Tapahtui eilen tarhassa...

Alkuperäinen kirjoittaja Venefica:
Mä taas en ymmärä miksi lasta estetään vanhemman vakauksen perusteella osallistumasta. Se on mielestäni myös lapsen puolesta päättämistä.
Juu kuuluun kirkkoon, en tosin olen uskonnollinen, lapset saavat osallistua päiväkodissa pyhäkouluihin silloin harvoin ku on. Ne ei aiheuta traumoja mun lapsille, eikä aiheuta mulle päänsärkyä. Ne vaan on osa toimintaa. Jos haluavat vanhempina erota kirkosta, annan suostumuksen.

Mä en taas ymmärrä miksi lapsi pakotetaan osallistumaan vanhemman vakaumuksen perusteella.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp-:
Alkuperäinen kirjoittaja muumuu:
Jos teillä ei sallita mitään uskontoon liittyvää niin ette sitten varmaankaan vietä joulua :xmas:

Onko joulu mielestäsi kristittyjen oma juhla?

Mä en pidä sitä kristittyjen omana juhlana vaan sellaisena keskitalven juhlana jolle kukin luo omat perinteensä. Jollekin ne on uskonnolliset ja toiselle taas jotain muuta.

Ne vaan huvittaa kun on ihmisiä jotka vastustavat kristinuskoa henkeen ja vereen, mutta silti ihan omaehtoisesti liittävät jouluunsa hengellisiä joululauluja, seimiasetelmia ja muita tällaisia piirteitä. Sen ymmärrän ettei niiltä voi välttyä eikä telkkaria viitsi laittaa kiinni jokakerta kun sieltä jotain uskonnollista tulee, mutta että itse ostetaan hengellisiä joululevyjä ja koristeita!
up

Jos teillä ei sallita mitään uskontoon liittyvää niin ette sitten varmaankaan vietä joulua :xmas:

Mä en pidä sitä kristittyjen omana juhlana vaan sellaisena keskitalven juhlana jolle kukin luo omat perinteensä. Jollekin ne on uskonnolliset ja toiselle taas jotain muuta.

Ne vaan huvittaa kun on ihmisiä jotka vastustavat kristinuskoa henkeen ja vereen, mutta silti ihan omaehtoisesti liittävät jouluunsa hengellisiä joululauluja, seimiasetelmia ja muita tällaisia piirteitä. Sen ymmärrän ettei niiltä voi välttyä eikä telkkaria viitsi laittaa kiinni jokakerta kun sieltä jotain uskonnollista tulee, mutta että itse ostetaan hengellisiä joululevyjä ja koristeita!

Jouluun saa itse valita ne asiat, jotka ihminen itse haluaa joulunsa sisältävän. Seimiasetelmia meillä ei esim. ole, mutta jotkut laulut sisältävät jotain "jeesustelua", mutta en nipota niistä, tunnelma on tärkein. Saatanpa laittaa jopa enkeleitä tänä jouluna, ihan vain siksi, että näyttävät kauniilta.

Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Meillä ei juurikaan ole ollut vaikeuksia näiden asioiden kanssa. Ja se on ihan varmaa, että mun lapsille ei uskonto-diipadaapaa totuutena opeteta. Piste.

Minusta aikuisten esim. vanhempien ei kannattaisi tehdä siitä uskonnosta, oli se sitten kristinusko, islam tai mikä lie ateismi, niin isoa numeroa. Aika pitkälle uskonto päiväkodissa ja vielä ala-asteella on satuja ja leikkiä, ja useimmiten saduissa pohjalla vielä jokin opetus.

Voin kuvitella, että jossain seurakunnan omissa hartauksissa asiat esiteään eri tavalla, mutta päiväkodissa ja koulussa se on lähinnä yleissivistävää kasvatusta. Tuskin kukaan lapsi päiväkodin pyhäkoouluopetusten tai jumalan kämmenellä laulun perusteella kotona sanoo, että, äiti mä uskon tähän asiaan loppuelämäni ja piste. Valintojen aika on myöhemmin.

Itse oli lastentarhanoena nähnyt ja kokenut nämä keskustelut monesti.

Ihana esimerkki oli muutama joulu sitten, kun päätimme kaikesta huolimatta esittää joulukuvaelman joulujuhlassa. Kyselimme vanhempien mielipiteitä ja toiveita. Muutama eri uskontokuntaan kuuluva jättäytyi pois, ja kyllä oli lapsille seliteltävää aina harjoitusten aikana, että mikseivät he pääse leikkimään ja näyttelemään muiden kanssa. Yhden turkkilaisen perheen islamin uskoinen äiti totesi häneltä mielipidettä kysyessäni, että ilman muuta lapset saavat osallistua, sehän esitys ja satu. Lapset on lapsia.

Tulipas pitkä sepustus. Kuulun itse kirkkoon ja poikani on kastettu ja meidät on mieheni kanssa vihitty kirkossa, papin toimesta. Siinä minun uskoni pääpiirteissään on. Kun lapsi vähän kasvaa haluan lukea hänen kanssa iltarukouksen ja kerron joulun ja esim pääsiäisen tarinat, mutta tehköön hän omat lopulliset päätöksensä kun siihen on kykenevä, uskoisin, että vasta kahdenkymmenen ikävuoden paikkeilla!

Jouluun saa itse valita ne asiat, jotka ihminen itse haluaa joulunsa sisältävän. Seimiasetelmia meille ei esim. ole, mutta jotkut laulut sisältävät jotain "jeesustelua", mutta en nipota niistä, tunnelma on tärkein. Saatanpa laittaa jopa enkeleitä tänä jouluna, ihan vain siksi, että näyttävät kauniilta.

Ymmärrän sen jos ihmiselle joulun hengellisyys on yhdentekevä. Mutta että silloin kun todella vastustetaan sitä kristillisyyttä henkeen ja vereen, ollaan kitkemässä sitä pois jokapaikasta mutta silti itse tuodaan sitä omaan kotiin tuo aatteelisuus huvittaa.

Oon syntyny lestad. kotiin, erosin 7vuotiaana. Kirkosta erosin heti 18vuotiaana. En usko jumalaan. Silti kuuntelen joskus virsia tjms, koska niissa on kauniita savelia ja kuorolaulu on kaunista. Sanathan on kun satua, niinkun muissakin lauluissa voi olla. Ihan sama.

Vietan myos joulua. Kuuntelen kaikkia joululauluja. Mutta joulu on talvijuhla/perhejuhla meille ja tarkeampi mun sisaruksille/perheelle, kun itselle, mutta vietan sita heidan kanssaan.

Lapsiani en tule kastamaan, enka pakottamaan mihinkaan. Jos ne itse haluaa menna johonki pyhakouluun niin siinahan menevat. Ei ole mun asia. :- )

nää on kakspiippusia juttuja.
toisaalta ymmärrän vanhempia ja toisaalta en ymmärrä :D

tänään viimeksi töissä oli tilanne, että eräs mihinkään uskontoryhmään kuulumaton poika otti kamalat pultit kun yksi poika itsekseen siunasi ruokansa, koska heillä on tapana.
meillä ei siis yhteisesti siunata ruokaa, vaan tämä lapsi teki sen ihan oma-aloitteisesti ja mun korvaan särähti aika pahasti kun se "uskomaton" poika alko huutaa ja kiljua et se on hänen kiusaamistaan kun hän ei saa kuulla mitään jeesusjuttuja :/

mä en itse usko jumalaan ja uskontojutut on yhtä liirumlaarumia, mutta mun lapseni osallistuu uskontotunneille, koska kuuluu yleissivistykseen tietää muistakin uskonnoista ja mitä maa päällään kantaa, ei se ole nykyään mitään jeesus-tuputusta vaan paljolti käytösasioita yms.

mutta jokainen tekee tavallaan ja minä en sitä ala arvostelemaan :)

Mä taas en ymmärä miksi lasta estetään vanhemman vakauksen perusteella osallistumasta. Se on mielestäni myös lapsen puolesta päättämistä.
Juu kuuluun kirkkoon, en tosin olen uskonnollinen, lapset saavat osallistua päiväkodissa pyhäkouluihin silloin harvoin ku on. Ne ei aiheuta traumoja mun lapsille, eikä aiheuta mulle päänsärkyä. Ne vaan on osa toimintaa. Jos haluavat vanhempina erota kirkosta, annan suostumuksen.

Koska vanhempien vakaumus on myös perheen vakaumus, kun kyse on päiväkoti-ikäisestä lapsesta, jolla ei vielä ole omaa mielipidettä asioista.

Sinä ja lapsesi kuulutte kirkkoon, joten tottakai sun lapset osallistuvat pyhäkouluun, ja koulussa myös uskonnontunneille....

Siis sitä voisi pitää itsestään selvänä asiana, ne jotka tietää että kuulumme kirkkoon. Mutta jos minä haluan voisin asian kieltää lapsilta, sen takia että usko ja jumala höpötykset on mulle aivan yhdentekevä asia. Se ei ole tottakai, vaan minun päätös. Minun vakaumus ei välttämättä tule olemaan lasteni vakaumus, joten annan tutustua jo lapsena ja päättää kun on siihen valmis.
Ja koska en koe että päiväkodin pyhäkoulut satuineen vahingoittaisi lastani en kiellä. Olisihan se kiva jos siellän olisi mukana muitakin uskontoja esillä myös.

Jouluun saa itse valita ne asiat, jotka ihminen itse haluaa joulunsa sisältävän. Seimiasetelmia meille ei esim. ole, mutta jotkut laulut sisältävät jotain "jeesustelua", mutta en nipota niistä, tunnelma on tärkein. Saatanpa laittaa jopa enkeleitä tänä jouluna, ihan vain siksi, että näyttävät kauniilta.

Ymmärrän sen jos ihmiselle joulun hengellisyys on yhdentekevä. Mutta että silloin kun todella vastustetaan sitä kristillisyyttä henkeen ja vereen, ollaan kitkemässä sitä pois jokapaikasta mutta silti itse tuodaan sitä omaan kotiin tuo aatteelisuus huvittaa.

Kaikkein fanaattisimmat vastustajat eivät varmasti hanki uskonnollista krääsää. Uskon, että suuri osa ns. vastustajista on niitä, jotka eivät yhdistä esim. enkeleitä uskontoon tai sitten muuten vain pitävät esim. seimiasetelmia kauniina. Voi olla, että lapsuuden jouluillakin on jotain vaikutusta.

Alkuperäinen kirjoittaja A shadieeyah:
Alkuperäinen kirjoittaja Greeata:

Ja kun joulu ei ole meille mikään uskonnollinen juhla. vasta kristityt päättivät, että se on jeesuksen juhla. Sitä ennen joulua on vietetty ihan muun takia. Ja meillä näin myös.

Hölöti hömmää toihan on ihan puppua. Joulu on Jeesuksen syntymä juhla. Voi jestas, voihan sen noinki vääntää. Ettekö voisi vääntää sitä pyhäkouluopetustakin joksku näyttelemiseksi tai leikiksi jos joulunki voi kääntää muuksi kuin mitä on :laugh:

tottahan se on että joulu on ollut ennen pakanallinen juhla, google tietää ja ihmiset tietää.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Joulu#Kristinuskon_joulu (vaikka täällä kritisoidaankin wikipediaa niin alhaalla on linkit joihin tiedot pohjautuvat.
Ja tuolla on muuten siitä Jeesuksen syntymäpäivästäkin että millos se onkaan...

"Yleisimmäksi kristittyjen käsitykseksi muodostui vuoteen 220 mennessä, että Jeesuksen kuolinpäivä oli hänen sikiämisensä vuosipäivä ja näin ollen hänen syntymäpäiväkseen oli pääteltävissä latinalaisen käsityksen mukaan 25. joulukuuta ja kreikkalaisen käsityksen mukaan 6. tammikuuta. Idän kristityt omaksuivat latinalaisten kristittyjen käsityksen 300- ja 400-luvuilla - lukuun ottamatta armenialaisia kristittyjä, jotka nykyäänkin juhlivat Jeesuksen syntymää 6. tammikuuta. Silti 6. tammikuuta, joka omaksuttiin idästä länteen loppiaisen päivämääräksi, on nykyäänkin itäisille kristityille joulua suurempi juhla idän tietäjien saapumisen ja myös Jeesuksen kasteen vuosipäivänä.

Kiista päivämäärien 25. joulukuuta ja 6. tammikuuta välillä ratkesi latinalaisissa maissa 350-luvulla, jolloin paavi Julius I kehotti kristittyjä juhlimaan 25.12. Jeesusta keisari Aurelianuksen julistamana "voittamattomana aurinkona"."

niin. jouluahan juhlitaan jeesuksen syntymän vuoksi, tosin se on kaupallistunut niin paljon, että kaikki eivät edes muista sitä, miksi sitä juhlitaan. ateistit sun muut voivat juhlia joulua perinteenä, eivätkä kristillisyyden vuoksi. hyvä ruoka, yhdessäolo ja lahjat tms =)

eli ei-kristityt voivat myös juhlia joulua ilman kirkollisia juttuja

Vanhemmat päättävät lapsen puolesta sellaisista asioista, joita pieni lapsi ei omalla ymmärryksellään kykene vielä mitenkään päättämään. Vaikka lapselle pyhäkoulu olisikin vain kiva tuokio, sitä pyhäkoulua pitäville seurakunnan työntekijöille se on puhdasta uskontokasvatusta ja käännytystyötä.

Alkuperäinen kirjoittaja IceRoyal:
Taas menee aikuisten toiveet lapsen etujen edelle, ajatelkaa lastakin !

Miten lapsi kärsii, mistä jää paitsi, jos ei osallistu pyhäkouluun ja kirkkokäynneille?
Haluaisin tietää :whistle:

Lapsi kokee itsensä ulkopuoliseksi kun muut tenavat menevät ja itse ei vanhempien kiellon takia pääse.

Juujuu.
No, jos näin on, niin siitä pääsemmekin seuraavaan aiheeseen: pitääkö lapsen aina saada kaikki mitä muutkin saavat? Sehän olisi curlingvanhemmuutta pahimmillaan.

Sitäpaitsi, eihän kaikki lapset kuitenkaan kirkkokäynteihin yms osallistu.

Nii,tokkiisa mullehan on ihan sama.En minäkään perusta mistään uskonnon tuputtamisesta mut en koe niin vähäistä tuputtamiseksi.
Mut asiaan eli ei tarvitse saada. :D

Yleensä noihin menee kuitenkin suurin osa.Lapsi varmaan käsittää paremmin sen miks ei saa upouutta mönkijää mitä sen että miks ei saa mennä valtaosan mukana johonki tapahtumaan mihin kamutkin..

Alkuperäinen kirjoittaja ChEERS:
nää on kakspiippusia juttuja.
toisaalta ymmärrän vanhempia ja toisaalta en ymmärrä :D

tänään viimeksi töissä oli tilanne, että eräs mihinkään uskontoryhmään kuulumaton poika otti kamalat pultit kun yksi poika itsekseen siunasi ruokansa, koska heillä on tapana.
meillä ei siis yhteisesti siunata ruokaa, vaan tämä lapsi teki sen ihan oma-aloitteisesti ja mun korvaan särähti aika pahasti kun se "uskomaton" poika alko huutaa ja kiljua et se on hänen kiusaamistaan kun hän ei saa kuulla mitään jeesusjuttuja :/

mä en itse usko jumalaan ja uskontojutut on yhtä liirumlaarumia, mutta mun lapseni osallistuu uskontotunneille, koska kuuluu yleissivistykseen tietää muistakin uskonnoista ja mitä maa päällään kantaa, ei se ole nykyään mitään jeesus-tuputusta vaan paljolti käytösasioita yms.

Mutta kun tarhassakin on vain tätä kristinuskon pyhäkoulua. Kyllä lapseni tulee tietämään uskonnoista ja kaikista niistäm, mutta en halua, ett'ä kristinuskoa tuputetaan pelkästään.

Ja tälle yhdelle vieraalle joka hämmästeli sitä, että kuinka sitä ollaan niin uskonota vastaan, mutta sitten esim. jouluna tuodaan kotiin uskontoon liittyvää juttua. Meillä ei ole kotonakaan mitään uskontoon liittyvää jouluna. Tonttuja, lahjoja, ruokaa, joulupukki, jouluvaloja, kynttilöitä ja iloisia joululauluja. Niissä ei mitään uskonnollista ole.

Tässä ihmettelen miksi tämä lapsi jätettiin erilleen muusta ryhmästä. Miksi häntä ei päästetty edes samaan tilaan muiden kanssa, olisi tehnyt vaikka jotain omia juttuja hoitajan kanssa. Ja jos kerran normaalisti lapsi ei ole ainoa joka ei uskonnonopetukseen osallistu niin miten ne muut lapset nyt osallistui, oliko heidän vanhemmilta kenties kysytty asiaa?
Aika normaalia että lapselle on tullut pahamieli kun jäi yksin :(

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Tässä ihmettelen miksi tämä lapsi jätettiin erilleen muusta ryhmästä. Miksi häntä ei päästetty edes samaan tilaan muiden kanssa, olisi tehnyt vaikka jotain omia juttuja hoitajan kanssa. Ja jos kerran normaalisti lapsi ei ole ainoa joka ei uskonnonopetukseen osallistu niin miten ne muut lapset nyt osallistui, oliko heidän vanhemmilta kenties kysytty asiaa?
Aika normaalia että lapselle on tullut pahamieli kun jäi yksin :(

Miulle tuli ainakin sellainen olo, että tämä tarhaopettaja teki tahallaan, kun kerta jälkikäteen oli miehelleni tätä valitelut, että kun lapsi nyt sitten jää yksin. Vaikkei jäänyt kuin tämän kerran.

No elämänkatsomustiedossa vasta opetetaankin eri uskonnoista ja käytösasioista, ja miettimään ja katsomaan asioita kriittisesti.

Alkuperäinen kirjoittaja mmm:

No elämänkatsomustiedossa vasta opetetaankin eri uskonnoista ja käytösasioista, ja miettimään ja katsomaan asioita kriittisesti.

kaikkialla ei elämänkatsomustietoa järjestetä.
pitää olla vähintään 3 mihinkään uskontoryhmään kuulumatonta jotta laki velvoittaisi järjestämään elämänkatsomustietoa.

mie en tykkää tommosista "äärimmäisyyksiin menemisistä", enää. mie sallin lapsilleni pk:ssa satunnaiset jeesustelut, niitä on kuitenkin hyvin harvoin. haluan kasvattaa lapsistani itse ajattelevia olentoja, enkä pelkää "aivopesua" muutaman jessejutun tähden. niinkauan kun on kivaa niin olkoon.

Voi hitto että mua ärsyttää nämä, jotka ensin sanovat ettei lapselle saa tuputtaa sitä tai tätä ja päättäköön isompana jos liittyy. Sitten kuitenkin itse "tuputatte" ei-kristittyjen juttuja ja pidätte lapsiraukan erillään NORMAALEISTA tavoista.
Tuskin ev.lut.seurakunnan kerhot pahimmasta päästä on tuputtamaan ja siinähän saisi kokea kumpaistakin, kerhossa uskontoasioita ja kotona ei, niin eikö silloin vasta lapsella todella olisi myöhemmin kokemusta kummastakin ja vara valita mitä haluaa?
Taidatte vain pelätä että lapsella olisi kivaa siellä seurakunnan kerhossa...

Alkuperäinen kirjoittaja Piipa:
mie en tykkää tommosista "äärimmäisyyksiin menemisistä", enää. mie sallin lapsilleni pk:ssa satunnaiset jeesustelut, niitä on kuitenkin hyvin harvoin. haluan kasvattaa lapsistani itse ajattelevia olentoja, enkä pelkää "aivopesua" muutaman jessejutun tähden. niinkauan kun on kivaa niin olkoon.

Tämä on lyhennettynä se mitä itse ajattelen, eli peesaa. :D

Alkuperäinen kirjoittaja mmm:

kaikkialla ei elämänkatsomustietoa järjestetä.
pitää olla vähintään 3 mihinkään uskontoryhmään kuulumatonta jotta laki velvoittaisi järjestämään elämänkatsomustietoa.

Kyllä tiedän, olemme itse joutuneet tämän lain "uhriksi". Luulen että meidänkin koulussa tämä 3 täyttyisi jos vain kaikki tapauskovaiset eroaisivat kirkosta... Eivät kai uskalla olla "erilaisia".

Alkuperäinen kirjoittaja huhhuh:
Voi hitto että mua ärsyttää nämä, jotka ensin sanovat ettei lapselle saa tuputtaa sitä tai tätä ja päättäköön isompana jos liittyy. Sitten kuitenkin itse "tuputatte" ei-kristittyjen juttuja ja pidätte lapsiraukan erillään NORMAALEISTA tavoista.

Mitä ne ovat ne "normaalit tavat", joista tässä nyt pidetään erillään? Ei ole mitään "ei-kristittyjen juttuja", joita voi tuputtaa. Tavalliset ei-kristityt uskoakseni vain elävät ihan tavallista elämää, mutta ilman uskontoa.

:/ Jos siellä on kokemusta siitä, ettei lasta ole päästetty joulujuhliinkaan. Jeesus-sanaa ei voi oikein väistellä, mutta uskonnollista opetusta aika pitkälti voi.

Ei meilläkään osallistuta kyllä mihinkään hartauksiin yms. Mutta kyllä kotonakin soi joulumusiikki, vaikka jeesuksista sun muista mainitaankin joissakin lauluissa.

miksi te sitten vietätte joulua,kun jouluhan on Jeesuksen syntymäpäivä juhla?

Alkuperäinen kirjoittaja huhhuh:
Tuskin ev.lut.seurakunnan kerhot pahimmasta päästä on tuputtamaan ja siinähän saisi kokea kumpaistakin, kerhossa uskontoasioita ja kotona ei, niin eikö silloin vasta lapsella todella olisi myöhemmin kokemusta kummastakin ja vara valita mitä haluaa?
Taidatte vain pelätä että lapsella olisi kivaa siellä seurakunnan kerhossa...

No, mun lapsille (esikoiselle lähinnä, ei kuopus ole vielä mitään kysynyt) ainakin opetetaan ja on opetettu uskontojuttuja. On kerrottu, että tuo uskoo noin, ja tuo toinen taas noin, minä uskon näin ja iskä uskoo tuolla lailla.

Ollaan osallistuttu ristiäisiin, häihin, yms eli oltu seuraamassa ev.lut/kristinuskon rituaaleja. Ollaan nähty rukoilevia muslimeja ja hare krishnoja. Tuttavapiirissä on Jehovan todistajia, buddhalainen, ties mitä.

Olen melko varma siitä, että mun uskonnottomilla lapsillani on jo nyt, 5 ja 3 v iässä, enemmän tietoa uskonnoista kuin monella sellaisella, jotka pyhäkouluissa yms käyvät. Erona on vaan se, että mun lapsille ei ole opetettu vain yhtä "totuutta", sitä ev.lut. uskontoa, vaan heille on kerrottu myös muista vaihtoehdoista. Muitakin vaihtoehtoja kun on...ei ole vaan ateismi tai evankelis-luterilaisuus.

Meidän tavat, elämä yms on täysin normaaleja. Siitäkin huolimatta, että Jeesus kumppaneineen ei ole elämässämme esillä.

Esikoinen pääsee tänäkin jouluna mamman kanssa kirkkoon laulamaan lasten kauneimmat joululaulut, koska haluaa.

P.S. Itse vihasin lapsena seurakunnan kerhoa. Mulla ei siis ollut siellä kivaa.

Yhteistyössä