Täysimetyksestä ja neuvolan ohjeista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äippä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äippä

Vieras
Minulla on 4kk ikäinen vauva. Täysimetän ja kasvaa hyvin. Mitat oli juuri neuvolassa 8200/68cm. Neuvolatäti jo 3kk neuvolassa sanoi, että sitten kuukauden päästä alat maistattamaan pottua. Mietin jo silloin, että miksi ihmeessä. Nyt 4kk neuvolassa sitten sanoi, että nyt voisit alkaa antamaan perunaa. Mitä ihmettä?! Eikö enää ole suositus 6kk:n täysimetyksestä?

Esikoisen vauva-aikana (nyt 4v.) oli eri neuvolantäti ja kannusti tosi paljon täysimetykseen ja esikko aloittikin 5,5kk kiinteät. Nyt haluaisin pyrkiä samaan, mutta ihmetyttää ja ärsyttääkin nuo neuvolan ohjeet. Mitä te tekisitte? Mitä kun terkka kysyy 5kk nla:ssa, että mites pottu maistuu, sanonko, että haluan täysimettää, vai valehtelenko että hyvin maistuu?

Jos et halua selitellä niin sano että maistuu, jos tykkäät puolustaa kantaasi ja oot vähän faitti tuulella sano että juu meillä aloitetaan sitte myöhemmin :D Mutta noi on joskus niin :o :o noi terkkarit. Oman linjan mukaan kannattaa vaan elää ja nyökytellä tädille että olipa hyvä kun kerroit :D

Alkuperäinen kirjoittaja upupaepops:
Jos vain jaksat ja vauva kasvaa hyvin, kannattaa mennä rintamaidolla mahdollisimman lähelle sitä kuutta kuukautta.

Ilman muuta! Nyt on tainnut käydä tädillä pieni käpsäys... siis ihan kuin jotakin purkkifirman mainoslehtistä olis lukenut:-D

Tässä on hyvä sivusto, se paras:
http://imetystukilista.net/sivut/index.php

sano sille että aiot täysimettää suositusten mukaisesti. Se siitä, ei sillä ole siihen mitään nokankoputtamista. Eikä kannata valehdella, ehkä sä saatat jopa vaikuttaa siihen, ehkä se jopa ottaa selvää että mitäs tämä tämmönen on ja jatkossa osaa itse suositella kiinteitä alotettavaks puolivuotiaana.

Alkuperäinen kirjoittaja äippä:
Minulla on 4kk ikäinen vauva. Täysimetän ja kasvaa hyvin. Mitat oli juuri neuvolassa 8200/68cm. Neuvolatäti jo 3kk neuvolassa sanoi, että sitten kuukauden päästä alat maistattamaan pottua. Mietin jo silloin, että miksi ihmeessä. Nyt 4kk neuvolassa sitten sanoi, että nyt voisit alkaa antamaan perunaa. Mitä ihmettä?! Eikö enää ole suositus 6kk:n täysimetyksestä?

Esikoisen vauva-aikana (nyt 4v.) oli eri neuvolantäti ja kannusti tosi paljon täysimetykseen ja esikko aloittikin 5,5kk kiinteät. Nyt haluaisin pyrkiä samaan, mutta ihmetyttää ja ärsyttääkin nuo neuvolan ohjeet. Mitä te tekisitte? Mitä kun terkka kysyy 5kk nla:ssa, että mites pottu maistuu, sanonko, että haluan täysimettää, vai valehtelenko että hyvin maistuu?

Suositukset ovat muuttuneet viime talvena. 4kk kiinteitä. 6kk täysimetys ei suotavaa. Näin sanottiin meille.

Alkuperäinen kirjoittaja **:
sano sille että aiot täysimettää suositusten mukaisesti. Se siitä, ei sillä ole siihen mitään nokankoputtamista. Eikä kannata valehdella, ehkä sä saatat jopa vaikuttaa siihen, ehkä se jopa ottaa selvää että mitäs tämä tämmönen on ja jatkossa osaa itse suositella kiinteitä alotettavaks puolivuotiaana.

peesi

Olen kuullut viime aikoina monelta, että neuvolassa on neuvottu aloittamaan kiinteät neljän kuukauden ikäisenä... Kummastelen. Oma kuopukseni täyttää pian vuoden,eikä meille sellaista ohjeistusta ole annettu. Täysimetyksellä oltiin puolivuotiaaksi. Näin myös tein pian kolmevuotiaan esikoiseni kanssa. Molemmat ovat kyllä olleet ahnaita syömään eikä nukkumisesta ole ollut tietoakaan, mutta silti halusin pitäytyä täysimetyksessä. Usein kiinteiden aloitusta perustellaan sillä, että yöt rauhottuvat, mutta ei siinä välttämättä niin käy. Ei ainakaan meillä. Tee just niin kuin itse oikeaksi koet.

Alkuperäinen kirjoittaja toinen th:
Mitä lie höpsii terkkarisi. :)
Täysimetät tietysi kuuteen kk:een saakka, jos itse niin haluat ja vauva kasvaa ja voi hyvin.

Mullakin oli vaavi puolivuotiaaksi ihan ilman mitään ja hyvin pärjäsi - ei edes kaapissa ollut tuttipulloa! Mut silloin oli ihan tavallista se puoli vuotta täysimetyksellä.

Tästähän ne terkkarit opiskelee:
http://www.nutriciababy.fi/tuotteet/4kk/fi_FI/perunaporkkanavelli_PLUS/

hei, meillä poika kohta vuoden ja perunaa saa noin ruokalusikallisen viikossa :D syö siis kyllä muuta ruokaa ;) , mutta ei toi peruna mikään ravintorikas ole muutenkaan, että eipä sitä paljon menetä jos ei syö sitä ollenkaan. Vähän mua ottaa pannuun kun aina sillä perunalla pitäis aloittaa...

Niin ja ihan oman tuntemuksen mukaanmene vaan tuossa kiinteiden aloituksessa. Meillä myös esim puurot otettiin kehiin vasta lähempänä kahdeksaan kuukautta, hyvinhän tuo jaksoi yöt nukkua ilmankin. ja kun kerta kasvu oli/on kohillaan niin kyllä se rintamaito tiellä pitää :) tsemppiä! Minullakin neuvolantäti aina suosittelee jotain...nyökyttelen vaan jos en jaksa alkaa vastaan sanoa :D

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Alkuperäinen kirjoittaja Annu:
Suositukset ovat muuttuneet viime talvena. 4kk kiinteitä. 6kk täysimetys ei suotavaa. Näin sanottiin meille.

ja tälle on varmaan hyvätkin perusteet? :D

Perusteena mm se,että syömisen oppimisen herkkyykausi menee joiltakin pahasti ohi, 6kk täysimetys huonontaa puhumaan oppimista jne jne jne.

Perusteena mm se,että syömisen oppimisen herkkyykausi menee joiltakin pahasti ohi, 6kk täysimetys huonontaa puhumaan oppimista jne jne jne.

ja mitenkähän paljon tätä on sitten taas tutkittu.... kumma kun eivät kerralla tutki (siis yleensäkin) ettei tarttis suosituksia olla muuttamassa joka neljännesvuosi....

tuntuu että suomalaisessa terveydenhuollossa välillä katsellaan liikaa taaksepäin ja välillä sitten muutetaan kantoja hätäiseen...ihmettelen vaan tätä menoa, ei mulla muuta :)

Alkuperäinen kirjoittaja heips:
hei, meillä poika kohta vuoden ja perunaa saa noin ruokalusikallisen viikossa :D syö siis kyllä muuta ruokaa ;) , mutta ei toi peruna mikään ravintorikas ole muutenkaan, että eipä sitä paljon menetä jos ei syö sitä ollenkaan. Vähän mua ottaa pannuun kun aina sillä perunalla pitäis aloittaa...

Luomuperunalla, koska muussa on rutontorjunta-aineen jäämiä ja glyfosaattijäämiä (sitoutuu voimakkaasti maahan ja mukulakasvit kerää sen sit itseensä sieltä...?) ja siitäkin täytyy katsoa tarkasti, et ei ole yhtään vihreää potussa. Jos on, koko pottu sisältää solaniinia eikä sitä saa syödä edes aikuiset:
http://koti.utanet.fi/~paula/kotikokkeli/sankari.htm

linkkiä? Mä en usko tämmöseen sontaan hetkeäkään.

Alkuperäinen kirjoittaja **:

linkkiä? Mä en usko tämmöseen sontaan hetkeäkään.

Kysu neuvolasta,sieltä mulle kerrottiin.

Juu mun toinen tyttö oli täysimetyksellä YLI 6kk. Sitten maisteltiin vängällä viikko soseutettua ruokaa, ei syönyt, kokeilin antaa perunan ja porkkanan palasia, niin näitä suostui syömään.
Vieläkään (tyttö nyt 2 ja puol) ei suostu syömään soseutettua ruokaa (esim. pottumuusi) täytyy olla pureskeltavaa.

Tyttö oppi ensimmäiset 10 sanaa jo ennen kuin oli 9kk ikäinen. 1v ja 2kk puhui jo lauseita. Nyt kun on 2 ja puol, niin ei hiljaa ole hetkeäkään....

:D :D :D

Mulle vasta neuvolantäti hyvin kannustavasti kehotti täysimettämään 6kk jos vaan itse haluan, maitoa kun riitti vauvalle hyvin, hän kasvoi ja voi hyvin.
Kiinteät siis alotettiin puolivuotiaana ja hyvin on alkaneet kiintet pojalle uppoamaan vaikka tosin maitokin maistuu edelleen oikeen hyvin (ikää vajaa 8kk).

Mua kiinnostaisi myös nähdä oikeita perusteluita miksi 4kk täysimetys olisi suotavampaa kun 6kk. Ainoa asia minlkä itse olen lukenut joka puoltaisi lyhyempää täysimetystä kun 6 kk on että itseasiassa viljojen maistelu olisi kannatavaa aloittaa n. 5kk iässä koska se voi olla ehkäisevä tekiä keliakian puhkeamisessa.

Meillä esikoinen, joka siis aloitti paria viikkoa vaille 6kk ne kiinteät, alkoi tosi hienosti syömään kyllä kiinteitä heti, ei siis ollut mitään hirveätä pakkopullaa. Puhumaan oppi tosin myöhään, mutta en usko kyllä pätkääkään, että pitkä täysimetys olisi siihen syynä ollut!

Alkuperäinen kirjoittaja äippä:

pääasia on, että teet niinkuin itse koet oikeaksi. Jos haluat täysimettää niin oikein hyvä. Jos taas antaa pottua niin sekin on hyvä.

Yhteistyössä