Tärykalvon puhkaisu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Saraldo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja jojo:
Alkuperäinen kirjoittaja liina:
Apua, sattui varmaan törkeästi! Mulla on lapsena puhkaistu kans monta kertaa. Saako kysyä, et miten toimenpide käytännössä tehdään...? Puudutetaanko jotenkin? Joku neulako sinne korvaan työnnetään? Sori tyhmät kysymykset!

Buranaa ja paranemista sulle!!!

Mä olen sitä ikäluokkaa, jolta puhkottiin lapsena korvat joka h***tin kerta... Nyt on arpikudoksen takia kuulonalenema molemmissa korvissa. Yhden kerran muistan lapsuudesta, kun sain puudutuksen. Se se vasta sattuikin!!!

Oletko käynyt tutkimuksissa kuulonaleneman takia? Mulla kuulo viime vuosina huonontunut ja pyysin lähetteen korvapolille. Korvat tutkittiin mikroskoopilla ja tietokonekuvauksella ja tärykalvojen takana on jotain helmiäismassaa ja tärykalvot ihan paskana. Leikataan viimeistään loppukesästä. Kuulo ei välttämättä parane mutta helmiäismassa on saatava pois ettei jatka kasvuaan. Sitten onkin edessä kuulokojeen käyttö ellei leikkaus auta kuuloon :o

Alkuperäinen kirjoittaja Saraldo:
Mulla on nyt kaksikin kertaa katsottu korvat sen puhkomisen jälkeen ja kaikki on kuulemma siellä ihan hyvin. Näyttää kuulemma siltä kuin siellä ei olisi mitään reikää tehtykään. Ja just sen vuoksi mua häiritsee tuo kipu, kun siellä kerran pitäisi kaikki olla hyvin. Että mistä se kipu sitten oikein johtuu?

En nyt tiedä, onko mitenkään verrattavissa, mutta kun multa poistettiin nielurisat 17-vuotiaana, mulla alkoi korva naksumaan. Ihan helvetin häiiy ääni, joka tuli aina niistäessä ja välillä ihan ilman syytä. Kauhulla ajattelin saaneeni siitä naksumisesta vaivan koko loppuelämäkseni, mut kyllä se onneksi ohi meni. Siinä tais mennä muutama kuukausi.

Alkuperäinen kirjoittaja .:
Emlaa ei kyllä taatusti käytetä tärykalvon puuduttamiseen!

Mulle sanoi korvalääkäri, että sitä laitetaan pumpulituppoon, joka pistetään pikkupinseteillä tärykalvoa vasten.

http://www.epshp.fi/kotisivut/korvat/parasent.htm

Tuollakin puhutaan emlalla puuduttamisesta.

Alkuperäinen kirjoittaja ent. korvalapsi:
Alkuperäinen kirjoittaja ent. korvalapsi:
Alkuperäinen kirjoittaja jojo:
Alkuperäinen kirjoittaja liina:
Apua, sattui varmaan törkeästi! Mulla on lapsena puhkaistu kans monta kertaa. Saako kysyä, et miten toimenpide käytännössä tehdään...? Puudutetaanko jotenkin? Joku neulako sinne korvaan työnnetään? Sori tyhmät kysymykset!

Buranaa ja paranemista sulle!!!

Mä olen sitä ikäluokkaa, jolta puhkottiin lapsena korvat joka h***tin kerta... Nyt on arpikudoksen takia kuulonalenema molemmissa korvissa. Yhden kerran muistan lapsuudesta, kun sain puudutuksen. Se se vasta sattuikin!!!

Kyllä tärykalvo puudutetaan. Nykyään ei enää juurikaan käytetä sitä kirvelevää ainetta mikä oli parikyt vuotta sitten puudutteena, EMLA:lla puudutetaan nykyään. Kuulkaa jos korvassa on niin paljon painetta, että se puhkeaa itsekseen tai korvassa on kroonisesti märkää (liimakorva) niin ei siitäkään välttämättä kivoja seurauksia ole. Arpikudosta on mullakin korvassa, ei onneksi kuulonalenemaa.

Jos tuo puhkasu tehdään oikein ja maltetaan odottaa, että puutuu, niin kyllä se jossain tilanteissa on ihan paikallaan.

Ainakin Turun korvapoli käyttää vielä ihan rutiinisti tuota kirvelevää puudutetta :) .

Aijaa.. No lapsille ainakin on EMLA kuulemma, en mä aikusista enää niin tiiäkkään :)

Ne varmaan kuvittelee, että aikuiset kestää ihan mitä vaan :D .

Sen kokemuksen perusteella, mikä mulla on sieltä, niin ne todellakin ajattelee, että aikuiset kestää mitä vaan. :D Hint-hint: ei kestä, mä mieluummin synnyttäisin kymmenpäisen lapsen kuin menisin sinne uudestaan.

mulla oli korvatulehdus siinä reilu parikymppisenä, ja lääkäri oli laittamas puudutetta siihen tärykalvolle, kun se jo puhkes siinä. kipu ja paine helpotti samantein! imutus ja tuubi + ab-kuuri, kyl helppas, ja sit jo kuulikin jotain. kumma juttu, en kokenu et se olis niin hirveesti sattunu. mut on siitä jo aikaakin, ehkä aika on vaan kullannu muistot... :)

mulla oli korvatulehdus siinä reilu parikymppisenä, ja lääkäri oli laittamas puudutetta siihen tärykalvolle, kun se jo puhkes siinä. kipu ja paine helpotti samantein! imutus ja tuubi + ab-kuuri, kyl helppas, ja sit jo kuulikin jotain. kumma juttu, en kokenu et se olis niin hirveesti sattunu. mut on siitä jo aikaakin, ehkä aika on vaan kullannu muistot... :)

On se hassua miten erilailla ihmiset kokevat nuo asiat :) Mä olen kyllä sellainen "puukorva" että paljon mieluummin annan puhkaista korvan kuin odotan, että tärykalvo puhkeisi iteksiään.

Mutta se imurin ääni on kyllä häijy jos on tärykalvossa reikä, vedet senkus valuu silmistä kun puhdistavat. Vaikka pahinta minkä olen kokenut oli leikkauksen yhteydessä kun puudutusneula iskettiin korvakäytävän läpi ja puuduteltiin, tämä oli 6. korvaleikkaukseni mutta ensimmäinen puudutuksella, toipuminen oli kyllä helppoa ja nopeata mutta aika kammottava se leikkaustilanne, sitä ikään kuin odottei koko ajan, että kuulis: "Oho se lipsahti!" ;)

Multa on puhkaistu kerran. Lääkäri sanoi ettei kannata puuduttaa, kun siellä on sitä mätää ja arpea ja muuta niin ei se puudu, et puhkastaan vaan. Siis sattuihan se aivan h--vetisti, mut mulle jäi siitä itse asiassa tosi hyvä fiilis, koska en osannut odottaa että se sattuis niin paljon (ja oon muutenkin aika hillittykäytöksinen), niin olin siinä ihan naama peruslukemilla enkä inahtanutkaan, ja sit lääkärimies sano mulle ällistyneenä et oho, mikä pokerinaama, kun ei ilmekään värähtänyt! Olin niin ylpeä ittestäni :D

Minulta puhkaistiin tärykalvo taas eilen. Kaiken kaikkiaan minulta on puhkaistu tärykalvo kymmeniä kertoja. Kun osaava lääkäri tekee sen, itse puhkaisu ei satu, koska se puudutetaan ensin pumpulilla. Sieltä kuuluu vain ilkeää rutinaa, kun kalvoa puhkaistaan. Tällä kertaa korva ei särkenyt pahemmin edes toimenpiteen jälkeen. Joillakin kerroilla särkyä on voinut olla muutaman päivän ajan jälkeenpäin.

Kyllä aikuinen ihminen tärykalvon puhkaisun kestää.

Multa on lapsena puhkottu korvia useasti, ja silloin siihen sainkin kauhun. Silloin käytettiin sitä "pika" puudutetta mikä kirvelee.
Se kirvely taisi sattua enemmän kuin itse puhkaisu.

Mulla lapsena kävi niin että se reikä ei sitten mennytkään umpeen. Sitä yritettiin paikata 4 vuotiaana, mutta tuli itekseen reikä viereen. Tuon reijän kanssa sitten elelin 14 vuotiaaksi ja silloin korjaus onnistui.

Aikuisiällä on puhkaistu viiden vuoden sisällä muistaakseni kolmesti.
Aina olen sanonut etukäteen että toimenpiteestä on mielettömät kammot ja ensimmäisellä kerralla sain esilääkityksen. TK lääkäri oli hyvin kokenut "puhkoja" ja laittoi puudutettakin kahdesti ja antoi vaikuttaa todella hyvin.
Kannusti vielä sanomalla että pelätä saa mutta ei jännittää. Silloin puhkaisu ei sattunut yhtään ja toimenpiteestä jäi (korjaavat) muistot.

Seuraavat puhkomiset hoidettiin sitten keskussairaalassa korvapolilla ja niistä jäi vähän vähemmän hyvät muistot. Kerta puudutuksella, mutta ei edelleenkään käytetty sitä kirvelevää puudutetta.

Mulla nämä puhkomiset ovat olleet tarpeellisia, silloin tällöin kunnon flunssa aiheuttaa sen että tärykalvot kääntyy kuopalle enkä kuule hyvin. Puhkaisu palauttaa tilanteen, eikä siihen tosiaan auta mikään muu.

Niin ja en ole tuntenut minkäänlaista kipua jälkeenpäin.

Ei puhkaisu paljon satu minun on pukaistu toinen 2kertaa viikon välein toinen kerran Samallakertaa puhkaistiin molemmat.Eivät ole kunnossa kova vinkuna on kaiken aikaa ja kuulo on heikentynyt varsinkin toisesta.Menen lääkäriin heti kun vain pääsen kesälomat sotkee asiat

Mulle tehtiin elämäni ensimmäinen korvien puhkaisu kun korvassani oli nestettä ja kuulo oikeassa korvassani oli olematon..aikuinen ihminen kyllä kestää sen kun tietää mistä on kysymys..itse olin tyytyväinen että lääkäri ehdotti sitä. Nyt kuulen lastenlapseni kysymykset ja puhelin äänet erittäin hyvin. Putkitus tehdään 1kk kuluttua,,jostain syystä neste kerääntyy korvaani Mutta en ihmettele että pieni lapsi kokee kipua ja tuskaa kun kerran ei ymmärrä koko toimenpidettä. En itsekään ymmärtänyt kun 2 vanhenpaa lastani kuskasin kerran toisensa jälkeen samaan toimenpiteeseen..siis vanhemmat selittäkää lapsillenne mistä on kyse..kysykää lääkäriltä jos ette tiedä. Meille sattui erittäin huono ja itseriittoinen lääkäri ja silloin kävelin ulos vastaanotolta lapseni kanssa kun lääkäri huusi että äiti ulos jos lapsi ei rauhoitu.
Mutta lääkäreissä on helvetin isoja eroja..katsokaa kenelle viette.. tytär täyttää pian 32v ja kärsii ikuisesti kuulon alenemisesta arpeutumisen takia...tyhmä kun olin ja en tiennyt tai uskaltanut kysyä asiasta.

Mulla ei ole koskaan puhkottu tärykalvoa mutta nyt ymmärrän, mistä mies puhuu kun se ei halua enää koskaan mennä korvan takia lääkäriin ku lapsena siltä puhkaistiin tärykalvo. Enkä kyllä sanoisi, että aikuinen kestää mitä tahansa. Ensinnäkin ihmisillä on erilainen kipukynnys. Lisäksi tulehduksen aste ja kohta jossa se on pahimpana voi olla erilainen. Eli ei ne ihmiset ole nynnyjä, joita puhkaisu aikuisenakin sattuu paljon, siihen on varmasti ihan fyysinenkin syynsä (kuten että tulehdus on heillä pahempi, he ovat kipuherkkiä tai korvassa on heillä enemmän nestettä aiheuttamassa kipua ja painetta tms).

Minulla on tällä hetkellä korva tukossa ja kipeä (menee aina tukkoon kun käyn suihkussa, vahatulppa varmaan). Ei mitään tärykalvojen puhkaosua kiitos! Tällä hetkellä kivuliain kokemukseni on suolen tutkimus (toimenpide keskeytettiin, se kipu oli sanoinkuvaamaton, joku vaiva minulla silloin oli joka nyt on helpottanut). Toinen paha juttu on selkäydinnestenäyte. Kehtasivat valehdella että se ei satu! Kun ajattelin, että se on ihan iisiä niin arvatkaa kuinka pelästyin kun tuntuu, että salama iskee sähkövirran nivusista, selkärankaan ja jalkoihin. Vaikeaa siinä on pysyä paikallaan. En käsitä miten esim. leukemiaa sairastavat lapset ovat kyenneet käymään sen läpi!

Takaisin korviin: Kun muistelen miten paljon tavallinen korvatulehdus sattui lapsena, en ihmettele yhtään että lapsi itkee. Se ei ole vain pelkoa vaan ainakin omalla kohdalla myös korvatulehdukset olivat lapsena kivuliaampia ja pahempia.

Minun tärykalvoni puhkaistiin tänään kun tuossa pari vuotta sitten yks kaks vain toinen korva meni ikäänkuin lukkoon sohvalla maatessani. Kuulo aleni mutta oli tämän pari vuotta suunnilleen sama. Nyt menin uudelleen korvalääkäriin ja ehdotti puhkaisua. Suostuin. Minulla käytettiin sitä kivuliampaa puudutetta. Myönnän että toimenpide ei todellakaan mikään kivantuntuinen ole, mutta ei niin mahdoton ettei aikuinen ihminen sitä kestäisi. En tiedä onko tästä nyt mitään hyötyä, mutta pakkohan on kaikki kokeilla. Mutta lapsille varmasti on järkyttävä tuntemus, varmaan yksi toimenpiteistä mikä aiheuttaa eniten lääkäripelkoja.

Uusimmat

Yhteistyössä