TÄYSIMETYKSEN VANKINA

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Alli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Itse en ehtinyt mökkihöperöityä ekojen 6kk aikana, vaikken paria tuntia pitempään missään käynytkään. Suosittelisin kokeilemaan erilaisia tuttipulloja/tuttiosia. Voi olla myös, ettei vauva ota rintamaitoa pullosta sinulta mutta hoitajalta ottaisi. Esikoinen ei syönyt minulta pullosta maitoa, kun joskus tulin kotiin ja olisin antanut pulloon jääneet maidot ensin, mutta ei kelvannut äidiltä kuin rinta.

Oletko kokeillut itse antaa? Vai joku muu? Meillä eivät lapset huolineet pulloa, jos olin läsnä, mutta kunhan asunnosta poistuin, meni lypsetty maito pullosta ihan hyvin.

Kiitos vinkeistä, kaikki tullaan kokeilemaan. Itsekkyyskommentinkin arvasin mukaan tulevan. Aika ehkä auttaa tässä asiassa, ja isä saa luvan pullon kanssa kokeilla entistä useammin. Imetystä en suinkaan aio lopettaa, pieni lepohetki poissa kotoa silloin tällöin auttaisi.

mä lopetin imetyksen kokonaan juuri tuosta syystä kun lapsi oli 8 kk, ei huolinut maitoa muualta kuin tissistä joten kategorisesti lopetin imettämisen ja vaihdoin pulloon. Pullo kelpas kun muuta en tarjonnut. Mutta HUOM mun lapseni oli jo silloin 8 kk joten olin ollut lapsessa imetyksellä kiinni kokonaan ekat 6kk ja osaksi (söihän lapsi jo muutakin) vikat 3kk.

Kehottaisin ap:ta rentoutumaan, se ei ota kun muutaman kuukauden vielä, mutta jos liian ahdistavalta tuntuu vaihda pulloon, voit myös varautua siihen että tissit jäävät tai on jätettävä sitten kokonaan :) pullomaidostakin on omat harminsa, mutta toisaalta äidin mielenterveys menee kyllä musta kaiken edelle. Oletteko kokeilleet niin että jos isi antais aina (ja äiti ei sillon edes samassa huoneessa) pullosta ja äiti tissistä.

Mua ihmetytti kovasti, kun sekä vauvaneuvolassa että äitiysneuvolassa ihmeteltiin, kun en ollut tarjonnut vauvalle (3kk nyt) pulloa ollenkaan. Sanoin, että mun toimenkuva on puoleen vuoteen asti täysimetystä ja vauvanhoitoa. Kerkiän kyllä menemään kun toivon mukaan täysimetys onnistuu puolivuotiaaksi (kuten esikoiseltakin). Olen kyllä nyt muutaman kerran tarjonnut pullosta omaa maitoa ja hyvin onnistuu mutta imetän mieluummin kun ei niin työlästä kuin maidon pumppaaminen.

Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
Alkuperäinen kirjoittaja Ihana:
Lapsi hoitoon ja tuttipullo mukaan, kyllä se siitä alkaa imeen kun nälkä yllättää. Meillä loppu lakkoilut kuin seinään.

Ja lapselle EI tullut traumoja :xmas: :xmas: :xmas: :xmas:

Tätä keinoa en suosittele kokeilemaan. Vauva ei välttämättä ala syömään pullosta vaikka olisi kuinka nälissään.

Tottakai sillä mielellä, että jos lyö totaalisen syömälakon päälle niin sit äiti takas. Meillä todellakin helpotti kun lähdin joksikin aikaa muualle (esim. kauppaan) ja lapsi sai sillä aikaa tuttipulloa. Mun läsnäollessa ei huolinut tuttia eikä pulloa sit millään, hoidossa aivan eri lapsi - joi pullosta ja tutti kelpasi =)

Onko ap kokeillut samaa vielä kertaakaan?

Voi jestas, kyllä mä ymmärrän että vaikka vauva olisikin vain sen 2,5kk niin ehkä äiti joskus kaipaa pari tuntia omaa aikaa. Ihme jeesustelijoita taas täällä. Esim. jos on koliikkivauva kyseessä joka huutaa vaan kellon ympäri, niin eiköhän siinä ole ihan aiheellista saada lepuuttaa korviaan välillä.

Asiaan, meidän esikoinen hylkäsi pullon parin kk:n iässä, ja pari kuukautta siitä eteenpäin ei enää suostunut ottamaan tissiä muuten kuin makuulla ja ympärillä piti olla tosi rauhallista. Eipä ollut kovin kätevää lähteä mihinkään julkisille paikoille pidemmäksi aikaa..

Tsemppiä ap:lle!

Lapsi hoitoon ja tuttipullo mukaan, kyllä se siitä alkaa imeen kun nälkä yllättää. Meillä loppu lakkoilut kuin seinään.

Ja lapselle EI tullut traumoja :xmas: :xmas: :xmas: :xmas:

Tätä keinoa en suosittele kokeilemaan. Vauva ei välttämättä ala syömään pullosta vaikka olisi kuinka nälissään.

Tottakai sillä mielellä, että jos lyö totaalisen syömälakon päälle niin sit äiti takas. Meillä todellakin helpotti kun lähdin joksikin aikaa muualle (esim. kauppaan) ja lapsi sai sillä aikaa tuttipulloa. Mun läsnäollessa ei huolinut tuttia eikä pulloa sit millään, hoidossa aivan eri lapsi - joi pullosta ja tutti kelpasi =)

Onko ap kokeillut samaa vielä kertaakaan?

Näin minäkin tein. Pullo ja lapsi mummolaan, itse menin mattopyykille. Sanoin äidilleni, että jos se ei kertakaikkiaan yrityksistä huolimatta juo pullosta, tulee sitten hakemaan mun tissit paikalle. Lapsi joi siitä aventin pullosta ja äiti sai pestyä matot! :D

Kokeileppas niin että isä tai joku muu antaa pullosta maitoa :) Äiti kun tuoksuu maidolle niin vauva tahtoo sitten sitä.. Meillä onnistui vaivatta Nukin tuteilla saada tyttö pullolle kun jouduin olla kotoota pois pidempään kuin imetysvälin, muistaakseni Emmalla taisi olla joku suippo tuttipullo mikä olisi täysimetyksellä olleelle vauvalle luonnollinen. Minä kylläkin jouduin käyttämään rintakumia imetyksen apuna että johtuisikohan sitten siitä että meillä tyttö huoli tuttipullot helposti...

En jaksanut lukea vastauksia, mutta minulle ei ole ikinä tullut mieleenkään, että vauvan PITÄISI OSATA myös pullosta juoda! Esikoisen sain 19-vuotiaana ja häntä sekä muitakin imetin paikassa kuin paikassa, eikä se minusta ollut sitovaa. Imetin jokaista 6-9kk ilman pulloa. Helpottaa myös elämää myöhemmin, kun ei tarvitse pullosta vierottaa, vaan nokkamuki kouraan, kun imetys loppuu. Asennetta kehiin nyt ja voimia! Vauva-aika on lopulta hirvittävän lyhyt, vaikka toki rankkakin!

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Alkuperäinen kirjoittaja Sara:
Alkuperäinen kirjoittaja VOI ELÄMÄN KÄSI:
Eihän se ole vauvana kuin vuoden. Kyllä vuoden istuu sitten vaikka 'kodin vankina'kin.
Jestas mitä mammoja taas liikkeellä.
Kyllä on itsekkyys huipussaan. :( :kieh:

Ei se mitään itsekästä ole, jos haluaa joskus omaa aikaa, päinvastoin! Ei se tuttipullo myrkkyä ole!!!!!!!

ja sitä omaa aikaa ei ehdi saada sen puolen vuoden imetysiän jälkeen? Mä oon varmaan jotenkin päästäni vialla, kun mulle ei oo tehny yhtään tiukkaa "olla sidottu" lapsiini imetysajan. Aina oon voinut mennä, mihin haluan, siinähän nuo lapset on kulkenu mukana.

Katsos, kun ihmiset on erilaisia! Mä en ymmärrä miksi siitä tehdään niin kamala juttu, jos vauvalle annetaan ehkä 1-2 kertaa kuukaudessa tuttipullosta maitoa, jos se elintärkeä äiti on muuten koko ajan vauvan kanssa. Sanon uudestaan, että ei se tuttipullo maidosta myrkkyä tee, eikä myöskään korvike ole myrkkyä!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Voi jestas, kyllä mä ymmärrän että vaikka vauva olisikin vain sen 2,5kk niin ehkä äiti joskus kaipaa pari tuntia omaa aikaa. Ihme jeesustelijoita taas täällä. Esim. jos on koliikkivauva kyseessä joka huutaa vaan kellon ympäri, niin eiköhän siinä ole ihan aiheellista saada lepuuttaa korviaan välillä.

Asiaan, meidän esikoinen hylkäsi pullon parin kk:n iässä, ja pari kuukautta siitä eteenpäin ei enää suostunut ottamaan tissiä muuten kuin makuulla ja ympärillä piti olla tosi rauhallista. Eipä ollut kovin kätevää lähteä mihinkään julkisille paikoille pidemmäksi aikaa..

Saahan sitä omaa aikaa tuon pari tuntia vaikka ei kukaan pullosta sillä välin vauvaa syöttäisikään. Kyllä vauva vähintään tuon 2 tuntia pärjää syömättäkin, jos hänet lähtiessä syöttää täyteen.

Niin, mä taas mietin, miksi niitä vauvoja ylipäänsä hankitaan, jos heidän hoitonsa koetaan vankina olemisena ja luonnon tarkoittama, paras mahdollinen ruokkimistapa jonakin rangaistuksena.

Kaikki äidit tarvitsevat myös OMAA aikaa,näin äitikin jaksaa paremmin hoitaa vauvaa.Molemmat on tyytyväisempiä!!!
Neuvolan tätikin sanoi ihanasti,että äiti on perheen aurinko.Ja kaikille hyväksi jos aurinko paistaa!!!

Mäkin ihmettelen tätä jeesustelua että äidille ei hetkeäkään omaa aikaa! :o

Meille sanoi lastenvalvojakin kun käytiin huoltajuuspapereita tekemässä, että muistakaa vanhemmat sit se omakin aika!! :laugh:

Eihän se ole vauvana kuin vuoden. Kyllä vuoden istuu sitten vaikka 'kodin vankina'kin.

Ei se mitään itsekästä ole, jos haluaa joskus omaa aikaa, päinvastoin! Ei se tuttipullo myrkkyä ole!!!!!!!

Ei äidin pidä panna omaa elämäänsä kokonaan hyllylle siksi, että saa lapsen. Äiti on inhimillinen ihminen, jolla on tarpeita. Joku voi istua vaikka viisi vuotta kotona käymättä missään ja näkemättä ketään, ja se on hänelle okei. Toinen taas ei kestä viikkoakaan neljän seinän sisällä ilman hetkenkään yksinäisyyttä. Kummallakaan ei ole varaa eikä oikeutta tuomita toista. Riittävän hyvää äitiyttä on monenlaista.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:

ja sitä omaa aikaa ei ehdi saada sen puolen vuoden imetysiän jälkeen? Mä oon varmaan jotenkin päästäni vialla, kun mulle ei oo tehny yhtään tiukkaa "olla sidottu" lapsiini imetysajan. Aina oon voinut mennä, mihin haluan, siinähän nuo lapset on kulkenu mukana.

Kuuleppa, meitä äitejäkin on niin moneen junaan! Minä esim kärsin synnytyksen jäkeisestä masennuksesta, lapsellani oli koliikki ja mä en ainakaan jaksanut kuunnella sitä 24/7. Ihmeellistä, kun kaikkien pitäis aina vaan hymyillä, pärjätä ja olla onnellisia. Oliskin elämä aina niin helvetin helppoa. Ap: toivon tosiaan, että löydät sellaisen pullon, jota lapsesi suostuu imemään. :hug:

Meilläkään vauva ei huolinut tuttipullosta äidinmaitoa, korviketta tarjottiin ekan kerran vasta kun oli 6kk... Täysimetin siis puoli vuotta, sitten aloitettiin kiinteät. Ja minä en juuri käynyt missään ilman vauvaa siihen ekaan puoleen vuoteen. Muutaman kerran oli "pakollisia" menoja, kuten hammaslääkäri ja kaksi kertaa kävin yksin kaupassa. Mutta korkeintaan pari tuntia pystyin olemaan poissa.

Aluksi se tuntui hankalalta, kun olin toivonut pystyväni täysimettää mutta kuvitellut kuitenkin että JOSKUS onnistuisi käydä jossain yksinkin, vaikkapa shoppailemassa yksi päivä. Mistään baarireissuista en haaveillut. Mutta koska vauva ei pullosta maitoa huolinut, päätin että asennoidun sitten niin etten käy missään kunnes vauva syö kiinteitä. Aika meni nopeasti enkä kadu ollenkaan päätöstäni. Kunnioitin vauvani tarvetta syödä rinnasta, itsehän olin hartaasti toivonut vauvaa ja kyllä minulle ainakin se oli pieni hinta siitä, että vauvani oli tyytyväinen. En halunnut alkaa pakolla vauvalle opettamaan tuttipullosta syömistä, koska silloin hän olisi voinut kieltäytyä rinnasta ja sitä en missään nimessä halunnut.

Yritä kääntää asia positiiviseksi - ajattele että olet lapsellesi niin tärkeä ettei hän halua ruokaa muualta.

Kannatan täysimetystä ja sitä pitäisi mielestäni hehkuttaa enemmänkin, ehkä liian helposti nykyään lannistutaan imettämiseen ja aletaan antaa korvikkeita...

Oleko yrittänyt antaa lusikalla maitoa? Meillä se toimi joskus, koska d-vitamiinit annettiin lusikalla alusta asti. Hörppyyttäminen ei onnistunut meilläkään.

Voimia ja jaksamista sinulle ap!!

Alkuperäinen kirjoittaja huoh:

Niin, mä taas mietin, miksi niitä vauvoja ylipäänsä hankitaan, jos heidän hoitonsa koetaan vankina olemisena ja luonnon tarkoittama, paras mahdollinen ruokkimistapa jonakin rangaistuksena.

Niinpä tietysti... Pitihän se tämäkin kommentti vielä tulla...

Onko hirveän hankala ymmärtää, että lapsen voi hankkia ja lasta rakastaa rajattomasti siitä huolimatta, että ei jaksa/halua toimia imetyskoneena 24/7?

Jos lähdet heti kun vauva on syönyt ja hoitaja esim. käy vaunuilla lenkillä muutama tunti, niin uskon että vauva pärjää ainakin pari- kolme tuntia ilman mitään hätää.... näin ainakin meillä...

Syö sitten kun äiti palaa.... kannattaa tietenkin varata äm. varalle jos olis tarvetta ;)

Kyllä äitikin pitäis "elää" vaikka vaan pari tuntia kerrallaan.... muutaman kuukauden päästä voi sitten jo olla kauemminkin poissa ;)

Saahan sitä omaa aikaa tuon pari tuntia vaikka ei kukaan pullosta sillä välin vauvaa syöttäisikään. Kyllä vauva vähintään tuon 2 tuntia pärjää syömättäkin, jos hänet lähtiessä syöttää täyteen.

Meillä ainakin vauvan syöttöväli pienenä saattoi olla vain puolikin tuntia - tunnin. Ei tuo ollutkaan tekstini pointti.

Yhteistyössä