutaan avoliitossa, ja molemmilla on omat tilit. Välillä tulee pientä kinaa rahankäytöstä, kun mies suurempituloinen (itse opiskelija), joitain laskuja maksellaan puoliks, mutta suurinosa jää miehelle, samoin melkein kaikki kauppareissut. Mutta onneks tätä opiskelijan elämää ei oo enää kun 3 vuotta :D

voi kauheeta... mä oon kyllä tosi vanhanaikainen :ashamed: kun en ajattele tätä minään kompensaationa, tai korvauksena palkkatulon menetyksenä, vaan olen yksinkertaisesti sitä mieltä, että perheessä kaikilla jäsenillä on samanlainen elintaso... :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja kotiäiti vielä 2 kk:
Saan käteen töissä ollessani 3000 ? / kk. Menetän tuloni, koska olen kotona hoitamassa YHTEISTÄ lastamme. Siivoamassa ja pyykkäämässä. Myös mies voisi olla kotona ja menettää palkkansa, hoitaa samat lastenhoito- ja kotityöt. Tällöin minä kompensoisin hänelle hänen palkkatulonsa menetystä. Jaamme menetetyn palkkatulon aiheuttaman taloudellisen seuraamuksen lapsen kotihoidosta siten, että mies menettää osan tulostaan antamalla minulle palkastaan kompensaation. Ja minä menetän (suuremman) osan niinä menetettyinä palkkatuloina. Tajuatko? Ei voi olla niin hankalaa ymmärtää.

Tajuan, ymmärrän ihan täysin, mutta minusta ei voi sanoa olevansa taloudellisesti itsenäinen jos ei aidosti ole sitä. Kun tuossa ekassa viestissäsi sanoit, että et halua menettää taloudellista itsenäisyyttä parisuhteessa, niin olethan sen jo menettänyt jos et tule omillasi toimeen vaan mies joutuu maksamaan sinulle sitä kompensaatiota. Reiluahan se ei ole, että Suomessa ei ole edes minimaalista mahdollisuutta elättää itseään kotihoidontuen aikana jos on yhtään hankkiva puoliso tai esim. asuntolainaa (ellei ole säästöjä ), mutta minusta ei voi puhua taloudellisesta itsenäisyydestä kuin silloin, kun edes kotihoidontuen aikana ei tarvitse pyytää rahaa/kompensaatiota puolisolta.

Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:
KATEELLINEN:D Taloudelllinen itsenäisyys on sitä, että mies maksaa kompensaation kotona ollessani menettämistäni palkkatuloista. Ei kaikesta, mutta osasta. Katsos; kaikki eivät ole huonopalkkaisia vailla uraa ja ammattia olevia elättejä.

Aivan. Mulle on ollu kotihoidontuellakin hyvin tärkeetä, että sen verran on tuloja ettei tarttee kenenkään elättinä olla.

Voi hyvänen aika. Eli jos minä menetän tuet huomioiden 2500 ?/ kk hoitaessani yhteistä kotia ja lasta miehen ollessa tienaamassa, miehen ei kuulu kompensoida mitenkän menetystä?

KUULUU kompensoida, tietenkin. Mutta et sä silloin voi kehua olevasi taloudellisesti itsenäinen!

Saan käteen töissä ollessani 3000 ? / kk. Menetän tuloni, koska olen kotona hoitamassa YHTEISTÄ lastamme. Siivoamassa ja pyykkäämässä. Myös mies voisi olla kotona ja menettää palkkansa, hoitaa samat lastenhoito- ja kotityöt. Tällöin minä kompensoisin hänelle hänen palkkatulonsa menetystä. Jaamme menetetyn palkkatulon aiheuttaman taloudellisen seuraamuksen lapsen kotihoidosta siten, että mies menettää osan tulostaan antamalla minulle palkastaan kompensaation. Ja minä menetän (suuremman) osan niinä menetettyinä palkkatuloina. Tajuatko? Ei voi olla niin hankalaa ymmärtää.

Tajuan, ymmärrän ihan täysin, mutta minusta ei voi sanoa olevansa taloudellisesti itsenäinen jos ei aidosti ole sitä. Kun tuossa ekassa viestissäsi sanoit, että et halua menettää taloudellista itsenäisyyttä parisuhteessa, niin olethan sen jo menettänyt jos et tule omillasi toimeen vaan mies joutuu maksamaan sinulle sitä kompensaatiota. Reiluahan se ei ole, että Suomessa ei ole edes minimaalista mahdollisuutta elättää itseään kotihoidontuen aikana jos on yhtään hankkiva puoliso tai esim. asuntolainaa (ellei ole säästöjä), mutta minusta ei voi puhua taloudellisesta itsenäisyydestä kuin silloin, kun edes kotihoidontuen aikana ei tarvitse pyytää rahaa/kompensaatiota puolisolta.

Jos sinun mielestäsi kulut ja tulonmenetykset yhteiseen lapseen liittyen kuuluvat vain naisen kannettavaksi, se ei ole nähdäkseni mitään tasa-arvoa. Vaan tyhmyyttä naisen puolelta. Miksi et voi antaa periksi ja myöntää, ettet oikein tajunnut alunperin mistä puhun. Koska tuo yllä esittämäsi on niin täyttä huttua ja selittelyä kun olla ja voi:D

KATEELLINEN:D Taloudelllinen itsenäisyys on sitä, että mies maksaa kompensaation kotona ollessani menettämistäni palkkatuloista. Ei kaikesta, mutta osasta. Katsos; kaikki eivät ole huonopalkkaisia vailla uraa ja ammattia olevia elättejä.

Aivan. Mulle on ollu kotihoidontuellakin hyvin tärkeetä, että sen verran on tuloja ettei tarttee kenenkään elättinä olla.

Voi hyvänen aika. Eli jos minä menetän tuet huomioiden 2500 ?/ kk hoitaessani yhteistä kotia ja lasta miehen ollessa tienaamassa, miehen ei kuulu kompensoida mitenkän menetystä?

KUULUU kompensoida, tietenkin. Mutta et sä silloin voi kehua olevasi taloudellisesti itsenäinen!

Olenhan minä! Olisin mennyt töihin heti äitiysloman jälkeen, mutta mies pakotti/ suostutteli (onneksi) jäämään kotiin JAKAMALLA PERHEEN PERUSTAMISESTA AIHEUTUVIA KUSTANNUKSIA PUOLIKSI.

Palkkaamme töihin menoni jälkeen siivooja ja lastenhoitajan. Eli siis kodinhoitajan. Pitäisikö sinun mielestäsi minun maksaa yksin hänen palkaansa? Koska naisen kuuluu vastata yksin lasten- ja kodinhoidon aiheuttamista kuluista?

Jos sinun mielestäsi kulut ja tulonmenetykset yhteiseen lapseen liittyen kuuluvat vain naisen kannettavaksi, se ei ole nähdäkseni mitään tasa-arvoa. Vaan tyhmyyttä naisen puolelta. Miksi et voi antaa periksi ja myöntää, ettet oikein tajunnut alunperin mistä puhun. Koska tuo yllä esittämäsi on niin täyttä huttua ja selittelyä kun olla ja voi:D

Minusta tuntuu, että sinä et nyt tajua.

Ei todellakaan mielestäni kuulu vain naiselle, se ei todellakaan ole mitään tasa-arvoa, mutta ei mielestäni voi myöskään sanoa olevansa taloudellisesti itsenäinen jos mies maksaa sinulle kompensaatiota. Sitä olen tässä koko ajan yrittänyt sanoa.

Ollaan perusasioista ihan samaa mieltä, että tottakai lapsesta aiheutuneet kulut ja toisen puolison tulonmenetys kotihoidontuella ollessa on koko perheen asia, mutta ei se herranjestas ole taloudellista itsenäisyyttä jos ei tule toimeen itsenäisesti! Siis sillä omalla ansiollaan (kotihoidontuki+ mahdolliset muut tuet/palkkatulot/osingot/ties mitkä) pysty maksamaan omaa osuuttaan ruuasta, laskuista ja asumisesta.

Vai ajatteletko sä sen niinpäin, että se miehen maksama kompensaatio on sinun palkkasi? Että mies maksaa sulle palkkaa siitä että hoidat hänen lastaan?

Juu, en todallakaan taida ymmärtää... :/

Ei todellakaan mielestäni kuulu vain naiselle, se ei todellakaan ole mitään tasa-arvoa, mutta ei mielestäni voi myöskään sanoa olevansa taloudellisesti itsenäinen jos mies maksaa sinulle kompensaatiota. Sitä olen tässä koko ajan yrittänyt sanoa.

Ollaan perusasioista ihan samaa mieltä, että tottakai lapsesta aiheutuneet kulut ja toisen puolison tulonmenetys kotihoidontuella ollessa on koko perheen asia, mutta ei se herranjestas ole taloudellista itsenäisyyttä jos ei tule toimeen itsenäisesti! Siis sillä omalla ansiollaan (kotihoidontuki+ mahdolliset muut tuet/palkkatulot/osingot/ties mitkä) pysty maksamaan omaa osuuttaan ruuasta, laskuista ja asumisesta.

Vai ajatteletko sä sen niinpäin, että se miehen maksama kompensaatio on sinun palkkasi? Että mies maksaa sulle palkkaa siitä että hoidat hänen lastaan?

Kyllä. Ajattele asiaa siten, että mieheni ja lapseni ovat tällä hetkellä työnantajani. Parin kk:n päästä palkkaamme toisen ihmisen tekemään hommia, joita nyt teen. Ja minä siirryn takaisin vanhoihin työtehtäviini.

Ääh. Inhoan ihmisiä, jotka eivät voi myöntää olevansa väärässä/ olleensa kykenemättömiä ymmärtämään jotain asiaa. Tulee ihan ex mieleen, todella raivostuttava tapaus.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja k a t a:
Siis ootteko eronneet ap?Mitä elareita??
Olen ihan pihalla.

En ole eronnut mutta kyllästynyt tappeluun rahasta tai siis sen käytöstä. Mies tienaa 5 kertaa enemmän kun minä ja luulee että minä tuhlaan tahallani hänen palkkansa. Joten sovimme että tästä eteenpäin laskut laitetaan puoliksi ja hän maksaa minun tililleni "elaria" 800? kk jolla ruokin itseni ja lapset ja pystyn maksamaan oman osuuteni yhteisistä kuluista. Joten kun palkka tuli siirsin siitä tuon summan omalle tilille ja laskuja varten toisen summan toiselle tilille ja hänelle jäi omaan käyttöön 2000 ? millä hän maksaa omat menot kuten ruuan, bensan, ulkona käymiset, vaatteet ja pesuaineet...ja minä maksan omat ja lasten kulut.
Saa siis itse päättää kuinka loppu palkkansa käyttää ja minä en koske siihen.

Siis ymmärsinkö oikein, että sinä laitat sinulle ja lapsille kotona ruokaa, ja mies sitten laittaa oman ruokansa omista ostamistaan raaka-aineista??? Ei voi olla mahdollista!!! Vai syökä mies ainoastaan "ulkona".

Ei hyvää päivää, järjen käyttö sallittua tässäkin hommassa!

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Alkuperäinen kirjoittaja k a t a:
Siis ootteko eronneet ap?

Siis ymmärsinkö oikein, että sinä laitat sinulle ja lapsille kotona ruokaa, ja mies sitten laittaa oman ruokansa omista ostamistaan raaka-aineista??? Ei voi olla mahdollista!!! Vai syökä mies ainoastaan "ulkona".

Ei hyvää päivää, järjen käyttö sallittua tässäkin hommassa!

No näin se tulee menneen että mies syö omia ruokiaan koska hän ei tajua miksi meillä mennee niin paljon ruokaan rahaa....
Todellisuudessa en tiedä kuinka homman hoitaa mutta ei ole ihan pieniruokainen tuo ihminen ja syö varmasti saman verran yksin kun minä ja kolme lasta......

No näin se tulee menneen että mies syö omia ruokiaan koska hän ei tajua miksi meillä mennee niin paljon ruokaan rahaa....
Todellisuudessa en tiedä kuinka homman hoitaa mutta ei ole ihan pieniruokainen tuo ihminen ja syö varmasti saman verran yksin kun minä ja kolme lasta......

Huh, no toivotaan, että mies sitten tuosta oppisi jotain ja ottaisi järjen käteen! Ei meinaan taatusti tule olemaan helpompaa eikä missään tapauksessa ainakaan halvempaa!!!

Ääh. Inhoan ihmisiä, jotka eivät voi myöntää olevansa väärässä/ olleensa kykenemättömiä ymmärtämään jotain asiaa. Tulee ihan ex mieleen, todella raivostuttava tapaus.

Oletan, että tarkoitat minua? Johan mä myönsin, että en taida ymmärtää sun ajatusmaailmaa. Itse en edelleenkään tuossa tilanteessa kehuisi olevani taloudellisesti itsenäinen, mutta en mä toisaalta jotenkin osaa ajatella että mun mies maksaisi mulle palkkaa siitä että hoidan muksuja kotona. Ehkä sen niin päin ajateltuna voi sisäistää että on taloudellisesti itsenäinen.

Mistä sinä tiedät, että kyseinen nimimerkki ei tulisi toimeen ilman kompensaatiota? Mehän emme tiedä lainkaan missä summissa heidän rahaliikenne pyörii.

Jos ansaitset 5000e kuussa ja siitä huolimatta mies antaa sinulle 100e kompensaatiota jostain syystä, niin väitätkö että tuo 100e romuttaa sinun taloudellisen itsenäisyytesi?

Mä kyllä peesaan kotiäiti vielä 2 kk:tta. Itsekin saan töissä ollessa käteen suunnilleen kanssa sen 3000 eur/kk. Ja nyt himassa ollessa mies kompensoi hieman mun tulojen menetystä. Ei hän minua varsinaisesti elätä, mutta ajattelen sen lähinnä niin, että hän maksaa "palkkaa" minulle siitä, että lapsi hoidetaan kotona, ja muutkin kotihommat hoituu. Hän voi tehdä pitkää päivää helpommin, kun kotona kaikki sujuu. Silti minäkin koen olevani taloudelllisesti itsenäinen.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:

Huh, no toivotaan, että mies sitten tuosta oppisi jotain ja ottaisi järjen käteen! Ei meinaan taatusti tule olemaan helpompaa eikä missään tapauksessa ainakaan halvempaa!!!

Niinpä, mutta itse olen ihan helpottunut tästä ratkaisusta että se raha riitely loppuis viimeinkin.....

Oletan, että tarkoitat minua? Johan mä myönsin, että en taida ymmärtää sun ajatusmaailmaa. Itse en edelleenkään tuossa tilanteessa kehuisi olevani taloudellisesti itsenäinen, mutta en mä toisaalta jotenkin osaa ajatella että mun mies maksaisi mulle palkkaa siitä että hoidan muksuja kotona. Ehkä sen niin päin ajateltuna voi sisäistää että on taloudellisesti itsenäinen.

No, ajattelemme eri tavoin. Tarkoitin muuten alunalkaen tuolla taloudellisella itsenäisyydellä sitä, että mies ei ole meidän taloudessa nähdäkseni velvollinen hävittämään omaa tiliään, vaikka olemmekin perhe. koska hänellä on oikeus taloudelliseen itsenäisyyteen. Mutta en tosiaan pidä myöskään itseäni taloudellisesti epäitsenäisenä, koska teen tällä hetkellä työtä lapsen ja kodin hvyäksi.

Koko ketjua en ole lukenut, mutta meillä on yksi yhteien tili, johon molemmat maksavat kuukausittain 1250 euroa ja sieltä hoidetaan kaikki yhteiset kulut (lasten mnot, ruoat, asuminen jne) Loput palkkatulot ovat molempien omia ja omilla tileillä. Näin ollaan menty jo 15 vuotta (kuukausisumma tosin on kasvanut tulojen ja menojen kasvaessa). Mä kun huolehdin yleensä ruokien ja lasten vaatteiden ostosta, niin mulla on pankkikortti tolle yhteistilille. Meillä systeemi on toiminut hyvin. Toki välillä on toinen saattanut maksaa jotain suurempia hankintoja, jos rahatilanne on hällä ollut hyvä.

Mä en vaan voi sille mitään, mutta mun mielestä teidän akikkien omat tilit-omat rahat systeemit kuulostaa enemmän ja vähemmän tosi kummalliselta venkslaamiselta..Meillä on yhteinen tili(molemmilla eripankissa vielä vanhat omat tilit) jolle tulee meidän molempien palkat ja sieltä maksetaan laskut ja lainanlyhennys pois ja katsotaan paljonko jää kuukaudessa käytöön, se mikä ei mene ruokaa niin ostetaan toiselle tai molemmille niitä juttuja joita tarvii, maksetaan bensat koska autoa käyttää molemmat, ulkona syömiset yms... Ei mun tulis mieleenkään jokiasesta miehen uuudesta sukkaparista rueta laskemaan että paljonko hänen pitää mulle niistä korvata. Meillä on yhteinen perhe, yhteiset rahat ja yhteinen tili eikä kummankaan tarvitse salailla menojaan niin että välttämättä tarvitsisi sitä omaan käyttööön olevaa rahaa. Jos jompikumpi tarvitsee jotain kalliimpakin niin se säästetään yhdessä ja maksetaan yhdessä..

Ap:n tapauksessa mua kyllä kyrpis miehen käytös niin paljon että musta toi teidän systeemi kuulostaa jo ihan fiksulta, mikäli myös sinulle jää edes jotain rahaa omaan käyttöösi. Maksakoot mies sinulle vaikka 7-10? ruuasta jos meinaa sinun tekemää ruokaa syödä kotona tai tehkööt omat ruuat.. En kyllä tiedä haluaisinko tuollaisen miehen kanssa olla ollenkaan. Paljon helpommalla vois päästä kun ois yksikseen lasten kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eli kyse meillä siitä että mies haluaisi että olis omat rahat molemmilla ja hän silloin tietäisi mihin hänen palkkansa menee....
Kaksi yhteistä lasta ja minä kotona.
Käytännössä meillä se menisi niin että mies maksais mun tilille "elatusmaksua" lapsista ja kaikki laskut jaettais puoliks....ja mies ostais omat ruuat....
Joo tiedän kuulostaa tyhmältä mutta tää jatkuva tappelu rahan käytöstä vituttaa !

Me ollaan vielä puoli vuotta avoliitossa, mutta meillä on omat rahat ja yhteiset rahat. Yhteinen tili mihin molemmat laittaa saman summan kk rahaa ja sillä maksetaan sit ruoka ja muu taloustavara. Molemmilla käyttöoikeudet tiliin ja omat pankkikortit.

Yhteiset rahat toimivat, jos molemmat ovat maltillisia shoppailijoita tai sitten rahaa on niin paljon, että toinen tai molemmat voivat ostaa mitä huvittaa.

Minä en halua yhteisiä rahoja mieheni kanssa, koska sitten saisin koko ajan olla neuvottelemassa (eli riitelemässä) siitä, ostetaanko uusi taulutelkkari, stereot, tietokone, digikamera, pleikkari jne jne. Mieheni ei osaa säästää vaan ostaminen on aina ollut hänelle se juttu, joka lievittää ahdistusta. On hän jonkin verran aikuistunut rahan käyttäjänä, mutta ainoa toimiva systeemi on vieläkin se, että minä maksan kaikki laskut ja hän siirtää minulle heti niihin rahaa, kun saa palkkansa. Ilman riitaa tämäkään ei aina suju, sillä hän saattaa joskus kysyä, voisiko tässä kuussa jäädä minulle yhteisistä menoista "velkaa", koska just nyt on tarjouksessa joku vempele, joka hänen on ihan pakko saada...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Silti minäkin koen olevani taloudelllisesti itsenäinen.

Tämä lause avasi mulle sen, miksi mun on niin vaikea ymmärtää. Minä nimittäin en kokisi tuossa tilanteessa olevani taloudellisesti itsenäinen.

Sinäpä puhut hevon kukkua. Ja niinkuin joku kysyi. Mistä ihmeestä sinä olet säänyt päähäsi, etten pärjäisi ilman kotityöstäni suoritettavaa korvausta?

Kyllä. Ajattele asiaa siten, että mieheni ja lapseni ovat tällä hetkellä työnantajani. Parin kk:n päästä palkkaamme toisen ihmisen tekemään hommia, joita nyt teen. Ja minä siirryn takaisin vanhoihin työtehtäviini.

Mitenkä miehesi "työnantajuus". Kertyykö sinulle eläkettä siitä niinkuin normaalisti työssäkäyvälle? Kun palkkaatte lastenhoitajan, huolehditte hänen eläke yms. maksuista.

Yhteistyössä