tatuointi ja raskaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jenni
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

Jenni

Vieras
Sain tänään kuulla että olen raskaana, kylläkin todella alussa vasta, mutta minulla olisi yksi kysymys: Onko kukaan tietoinen asiasta tai oma kohtasta kokemusta voiko ottaa tatuoinnin jos on raskaana??

Aivan. Vaikka tulehdusriski ja verenmyrkytysriski ovat ammattilaisen tekemässä tatuoinnissa oikein hoidettuna äärettömän pienet, ne ovat kuitenkin olemassa, eikä niitä saa unohtaa. Älä ota riskiä lapsesi takia, hän on riippuvainen sinun ruumiisi toiminnasta tällä hetkellä. Jaksat varmasti odottaa sen aikaa!? Imetysaikanakin voit ottaa kuvan mieluummin, silloinhan voit aina pitää taukoa/lopettaa imetyksen jos jotain tulee, nyt et pysty vauvaa mahdollisista ongelmista eristämään. Ja tosiaan vastuuntuntoinen tatuoija ei suostu tekemään raskaanaolevalle.
:)

Mä otin, raskausviikkoja oli tuolloin yli 30!! Ei mulle ainakaan sanottu mistään vaaroista, outoa!!! Ei siitä kyllä mitään haittaa ollut, paitsi vauva potki samaan tahtiin neulan surinan kanssa, joten olo ei ollut kovin mukava!!! =)

En kyllä suosittelis. Ite menossa uutta kuvaa taas ottamaan mutta en kyllä ennen ku lopetan imettämisen. On kuitenki aina riski et siitä jotain tulee, en halua lasta altistaa. Raskausaikana ei tulis edes mieleen ottaa ja ihmettelen kuka suostuu tekemään kuvan raskaana olevalle!?

\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.04.2005 klo 21:34 mimmi kirjoitti:
Verenmyrkytysriski todellakin on olemassa! Ja olettekos kuulleet että jos on tatska alaselässä selkärangan päällä niin ei sais koskaan enään epiduraalia...

Totta ja ei. Epiduraalia ei laiteta tatuoidun ihon läpi, mutta jos kuva on pieni eikä epiruraalialueen peittävä, niin voidaan hyvin laittaa.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.04.2005 klo 17:21 Mamma -82 kirjoitti:
Mä otin, raskausviikkoja oli tuolloin yli 30!! Ei mulle ainakaan sanottu mistään vaaroista, outoa!!! Ei siitä kyllä mitään haittaa ollut, paitsi vauva potki samaan tahtiin neulan surinan kanssa, joten olo ei ollut kovin mukava!!! =)

Siis eikö sulle todellakaan kerrottu mistään riskeistä? Etkä joutunut edes allekirjottamaan niistä kertovaa paperia? Kyllä on vastuuton tatuoija! Riskeistä kuuluu kertoa, on tatuoitava raskaana tai ei! :o

En uskaltais laittaa, vaikka verenmyrkytysriski onki olemattoman pieni. Oottelen että raskaudet ja imetykset on kunnialla hoidettu loppuun ja laitan sitten. Sitäpaitsi raskaana ollessa ainaki mulla on tuntoaisti paljon herkempi ku muulloin, ja pieniki kipu tuntuu järjettömältä.

Mulle pari tatskaajakaveria kertoi ettei kukaan vastuuntuntoinen tatuoija tatuoi raskaana olevaa. =) Tuli harvinaisen selväksi kun asiaa mietin esikoista odottaessani. Kyllä niitä tatuointeja ehtii hankkia myöhemminkin.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.04.2005 klo 11:18 HeRne kirjoitti:
Se riippuu et missä kohdassa tatska on selässä...Hyvin onnistui epiduraalin laitto vaikka tatska onkin alaselässä :)

mutta jotkut anestesialääkärit eivät suostu laittamaan puudutusta, vaikka tatuoint ei ihan pistopaikan päällä olisikaan..

\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.04.2005 klo 10:03 Sanna80 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.04.2005 klo 21:34 mimmi kirjoitti:
Verenmyrkytysriski todellakin on olemassa! Ja olettekos kuulleet että jos on tatska alaselässä selkärangan päällä niin ei sais koskaan enään epiduraalia...

Totta ja ei. Epiduraalia ei laiteta tatuoidun ihon läpi, mutta jos kuva on pieni eikä epiruraalialueen peittävä, niin voidaan hyvin laittaa.

Niin mulla on alaselässä tatuointi ja sain epiduraalin, siinä kyllä oli et saanko vai en, mut synnytyksessä sit päättivät et saan..En kyllä"kuulu" tälle palstalle mut lueskelin nyt ja ajattelin vastata.. :)

Voi ottaa, verenmyrkytyksen vaara nyt on olemassa esimerkiksi myös kanyylin laiton yhteydessä joka nyt laitetaan melkein jokaiselle synnyttäjälle ja kyllä saa epiduraalin vaikka olis alaselässä tatuointi kunhan on puhdasta ihoakin. T. tuleva kätilö

Yhteistyössä