Yli 6kk täysimettäneet!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vierailija"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vierailija"

Vieras
Löytyykö kokemuksia yli 6kk täysimetyksestä? Haittoja /hyötyjä?

Vauva nyt 6½ kk ja kiinteitä kokeiltiin reilu viikko sitten muutamien päivien ajan(2-3lusikan kärjellistä/pvä) koska syöminen vauvaa kiinnostaa (herkkyyskausi..) ja neuvolassa siihen hoputetaan.

Mutta mutta.. normaalisti rauhallinen vauva muuttui kitiseväksi, sylissä kannettavaksi, rauhattomaksi, lopetti päikkärien nukkumisen ja yöt meni tissitellessä 1-2h välein. Lisäksi vatsa jumittui viikoksi..ja toimi vasta levolacilla.

En todellakaan ole mikään noviisi asiassa, koska kyseessä ei ole esikoiseni, mutta syyllistystä tulee joka suunnasta koska vauva ei syö (tai siis syöhän hän tissiä, mutta.....). Joten kaipaankin kokemuksia teiltä jotka olette vastavirrasta poiketen imettäneet yli 6kk täysimetyksellä? Jostain löysin tietoa että voisi aiheuttaa vauvalle raudanpuutosanemiaa, mutta toisessa nettisivustossa kerrottiin, että sitä on todettu vain jossain kehitysmaissa...

Niin ja vauva on kasvanut ja kehittynyt hyvin pelkässä rintamaidollakin..

Kyllä se vauva tarvitsee jo muutakin ravintoa. Alatte varovaisesti antamaan, ihan pienia annoksia kerralla, tai voisitte kokeilla sormiruokailua. Olen kuullut paljon näitä tarinoita, että kun on täysimetetty 6kk niin syömisen aloittaminen on ollut todella hankalaa. Kaikkien ystävieni kohdalla, jotka ovat aloittaneet 4-5kk kohdalla kiinteät, aloitus on sujunut huomattavasti helpommin. Tiedä sitten mistä johtuu. Mutta tsemppiä, eiköhän se siitä kun sitkeästi jaksaa yrittää vauvan protestoinnista huolimatta!

7,5kk täysimetin, sitten siirryttiin pojan kanssa reilua tahtia kiinteisiin (sormiruokaan).

Koitin ekan kerran pojalle kiinteitä puolivuotiaana, ei hyväksynyt alkuunkaan soseita. Pidettiin sitten pieni tuumaustauko (ja tuossa välissä reissattiin kesälomareissutkin) ja sitten kokeiltiin sormiruoalla uudestaan. 11kuisena söi jo samaa ruokaa kuin mekin.

Kyllähän vauva kuin vauva reagoi mahdollisesti mahaoirein kiinteään. Ei se tarkoita allergiaa tms sopimattomuutta. Pikkuhiljaa ja malttia. Maha tottuu ajallaan.

Blue,7½ kk täysimetystä, mitä kommetteja sait neuvolasta asiaan?

-Vieras..Tarkoitus on kokeilla kiinteitä/sormiruokaa taas muutaman vko:n sisällä uudelleen josko vatsa tottunut.
Yhden maitoallergisen äitinä tiedän kuitenkin, että tämä voi olla sitäkin.. olen hieman eri mieltä siitä, että tarviiko vauva vielä muuta kuin maitoa, koska erittäin hyvin sillä kasvaa ja kehittyy.

Lähinnä haluaisinkin kuulla KOKEMUKSIA siitä onko ollut haittaa tai hyötyä pitempään kuin 6kk jatkuneesta täysimetyksestä?

Olen täysimettänyt meidän tyttöjä toista 7kk ja toista 6kk. Ja tosiaankin siis nimenomaan täysimettänyt eli ei ole saaneet edes pumpattua rintamaitoa pullosta tai vettä. Vain ja ainoastaan siis rintamaitoa suoraan rinnasta.

En tiedä että siitä olisi mitään haittaa ollut... Tytöt on nyt 6,5v ja 3,5v. Nuorempi käy vielä toisinaan aamuisin rinnalla, mutta ottaa vain pikaiset hörpyt ja ei muuta. Hienosti ovat aina kasvaneet molemmat tasan tarkkaan keskikäyrällä, sekä pituus että paino. 2v ikäiseksi asti olivat huonoja syömään kiinteitä,mutta en ottanut asiasta stressiä. Söivät kuitenkin rintamaitoa ja sitten niitä kiinteitä siinä ohessa. Oletin ettei lapsi kuole nälkään ruuan viereen. :)

Niin ja mitään allergioita meillä ei ole eikä sairastella tms. En siis keksi mitään haittaa. Itse oppivat syömään ja juomaan mukistakin vuoden vanhoina eli ihan normaalisti opittu nämä kaikki jutut.

[QUOTE="vieras";25451484]Olen täysimettänyt meidän tyttöjä toista 7kk ja toista 6kk. Ja tosiaankin siis nimenomaan täysimettänyt eli ei ole saaneet edes pumpattua rintamaitoa pullosta tai vettä. Vain ja ainoastaan siis rintamaitoa suoraan rinnasta.

En tiedä että siitä olisi mitään haittaa ollut... Tytöt on nyt 6,5v ja 3,5v. Nuorempi käy vielä toisinaan aamuisin rinnalla, mutta ottaa vain pikaiset hörpyt ja ei muuta. Hienosti ovat aina kasvaneet molemmat tasan tarkkaan keskikäyrällä, sekä pituus että paino. 2v ikäiseksi asti olivat huonoja syömään kiinteitä,mutta en ottanut asiasta stressiä. Söivät kuitenkin rintamaitoa ja sitten niitä kiinteitä siinä ohessa. Oletin ettei lapsi kuole nälkään ruuan viereen. :)

Niin ja mitään allergioita meillä ei ole eikä sairastella tms. En siis keksi mitään haittaa. Itse oppivat syömään ja juomaan mukistakin vuoden vanhoina eli ihan normaalisti opittu nämä kaikki jutut.[/QUOTE]

Niin ja lisään vielä, että rintamaidonhan on tarkoitus suositusten mukaan olla vauvan PÄÄASIALLINEN ravinto 1v ikäiseksi eli turhaan otat stressiä. Kiinteitä on tarkoitus alkaa maistella vähitellen siitä noin 6kk alkaen, mutta ei niitä heti tarvitse viittä ateriaa vetää. Ainut mitä siitä rintamaidosta ei siis saa niin rautaa siinä on vähänlaisesti. Kaikkea muuta siinä on taatusti runsaasti enemmän kuin jossain perunassa ja porkkanassa eli ei huolta. :)

Kiinteitä kyllä alotettiin siinä 6kk iässä pikkuhiljaa, sormiruokana lähinnä, mut se syöminen oli niin äärettömän vähäistä, että käytännössä oli täysimetyksellä. Ainaki siihe 7kk ikäiseksi, en nyt muista että missä välissä on alkanu syömään enempi. Tosin vieläki 8,5kk iässä on aika niukkaa, ja vaihtelee tosi paljo miten syö. Jonaki päivänä saattaa syödä esim vain pienen palan omenaa.

Tärkeintä on että jaksaa ja kasvaa normaalisti. :)

Anna sen verran kun syö (ehkä kannattaa sormiruokailua kokeilla), ja älä stressaa, jos vauva hyvin jaksaa.

Blue,7½ kk täysimetystä, mitä kommetteja sait neuvolasta asiaan?

-Vieras..Tarkoitus on kokeilla kiinteitä/sormiruokaa taas muutaman vko:n sisällä uudelleen josko vatsa tottunut.
Yhden maitoallergisen äitinä tiedän kuitenkin, että tämä voi olla sitäkin.. olen hieman eri mieltä siitä, että tarviiko vauva vielä muuta kuin maitoa, koska erittäin hyvin sillä kasvaa ja kehittyy.

Lähinnä haluaisinkin kuulla KOKEMUKSIA siitä onko ollut haittaa tai hyötyä pitempään kuin 6kk jatkuneeeta täysimetyksestä?

En mitään. Mulle kolmas lapsi ja poika kasvo käyrien yläpuolella. Neuvolantäti tuttu, tosi fiksu ja jalat maassa-tyyppi joka tiesi että hoidan homman ok.

Meille ei ollut mitään muuta kuin hyötyä. Poika ei selvästikään ollut valmis kiinteisiin (soseisiin) silloin kun niitä yritin ja tuumaustauon aikana ei tarvinnut lomalla huolehtia soseruoista. :D Lisäksi sain rohkeutta lähteä lähestymään kiinteää ruokailua ihan muuta kautta kuin soseiden kautta, kaksi muuta lasta kun ovat aloittaneet soseilla ja sitten vasta lähempänä vuotta on sormiruoat tuleet kuvioihin.

Haittaa ei tosiaan ollut yhtään mitään. :)

Taidan unohtaa stressin asiasta vähäksi aikaa:D Kysessä on neljäs lapseni joten ppitäisi uskoa itseensä, mutta...

Meillä th joka osaa syyllistämisen jalon taidon ja olen huono sanomaan vastaan.

Kuitenkin kyseessä oma lapsi, joten pidän pääni ja kokeilen niitä muita ruokia vähän myöhemmin ja annan pikkuisen suolistolle aikaa kehittyä, sillä selvästikään ei ole vielä valmis kiinteisiin..

Minäkin sain aikamoista painostusta sukulaisten taholta, kun lapsi "ei saanut ruokaa". Eli täysimetin lähemmäksi 8 kk ikää.(se itkun määrä soseiden jälkeen oli niin valtava) Pojan vatsa ei kestänyt perunaa vauvana ollenkaan, joten se tuli ruokavalioon vasta lähempänä 2-vuoden ikää.

Aloittelimmekin kukkakaalilla, maissilla yms. hänen vatsalle sopivimmilla soseilla. Aika nopeasti sitten siirryttiin samaan ruokaan kun muu perhe syö.

Nyt on hyvin kehittynyt, lähes kaikkiruokainen eskarilainen. :)

Mä täysimetin esikoista lähes 9kk, koska ei vain suostunut syömään mitään muuta kuin tissiä. Hyvin kasvoi sillä ja paino olikin enempi pluskäyrällä. Sitten vaan eräänä päivänä alkoi syömään ja tällä hetkellä 2,5v, jolle kelpaa lähes kaikki ruoka.

Yhteistyössä