Täytän 27 vuotta. Mulla ei ole lapsia, en ole naimisissa, mulla ei ole omaa asuntoa tms. Epäonnistunut?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Bellamira
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minä sain lapset 18v ja 20v. Omakotitalo oli pystyssä, kun täytin 27v ja pihassa oli kaksi autoa. Korkeakoulusta valmistuin 26 vuotiaana. Matkustellut olen koko elämäni.

Nyt olen 42v ja koen eläväni elämäni parasta aikaa. Mulla kaksi aikuista lasta ja ihana pieni 2kk ikäinen lapsenlapsi. En koe elämäni olevan ohi.

Siis oikeasti: teidän mielestä elämän tarkoitus on hankkia omakotitalo, pari autoa, lapsi tai pari ja käydä kanadassa? Sitten kun jokaisen kohdan voi ruksia, niin elämäkö on ohitse?

[QUOTE="ihmetys";28970781]Viimeistään siinä vaiheessa, kun rahaa on "yllin kyllin" huomaa, että todellista onnea tuovat ne elämän peruspalikat: ystävät, lapset, hyvä parisuhde ja makkaran grillaaminen Nuuksiossa. Muu on aikalailla ihan sama (laitatin tässä nyt silarit ja ostin yhden 1300€ laukun huvikseni, mutta en mä mitään onnenkokemuksia niistä saanut).[/QUOTE]

Toki mutta siinä vaiheessa kun elämä on esim. mielenterveydellisesti vaikeaa, rahat loppu, terapiaan ei varaa jne (en puhu itsestäni) se perintö voisi mahdollistaa monia tärkeitä juttuja.

Ne joille on tärkeää statusasiat, kuten hienot merkkivaatteet ja hienot autot, kuvittelevat muiden kadehtivan heitä ja kiinnittävän huomiota heidän merkkivaatteisiin. Todellisuudessa huomiota näihin kiinnittää vain toiset samanlaiset statustelija reppanat. Ne joilla ei ole vastaavia, ovat yleensä niitä, joita ei ne statusjutut edes kiinnosta ja eivät tosiaankaan edes tajua tuijotella sun vuittonin veskaa.

No mikäs kiire sulla on? Tai miksi olisit epäonnistunut?

Mä tiedän useita 26-27-vuotiaita, jotka opiskelee ja asuu kimppakämpässä.
Jotkut tutut asuu yksin (vuokralla suurinosa) ja käy töissä.

En ole osannut ajatella, että siinä olisi jotain erikoista.
Jos muuten olisivat teinin tasolla ja jotenkin jälkeenjääneitä ja "säälittäviä", niin asia olisi eri.

En lukeni koko ketjua, mutta opiskeletko, onko sulla tutkinto ja/tai käytkö töissä? Noilla sun luettelemilla asioilla ei mun mielestä ihminen voi "epäonnistua", sä löydät joskus puolison ja myöhemminkin voi hommata omakotitalon, lapsia ym.

Tänäpäivänä mun mielestä epäonnistunut ihminen on sellainen joka ei halua opiskella eikä tehdä töitä, eli ilman motivaatiota elävä ihminen. Jos minä nyt oon ketään tuomitsemaan...

[QUOTE="vieras";28970673]Ilman muuta. Miksi ihminen minun asemassani on epäonnistunut? Olen oikeasti todella hämilläni.[/QUOTE]

Minä kokisin sen epäonnistumisena, koska en todellakaan olisi halunnut 27-vuotiaana perhettä, tuntuisi että olisin hypännyt liian aikaisin keski-ikäisen elämään.

[QUOTE="vieras";28970458]Erikoista kuulla olevansa epäonnistunut kun on 27-vuotiaana kaksi muksua, joista toinen koululainen, naimisissa ja omakotitalo.[/QUOTE]

Kirjoittaja tarkoitti varmaan, että hän itse kokisi olevansa epäonnistunut, jos olisi nuo asiat tuon ikäisenä. olen hänen kanssaan samaa mieltä. Sinä koet olevasi onnistunut, sehän on sinulle tärkeintä. :)

Alkuperäinen kirjoittaja eläjä;28971354:
Kirjoittaja tarkoitti varmaan, että hän itse kokisi olevansa epäonnistunut, jos olisi nuo asiat tuon ikäisenä. olen hänen kanssaan samaa mieltä. Sinä koet olevasi onnistunut, sehän on sinulle tärkeintä. :)

Toki on. Mutta edelleen ihmettelen, jos sinä tai hän pitää epäonnistuneena kaltaistani ihmistä, kun itse taas ajattelen saavuttaneeni paljon.

[QUOTE="vieras";28971380]Toki on. Mutta edelleen ihmettelen, jos sinä tai hän pitää epäonnistuneena kaltaistani ihmistä, kun itse taas ajattelen saavuttaneeni paljon.[/QUOTE]

En mä pidä sua epäonnistuneena, mutta itseäni samassa tilanteessa pitäisin. Mä en halunnut 27v omakotitaloa saati lapsia. Olin juuri muuttanut ulkomaille ja elin ihanaa, vaiherikasta elämää sillä tavoin. OKT ei kiehtonut, vasta nyt 8v myöhemmin olen ajatellut, että jos täydellisen sellaisen löytäisi, voisin harkita. Muistan, kuinka ystäväni 25, asuessaan Espoossa rivarissa, kaksi lasta, naimisissa, sanoi, että säälii yhtä kaveriaan joka ei ollut tehnyt aioita oikeassa järjestyksessä. Olettaen, että kaikki maailman ihmiset haluavat naimisiin, hankkia lapsia ja ostaa omakotitalon, siinä järjestyksessä.

Alkuperäinen kirjoittaja eläjä;28971423:
En mä pidä sua epäonnistuneena, mutta itseäni samassa tilanteessa pitäisin. Mä en halunnut 27v omakotitaloa saati lapsia. Olin juuri muuttanut ulkomaille ja elin ihanaa, vaiherikasta elämää sillä tavoin. OKT ei kiehtonut, vasta nyt 8v myöhemmin olen ajatellut, että jos täydellisen sellaisen löytäisi, voisin harkita. Muistan, kuinka ystäväni 25, asuessaan Espoossa rivarissa, kaksi lasta, naimisissa, sanoi, että säälii yhtä kaveriaan joka ei ollut tehnyt aioita oikeassa järjestyksessä. Olettaen, että kaikki maailman ihmiset haluavat naimisiin, hankkia lapsia ja ostaa omakotitalon, siinä järjestyksessä.

Minä olen kyllä tilanteestani huolimatta tehnyt silti kaiken väärässä järjestyksessä.

[QUOTE="vieras";28971380]Toki on. Mutta edelleen ihmettelen, jos sinä tai hän pitää epäonnistuneena kaltaistani ihmistä, kun itse taas ajattelen saavuttaneeni paljon.[/QUOTE]

Minustakin tuo oli oudosti ajateltu, että joku joka on tehnyt omia valintoja ja saanut paljon, on epäonnistunut.

Tai siis, tulee hassu ajatusketju kun miettii että tämä tyyppi epäonnistuu: voi hitto, tapasin ihanan miehen joka kosi, enkä osannut sanoa ei! Sitten, olinkin raskaana ja pidin lapsen vaikka en lasta olisi vielä halunnut. Allekirjoitin myös pankin kanssa sopimuksen lainasta ja ostimme talon sen miehen kanssa, vaikka oikeasti en halunnut vielä taloa. Voi hitto, kyllä nyt meni elämä ihan persiilleen, ja ikääkin vasta 27v.

Öh?

Juuri niinkuin tuo toinen kirjoittaja kirjoittikin, itseäni pitäisin tilanteessasi epäonnistuneena. Olisi jäänyt väliin ulkomailla asuminen, uranluonti, täydellisen miehen metsästys ;).

[QUOTE="vieras";28971449]Minä olen kyllä tilanteestani huolimatta tehnyt silti kaiken väärässä järjestyksessä.[/QUOTE]

Ei ole olemassa väärää järjestystä. Ihmiset ei halua samoja asioita, ja siitä tuo alkuperäinen kommenttikin oli.

Alkuperäinen kirjoittaja eläjä;28971558:
Ei ole olemassa väärää järjestystä. Ihmiset ei halua samoja asioita, ja siitä tuo alkuperäinen kommenttikin oli.

Se olikin ilmeisesti huono "heitto" Koska tarkoitin nimenomaan "väärää järjestystä" ;)

En lukeni koko ketjua, mutta opiskeletko, onko sulla tutkinto ja/tai käytkö töissä? Noilla sun luettelemilla asioilla ei mun mielestä ihminen voi "epäonnistua", sä löydät joskus puolison ja myöhemminkin voi hommata omakotitalon, lapsia ym.

Tänäpäivänä mun mielestä epäonnistunut ihminen on sellainen joka ei halua opiskella eikä tehdä töitä, eli ilman motivaatiota elävä ihminen. Jos minä nyt oon ketään tuomitsemaan...

Mä olen käynyt korkeakoulun ja työskentelen alaani vastaavissa tehtävissä.
Mulla on ns. ihan kiva koti. Asun vuokralla ja säästän omaa asuntoa varten. Yksin kaikki on vain haasteellisempaa, sillä maksan palkastani kaiken yksin. Jos joku maksaisi asumiskuluista, ruuasta ja auton kuluista puolet, säästäisin joka kuukausi ainakin 400e enemmän.
Jos mun telkkari tai pesukone hajoaa, on eri asia sijoittaa siihen 500, kuin 250e.
Raha silti ei ole ongelma. Säästöön jää joka kuukausi.

Mä rakastan sisustamista ja kävin asuntomessuilla kaksi kertaa kuolaamassa. Haluaisin jonkun perinnetalon. Mä olen niin kateellinen kavereille, joilla on kaunis uusi omakotitalo uusine huonekaluineen, mukavan oloinen ja söpö mies, lapsi tai pari.
Kaikilla kavereilla on vähintään kerrostalokaksio omanaan, tai edes se rivari laitakaupungilta.
Kaikilla tuntuu olevan jotakin omaisuutta. Metsää, osakkeita tms.

Kyllä mäkin reissaan, mutta en voi jatkuvasti olla menossa johonkin, jos samalla aion säästää. Vaikka palkkani on ok, niin mulle kaikki merkkilaukut ovat lähinnä haaveita.

Tuntuu, että muilla ikäisilläni on hitosti kaikkea. Mulla ei mitään.

Samantyyppinen fiilis kuin sinulla, ap. Suuri osa kavereista on jo perheellisiä, autollisia, asuntolainan maksajia. Ja minä? Noh, olen hiljattain karsean eron kokenut (eli epäonnistunut oikein kunnolla ja perusteellisesti) ja siitä suurimmaksi osaksi toipunut, ja tällä hetkellä on tosi-tosi vaikea uskoa että mistään löytyisi kunnon miestä, tai oikeammin sellaista joka haluaa kanssani parisuhteeseen. En tosin ole etsinytkään, olen aika ujo. Pidän kyllä toki yksinolosta, omasta rauhasta ja elosta mutta välillä (ja se alkaa olla päivittäin) iskee oikein kunnon läheisyyden kaipuu, ja ehkä jonkun muunkin kaipuu. Olen parisuhdeihminen, mutta en halua ottaa ketätahansa, vaan odotella Sitä Oikeaa, olenkohan hieman naiivi nyt.

Olen jollain tasolla vajavainen, kuin osa minusta ei olisikaan minussa vaan tuolla jossain päin maailmaa miehen muotoisessa paketissa. Yksinkertaisesti haluan jonkun rinnalleni, elämään kanssani (en siis Ketätahansa vaan Sen Oikean). Kuin olisin vailla jotain koko ajan. Henkisen puolen aukon saan kaavittua kasaan kaikella muulla, harrastuksilla, työllä ja ihanilla kavereilla niin töissä kuin siviilissä, lukemisella, urheilemalla, jne. Elämäni on rikasta näinkin, kun katsoo oikeasta kulmasta. Jaksan kyllä odotella Juuri Häntä.

Mutta fyysinen puoli on taas oma juttunsa. Henkistä puolta jaksan odotella, koska sitä voi korvata, mutta fyysistä ei. Ainakaan minä. Sinänsä seksin harrastaminen ja muu läheisyys ei tuota ongelmia, minulla onkin joskus ollut kaveruuteen perustuvaa seksisuhde, kaksikin oikeastaan (eri aikakausina) ja tämä muoto sopii minulle jos vaan tunnen vastapuolen tarpeeksi hyvin. Varmasti olisi tarjokkaita jos vähän antaisi ymmärtää, hehe... Mutta jotenkin minulla ei silti riitä pokka semmoiseen, aloitteen pitää tulla mieheltä kun olen niin jääräpää uuno etten varmasti tee mitään vaikka miten kiinnostaisi jos toinenkaan ei tee. En edes kehtaa/uskalla flirttailla, varsinkaan töissä ja varsinkaan jos muita on samassa toimistossa ja ainahan niitä (pelkään maineen puolesta), vaikka siellä pari mukavan oloista miekkosta onkin. Jotka puolestaan aika selvästi yrittävät flirtin tyyppistä minun suuntaan. Ja kyllä ne muutkin naiset siellä sitä harrastaa, osa ainakin. Olisi kiva olla hieman rempseämpi, osata elää eikä nipottaa turhista. :) Voisi vaikka koittaa jotain harmitonta deittailua, sitä en ole ikinä tehnyt ja nyt kun olen sinkkuna tässä...JOS uskallus riittää. Mutta missäs niihin tutustuisi? Ennen se on tapahtuut alkon merkeissä, ja nyt kun se vaihe on mennyt ohi niin no can do. Baareissa en juokse enää juuri ollenkaan, en jaksa katsella kenenkään ördäämistä.

Bottom line: Tunnen olevani puolikas ja välillä totaalinen luuseri, ollen kuitenkin hetkittäin tyytyväinen elooni. Toivon tilanteeseen muutosta (ei se toivomalla parane). Ja uskoisin että kombolla muun elämän henkinen rikkaus ja kaveri.....suhde pärjäilisi tämän vaiheen yli, kun vaan löytyisi se jälkimmäinen. Mikä vaihe tämä sitten onkaan. Yksinäisyyden, eristäytyneisyyden, erossa vellomisen ja siitä voiton puolelle pääsemisen jälkeinen herääminen?

No näillä mennään, anteeksi avautuminen. Vähillä unilla menee tämä yö, kun olin tuon projektin kimpussa, ja sitten eksyin yllättäen tälle foorumille.

Varmaan jos kaveripiiristä kaikki ois olleet perheellisiä, tutkinnon suorittaneita, omassa talossa asuvia, vakkariduunissa kävijöitä tossa iässä niin ois se ehkä itseänikin saattanut häiritä. Mut omassa kaveripiirissä tollaset tapaukset on poikkeuksia. Ja tiedän kans tapauksia, joilla oli kaikki toi, mut ovat jo eronneet ja muuttaneet ok-taloistaan 3kympin korvilla. Elämä menee miten menee, kaikkeen ei pysty itse vaikuttamaan. Et todellakaan ole epäonnistunut.

Olet samassa tilanteessa kuin moni ystäväni. Tai no monella on mies, mutta kenelläkään ei omakotitaloa tai lapsiakaan. Pk-seudulla näin. Ehtiihän sitä. Itse haaveilen talosta, mutta näillä hinnoilla se voi toteutua vasta joidenkin vuosien päästä. Mieskin vielä opiskelee.

Hyvin samanlaiset ajatukset aloittajan kanssa. Mietin usein olenkohan joku kummajainen, kirottu... Olen kohta 27 vuotias eikä minulla ole perhettä eikä oikein mitään. Katto on sentään pään päällä ja pätkätöitä jotta pystyn maksaa vuokrani. Kouluttautunut olen kahteen ammattiin. Omasta perheestä olen haaveillut hyvin pitkään. Kaikilla ystävilläni ja siskoillani on avio/avomies, lapset, talo, autot, harrastukset, lomareissut. Tunnen oloni ulkopuoliseksi ja oudoksi. Nuoruuteni ja parhaat vuoteni menetin rentun vuoksi joka petti, otti ja lähti, hyvä niin, mutta katkeroituu sitä väkisinkin... että miksi minulle piti käydä näin. Jäädä yhteiskunnan ulkopuoliseksi kummajaiseksi, joka ei lisäänny parhaimpana hedelmällisenä aikana.

Anteeksi vuodatukseni. Sitä eksyy vaikka minne keskustelupalstoille synkkinä yksinäisinä hetkinä. Jatkan yrittämistä... ja haaveilua.

Mulla oli hyyvin samankaltaiset fiilikset tuon ikäisenä.... Oikein mitään noista asioista ei ollut, mutta sitten parin vuoden kuluttua tapahtuikin paljon lyhyen ajan sisällä ja nyt reilu kolmekymppisenä tilanne on toinen. Mutta ihan suoraviivaisesti ei elämä siltkikään ole mennyt, olen mm. olen joutunut vaihtamaan ammattia ja uutta työtä en ole vielä löytänyt. Mutta sen tahtoisin sanoa, että älä menetä toivoas elämäntilanteen suhteen ja lakkaa varsinkin vertaamasta itseäsi muihin, se jos mikä kuluttaa ihmisen. Aina on joku jolla on paremmin asiat. Tee elämästäsi itses näköinen ja keskity niihin asioihin, jotka tekevät sut onnelliseksi :)

Mä: 33v, lapseton. Takana 12v parisuhde, nykyisen kanssa 4v yhdessä ja asuntolaina. Ehdit kyllä. Mun ikäisenä alkaa iskeä paniikki, miksei sitä lasta jo kuulu. Nauti siitä, mitä sulla on. Älä murehdi sitä, mitä sulla ei oo.
Mä en edes tiedä, mitä haluan tehdä "isona"...