"Ellamarilta kysyisin yrititkö sinä silloisen mustismiehesi kanssa hakea apua, tai hyväksyikö eksäsi sellaista ylipäänkään? Tunnustiko hän sinulle olevansa mustasukkainen, vai käyttäytyikö itse mielestään normaalisti ja sinä vain poikkeavasti?"
Tajusin tilanteen toivottomuuden siinä vaiheessa, kun koko kuvio minulle aukesi ja lähdin suhteesta. Koko suhde ole _todella_ pelottava siksi, että mies näki vain minut syyllisenä, jota piti muuttaa, eikä hänessä itsessään ollut vikaa. Ihan kuin minun maailmankuvani olisi ollut väärä. Se oli selvää manipulaatiota, missä minut yritettiin murtaa ja muuttaa tahdottomaksi varjoksi itsestäni. Uskoin häntä jonkin aikaa, kunnes oma terve järki voitti. Enkä ole katunut päätöstäni lähteä päivääkään.
Nyt, eläessäni aivan ihanan miehen kanssa, olen täysin selvillä siitä, miten vaarallinen tilanteeni oli ja miten sairas tuo edellinen suhde ja mies oli. Kiitän lähes päivittäin itseäni siitä, että uskalsin lähteä ja koen, että olen nykyisen onneni ansainnut. Terve parisuhde, missä on kunnioitusta, rakkautta ja luottamusta, on ihanin asia elämässäni
Biibi ja n47 puhuvat minusta asiaa, olisin itse voinut kirjoittaa samoin. Ainakin minä ja Biibi taidamme puhua kokemuksesta, siksi kai olemme niin ehdottomia. Ei elämä saa olla "varpaillaan olemista" ja toisen vihanpuuskien välttelyä! Pitää saada elää täydesti ja turvassa ja pitää saada tulla rakastetuksi kaikkine virheineen! Kriisejä ja vaikeuksia tulee tottakai, mutta niistäkin voi selvitä keskustelemalla ja tukemalla toinen toista. Minusta tuntuu siltä, ettet vain nyt ymmärrä, miten kauheaa sinulla on. Minulla kesti pitkään eron jälkeen tottua siihen, että sain mennä nukkumaan rauhassa, ettei kukaan epäillyt minua, että pelkoa ei ollut. Omasta tilanteestani tiedän myös, että oirehdin pitkään samaan tapaan kuin kidutuksen uhrit. Ja sinun tilanteesi kuulostaa pelottavan tutulta.
Tässä puhutaan nyt todella vakavasta asiasta - on hyvä, että jotkut tukevat ja kannustavat sinua jatkamaan, ja ehkä heillä tosiaan on omakohtaista kokemusta asiasta, mikä antaa pohjaa heidän mielipiteilleen. Minulla tuota kokemusta ainakin on, ja se on syynä siihen, että haluan rohkaista sinua lähtemään. - Tee omat päätöksesi, mutta muista, että ansaitset vain hyvää ja sinun on se itse itsellesi hankittava.