tapaamisoikeus asiaa???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äipykkä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äipykkä

Vieras
ollaan menossa exän kanssa 2vkon päästä lasten suoj.sopimaan näistä ja iso riita tuleekin koska exä vaatii että saisi tavata vauvaa 7kk joka vko 2 arki iltana 16-21 ja joka vkonloppu vuorokauden verran yökyläilyä...itse olisin suostuvainen että joka toinen vko yksi yö ja yksi arki tapaaminen ja niillä vkoilla kun ei ole yötä niin 2 arki tapaamista ja toki isä saa täällä käydä vauvaa tapaamassa kun haluaa ja olemme kotona..nyt on tuon verran vauvaa tavannut ja vauva on jo nyt ihan mahdoton niiden isällä vierailuiden jälkeen..ei menee nukkumaan muuta kun syliini ja en saa poistua hetkeksikään näköpiiristä yms.

ja onhan tuo käytännössä katsoen vkossa joka toinen pv et olis isällään (siis se mitä hän vaatii)niin inhottavaa minulle että emme esim voi vauvan kanssa mennä mihinkään,,esim maalle ym koska on isän tapaamis päivä melkeen joka toinen pv...ei kai ne valvojat voi tollaseen mua pakottaa???kertookaa mulle ees et mitä luulette et ne esim sanois tohon mun ehdotukseen,mielestäni se ei todellakaan ole kohtuuton..

Ihan sama, mitä sovitte. Sulla lähihuoltajana on aina mahdollisuus sanoa, että lapsi on sairaana, se ei halua tai sillä on punkki pehmolelun päässä. Yksikään tavisisä ei ala lapsensa tapaamisia viemään oikeuteen asti, joten uhkasakkojakaan sulle tuskin tulee.

Ei lapsi isää tarvitse, jos lapsella on riittävän hyvä äiti.

kuule, vetoat siihen lastenvalvojaan, että lapselle on järkevämpää olla selkeä koti ja selkeä vierailupaikka, eikä se onnistu, jos joka toinen päivä pitää lasta riepotella kodista toiseen. näistä on tutkimustietoakin olemassa. pohdit etukäteen, mikä olisi mielestäsi järkevä ja huom isänkin kannalta suopea ehdotus ja tarjoat sitä. jos huomaavat, että ajattelet lapsen parasta ja että et yritä kostaa exällesi mitään tämän tapaamisasian avulla, he varmasti tukevat sinua.

jos vanhemmat eivät pääse yhteisymmärrykseen lapsen tapaamissopimuksen yksityiskohdista, asia siirtyy oikeuteen ratkaistavaksi. ja siellä oikeudessa nojataan samoihin tutkimustuloksiin, joihin lastenvalvojakin perustaa ajatuksensa.

muistaakseni toimivin tapaamisväli, jota myös oikeudessa noudatetaan, on yleensä joka toinen viikonloppu pe-su tapaamista. tämän lisäksihän ei mitenkään kielletä tapaamasta muullakin ajalla, jos se molemmille vanhemmille sopii. tästäkin kannattaa yrittää ystävällisesti sanoa sille miehelle siellä lastenvalvojalla. että teette sen sopimuksen lapsen kannalta parhain päin ja sovitte sitten tapauskohtaisesti, jos mies haluaa tavata lasta muunakin aikana vaikkapa ulos viemällä tms.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Ihan sama, mitä sovitte. Sulla lähihuoltajana on aina mahdollisuus sanoa, että lapsi on sairaana, se ei halua tai sillä on punkki pehmolelun päässä. Yksikään tavisisä ei ala lapsensa tapaamisia viemään oikeuteen asti, joten uhkasakkojakaan sulle tuskin tulee.

Kysyhän tuota lapselta jolla on isä....

on yhteishuoltajuus..ja tämä isä menee kyllä varmasti ihan oikeuteen asti valitettavasti...mun mielestä noi mun tarjoamat tapaamiset olis jo tosi hyvät mut ei hän vaatii et väh 3 kertaa vko..eihän meille kerkeis sillon tulee vauvan kanssa mitään arkea täällä..
ja syy miksi ei suostu lasta tavata täällä on että koska vauva on niin minun perääni ni ei halua tulla,,ja kun kerron hänelle millasta minulla on sen jälk ni minun pitää kuulema vaan kestää kun toinen huutaa sillä välin kun käyn vessassa ni niin kovaa että oksentaa..tekee pahaa äidille katsoa tuollaista...
mies muutti pois kun vauva oli 2kk joten 2staan tässä on kummiskin vauvan kanssa arkea eletty toki isä siis tavannut lasta 2kertaa vko mutta eikai se ihme ole että vauva on minun perääni enemmän ..

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:

:laugh: :laugh:

niin tosta pe-su tapaamisesta kun ei oikein kyllä taida 7kk vauvaa kannattaa vkonlopuksi antaa ja ei ainakaan kn jo nyt näen mitä se on yhdenkin yön jälkeen..pahaa tekee niin että itkuun purskahtelen kun sitä joudun katsomaan ..

Tuon ikäiselle tuo arki-illat 16-21 kuulostaa aika oudolta.

Tiheät mutta lyhyet tapaamiset olisivat parhaita lapsen kannalta. Eli vaikkapa kolme kertaa viikossa, kaksi-neljä tuntia kerrallaan. Yön yli en vielä noin pientä laittaisi, jos edes muutaman kuukauden voisi venyttää yönyli tapaamisia. Ilmeisesti yleisen käytännön mukaan vasta 1v lapset ovat öitä tapaamisissa etävanhemman luona.

Mutta siis että lapsi muistaisi isänsä ja oppisi tuntemaan tämän, ovat tiheät tapaamiset tärkeitä. Vasta myöhemmin voi lapsi muistaa isäänsä vaikkei näe tätä pitempiin aikoihin.

Loma-ajat yleensä sovitaan vielä erikseen; ehkä silloin voisi olla pitempiä taukoja jotta voisitte mm mennä sinne maalle.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
on yhteishuoltajuus..ja tämä isä menee kyllä varmasti ihan oikeuteen asti valitettavasti...mun mielestä noi mun tarjoamat tapaamiset olis jo tosi hyvät mut ei hän vaatii et väh 3 kertaa vko..eihän meille kerkeis sillon tulee vauvan kanssa mitään arkea täällä..
ja syy miksi ei suostu lasta tavata täällä on että koska vauva on niin minun perääni ni ei halua tulla,,ja kun kerron hänelle millasta minulla on sen jälk ni minun pitää kuulema vaan kestää kun toinen huutaa sillä välin kun käyn vessassa ni niin kovaa että oksentaa..tekee pahaa äidille katsoa tuollaista...
mies muutti pois kun vauva oli 2kk joten 2staan tässä on kummiskin vauvan kanssa arkea eletty toki isä siis tavannut lasta 2kertaa vko mutta eikai se ihme ole että vauva on minun perääni enemmän ..
Mä erosin exästä, kun kuopus oli vielä vauva. Exä kävi ekat 3 vuotta tapaamassa poikaansa täällä meillä. Käytännöllisesti katsoen joka päivä. Kun exä tuli, mä lähdin jonnekin muualle. Vähitellen opin sietämään exää olohuoneessani eikä mun tarvinnut poistua paikalta. Nyt...miltei 20 vuotta myöhemmin, ollaan exän kanssa kuin sisko ja sen veli.

Mulle on aina ollut tärkeää, että pojallani on ollut isä. Isä, joka osallistuu pojan arkeen. Ei mikään "joka toinen viikonloppu" -isä vaan oikea isä.

Mun mielestä kuulostaa ihan hyvältä toi kaks arki-iltaa, mutta yöpyminen vois olla vaikka joka toinen viikonloppu. Oman vauvani kohdalla ajattelen, että olisi hyvä kun isän kanssa tapaisivat mahdollisimman usein nyt vauva-aikana että heidän kahden suhde pääsee kunnolla muodostumaan

muoks. tosiaan toi kellonaika 16-21 on ehkä vähän huono... tai tuo 21 liian myöhäinen. Ja mun mielestä voisi olla kolmekin niitä iltoja viikossa

Kuulostaa vaikealta mutta toisaalta hyvä, että isä haluaa lastansa nähdä...? Se ei ole hyvä, että lapsi joutuu olemaan sinusta erossa pitkiä aikoja. Eroahdistus on oire siitä, että tuo systeemi ei ole hyväksi. Yritä kertoa exällesi, että kyllä sinä kestät vaikka lapsi huutaa jos sinun on pakko, mutta lapsen ei pitäisi tarvita kestää tuollaista.

Entä jos tapaamisia olisi esim yksi arkena, sitten lauantaina/sunnuntaina kaksi samana päivänä? olisko ihan tyhmä idea...

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:

Tiheät mutta lyhyet tapaamiset olisivat parhaita lapsen kannalta. Eli vaikkapa kolme kertaa viikossa, kaksi-neljä tuntia kerrallaan. Yön yli en vielä noin pientä laittaisi, jos edes muutaman kuukauden voisi venyttää yönyli tapaamisia. Ilmeisesti yleisen käytännön mukaan vasta 1v lapset ovat öitä tapaamisissa etävanhemman luona.

Mutta siis että lapsi muistaisi isänsä ja oppisi tuntemaan tämän, ovat tiheät tapaamiset tärkeitä. Vasta myöhemmin voi lapsi muistaa isäänsä vaikkei näe tätä pitempiin aikoihin.

Loma-ajat yleensä sovitaan vielä erikseen; ehkä silloin voisi olla pitempiä taukoja jotta voisitte mm mennä sinne maalle.

ottaen huomioon sen että isä ei suostu lastaan täällä tapaamaan niin se että lapsi olisi hänellä 3-4 kertaaa joka vko sitoisit mnit kyllä kulkemaan aivan exän aikataulun mukaisesti...

mä en ap antais ton ikästä lasta isälleen yli yön jos kerta tilanne on toi että lapsi on sen jälkeen kiinni sussa ku takiainen. totta helvetissä on, sillä on eroahdistus! ei se 7kk:n ikänen mikään teini ole joka voi matkustella vuoroviikoin kahden kodin väliä (ja mun mielestä ei pitäis matkustella sillonkaan vaan vanhemmat esim. vaihtavat kotia).

ihan ihme muijia teillä sossussa jos tohon isän ehdotukseen pakottavat sut suostumaan.

ainahan sä voit tehdä niin että suostut ainoastaan semmoseen tapaamissopimukseen missä lukee: isällä on oikeus tavata lastaan.

sillon sä voit ite junailla miten parhaaksi näet. ai niin joo, mutta teillä oliki yhteishuoltajuus... tekee jutusta vaikeemman.

voimia!

ottaen huomioon sen että isä ei suostu lastaan täällä tapaamaan niin se että lapsi olisi hänellä 3-4 kertaaa joka vko sitoisit mnit kyllä kulkemaan aivan exän aikataulun mukaisesti...

no sitähän se varmaan haluaaki... että sä hypit sen pillin mukaan...

älä ole pompoteltavissa vaan kysy esim. lastenpsykiatrilta neuvoa ennenku teet päätöksen.

Harmi, ettei mulla ollut sillon kamerakännykää. Tai edes digikameraa. Mulla ei siis ole kuvaa siitä, miten exä istui hyräillen poikansa sängyn vieressä. Kello taisi olla usein lähemmäs kymmenen ennenkuin exä malttoi poikansa vierestä kotiin lähteä. Eikä ollut kerta eikä kaks, kun kysyin exältä, haluaako jäädä siihen poikansa viereen nukkumaan. Yleensä halusi, joten kaivoin junnun huoneen lattialle patjan, peiton ja tyynyn. Junnu oli ihan oikeasti onnessaan, kun iskä olikin vielä aamulla paikalla.

Kuulostaa vaikealta mutta toisaalta hyvä, että isä haluaa lastansa nähdä...? Se ei ole hyvä, että lapsi joutuu olemaan sinusta erossa pitkiä aikoja. Eroahdistus on oire siitä, että tuo systeemi ei ole hyväksi. Yritä kertoa exällesi, että kyllä sinä kestät vaikka lapsi huutaa jos sinun on pakko, mutta lapsen ei pitäisi tarvita kestää tuollaista.

Entä jos tapaamisia olisi esim yksi arkena, sitten lauantaina/sunnuntaina kaksi samana päivänä? olisko ihan tyhmä idea...

näin olen sanonutkin hänelle hän vaan tokasee että kyllä se joskus loppuu..varmasti joo joskus mutta kyllähän tämän voisi hieman enemmän vauvan ehdoilla tehdä..
ja toki haluan että isä tapaa lastaan paljon mutta kumminkaan en tahdo että sopimuksella hän sitoo minut kotiini niin ettemme voi vauvan kanssa tehdä paljon mitään paitsi ennen klo 4jää kun hän pääsee töistä..

ja toi aika 16-21 tuo meidän ilta virkku ei mene millään nukkumaan ennen klo22 siksi näin toki olen sanonut että jos näyttää väsyltä niin aikasemmin kotiin(isä asuu ihan vieressä)

ja myös mietin että ehkä minun tap.oike soppariin kannattaisi laittaa ajaxi 16.20 koska yritän pikku hiljaa vaavia saada aikaisemmin nukkumaan..tästäkin exä tosin rupesi kitisemään että kun vien heiltä aikaa pois!!!!ja valittaa jos vauva nukkuu siellä ollessaa että miksi en vaan nukkutanut ennen 4ää päikkäreitä!!vauva nukkuu tokat tirsat aina klo 17-18 n puol tuntia..kai nyt toisen pitää saada tirsansa nukkua vaikka isillä onkin..inhottaa=(

mä ehdotinkin lapsen isälle ettei noita yö kyliä kun lapsi reagoi noin vahvasti että katselaan kun tilanne rauhottuu ja jopa ehdotin että hän voi välillä tulla lapsen kanssa tänne yöksi niin että menen itse pois..mutta ei käy hälle!!1
se mua pelottaa että kun olen antanut vauvan olla siellä yötä niin voinko sanoa niille valvojile että jos ne nyt hetkeksi lopettaisi kun lapsi reagoi niin vahvasti??vai meneekö se läpi kun mies on saanut ennenkin yöksi niin mixei enää??

mulla on niin paha olla ton mun pienen takia..hän on niin rakas en halua että hänellä on paha olla..

Yhteistyössä