TÄYSIMETYKSEN VANKINA

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Alli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Pakko sanoa, että olen NIIIIIN onnellinen, että olen kasvanut yli tuosta " vain minun tapani on oikea ja olen oikea supermamma" vaiheesta. Mä en voi käsittää, että miten ihmiset on suoraan sanottuna niin typeriä, että kuvitteleva t kaiken olevan asenteesta kiinni ja kun "minullakin on onnistunut niin kyllä muillakin"

Alkuperäinen kirjoittaja Sörhipöykerö:
Alkuperäinen kirjoittaja Kiitän tästä:
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhipöykerö:
Ei äidin pidä panna omaa elämäänsä kokonaan hyllylle siksi, että saa lapsen. Äiti on inhimillinen ihminen, jolla on tarpeita. Joku voi istua vaikka viisi vuotta kotona käymättä missään ja näkemättä ketään, ja se on hänelle okei. Toinen taas ei kestä viikkoakaan neljän seinän sisällä ilman hetkenkään yksinäisyyttä. Kummallakaan ei ole varaa eikä oikeutta tuomita toista. Riittävän hyvää äitiyttä on monenlaista.

PARAS KIRJOITUS so far....

KIITOS :)

Yhdyn tähän. Eiköhän tämän ketjun jo voisi tähän lopettaa. Miten jotkut jaksavatkin jauhaa tästä samasta aiheesta päivä päivältä. Tuiki tärkeä asia, sitä en vähättele. Mutta kun pysyttäisiin edes asiassa ja vastattaisiin vain ap:n kysymykseen eikä heti alkaisi tämä imetysfanaatikkojen syyllistävä ja tuomitseva kirjoittelu.

Alkuperäinen kirjoittaja hannamaria:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Miksi sun Hannamaria sitten piti käydä jossain jos et millään tahtonut?

:D :laugh: No... Tää sanavalinta kirjottaessa on sitte hankalaa. Eli sanotaan vaikka näin että koska luotin mieheeni hoitajana (totta kai ), en stressannut siitä jos välillä kävin kahvilla kaverin kanssa ilman vauvaa. Eli tein "vauvattomia sopimuksia" jos sattui tilanne kohdalle. Mutta en KAIVANNUT niitä, eli ei ollu ikinä yhtään semmonen olo että "ihanaa kun pääsin pois kotoa", vaan oikeestaan "mennään ny sitten tän kerran kahville kun kerran kaveri tykkää nähdä kahdestaan". Ei se ollu mulle NIIN iso juttu. Vauva oli miellyttävää pitää mukana, mutta kyllähän mieskin sen kanssa hyvin pärjäsi.

Ehkä et itse kaivannut niitä kahvitteluja eivätkä ne olleet sinulle iso juttu juuri siksi, että kuitenkin pääsit välillä lähtemään. Sellaiset, jotka eivät pääse lähtemään, voivat ahdistua jo pelkästä ajatuksesta, ettei pääse mihinkään ja juuri siksi sitä omaa aikaa kaivataankin.

Et voi mielestäni sanoa, ettet olisi kaivannut omaa aikaa. Jos olet kuitenkin päässyt kahvittelemaan, olet todennäköisesti saanut siitä piristystä ja vaihtelua sen verran, että jaksat olla kotona. Et voi tietää, olisitko kaivannut omaa aikaa, jos olisit ollut koko ajan kotona.

(Olipas sekavasti selitetty, saiko tuosta mitään tolkkua?)

Maalaisjärjen käyttö on sallittua...
Jos lapsi on rinnalla 24/7, kuukausien ajan, tauotta (eli ei ole kyse lyhytkestoisesta tiheän imun jaksosta), niin täysimetys ei ehkä silloin ole se paras vaihtoehto? Miksi imettää hampaat irveessä jos homma ei selvästikään toimi?
Mun oli helppoa täysimettää reilu 6 kk, kun poika söi 3-4 h välein ja kasvoi hienosti. Mutta uskokaa pois, jos vielä saan lapsia ja jos imetys ei mene ihan yhtä hyvin, niin meillä tartutaan pulloon. Ei imetyksen kuulu vangita äitiä kuukausien ajaksi. Rytmin pitäisi kuitenkin löytyä jossain vaiheessa, jos imetys riittää vauvan tarpeisiin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miksi sun Hannamaria sitten piti käydä jossain jos et millään tahtonut?

:D :laugh: No... Tää sanavalinta kirjottaessa on sitte hankalaa. Eli sanotaan vaikka näin että koska luotin mieheeni hoitajana (totta kai ), en stressannut siitä jos välillä kävin kahvilla kaverin kanssa ilman vauvaa. Eli tein "vauvattomia sopimuksia" jos sattui tilanne kohdalle. Mutta en KAIVANNUT niitä, eli ei ollu ikinä yhtään semmonen olo että "ihanaa kun pääsin pois kotoa", vaan oikeestaan "mennään ny sitten tän kerran kahville kun kerran kaveri tykkää nähdä kahdestaan". Ei se ollu mulle NIIN iso juttu. Vauva oli miellyttävää pitää mukana, mutta kyllähän mieskin sen kanssa hyvin pärjäsi.

Ehkä et itse kaivannut niitä kahvitteluja eivätkä ne olleet sinulle iso juttu juuri siksi, että kuitenkin pääsit välillä lähtemään. Sellaiset, jotka eivät pääse lähtemään, voivat ahdistua jo pelkästä ajatuksesta, ettei pääse mihinkään ja juuri siksi sitä omaa aikaa kaivataankin.

Et voi mielestäni sanoa, ettet olisi kaivannut omaa aikaa. Jos olet kuitenkin päässyt kahvittelemaan, olet todennäköisesti saanut siitä piristystä ja vaihtelua sen verran, että jaksat olla kotona. Et voi tietää, olisitko kaivannut omaa aikaa, jos olisit ollut koko ajan kotona.

(Olipas sekavasti selitetty, saiko tuosta mitään tolkkua?)

Mä ainakin ymmärsin. Olin itse juuri sellainen äiti, jolla ei ollut mahdollisuutta lähteä mihinkään, koskaan, ilman lasta. Ja kyllähän se oman ajan kaipuu oli kova, ei niinkään vielä esikoisen kanssa, mutta kun kuopus syntyi niin sitten...olin lapsen/lasten kanssa joka ikinen sekunti (jälkitarkastusta lukuunottamatta) yli 2,5 v ajan. Silloin lapset meni kaverille yökylään ja minä pääsin laivalle tätini 50 v juhliin, ja se teki kyllä hyvää! Sitten menikin taas yli vuosi ilman omaa aikaa. Nykyään olen itsekäs ja otan omaa aikaa riittävästi =)

minäkään en olisi KESTÄNYT sitä jos vauva ei olisi juonut myös tuttipullosta. Okei, jonkun meilestä olen itsekäs, mutta tarvitsen viikottain omaa aikaa ilman vauvaa. Päätin jo raskausaikana että tämä lapsi saa maitoa myös tuttipullosta, ja kun sitä annettiin syntymästä lähtien joka päivä vauva osasi siitä juoda ilman ongelmia. Mysö tissistä söi ilman ongelmia. Ensimmäiset kolme kuukautta pumppasin vauvalle omaa maitoa juotettavaksi tuttipullosta, sen jälkeen kyllästyin pumppaamiseen ja aloin antamaan myös korviketta. Hattua kyllä nostan niille äideille ketkä eivät lapsen luota poistu vaan jaksavat olla koko ajan vauvan kanssa! Minusta ei siihen olisi ollut! Vaikka lastani rakastankin maailman eniten.

Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava omaskakas:
Jos lapsi on rinnalla 24/7, kuukausien ajan, tauotta (eli ei ole kyse lyhytkestoisesta tiheän imun jaksosta), niin täysimetys ei ehkä silloin ole se paras vaihtoehto? Miksi imettää hampaat irveessä jos homma ei selvästikään toimi?
Mun oli helppoa täysimettää reilu 6 kk, kun poika söi 3-4 h välein ja kasvoi hienosti. Mutta uskokaa pois, jos vielä saan lapsia ja jos imetys ei mene ihan yhtä hyvin, niin meillä tartutaan pulloon. Ei imetyksen kuulu vangita äitiä kuukausien ajaksi. Rytmin pitäisi kuitenkin löytyä jossain vaiheessa, jos imetys riittää vauvan tarpeisiin.

Nimenomaan! Mutta tätä nämä varsinaiset imetysfanaatikot eivät ymmärrä vaan syyllistävät. Kuulun itsekin niiihin, jotka ehdottomasti kannattavat imetystä ja olen onnellinen että jaksoin sitä 4,5 kk mutta omat rajat kannattaa tuntea.

Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava omaskakas:

Nimenomaan! Mutta tätä nämä varsinaiset imetysfanaatikot eivät ymmärrä vaan syyllistävät. Kuulun itsekin niiihin, jotka ehdottomasti kannattavat imetystä ja olen onnellinen että jaksoin sitä 4,5 kk mutta omat rajat kannattaa tuntea.

Imetys siis toki jatkuu edelleen, muttei täysimetys.

Mäkin oon kuullut tuosta. Kyllähän vauvat on aika hoksaavaisia. Ja kuten moni on sanonu, tunniksi-pariksi pääsee ilman vauvaa vaikka hänelle ei maito kelpaisikaan muualta kuin rinnasta

Miten niin pääsee? Mulla ei ole sydäntä huudattaa vauvaa..

Jos se vaikka nukkuu? Alle puolivuotiaat monesti nukkuu 4 tunnin päiväunia, ja jos herää vähän ennen kuin äiti tulee takaisin, niin kyllä ne isän tai hoitajan sylissä pärjää sen aikaa kun äiti tulee

Puhuin TUNNISTA-PARISTA aiemmin. Harva vauva on edes omaa tahtiinsa rinnalla 24/7

Mun 2,5 kk vauva haluaa tissiä vähintään tunnin välein päivällä (monesti useamminkin). Yöllä nukkuu 3 tuntia putkeen. Eikä ota pulloa mieheltä edes silloin kun en ole kotona. Aika vaikeeta lähteä mihinkään, kun ulkona en ole viitsinyt imettää rintatulehdusriskin takia (nyt lämpimillä säillä toki voi imettää ulkonakin). Huuto on ihan älytön, koska tissiä on saatava sillä sekunnilla kun vauva herää ja nälkä iskee.

Yhteistyössä