O
Onko vauvan pakko herätä??
Vieras
Onkohan vauvassani jotain "vikaa" kun hän nukkuu noin kello ilta yhdeksastä aamu kahdeksaan ja herää silloin tällöin ehkä kerran syömään kuudelta. Vauva on 3kk ja täysimetyksellä.
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:Alkuperäinen kirjoittaja vieras:lusikkaherkkyys menee ohi niin nopsaan ja sitten syömisen aloittaminen on takkuista. lisäksi jos on hampaita, niin ehdottomasti jatkuva imetys pois. lisäksi ton ikäisellä ois hyvä olla jo rytmi ja kunnon yöunet, ettei tuu sitten kouluiässä uniongelmia.
Olihan tää koko viesti vitsi?
Mun tyttö alotti lusikankäytön 10kk iässä ja ihan hyvin on sujunu B) Kaksivuotiaana hänellä on ihan hyvä rytmi vaikka puolivuotiaana oli öitä ku heräs varmaan 15 kertaa hampaita tehdessään, normaalisti vain 6-8 kertaa.
vasta kirjoitit, ettei 2 vuotiaasi nuku vieläkään kuin 4h pätkiä. minusta et kasvata lastasi hänen etunsa mukaan, et opeta elämänrytmiä, vaikka se olisi sinun tehtäväsi. ja muutoinkin sinun juttuja ei kukaan oikein jaksa tosissaan enää ottaa.
Alkuperäinen kirjoittaja Onko vauvan pakko herätä??:Onkohan vauvassani jotain "vikaa" kun hän nukkuu noin kello ilta yhdeksastä aamu kahdeksaan ja herää silloin tällöin ehkä kerran syömään kuudelta. Vauva on 3kk ja täysimetyksellä.
Alkuperäinen kirjoittaja Mrs Shillelagh:Jos 2-vuotias herää neljän tunnin unien jälkeen syömään, niin se ei syö tarpeeksi kerralla. Meidän tyttö täytti eilen kaksi vuotta, ja hän on onneksi ollut niin fiksu, että on nukkunut syntymästään asti melkein aina täydet yöunet. Onpahan virkeä päivällä, kun nukkuu kunnolla. Mutta ihmiset on erilaisia. Savoilaisethan joutuu menemään aina ruokaperäsille, sitten heräävät taas hetken päästä syömään, jonka jälkeen taas nukkumaan...
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:Alkuperäinen kirjoittaja Mrs Shillelagh:Jos 2-vuotias herää neljän tunnin unien jälkeen syömään, niin se ei syö tarpeeksi kerralla. Meidän tyttö täytti eilen kaksi vuotta, ja hän on onneksi ollut niin fiksu, että on nukkunut syntymästään asti melkein aina täydet yöunet. Onpahan virkeä päivällä, kun nukkuu kunnolla. Mutta ihmiset on erilaisia. Savoilaisethan joutuu menemään aina ruokaperäsille, sitten heräävät taas hetken päästä syömään, jonka jälkeen taas nukkumaan...
Älykkyydestäkö tää on kiinni?![]()
Ja mullakin on ihan virkeä tyttö, oletatko hänen olevan jotenkin yliväsynyt kun "heräilee" öisin? Kyllä sinunkin lapsesi (toivottavasti) herää/havahtuu 45-120 minuutin välein, muuten hänellä on vakavia häiriöitä unessaan ja on ihme ettei kuollut kätkytkuolemaa.
Ei tyttö rupea neljän tunnin jäkeen mitään juhlia järjestämään vaa kääntää kylkeänsä ja ottaa vähän rintaa muutaman kymmenen sekunnin ajan kunnes jatkaa uniansa. Varmaan sinäkin olet joskus yöllä herännyt asentoa kohentamaan tms?![]()
Alkuperäinen kirjoittaja Mrs Shillelagh:Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:Alkuperäinen kirjoittaja Mrs Shillelagh:Jos 2-vuotias herää neljän tunnin unien jälkeen syömään, niin se ei syö tarpeeksi kerralla. Meidän tyttö täytti eilen kaksi vuotta, ja hän on onneksi ollut niin fiksu, että on nukkunut syntymästään asti melkein aina täydet yöunet. Onpahan virkeä päivällä, kun nukkuu kunnolla. Mutta ihmiset on erilaisia. Savoilaisethan joutuu menemään aina ruokaperäsille, sitten heräävät taas hetken päästä syömään, jonka jälkeen taas nukkumaan...
Ja mullakin on ihan virkeä tyttö, oletatko hänen olevan jotenkin yliväsynyt kun "heräilee" öisin? Kyllä sinunkin lapsesi (toivottavasti) herää/havahtuu 45-120 minuutin välein, muuten hänellä on vakavia häiriöitä unessaan ja on ihme ettei kuollut kätkytkuolemaa.
Ei tyttö rupea neljän tunnin jäkeen mitään juhlia järjestämään vaa kääntää kylkeänsä ja ottaa vähän rintaa muutaman kymmenen sekunnin ajan kunnes jatkaa uniansa. Varmaan sinäkin olet joskus yöllä herännyt asentoa kohentamaan tms?![]()
Joo, mut en lutkuttamaan tissiä. Kai se on meillä joku sukuvika, että ruoka ei maistu yöllä. Yöt on nukkumista varten, ei me haluta pilata hyviä yöunia millään mässäilyllä.
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:Alkuperäinen kirjoittaja Mrs Shillelagh:Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:Alkuperäinen kirjoittaja Mrs Shillelagh:Jos 2-vuotias herää neljän tunnin unien jälkeen syömään, niin se ei syö tarpeeksi kerralla. Meidän tyttö täytti eilen kaksi vuotta, ja hän on onneksi ollut niin fiksu, että on nukkunut syntymästään asti melkein aina täydet yöunet. Onpahan virkeä päivällä, kun nukkuu kunnolla. Mutta ihmiset on erilaisia. Savoilaisethan joutuu menemään aina ruokaperäsille, sitten heräävät taas hetken päästä syömään, jonka jälkeen taas nukkumaan...
Joo, mut en lutkuttamaan tissiä. Kai se on meillä joku sukuvika, että ruoka ei maistu yöllä. Yöt on nukkumista varten, ei me haluta pilata hyviä yöunia millään mässäilyllä.
Ei sun montaa sukupolvea tarvii mennä taaksepäin ku löytyy sellasia, jotka ovat syöneet myös yölläSe kun ei ole mitenkään poikkeuksellista ihmiselle, että imeväinen imee rintaa myös öisin. Mutta sä et taida olla kovinkaan paneutunut aiheeseen kun et osaa erottaa kiinteiden mässäilyä ja rintamaidon imemistä.
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:Alkuperäinen kirjoittaja vieras:lusikkaherkkyys menee ohi niin nopsaan ja sitten syömisen aloittaminen on takkuista. lisäksi jos on hampaita, niin ehdottomasti jatkuva imetys pois. lisäksi ton ikäisellä ois hyvä olla jo rytmi ja kunnon yöunet, ettei tuu sitten kouluiässä uniongelmia.
Olihan tää koko viesti vitsi?
Mun tyttö alotti lusikankäytön 10kk iässä ja ihan hyvin on sujunu B) Kaksivuotiaana hänellä on ihan hyvä rytmi vaikka puolivuotiaana oli öitä ku heräs varmaan 15 kertaa hampaita tehdessään, normaalisti vain 6-8 kertaa.
vasta kirjoitit, ettei 2 vuotiaasi nuku vieläkään kuin 4h pätkiä. minusta et kasvata lastasi hänen etunsa mukaan, et opeta elämänrytmiä, vaikka se olisi sinun tehtäväsi. ja muutoinkin sinun juttuja ei kukaan oikein jaksa tosissaan enää ottaa.
Riippuu mitä sä käsität nukkumiseksi eikä uni tule aikuisellekaan ku n 90-120 minuutin pätkissäSä et taida tietää hyvistä yöunista paljoakaan?
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:lusikkaherkkyys menee ohi niin nopsaan ja sitten syömisen aloittaminen on takkuista. lisäksi jos on hampaita, niin ehdottomasti jatkuva imetys pois. lisäksi ton ikäisellä ois hyvä olla jo rytmi ja kunnon yöunet, ettei tuu sitten kouluiässä uniongelmia.
Alkuperäinen kirjoittaja Mrs Shillelagh:Jos lapsesi opettajaksi tulisi juuri yliopistosta valmistunut kirjanoppinut nuori nainen, jolla ei ole mitään elämänkokemusta, hyväksyisitkö asian? No sinä varmaan hyväksyisitkin... Tyytyväinen sika on tyytyväinen sikana, koska sillä ei ole tietoa paremmasta.
Alkuperäinen kirjoittaja ap:Alkuperäinen kirjoittaja vieras:lusikkaherkkyys menee ohi niin nopsaan ja sitten syömisen aloittaminen on takkuista. lisäksi jos on hampaita, niin ehdottomasti jatkuva imetys pois. lisäksi ton ikäisellä ois hyvä olla jo rytmi ja kunnon yöunet, ettei tuu sitten kouluiässä uniongelmia.
5kk ikäisellä rytmi ettei tule KOULUIÄSSÄ ongelmia?
Ja mikä pakko siitä lusikasta on syödä? Eikähän se viimeistään armeejassa suju, hernekeittopäivinä.
Alkuperäinen kirjoittaja Mrs Shillelagh:Jos lapsesi opettajaksi tulisi juuri yliopistosta valmistunut kirjanoppinut nuori nainen, jolla ei ole mitään elämänkokemusta, hyväksyisitkö asian? No sinä varmaan hyväksyisitkin...
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:Alkuperäinen kirjoittaja Mrs Shillelagh:Jos lapsesi opettajaksi tulisi juuri yliopistosta valmistunut kirjanoppinut nuori nainen, jolla ei ole mitään elämänkokemusta, hyväksyisitkö asian? No sinä varmaan hyväksyisitkin... Tyytyväinen sika on tyytyväinen sikana, koska sillä ei ole tietoa paremmasta.
Mites tämä nyt liittyy siihen, että sinulla ei ole alkeellisintakaan tietoa ihmisen biologiasta etkä ole kokenut luonnonmukaista imetystaivalta toisin kuin minä olen juuri kokemassa...?
Ja juu, hyväksyisin koska tuskin mun annettaisiin valita... Itse olen kuitenkin päättänyt ottaa vastuun oman lapseni kasvattamisesta, en luota siihen, että yhteiskunta vastaa lapseni kasvattamisesta ja opettamisesta kovinkaan tasokkaasti.
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:tiedän tuon pätkäteorian, mutta meillä ovat lapset nukkuneet todella pienestä täydet yöt, eikä mitkään rokotukset tms sekottaneet hommaa. tarpeeksi ruokaa päivällä, niin ei tartte yöllä syödä. varmaan he ovat mielestäsi luonnottomia. mutta sulla on vielä paljon opittavaa elämästä ja siitä, mitä vanhempien tulee lapsellensa opettaa. ja sulla on vain yksi lapsi, joten sun neuvoja ei kukaan voi ottaa tosissaan. amatööreillä on max 3 lasta. ammattilaisilla vähintään 4.
Alkuperäinen kirjoittaja kohta valmistumassa:Alkuperäinen kirjoittaja Mrs Shillelagh:Jos lapsesi opettajaksi tulisi juuri yliopistosta valmistunut kirjanoppinut nuori nainen, jolla ei ole mitään elämänkokemusta, hyväksyisitkö asian? No sinä varmaan hyväksyisitkin...
Kerrankin palsta veti minut täysin sanattomaksi..
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Alkuperäinen kirjoittaja ap:Alkuperäinen kirjoittaja vieras:lusikkaherkkyys menee ohi niin nopsaan ja sitten syömisen aloittaminen on takkuista. lisäksi jos on hampaita, niin ehdottomasti jatkuva imetys pois. lisäksi ton ikäisellä ois hyvä olla jo rytmi ja kunnon yöunet, ettei tuu sitten kouluiässä uniongelmia.
Ja mikä pakko siitä lusikasta on syödä? Eikähän se viimeistään armeejassa suju, hernekeittopäivinä.
tutkimusten mukaan ne, joilla ei ollut lapsena selkeää rytmiä, ovat hyvin alttiita huumekoukuun jäämiselle. kouluiässä lapten ruokailu- tai nukkumisongelmat johtavat juurensa siihen, ettei vanhemmat opeta näitä asioita.
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:Alkuperäinen kirjoittaja vieras:tiedän tuon pätkäteorian, mutta meillä ovat lapset nukkuneet todella pienestä täydet yöt, eikä mitkään rokotukset tms sekottaneet hommaa. tarpeeksi ruokaa päivällä, niin ei tartte yöllä syödä. varmaan he ovat mielestäsi luonnottomia. mutta sulla on vielä paljon opittavaa elämästä ja siitä, mitä vanhempien tulee lapsellensa opettaa. ja sulla on vain yksi lapsi, joten sun neuvoja ei kukaan voi ottaa tosissaan. amatööreillä on max 3 lasta. ammattilaisilla vähintään 4.
Joo ei ehkä tarvitse, mutta mitä haittaa on tehdä samalla tavalla ku ihmiset on tehneet miljoonien vuosien ajan? Miksi lopettaa toimiva systeemi? Miksi väkisin yrittää laittaa lapsia nukkumaan tavalla, joka on meille epäedullinen?
Ku täällä länsimaissa opetetaan vauvat kaikki nukkumaan tosi hyvin jo pieninä, miksi vain länsimaissa on unihäiriöitä, nukahtamisvaikeuksia yms? Jotka ovat räjähtäneet käsiin ihan totaalisesti.
Alkuperäinen kirjoittaja Mrs Shillelagh:Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:Alkuperäinen kirjoittaja Mrs Shillelagh:Jos lapsesi opettajaksi tulisi juuri yliopistosta valmistunut kirjanoppinut nuori nainen, jolla ei ole mitään elämänkokemusta, hyväksyisitkö asian? No sinä varmaan hyväksyisitkin... Tyytyväinen sika on tyytyväinen sikana, koska sillä ei ole tietoa paremmasta.
Mites tämä nyt liittyy siihen, että sinulla ei ole alkeellisintakaan tietoa ihmisen biologiasta etkä ole kokenut luonnonmukaista imetystaivalta toisin kuin minä olen juuri kokemassa...?
Ja juu, hyväksyisin koska tuskin mun annettaisiin valita... Itse olen kuitenkin päättänyt ottaa vastuun oman lapseni kasvattamisesta, en luota siihen, että yhteiskunta vastaa lapseni kasvattamisesta ja opettamisesta kovinkaan tasokkaasti.
Ai sä kerrot mulle jo mun kokemustaustastakinKiitos, onhan se hyvä tietää
![]()
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Alkuperäinen kirjoittaja ap:Alkuperäinen kirjoittaja vieras:lusikkaherkkyys menee ohi niin nopsaan ja sitten syömisen aloittaminen on takkuista. lisäksi jos on hampaita, niin ehdottomasti jatkuva imetys pois. lisäksi ton ikäisellä ois hyvä olla jo rytmi ja kunnon yöunet, ettei tuu sitten kouluiässä uniongelmia.
tutkimusten mukaan ne, joilla ei ollut lapsena selkeää rytmiä, ovat hyvin alttiita huumekoukuun jäämiselle. kouluiässä lapten ruokailu- tai nukkumisongelmat johtavat juurensa siihen, ettei vanhemmat opeta näitä asioita.
No minähän juuri opetan sen sijaan, että pakottaisin lapsen johonkin muottiin ja yrittäisin väkisin pitää siinä. Nukkumaan mennään silloin ku väsyttää ja herätään mieluiten silloin, kun on virkeä olo mutta tarpeen tullen silloin ku on pakko. Miten yöimetys estää selkeää rytmiä ja elämänhallintaa? Kun ei lapsi tosiaan mitään bileitä järjestä öisin...
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:meillä on ollut ihan toimiva tuo systeemi, että lapset ovat alkaneet nukkumaan täydet yöunet 3kk iässä, ihan itsekseen! mikä siinä on luonnotonta? miksi se ei sinun mielestäsi ole toimiva systeemi? miksi luulet, että kaikilla on elämä samanlaista?
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:Ku täällä länsimaissa opetetaan vauvat kaikki nukkumaan tosi hyvin jo pieninä, miksi vain länsimaissa on unihäiriöitä, nukahtamisvaikeuksia yms? Jotka ovat räjähtäneet käsiin ihan totaalisesti.
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:Ja alkuperäiseenTottakai mulla on mielipiteitä.
En tiedä mistä tää koko myytti on lähteny käyntiin ettei suomalaisnaiset muka kykene imettämään ku jo sairaalassa monasti tuputetaan korviketta täysin terveille ja hyvinvoiville vauvoille. Jotenkin korvike käsitetään tuhdimmaksi ja terveellisemmäksi ku rintamaito.
Naurettavaa, että täällä ihmetellään miten kellään voi maito riittää ku maa täynnä ylipainoisia ja hoikatkin syövät 99% ihan ylenmäärin verrattuna esimerkiksi kehitysmaiden naisiin. Sitten keksitään mitä ihmeempiä rutiineja ja leikkejä imetykseen; joka kolmas tunti, vartti per tissi, kaksi tissiä per kerta, joka kerta aloitetaan eri tissistä eiku siis samasta rinnasta, nukutetaan vauva erilleen jottei heräisi syömään mutta sitten herätellään syömään jos ei syökään ja sitten ihmetellään ku maito ei nouse ku vauvalle tungetaan tuttia suuhun ja sitten jo annetaan korviketta ku maito ei riitä.
ÄLYTÖN rumba. Miksei vaa mene vauvan mukaan? Rintaa silloin ku lapsi sitä haluaa. Lapsi äidin lähellä kokoajan, ainakin ensimmäiset kuukaudet. Kiinteitä sitten ku lapsi alkaa niitä syömään. Ei mitään kellonaikoja, minuutteja, tunteja, jippoja ja niksejä ku ihan vaa sillai ku luonto sen tarkoittikin tapahtuvan, ilman säätämistä.
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:Alkuperäinen kirjoittaja Mrs Shillelagh:Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:Alkuperäinen kirjoittaja Mrs Shillelagh:Jos lapsesi opettajaksi tulisi juuri yliopistosta valmistunut kirjanoppinut nuori nainen, jolla ei ole mitään elämänkokemusta, hyväksyisitkö asian? No sinä varmaan hyväksyisitkin... Tyytyväinen sika on tyytyväinen sikana, koska sillä ei ole tietoa paremmasta.
Ai sä kerrot mulle jo mun kokemustaustastakinKiitos, onhan se hyvä tietää
![]()
No kerta sinä et ole imettänyt öisin niin et ole kokenut ihmiselle luontaisinta imetys/nukkumistaivaltaJa minä taas olen
![]()
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:Alkuperäinen kirjoittaja vieras:meillä on ollut ihan toimiva tuo systeemi, että lapset ovat alkaneet nukkumaan täydet yöunet 3kk iässä, ihan itsekseen! mikä siinä on luonnotonta? miksi se ei sinun mielestäsi ole toimiva systeemi? miksi luulet, että kaikilla on elämä samanlaista?
Toistaiseksi en ole kuullut yhdestäkään vauvasta joka olisi lapsentahtisesti imetetty ja nukkunut perhepedissä joka olisi lopettanut yösyömiset alle 8 kk iässä.
Ei, en luule, että elämä on kaikilla samanlaista.