No mä en aina kerkeä vessaan kun mulla on hätä, enkä syömään kun mulla on nälkä. Ja mulla on YKSI puolitoistavuotias lapsi.
Ei ole maljakoita pöydillä eikä mitään arvokasta missään mihin lapsi yltäisi. Mutta jos menisin yksin vessaan tai suihkuun, se esim. kiipeää ruokapöydälle ja keikaroi niin reunalla, että putoaa ihan just. En mä sohvalta putoamista pelkää, mutta ruokapöytä on aika korkealla. Lapsi myös osaa työntää tuolin minne haluaa mennä ja kiivetä ylös tonkimaan kaappeja, laatikoita, hyllyjä... Vessaan jos otan mukaan, avaa hanan, kastelee kaikki vaatteensa, kiipeää saunan lauteille, kaataa roskiksen tai maistelee vessaharjaa tmv., ellen pidä koko ajan käsivarresta kiinni tai KARJU tuhannen desibelin voimalla EItä niin että pelästyy ja lopettaa touhotuksen.
Eli varmaan kerkeäisin hoitaa omatkin tarpeeni, jos lapsi esim. istuisi minuutin paikallaan leikkimässä jotain tai lukemassa. Mutta ei se istu.
Lapsi osaa myös avata itse ovet ja esim. lähteä ulos. Miten ihmeessä voisin sen jättää ja mennä suihkuun, vaikka olis kuinka kylppärin ovi auki? Yhdessä suihkussa käyminen johtaa about yhtä hyvään tulokseen kuin yhdessä vessassa käyminen.
Nämä jotka ihmettelevät, ettei ole aikaa, eivät ehkä ole kovin vilkkaan lapsen äitejä... Lasten motoriikkakin kehittyy niin eri tahtia: meillä lapsi pystyy moniin asioihin (mihin kaikki ikäiset ei vielä), mutta älliä ei ole nimeksikään.