Tapahtui eilen tarhassa...

joulun vieton taustalla on kaksi perinnettä kristillinen Vapahtajan syntymäjuhla ja pakanuudesta tulevat joulu ukot ( tontut) ym.... mutta todellinen uskonnon / ajattelun vapaus tulee mielestäni juuri siitä että lapsi näkee ja kokee ympärillään erilaisia ajattelumalleja uskonnoista ja ateistisesta elämänkatsomuksesta ja saa itse vähitellen tämän tiedon ja kokemuksen pohjalta rakentaa vapaasti OMAN elämänkatsomuksesa. Eli ei tuputeta uskontoa mutta ei pakoteta ateismiinkaan ( valita valmiiksi)

Me ei kuuluta kirkkoon mutta innolla ängin kirkon perhekerhoon ja lapset kävivät päiväkodin mukana pyhäkoulussa koska itse halusivat. Uskonnon opetukseenkin osallistuvat nyt koulussa koska sinne halusivat.
Kaikista uskonnoista toivon heidän saavan tietoa ja yleissivistystä, fiksuina ihmisinä tietenkin valitsevat lopulta ateismin :D

En pidä uskontoa tuomittavana asiana tai moraalini vastaisena ja siksi en kiellä sitä lapsilta.

Meidän lapset ei osallistu koulun uskonnon opetukseen, mutta heidän kulloisestakin halustaan riippumatta vaadin osalllistumista hartauksiin kirkossa, lauluharjoituksiin tms. Mun mielestä on yleissivistävää osata käyttäytyä kirkossa toisten uskontoa kunnioittaen ja heidän tapoihin kulttuurin kunnioittamisen vuoksi. Käsiä ei tarvitse ristiä, eikä rukoilla. Sukulaisista suurin osa kuuluu kirkkoon ja osallistumme ristiäisiin, häihin ja hautajaisiin. On mukava katsoa kun omat lapset osaa käyttäytyä aiheuttamatta pahaa mieltä, eivätkä vaikuta umpimielisiltä. Pienemmän mielestä kirkko on IhanaPaikka, ne urut ja kaiku ja kaikki. Jos itse matkustaisin vatikaaniin katsomaan taidetta, niin haluaisin osata toimia kunniottavasti uskovien rukoilemaan tulleiden läsnäoloa kohtaan vaikken ristinmerkkiä tekisikään.

Eli lyhyesti meidän kohdalla.Minut on lapsena asetettu siihen mihin vanhemmat halusivat.Päätin,että lapseni saavat valita juuri sen minkä ITSE haluavat.Mä en valitse heille uskontoa enkä myöskään uskonnottomuutta.
On näyttöä laajasti,että sillä mitä mun ikäpolvelle on tarjottu uskontoa koulussa/päiväkodissa ei ole mitään merkitystä.On niitä jotka uskoo ja niitä jotka ei usko!
On näyttöä siitäkin,että jotka on "aivopesty" tehokkaasti vauvasta asti eivät usko tai uskovat!

Alkuperäinen kirjoittaja sivistäjä:
Meidän lapset ei osallistu koulun uskonnon opetukseen, mutta heidän kulloisestakin halustaan riippumatta vaadin osalllistumista hartauksiin kirkossa, lauluharjoituksiin tms. Mun mielestä on yleissivistävää osata käyttäytyä kirkossa toisten uskontoa kunnioittaen ja heidän tapoihin kulttuurin kunnioittamisen vuoksi. Käsiä ei tarvitse ristiä, eikä rukoilla. Sukulaisista suurin osa kuuluu kirkkoon ja osallistumme ristiäisiin, häihin ja hautajaisiin. On mukava katsoa kun omat lapset osaa käyttäytyä aiheuttamatta pahaa mieltä, eivätkä vaikuta umpimielisiltä. Pienemmän mielestä kirkko on IhanaPaikka, ne urut ja kaiku ja kaikki. Jos itse matkustaisin vatikaaniin katsomaan taidetta, niin haluaisin osata toimia kunniottavasti uskovien rukoilemaan tulleiden läsnäoloa kohtaan vaikken ristinmerkkiä tekisikään.

Kyllä meillä sekä lapset että aikuiset osaavat käyttäytyä kirkossa, moskeijassa, synagogassa....
Ei siihen vaadita ko. uskontojen harjoittamista.

Ja tätä voin pesata. Mielestäni yleisivistykseen kuuluu tuntea ainakin eri uskontojen pääpiirteet

Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelee hän:
Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp-:
:/ Jos siellä on kokemusta siitä, ettei lasta ole päästetty joulujuhliinkaan. Jeesus-sanaa ei voi oikein väistellä, mutta uskonnollista opetusta aika pitkälti voi.

Ei meilläkään osallistuta kyllä mihinkään hartauksiin yms. Mutta kyllä kotonakin soi joulumusiikki, vaikka jeesuksista sun muista mainitaankin joissakin lauluissa.

miksi te sitten vietätte joulua,kun jouluhan on Jeesuksen syntymäpäivä juhla?

Höpö höpö.

Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:

Kyllä meillä sekä lapset että aikuiset osaavat käyttäytyä kirkossa, moskeijassa, synagogassa....

Ei siihen vaadita ko. uskontojen harjoittamista.

Mutta minä en osaisi, en moskeijassa, synagogassa, enkä aina ole osannut olla nätisti kirkossakaan vaan liiskasin hubbabubbaa virsikirjan väliin, kun en osannut laulaa mukava ja aika kävi pitkäksi. Lapset opiskelee elämänkatsomustietoa, mutta haluan, että oppivat muitten tavoista saamalla kokemuksia/elämyksiä, niin kuin kirkossa käyntikin voi olla jos se ei kuulu arkeen. Poika just vähän aikaa sitten sanoi, että on outoa miten kaikki uskoo Jumalaan, että uskoisikohan hänkin jos olisi opetettu.

teidän kannattaisi varmaan ensin tehdä itsellenne selväksi, mikä on suhtautumisenne kirkkoon ja sen oppeihin. Ja millaisen suhteen uskontoihin haluatte lapsellenne välittää.
Nyt kantanne kuulostaa jotenkin epäselvälle: ei saa osallistua uskonnolliseen opetukseen, kuten pyhäkouluun, joka sinänsä on siis ihan perusteltua kun kirkkoon ei kuulu, mutta miten sitten jouluevankeliumi olisi tämän ulkopuolella? Kun sehän nimenomaan on samalla uskontokasvatusta?

MIstä tarhassa voidaan tiedää, mihin lapsen saa viedä ja mihin ei, eli evankeliuminäytelmään saa osallistua, mutta muuhun pyhäkoulutoimintaan ei? Eikös tässä vähän valita koristeet kakun päältä? Tällainen tilanne hämmentää varmaan yhtälailla lasta kuin henkilökuntaakin?

Onko suhteenne uskontoon se, että ette kuulu kirkkoon, ette usko jumalaan ettekä halua lapsenne saavan kristillistä/ev.lut. kirkon oppien mukaista kasvatusta? Jos on, niin silloinhan on hyvin yksinkertaista, että lapsi ei osallistu mihinkään uskonnolliseen toimintaan, oli se sitten näytelmiä tai pyhäkoulua tai joulukirkko.

Voihan lapsi osallistu tuohon toimintaan, koska se on osa yhteiskuntamme keskeistä kulttuuria, vaikka ette itse uskoisikaan. Lapselle vaan selitetään, että kyse on "tapakulttuurista tms. ja asioista, joihin jotkut uskovat. Lapsenne tulee törmäämään tähän vielä monta kertaa, joten asiasta on varmaan hyvä puhua vai oletteko jo puhuneetkin?

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Alkuperäinen kirjoittaja muumuu:
Jos teillä ei sallita mitään uskontoon liittyvää niin ette sitten varmaankaan vietä joulua :xmas:

Onko joulu mielestäsi kristittyjen oma juhla?

ON !!!! :)

No ei todellakaan ole, kristinusko sopivasti muokkasi sydäntalvenjuhlan omakseen. Kuten teksi monelle muullekin juhlalle (esim. kekri).

http://fi.wikipedia.org/wiki/Joulu

Itsekin päiväkodissa työskennelleenä ymmärrän tuota lastentarhanopettajaa jossain määrin koska on kurjaa katsoa jos yksi joutuu jäämään ulkopuolelle. Mutta toisaalta taas tuo kerran viikossa pyhäkoulua kuulostaa tosi isolta osalta päiväkodin toimintaa. Päiväkodeissa joissa itse olen ollut töissä on seurakunnasta käynyt lastenohjaaja pitämässä lapsille tuokion korkeintaan kerran kuussa. Minusta myöskään lastentarhanopettajan tehtäviin ei pitäisi kuulua yhden uskotokunnan oppien opettaminen tuossa määrin, toki kirkolliset juhlat huomioidaan varmasti joka päiväkodissa, mutta ei välttämättä niin uskonnollisina. Itse en lastentarhanopettajana halunnut ryhmässä edes uskonnollista ruokalorua, koska ryhmään kuului monen uskontokunnan kannattajia. Toimimalla neutraalisti kaikkien uskontokuntien kohdalla miellyttää varmasti useimpia vanhempia eikä astu kenenkään "vakaumuksellisille varpaille".

Alkuperäinen kirjoittaja NannaIhana:
Meillä lapsi ei haluaisi osallistua uskonnontunneille. Minä taas "pakotan" käymään uskonnontunnit, rippikoulun, myöhemmin saa itse päättää eroaako kirkosta vai ei.

Minunkin oli pakko käydä rippikoulu "koska eihän se sovi että joku meidän perheestä ei käy ripillä".....

Mun kouluaikoina ei ollut edes mahdollisuus olla osallistumatta uskontotunneille.

En edelleenkään välitä uskonnosta, olin jo eronnut kirkosta, mutta oli pakko liittyä uusiksi kun tytär sitten halusikin ripille. Tässä nyt sitten olen mukana seurakunnassa passiivisena jäsenenä.

Turhaa vauhkoamista tuollainen. Itse olen ateisti eikä mun ajatuksiin ole mitenkään vaikuttanut se, että olen lapsena kulkenut kirkollisissa menoissa. Äitini on uskova, isäni oli vähemmän uskova ns tapakristitty, mummon puoli kuuluu helluntailaisiin, siskoni kääntyi muslimiksi. Että näin.

Minkälainen päiväkoti teillä on jossa noin voimakkaasti on pyhäkoulua?En ole ikinä kuullutkaan että esim.täällä Helsingin päiväkodeissa olisi moista.Joulukirjot on erikseen mutta se on eri asia.

Alkuperäinen kirjoittaja Greeata:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja huppaloora:
No eikös se mene niinkuin tahdotte? Lapsenne ei osallistu uskonnollisiin tuokioihin ja mitäs muuta jouluevankeliumin esittäminen on -jos muut ovat antaneet luvan lapsensa siihen osallistua ja te ette niin sittenhän tuo menee ihan niinkuin pitääkin. Lapselle voi tulla siitä paha mieli mutta sillä ei sitten mahda mitään. Henkilökunta kyselee varmasti asiaa aika ajoin juuri siksi että osataan toimia vanhempien tahdon mukaan -kuten nytkin on toimittu.

No samaa mietin. Tottakai henkilökunta tarkentelee mitä tuo uskonnottomuus kenenkin perheessä tarkoittaa ja toimitaan sen mukaan.

Tottakai lapselle tulee paha mieli jos hän ainoana ei pääse osallistumaan johonkin, mutta se ei ole päiväkodin vika. Te olette vanhempina tehneet päätöksen puolestaan ja selitätte hänelle tilanteen. Aina ei voi saada ihan kaikkea.

Mutta kun osallistuminen oli nyt tämä yksi ainut kerta, jolloin kaikki muut meni ja lapsi ei. normisti on heidän ryhmästä 9/10 jotka ei osallistu pyhäkouluun.

Meinaatko että tuon ikäiset oppii jouluevankeliumin esittämään yhdellä harjoituskerralla?
Minä arvelen että noita harjoituskertoja on vielä useampia ennen joulua.

hih :)
meillä luetaan iltaruokous kun pojalle on koulussa kerrottu taivaanisästä, netistä oikein kävin kivan etsimässä.
vaikka minä en usko, niin kyllä mun lapsille saa uskonnonnoista kertoa ja itsekkin toki pyrin kertomaan eri uskonnoista kunhan kasvavat enempi :)
jos heillä ei ole tietoa uskonnoista niin miten he pystyvät joskus tekemään ratkaisunsa.

Jäin miettimään, että olisiko tästä noussut tällainen haloo jos Greata ( ap ) olisi joutunut vastaavaan tilanteeseen jossa päiväkodinhoitaja olisi "vaatinut" päästämään lapsen mukaan islamilaisten / juutalaisten / mormonien uskonnolliseen lasten pyhäkouluun kuulemaan sanan julistusta...? Toisaalta eikö pitäisi päästää koska muuten lapsilta kielletään se oikeus itse päättää omasta uskonnostaan...?? -huokaus-

Ja uskokaa jo ettei joulu ole Jeesuksen syntymäjuhla!! :headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja Greeata:
Alkuperäinen kirjoittaja huppaloora:
No eikös se mene niinkuin tahdotte? Lapsenne ei osallistu uskonnollisiin tuokioihin ja mitäs muuta jouluevankeliumin esittäminen on -jos muut ovat antaneet luvan lapsensa siihen osallistua ja te ette niin sittenhän tuo menee ihan niinkuin pitääkin. Lapselle voi tulla siitä paha mieli mutta sillä ei sitten mahda mitään. Henkilökunta kyselee varmasti asiaa aika ajoin juuri siksi että osataan toimia vanhempien tahdon mukaan -kuten nytkin on toimittu.

Mutta kun mie en ymmärrä, et mikä ongelma tuossa on. koko viime vuosi meni hyvin, mutta nyt tuo opettaja on jo useamman kerran kysellyt noita asioita, vaikka tasan tietää meidän mielipiteen. Silloin kun tarhapaikkaa pojulle haettiin, niin jo siihen lappuun meni tieto noista asioista ja tämä lappu on myös ryhmän opettajan hallussa, joten on tiennyt mielipiteemme jo elokuusta -07 lähtien. JOten miksi nyt kauhea kysely ja ikäänkuin syyllistäminen, että pojalle tulee nyt sitten paha mieli kun ei kerta pääse mukaan, kun me kiellämme.

Olisit iloinen, kun opettaja kertoi että lapsella on paha mieli. Sen sijaan alat paasata miten sua "syyllistetään". Kuulostaa siltä, että keksit ne syyllisyys asiat ihan omasta päästäsi ja toisaalta, jos itse syyllistät itseäsi niin on siihen aihettakin. Me ei kuuluta kirkkoon, mutta jos lapsi haluaa joskus tuollaisiin osallistua niin hän saa sen tehdä. Ja toivon tosiaan, että minullekin hoitajat/opettajat kertovat jos lapsella on paha mieli jostain..

mutta eihän päiväkodissa ees tuputeta uskontoo.
ketään lasta kuitenkaan aivopestä.
lasten on hyvä kuulla kaikesta,voivat sitten tehdä päätöksen itse kun on siihen valmiita.
ei tarvi tyrkyttää uskoa,uskomattomuutta eikä mitään muutakaan.
kyllä tässä maailmassa nyt pahempiakin asioita on kun uskonnon kieltäminen ja sen tuomat vaikeudet.
mutta onneks ei tarvi kaikkien aivoituksia ymmärtääkkään ja jokainen ny kasvattaa lapsensa miten haluaa.

Alkuperäinen kirjoittaja mmm:
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Alkuperäinen kirjoittaja muumuu:
Jos teillä ei sallita mitään uskontoon liittyvää niin ette sitten varmaankaan vietä joulua :xmas:

Onko joulu mielestäsi kristittyjen oma juhla?

ON !!!! :)

No ei todellakaan ole, kristinusko sopivasti muokkasi sydäntalvenjuhlan omakseen. Kuten teksi monelle muullekin juhlalle (esim. kekri).

http://fi.wikipedia.org/wiki/Joulu

te laitatte tätä linkkiä tänne vaiks tässä nimenomaan sanotaan et joulu on jeesuksen syntymäjuhla O___o vänkää :D

Joulu on vuosittainen 25. joulukuuta vietettävä juhla, jota on länsimaissa vietetty perinteisesti kristinuskoon liittyvänä juhlana Jeesuksen syntymän kunniaksi.Ennen kristinuskoa on talvipäivänseisauksen aikoihin vietetty sydäntalven juhlaa. Suomen kielen sana joulu on skandinaavinen lainasana ja tulee alun perin talvipäivänseisaus-juhlan nimestä.

tossa sanotaan vaan, et joulu on lainasana, ja mistä se tulee se nimi (joulu)

lisäys: "Jo 200-luvulla eräät kristityt olivat liittäneet saman päivän Jeesuksen syntymään, mutta eivät talvipäivänseisauksen perusteella, vaan lähinnä juutalaisuudesta periytyneillä teologisilla syillä"

Alkuperäinen kirjoittaja syysäippä:
teidän kannattaisi varmaan ensin tehdä itsellenne selväksi, mikä on suhtautumisenne kirkkoon ja sen oppeihin. Ja millaisen suhteen uskontoihin haluatte lapsellenne välittää.
Nyt kantanne kuulostaa jotenkin epäselvälle: ei saa osallistua uskonnolliseen opetukseen, kuten pyhäkouluun, joka sinänsä on siis ihan perusteltua kun kirkkoon ei kuulu, mutta miten sitten jouluevankeliumi olisi tämän ulkopuolella? Kun sehän nimenomaan on samalla uskontokasvatusta?

MIstä tarhassa voidaan tiedää, mihin lapsen saa viedä ja mihin ei, eli evankeliuminäytelmään saa osallistua, mutta muuhun pyhäkoulutoimintaan ei? Eikös tässä vähän valita koristeet kakun päältä? Tällainen tilanne hämmentää varmaan yhtälailla lasta kuin henkilökuntaakin?

Onko suhteenne uskontoon se, että ette kuulu kirkkoon, ette usko jumalaan ettekä halua lapsenne saavan kristillistä/ev.lut. kirkon oppien mukaista kasvatusta? Jos on, niin silloinhan on hyvin yksinkertaista, että lapsi ei osallistu mihinkään uskonnolliseen toimintaan, oli se sitten näytelmiä tai pyhäkoulua tai joulukirkko.

Voihan lapsi osallistu tuohon toimintaan, koska se on osa yhteiskuntamme keskeistä kulttuuria, vaikka ette itse uskoisikaan. Lapselle vaan selitetään, että kyse on "tapakulttuurista tms. ja asioista, joihin jotkut uskovat. Lapsenne tulee törmäämään tähän vielä monta kertaa, joten asiasta on varmaan hyvä puhua vai oletteko jo puhuneetkin?

Luin vielä kaikki kirjoitukseni uudestaan läpi ja missään välissä en mielestäni ole kirjoittanut, että lapseni saisi osallistua jouluevankeliumin esittämiseen, vaikkei muuten osallistu uskonnollisiin juttuihin. Vaan, kuten jo tuolla aiemmin kirjoitin, niin joululauluja saapi laulella, eli ei taervitse poistua kesken laulun muualle, jos laulussa jotain uskonnollista mainitaan. Mutta muuten saa jäädä kaikki pyhäkoulut, hartaudet, rukoukset, kirkkokäynnit, pappien vierailut ym. pois. Meille itsellemme tämä on aivan selvää.

Tuossa vain alussa siksi kirjoitin evankeliumista, koska lapseni oli jäänyt ulkopuolelle. Minua se ei haittaa, mutta tarhassa hoitajia/opettajaa ilmeisesti haittasi, koska muutkin lapset olivat sinne menneet ja tämä opettaja meitä ikäänkuin syyllisti siitä, että lapsi jäi yksin ulkopuolelle, kun me kielletään häneltä uskonnollisiin juttuihin osallistuminen.

Yhteistyössä