Täysimetyksestä 6kk ikään asti ja neuvolan suhtautuminen asiaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja IamWeasel
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

IamWeasel

Aktiivinen jäsen
14.09.2006
8 088
0
36
Nyt kun näitä imetysaiheisia aloituksia täällä on niin teen minäkin yhden :ashamed:

Eli miten neuvolassa on suhtauduttu 6kk ikään asti täysimetyksestä?

Minusta kun tuntui että terveydenhoitaja jotenkin odotti kokoajan että millonka alan antaa kiinteitä, tämä siis alkoi kun vauva oli 4kk vanha. Kyseli että mitäs soseita syö ja vastasin ettei vielä mitään, th jatkoi että perunaa voisi antaa jne. 5kk neuvolassa sama juttu, perunaa voisi jo antaa.. 6kk neuvolassa sitten kerroin että nyt on maisteltu soseita niin th ihmetteli etteikö vielä lihaa syö :o ja oltiin siis vasta maisteltu perunaa ja bataattia jonkin aikaa. Ja tasaisesti on poika kuitenkin kasvanut ettei ole kyse siitä etteikö olis tissimaidolla kasvanu.

Eli siis mietin vaan että mitenhän noin yleisesti, kannustetaanko neuvolassa tarpeeksi tuohon 6kk täysimetykseen? Minuu ainakin jotenkin hävetti neuvolassa kertoa että juu, tissimaidolla VIELÄKIN ollaan, kiitos ja anteeksi :ashamed:

Aika samanlaisia kokemuksia mulla. Ei tosin tuputtanu mut just tota et kyllä voi jo antaa tuli musta vähän jotenkin liiallisesti. Et tulee tunne siitä ettei terkka ainakaan KANNUSTA täysimetykseen, vaikka vauva kasvaa ja kehittyy ihan ok.

Meillä esikoisen kanssa neuvolantäti kyllä kannusti siihen täysimetykseen. Hän kyllä jutteli kiinteistäkin, mutta painotti, että ei ole MITÄÄN syytä alottaa niitä kun kerran poika kasvaa maidollakin.
Nyt kakkosella aloitin kiinteät 4,5kk-iässä kun olin niin loppu risaisten öiden takia ja halusin vaan kokeilla kaikki mahdolliset keinot. Kun tästä kerroin, niin terkkari totesi vaan, että "ihan hyvä" - en tiedä sitten olisko kehottanu kokeilemaan kiinteitä, jos ei oltas vielä kokeiltu.
Lisättäköön vielä, että mitään apua öihin niistä ei kyllä ollut.

Kai siinä on kyse siitä, että ei haluta syyllistää niitä äitejä, jotka eivät kuuden kuukauden täysimetykseen pysty. Jos neuvola siihen kannustaisi, joku täällä palstalla itkua vääntäen valittaisi, kun vauva valvoo yöt roikkuen tississä ja neuvolan tätikin vain sanoi, että imetä, imetä...

Itse otin kiitollisena vastaan "siunauksen" neuvolasta: "Voi alkaa antaan soseita, kun 4 kk täyttyy, varsinkin, jos se alkaa yöllä heräileen". 8) B)

Meidän neuvolantäti vaan ohimennen mainitsi, että kiinteitä voi sitten aloitella puolen vuoden iässä. Ilman mitään tuputtamista tai ihmettelyä. Eipä tuo ihmettellyt sitäkään että kuopus sai tissiä niin pitkään... :whistle:

kannusti ja kehui kovasti kun täysimetin poikaa tuon 6kk. Joka kerta sain kuulla kuinka hienoa on että mulla kaito riittää ja kuinka hienoa että se riittää pojalle ainoaksi ravinnoksi =)
Sanoi vain sitten 6kk iässä että hieman nopeampaa tahtia sitten aina antaa uutta makua, kun kerran niin "vanhana" vasta alotetaan kiinteet

Eipä paljon patisteltu antamaan kiinteitä. Maistatin kyllä kiinteitä ,mutta pääasiassa rintamaidolla oli n.9 kuiseksi.Ei menny vaan pojalla mikään alas.Kunnes yhtenä päivänä rupes maistumaan.
Kasvoi kuitenkin reippaasti käyrien ylhäällä niin ei neuvola patistellut.
Näin jälkeenpäin olen sitä mieltä että aivan turha stressata asiasta...älä säkään turhaan. Jos lapsi kasvaa hyvin niin kaikki musta ok...

MIksi teidän mielestänne ne muutamat lusikalliset sosetta tärvelee teidän imetykset?
Sehän on maistelua eikä syömistä, sillä maidolla ne elää kumminkin.

Täälläkin kerran itketettiin yhtä nuorta äitiä kun oli menut antamaan lusikallisen porkkanamössöä, että sun lapsi ei oo täysimetyksellä! Katin kontit. 2 lusikallista banaania ei lopeta imetystä ja sillä siisti.

Alkuperäinen kirjoittaja TÄYSIMETTÄJÄ:
Eipä paljon patisteltu antamaan kiinteitä. Maistatin kyllä kiinteitä ,mutta pääasiassa rintamaidolla oli n.9 kuiseksi.Ei menny vaan pojalla mikään alas.Kunnes yhtenä päivänä rupes maistumaan.
Kasvoi kuitenkin reippaasti käyrien ylhäällä niin ei neuvola patistellut.
Näin jälkeenpäin olen sitä mieltä että aivan turha stressata asiasta...älä säkään turhaan. Jos lapsi kasvaa hyvin niin kaikki musta ok...

En muuten aloitellut sitten ollenkaan soseita vaan sormiruokaa,siis vaikka keitettyjä kasviksia paloina esim. parsakaali käteen,kananmuna josta itse sai haukata. Ja aina oli pari kolme ruoka-ainetta kerralla.Vuoden ikäisenä söikin jo sitten kotiruokaa...

No mie nyt en oo ihan kokonaan täysimettänyt että välillä kyllä poika on pulloakin saanut, niin meille terkka sanoi 3kk neuvolassa, että vois ruveta pikkuhiljaa pottua antamaan vauvalle. Ja 4kk läärineuvolassa lastenlääkäri sanoi, että nyt voi ruveta enemmänkin kiinteitä syöttämään, mutta imettämistä kannattaa jatkaa edelleen :)

Meilläkin terkkari katsoi vähän pitkään, ja sanoi jopa että vuoden paikkeilla voi alkaa pikkuhiljaa vierottaa... No eipä ole aikomusta, sanoo vaan neuvolassa joo joo ja tekee niin kuin itse parhaaksi näkee.

Meillä kyllä terkka tuki imetystä tosi ihanasti, ja vasta kun pojan paino/pituus alkoi junnaamaan paikoillaan niin ehdotti josko olisi aika alkaa kokeileen soseita (poika sillon ton 6kk) sillon oltas joka tapauksessa jo soseet aloteltukin.

Meillä neuvolatäti on sanonut, että teet niikuin parhaaks katsot. Suositushan on 6kk ikään asti täysimetys ja imetät jos jaksat ja lapsi pärjää pelkällä rintamaidolla. Eipä siihen sen kummalisempaa kantaa otettu. Eikä tuo tänäänkään pitänyt pahana asiana, että kuopus on edelleen (1v4kk ) tissitakiainen...
:D

Meillä nimenomaan EI kannustettu yhtään, vaikka lapsi kasvoi hienosti pelkällä rm:lla jota sai siis 6kk asti. Kyseli vaann koko ajan että eikö vieläkään soseita..Ja 4kk kohdalla totesi että nyt on sitten täysimetyksen edut saavutettu, ei tartte enää!
Kummallista, kun nykysuositus kuitenkin on se 6kk täysimetystä.

Alkuperäinen kirjoittaja tervapau:
Meillä nimenomaan EI kannustettu yhtään, vaikka lapsi kasvoi hienosti pelkällä rm:lla jota sai siis 6kk asti. Kyseli vaann koko ajan että eikö vieläkään soseita..Ja 4kk kohdalla totesi että nyt on sitten täysimetyksen edut saavutettu, ei tartte enää!
Kummallista, kun nykysuositus kuitenkin on se 6kk täysimetystä.

Oiskohan näillä keski-iän saavuttaneilla tädeillä jonkinnäkönen katkeruus kun ite ovat saaneet 70-luvulla vain lyhkäset äitiyslomat ja imetysneuvot oli ihan eri tasolla kuin nykyään. Mehuja ja ties mitä käskettiin syöttää tosi pienille. Niin että tavallaan terveydenhoitaja peilaa sitä omaa kokemustaan. Ainakin musta tuntuu siltä.

Esim synnytyksen jälkeisellä kotikäynnillä kun kyseli synnytyksen sujumisesta, niin johonkin väliin hän kommentoi ettei "hänen aikanaan" kaikki saanu epiduraalia ja kun hän puolivuotisneuvolassa teki sen "masennustestin", niin sit hän kyseli vielä lisää ja kun mä kerroin että menee jopa paremmin kuin ennen, niin hän katto sillee haikeen näköisenä että "jaa, sepä harvinaista".

Minun neuvolantätini oli saanut jonkun imetyskoulutuksen. Koulutus on vapaehtoinen ja monilla terveydenhoitajilla ei sellaista ole. Th tuki täysimetystä ja sain paljon tukea imetykseen neuvolasta. Sitä tarvitsinkin koska lapsi oli keskonen ja rintakumi toi omat hankaluutensa imetyksen alkumetreillä.

Yhteistyössä