Tarvitseeko mun pakata vaatetta lapselle mukaan etävanhemmalle? (tehnyt ls-ilmon..)

• Viestiketjun aloittaja kysymys
  • Ensimmäinen viesti
kysymys
Siis lapsen isä tehnyt ls-ilmotuksen koska pojalla ollut mukana repussa liian pienet sukat ja tyttöjen alushousut. Ja syksyllä likanen ulkopuku.

Siis kysymys kuuluu että tietääkö kukaan onko mun pakko antaa hänelle pojalle vaatetta mukaan kerran siitäkin tulee tällänen pelleily?
On siis aikasemminkin tota kiusaamista, toista exää kohtaan kuulemma enempikin mutta tää oli kyllä jo liian paksua..

Jkrvj
Lapsellehan ne vaatteet tulee eikä exälle, joten lapsen edun mukaista on kyllä vaihtovaatteet. Eikö isän luona ole varavaatteita?osta kirppikseltä edullisia ja laita niitä sinne isälle. Ja kannattaa varmaan hankkia poikien alusvaatteita.tyttöjen voi olla melko epämukavia pojille.

• Tykkää
Reactions: Data
"aap"
enhän mä tahallaan ole pakannut väärin, kiireessä pakkailen välillä ja lapsia neljä joten saattaa vahingossa mennä jonkun muun vaatetta kassiin. Niin onko tuo sitten ls-ilmotuksen aihe vai??

[QUOTE="aap";27854739]enhän mä tahallaan ole pakannut väärin, kiireessä pakkailen välillä ja lapsia neljä joten saattaa vahingossa mennä jonkun muun vaatetta kassiin. Niin onko tuo sitten ls-ilmotuksen aihe vai??[/QUOTE]

Mutta silti kysyt pitääkö sun nyt laittaa sinne vaatteita mukaan?

Kyllä pitää, kaikki vaatehankinnat kuuluu lähivanhemmalle. Jos olisin itse etä, toki ostaisin muutaman vaihtovaatteen, mutta oikeasti kaikki vaatteet kuuluu olla mukana, lähi saa sen elatusmaksun....

Viimeksi muokattu:
Meiton5
Otsikon kysymykseen mun mielestä kyllä pitää. Mut sit toi ls-ilmoitus. Ihan kiusantekoa. Ei nyt jotku liian pienet sukat ole mikään lastensuojelun juttu. Ehkä jos se tilanne jatkuisi eli lapsi ei saisi uusia vaatteita ollenkaan.

• Tykkää
Reactions: SuzieQ.
"aap"
ahaa. no hyvä tietää että muutama vahinko vaatekassissa on ls-ilmoituksen paikka. On tää aika sairaasi mennyt sitten.

Halusin siis tietää että pitääkö etällä itsellään olla niitä vaihtovaatteita ettei tarvitsisi mun joka hiton pienestä virheestä ilmotuksia tehdä. Mutta pakattava siis on jatkossakin.

"vieras"
Siis lapsella on päällä vaatteet ja kyllä mun mielestä siellä etällä tarvii olla lapsella vaatetta ettei niitä tarvii joka viikonloppu pakkailla. Ei voi olla kysysmys edes rahasta että etä ostaisi muutamat vaatteet varalle kotiinsa. Todellakin on typerä ls-ilmoitus. Näitä kun tehtaillaan lisää niin ei ihme etteivät ehdi auttaa perheitä ja lapsia jotka todella tarvitsevat apua...Missään laissa ei ole sanottu että lahi-huoltajan tarvitsee pakata lapsille vaatteet mukaan!

"akka"
[QUOTE="vieras";27854765]Siis lapsella on päällä vaatteet ja kyllä mun mielestä siellä etällä tarvii olla lapsella vaatetta ettei niitä tarvii joka viikonloppu pakkailla. Ei voi olla kysysmys edes rahasta että etä ostaisi muutamat vaatteet varalle kotiinsa. Todellakin on typerä ls-ilmoitus. Näitä kun tehtaillaan lisää niin ei ihme etteivät ehdi auttaa perheitä ja lapsia jotka todella tarvitsevat apua...Missään laissa ei ole sanottu että lahi-huoltajan tarvitsee pakata lapsille vaatteet mukaan![/QUOTE]

Eikä missään laissa sanota että etävanhemman pitää ostaa omat vaatteet kotiinsa varalle lasta varten. Kyllä se on lähivanhemman velvollisuus katsoa kun lapsi lähtee etälle että lapsella on asianmukaiset vaatteet mukana ja jos ei ole se lapsi on sitten niissä samoissa vaatteissa siellä koko ajan.Tästä on ihan lastensuojelussa keskusteltu ja näin on. Ainakin Porissa.

Kyllä, vaihtovaatteet mukaan.

Voihan sille isälle silmiään pyöritellen mainita, että vahingossa olivat tulleet mukaan ja jättää asian siihen.
Tuskin ne siellä lastensuojelussakaan ihan kaikkien ilmoitusten perusteella ensimmäisenä alkavat mitään toimenpiteitä suunnitella.

Siitähän vasta riemu nouseekin, kun et pakkaa mitään mukaan.....!

Ja ennen mitään lainkohtia ja niihin vetoamisia kannattaa nämä käytännön asiat aina sopia sen toisen vanhemman kanssa yhdessä.

• Tykkää
Reactions: riiviöiden äiti
"vieras"
mutta ei myöskään lähi-vanhemman. Tästä ei ole lakia olemassa vielä ainakaan. Ja mitä sitten jos lähi ostaa vaatteet ja etä ei niitä palauta tai tahallaan ne rikkoo huolimattomuudellaan? Ostaako lähi aina vaan uusia? Kyllä se lasten elatusmaksu näin saadaan joka kuukausi kulumaan ja onko se lapsen etu? Lapsi voi varmaankin olla sitten vaikka syömättä kaksplussan mukaan ja se ei ole heittelle jättö kunhan vaan ostaa vaatetta etä-vahemmalle

"vieras"
Eksä teki aikoinaan kiusaa siten, että jos vaan olin pukenut lapselle uusia vaatteita kun meni sinne, en niitä uusia vaatteita enää sen jälkeen nähnyt. Että kyllä miehetkin osaa kiusaa tehdä vaikka siitä aina naisia syytetään...

"poikia3"
Mä olen ostanut lapselle sinne isän luo satsin vaihtovaatteita, alushousuja, t-paitoja, ja sukkia. Pitkät housut ja pitkähihaiset paidat on aina pakattu mukaan. Meillä vaan tuppasi käymään jatkuvasti niin, että niitä vaatteita jäi isän luokse, joten oli helpompaa, että ostin niitä vaatteita sinne.

Nykyisin 15 v. pakkaa ja vie vaatteet isän luo ihan itse.

• Tykkää
Reactions: riiviöiden äiti
"akka"
[QUOTE="vieras";27854788]mutta ei myöskään lähi-vanhemman. Tästä ei ole lakia olemassa vielä ainakaan. Ja mitä sitten jos lähi ostaa vaatteet ja etä ei niitä palauta tai tahallaan ne rikkoo huolimattomuudellaan? Ostaako lähi aina vaan uusia? Kyllä se lasten elatusmaksu näin saadaan joka kuukausi kulumaan ja onko se lapsen etu? Lapsi voi varmaankin olla sitten vaikka syömättä kaksplussan mukaan ja se ei ole heittelle jättö kunhan vaan ostaa vaatetta etä-vahemmalle[/QUOTE]

Tässä tapauksessa jos vaatteita ei koskaan palauteta tai ne palautuu rikkinäisinä jatkuvasti takaisin, asia on aivan eri. Siinä tapauksessa etä hankki itse sinne vaatteet mitä siellä käytetään.
Käsitin että kyse ap.n tapauksessa ei kuitenkaan ollut tästä vaan siitä että lapsella ei ollut sopivia vaihtovaatteita mukana.

eiuusio
[QUOTE="akka";27854775]Eikä missään laissa sanota että etävanhemman pitää ostaa omat vaatteet kotiinsa varalle lasta varten. Kyllä se on lähivanhemman velvollisuus katsoa kun lapsi lähtee etälle että lapsella on asianmukaiset vaatteet mukana ja jos ei ole se lapsi on sitten niissä samoissa vaatteissa siellä koko ajan.Tästä on ihan lastensuojelussa keskusteltu ja näin on. Ainakin Porissa.[/QUOTE]

Niin, jonkunhan on vastattava siitä että lapsella on tarpeeksi vaatteita! Jos on vähänkään epäselvää, onko etä tajunnut asiasta huolehtia, silloin lähi laittaa tarpeeksi vaatetta koko ajaksi jonka lapsi on pois.

Mutta miksi kukaan, edes etävanhempi, suhtautuisi omaan lapseensa kuin vieraaseen kulkuriin. Näin hän nimittäin suhtautuu, jos ei huolehdi varusteita OMALLE lapselleen. Erityisesti silloin, jos hänen lapsensa tulee säännöllisesti ja suht usein hänelle.

Mä olen usein miettinyt että miksi tämä vaateasia voi olla toisille niin vaikea, miksi kiusataan lapsia siinä kun kuivitellaan näpäyttävänsä exäänsä. Isähän tässä on ihan pälli jos ls-ilmon vahingosta tekee,kaikille varmasti sattuu vahinkoja pakatessa. Tässä kohtaan olisi varmaan hyvä sopia yhdessä (jos mahdollista)mikä on jatkossa järkevintä, luulis että muutamat alushousut ja sukat yms eivät kenenkään taloutta kaada.

Kannattaa tehdä sopimus tuosta asiasta, jos on erimielisyyksiä. Voitte päättää että etä hankkii itse lapsille vaatteet ja tämä otetaan huomioon elatusavussa. Elatusavun tarkoitus kun on kattaa kulut jos etä ei muuten osallistu lapsen elatukseen.

Itse suosittaisin vielä antamaan rahaa mukaan tai sitten maksamaan etälle niistä päivistä jolloin lapset ovat etällä. Luonapitovähennys on aivan liian pieni summa kattamaan lapsen kulut. Periaatteessa etän pitäisi selvitä lapsen osalta tuolla summalla. 4 euroa päivältä on vähän. Asia vielä korostuu jos etä on tuloton, esimerkiksi opiskelija tai työtön.

Lähin kannattaa yrittää tehdä lapsen etällä olo miellyttäväksi mahdollisuuksien mukaan. Lapsi ei ole mikään pelinappula.

Kyllä olen lapsille aina pakannut mukaan heidän omat, heille sopivat vaatteet sekä lääkkeet ja muut tykötarpeet. Miksi pistäisin lapseni olon kurjaksi? En tajua ollenkaan, ketä hyödyttäisi ihmeellinen niskoittelu tässä asiassa?

• Tykkää
Reactions: Data
"vieras"
Mä olen vaan aina miettinyt sitä että kun ne elatusmaksut on suomessa joka tapauksessa aina tosi pienet ja usein lähi on äiti jolla on usein ei siis aina pienemmät tulot kuin exällä niin miksi siitä vielä jotain vähennetään? Äiti lähinä hoitaa lapsen, järjestää harrastukset, hoidon ihan kaiken ja isällä lapsi vain joka toinen viikonloppu ja elatusmaksu voi olla jotain 200eur luokkaa...Äiti on jo melkein martyyri...ja ex ei koskaan kiitä, tai arvosta sitä mitä se lähi-vahempi tekee...aika kurjaa ja sit vielä kiusataan jollain vaate ym asialla ja uhkaillaan...ap:n tapauksessa en varmaan edes kiinnittäisi huomiota koko exään, tuskin mies haluaa kuitenkaan 4 lapsen lähivanhemmaksi. Sellaisia miehiä on tosi harvassa jotka siihen ryhtyy ihan omasta halustaan!

Kannattaa tehdä sopimus tuosta asiasta, jos on erimielisyyksiä. Voitte päättää että etä hankkii itse lapsille vaatteet ja tämä otetaan huomioon elatusavussa. Elatusavun tarkoitus kun on kattaa kulut jos etä ei muuten osallistu lapsen elatukseen.

Itse suosittaisin vielä antamaan rahaa mukaan tai sitten maksamaan etälle niistä päivistä jolloin lapset ovat etällä. Luonapitovähennys on aivan liian pieni summa kattamaan lapsen kulut. Periaatteessa etän pitäisi selvitä lapsen osalta tuolla summalla. 4 euroa päivältä on vähän. Asia vielä korostuu jos etä on tuloton, esimerkiksi opiskelija tai työtön.

Lähin kannattaa yrittää tehdä lapsen etällä olo miellyttäväksi mahdollisuuksien mukaan. Lapsi ei ole mikään pelinappula.
Mä olen sun kanssa samaamieltä siitä, ettei lapsi ole mikään pelinappua.
Mutta silti mulla on vähän ristiriitaiset tuntemukset asiasta, ehkä siksi, kun ei ole omakohtaista kokemusta. Kuinka tarkalle eronneet sit laskee noi rahahommat? Elarit ja muut? Että kun se etä maksaa elarin, niin hänen ei tarvitse ostaa mitään? Niin sit ei osteta mitään? Oikeasti? Ehkä mä olen jotenkin naivi tai tyhmä, mutta eiks kyse ole omasta lapsesta. Että esimerkiksi se etä näkee kaupassa lelun tai pelin tai uuden harrastusvälineen alennuksessa, niin ei ajattele, että "tästähän se muksu tykkää, ostan pois" vaan että "jaa, jos ton nyt ostan, niin maksaako se lähi mulle rahat takaisin tästä"? Vai mitä hittoa?

• Tykkää
Reactions: emmiina ja misStar

Yhteistyössä