Esikoisen voimakas hoivavietti (asiallisia vastauksia kiitos)..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aps
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

aps

Vieras
Meil siis kolme lasta esikoinen täyttää piakoin 3v, keskimäinen on vastikään täyttäny 1v ja 2vk ikäinen vauva. Kaikki on tyttöjä.
Miten tukea esikoista tässä tilanteessa? Eli esikoisella on voimakas hoivavietti joka kohdistui aikaisemmin 1v:n mutta kohdistuu nyt vauvaan. Haluaisi vauvan syliin + on pettyny ku ei saakkaan hoitaa vauvaa. Oon ottanu esikoisen vauvan hoitoon mukaan mm. avustaa vaipan vaihdossa (avaa ja kiinnittää tarrat ja vie likaisen vaipan roskiin), annan sylitellä vauvaa (aikuisen avustuksella) useita kertoja päivässä (en kuitenkaan aina kun lapsi haluaa). Mut ongelmana on se et vauva tai esikoinen pitää kokoajan olla mun silmien alla koska vaarana on että esikoinen hakee rattaista tai sängystä vauvan syliinsä.
Innostus vauvaa kohtaan on vähän laantunut (tosin nukutan vauvan nykyisin lukitussa huoneesa). Tyttö on todella pettyny ku vauva ei olekkaan hänen. Oon selittäny et vauva menee rikki ja vain aikuiset saa kantaa vauvaa jne. Mut heti kun silmä välttää on esikoinen vauvanluona (siis jos nukkuu rattaissa esim. keittiössä).
Oon ymmärtäny et 3v on muutenki "äidin pikku apulainen" ja sellainen tämä on. Samaistuu hirmuisesti minuun (tai oikeastaan viimeisen vuoden on samaistunu minuun mut nyt erityisen voimakkaasti).

Annan tytön täyttää/tyhjentää astiapesukonetta, viedä puhtaita pyykkejä kaappiin, imuroida jne "isojen tyttöjen töitä".

Vauva on perus tyytyväinen joten aikaa jää isompien kanssa touhuamiseen, mut tekemistä teettää se et saan syötettyä vauvan "rauhassa". Oon yrittäny et isomat syöttäis/hoitais silloin omia nukkejaan, mut vauvan myötä esikoisella on nukkeleikit jääneet ihan tyystin. Keskimäinen kyl leikkii nukkeilla.

Keskimäinen ei hirveästi välitä vauvasta. Muutaman kerran on käyny läpsiin vauvaa kun vauva on ollu mun sylissä tai kurkistelee rattaisiin. On enempiki mustasukkainen sylistä.

Hankaluutena näen sen et en haluais hirveästi esikoiselle pauhatakkaan ku toinen on niin onnellinen pikkusiskosta ja toisaalta ei muista/ymmärrä miks ei saa vauvaa hoitaa. Pelkään et jos alan kovin jyrkästi kieltämään ettei vauvasta saisi olla kiinnostunu ni käy päinvaston. Toki sen olen jyrkästi kieltäny ettei vauvaa saa ottaa yksin syliin tai ettei vauvaan saa koskea sillon ku se nukkuu. Mut valppaana saa olla.

Harmi vauvan puolesta ku ois kiva et se sais "olla mukana" arjen äänissä ja touhuissa, varsinki silloin kun on hereillä. Mut se vaatii sen et keksin jotain erikoista tekemistä isosiskoille et esim. ruuan laitto ei taho onnistua jos vauva on keittiössä rattaissa ni siinä on kaks pikkupäätä roikkumassa rattaissa ja kurkistelemassa vauvaa.

[QUOTE="viiru";22905147]vaavi sitteriin.[/QUOTE]

Ei uskalla.. jos laitan sen pöydälle ni tiputtavat jos on lattialla ni härkkivät tai antavat vauhtia (tai niin ainaki oletan)

[QUOTE="eve";22905183]osta niille isommille kivat nuket,nukenpullot ja nukentavarat, vaunut yms, meillä 4v hoitaa nukkevauvaa samalla kun mä oikeeta[/QUOTE]

tytöillä on useampi nukke (tosin ei sellaista vauva maista nukke) mut on hoitovälineitä + rattaat

Mulle tulee tosta mieleen siskoni ja hänen lapsensa. Hänellä esikoistyttö oli kolme, kun pikkusisko syntyi. Isosisko olisi halunnut koko ajan paijata ja hoitaa pikkusiskoaan, jos silmä vältti, niin samantein oli vauvan kimpussa. Siskoni jossain välissä miettikin, kärsiikö motorinen kehitys, kun lattialla ei pahemmin voinut pitää, kun isosisko oli heti kimpussa (ei häiriintynyt). Mutta hiljalleen, kun vauvavuosi eteni, niin kiinnostus vauvaan väheni. Kun sisko oli vuoden, ei enää pahemmin kiinnostunut, sitten alkoi jo olemaan kiusankappale.

[QUOTE="vieras";22905216]Mulle tulee tosta mieleen siskoni ja hänen lapsensa. Hänellä esikoistyttö oli kolme, kun pikkusisko syntyi. Isosisko olisi halunnut koko ajan paijata ja hoitaa pikkusiskoaan, jos silmä vältti, niin samantein oli vauvan kimpussa. Siskoni jossain välissä miettikin, kärsiikö motorinen kehitys, kun lattialla ei pahemmin voinut pitää, kun isosisko oli heti kimpussa (ei häiriintynyt). Mutta hiljalleen, kun vauvavuosi eteni, niin kiinnostus vauvaan väheni. Kun sisko oli vuoden, ei enää pahemmin kiinnostunut, sitten alkoi jo olemaan kiusankappale.[/QUOTE]

kiitos tästä!

Anteeksi, ei saisi saisi nauraa mutta kirjoitit niin hauskasti että keskimmäinen ei ole kiinnostunut juurikaan, että saattaa välillä käydä läpsimässä vauvaa! Niinpä, niin erilaisia nämä pikkuihmiset voivat olla. Älä ainakaan kuvittele että esikoisesi käytös olisi epänormaalia! Tai keskimmäisesi. Luulen että vain aika auttaa niinkuin moneen muuhunkin asiaan, niin tylsää kuin se onkin. En osaa auttaa muuten kuin sanomalla että kyllä ajanmittaan varmasti sellainen ylikiinnostuminen vauvasta vähenee. Minusta olet toiminut ihan oikein. Eli taiteilet miten milloinkin parhaaksi olet kokenut.

Anna toisen hoivata kuten tähänkin asti olet antanut. Ja onhan toiselle syntynyt lyhyen ajan sisään kaksi siskoa joten ehkä hän kokee omaksi tehtäväkseen juuri tämän "apu tytön roolin". Muista kuitenkin sylitellä ja halia esikoistakin. Voi tuo hoitovietti siihenkin viitata että kaipaa itsekkin hellimistä ja syliä. Ikääkin vasta vähän, mutta ymmärtää jo paljon. Kokeile sitteriä rohkeasti ja tee tytöille rajat selväksi mitä saavat tehdä ja mitä eivät saa. Jos ei toimi niin entäs rintareppu? Kyllä homma varmaan alkaa toimimaan, kuhan aikaa kuluu.

Meillä esikoistyttö oli juurikin 3 vuotias, kun vauva syntyi. Hän oli myös valtavan kiinnostunut vauvasta ja halusi hoitaa koko ajan. Parin, kolmen ekan kuukauden aikana oli aika raskasta, en voinut mennä edes vessaan ilman, että otin vauvan turvakaukalossa tms. mukaan. Yhen kerran esikoinen jopa meni nostamaan vauvan syliinsä kaukalosta vaikka silmä vältti vain sekunniksi. Onneksi mitään ei käynyt. Mutta meilläkin ekojen kuukausien aikana kiinnostus hälveni kyllä selvästi ja nyt pikkuveljen ollessa 1,5 v. ei tarvii enää varjella pienempää :D Minusta myös teet ihan oikein, ettet hirveesti huuda / kiellä toista, kun on niin haltioissaan. Kyllä se siitä menee ohi, kun tottuu :)
p.s. meillä esikoinen kertoi alkuun kerhossakin, että _hänellä_ on vauva! :D En tiiä olinko sit selittänyt tarpeeks selvästi asian...

Varmasti ihan normaalia käytöstä molemmilta vanhemmilta lapsilta. :) Varmaan vähenee tuo hoitovietti kun kolmevuotiaasi kasvaa isommaksi.. Meillä oli vähän samaa ongelmaa, tosin meillä esikoinen oli vasta n.vuoden ikäinen kun pikkusisko syntyi, mutta kokoajan olisi ollut hoitamassa, eikä se oikein sitten vielä siinä iässä onnistunut.. :whistle: Pikkuhiljaa se jäikin sitten pois. Mitäs jos koittais keksiä lapselle jotain ihan muuta, mielekästä tekemistä siksi aikaa kun äiti hoitaa vauvaa/tekee ruokaa? Sellaista, mikä ei mitenkään liittyisi vauvoihin, nukkeihin tai hoivaamiseen. Esim. joku kiva peli, muistipeli, palapeli, joku puuhakirja, joku sellainen peli, missä esim. asetellaan erilaisia muotoja paikalleen.. Meillä oli erityissuosittuja nyt kesällä 3- ja 4-vuotiaalla sellaiset "paperinuket" jotka oli oikeasti magneettiset, joille oli erilaisia asuja joita sai sitten vaihtaa. Kuten entisajan paperinuket, mutta magneettisina versioina. :)

Tuo magneetti nukke juttu oli hyä idea :D meil on nuita pelejä, mut niissä tahtoo olla ongelmana se et tämä 1v:ki haluais pelata niitä ja tiedätte varmaan, sotatila on valmis.. meil siis tämä 1v on jo 3kk kävelly ja nyt touhottaa menemään siinä missä isompiki.

Mietin jotain riippukeinu systeemiä pinnikseen (siis sellaista mis ois valjaat) ni neiti ei sais sieltä nostettua vauvaa.. meil nimittäin on jo käyny niin et esikoinen on napannu korisängystä vauvan syliinsä, onneks ei käyny kuinkaan, mut ei se tietty suotavaa ole :/

Mietin sitäki et onko se "palkonto" isomille et ku käyn räpeltään vauvaa, saan takuulla äidin huomion ja ku yritän tarpeeks monesti ni äiti poistaa vauvan paikalta. Pienemmälle sanaa EI saa hokea sen 1000krt päivässä ja isompi käy aika-ajoin jäähyllä ku meno menee liian hurjaksi.

Ku onhan tämä tietynlaista valtataistelua = kenen syli kutsu on milloinki tehokkain. Sylittelen kyl paljon isompiaki ja ovat sylissä yhdessäkin

Meille on vasta parin kuukauden päästä tulossa...kaksoset. Esikoinen, poika 5,5v, on jo nyt hyvin kiinnostunut vauvoista ja kertonut miten hän hoitaa niitä. Olen tottakai sanonut, että voi osallistua hoitoon eli auttaa äitiä. Toivottavasti meille ei tule tuota tilannetta, että haluaa hoitaa liikaa. On odottanut kovasti näitä. Mites teillä on käynyt poikapuolisen esikoisen kanssa vastaavassa tilanteessa? Ei minulla riitä silmät jos pesen vaikka kakkoja toiselta vessassa ja toinen on makkarissa pinniksessä ja esikoinen meneekin sen luo.

[QUOTE="vieras";22905650]Meille on vasta parin kuukauden päästä tulossa...kaksoset. Esikoinen, poika 5,5v, on jo nyt hyvin kiinnostunut vauvoista ja kertonut miten hän hoitaa niitä. Olen tottakai sanonut, että voi osallistua hoitoon eli auttaa äitiä. Toivottavasti meille ei tule tuota tilannetta, että haluaa hoitaa liikaa. On odottanut kovasti näitä. Mites teillä on käynyt poikapuolisen esikoisen kanssa vastaavassa tilanteessa? Ei minulla riitä silmät jos pesen vaikka kakkoja toiselta vessassa ja toinen on makkarissa pinniksessä ja esikoinen meneekin sen luo.[/QUOTE]

silloim se ei auta ku tehdä niin ku meillä eli hakanen oveen.

Mä luulen toistaalta et yks syy lapsen pettymykseen on ollu se et niin ite ku muutki hoki raskaus aikana tytölle et pääsee äidin kans hoitaan vauvaa ja et kohta vauva syntyy jne. ni laps kuvitteli et hän oikeasti saa vauvan hoidettavakseen eikä tajunnu millainen "olento" se vauva oikeasti on (tällä hetkellä suvussa ei muuta ihan pientä vauvaa ole).
3v muutenki kokee olevansa ISO ja TAITAVA jne mut sit taas väliin on niin pieni ja avun tarpeessa :D

meillä on 6v 3v ja vauva ja nää isommat on koko ajan vauvan kimpussa kun haluavat hoitaa sitä. en kans uskalla jättää ilman valvontaa kun saattavat mennä nostaan syliin tms vaikka tietävät ettei oo lupa siihen.meillä vauva on mulla manducan kantorepussa tai sitten sellaisessa keinusitterissä, jossa vauva on paljon korkeammalla kuin tavallisessa, joten sitä uskaltaa pitää lattiatasolla (eikä sitä kokonsa takia voiskaa pöydällä pitää. oisko sulla mitän kantovälinettä jos kantaisit vauvaa mukanasi?

Kannattaisiko välillä laittaa tyttö isänsä mukaan? Oppisi vähän muutakin kuin "isojen tyttöjen juttuja" ja ehkä kiinnostuisi muustakin kuin kotitalouskoneena olosta. Tulevaisuuden kannaltakin parempi, että lapsella ei ole liian jäykkä sukupuolirooli.

[QUOTE="vieras";22907260]Kannattaisiko välillä laittaa tyttö isänsä mukaan? Oppisi vähän muutakin kuin "isojen tyttöjen juttuja" ja ehkä kiinnostuisi muustakin kuin kotitalouskoneena olosta. Tulevaisuuden kannaltakin parempi, että lapsella ei ole liian jäykkä sukupuolirooli.[/QUOTE]

Tiiätkö tämä meidän neiti on todella paljon isänsä mukana mm. "ajamassa rattoria" ja muutenki leikkii niin autoilla, ku traktoreillaki.. rakentaa legoilla, piirtää jne nuorempi kulkee isoman perässä ja ajaa tälläki hetkellä potkuautolla ympäri taloa. Meil ei muutenkaan ole hirveästi ns. äidin/isän töitä vaan teemme kotitöitä ristiin, mut sit on jotain esim. lumityt (ne tehdään raktorilla) sekä puiden haku on ns. miehen töitä ja taas pyykkihuolto on mun huolena.

meillä poika 6v ja tyttö 5v kun vauva syntyy toukokuussa ja tyttö on nyt jo niin innoissaan, että ei meinaa housuissaan pysyä! Hoivavietti hänellä ihan hirveän kova ja nyt on menossa vauva-ja eläinvauva leikit. Vaunuttelut jne. Olen ihan varma, että ei voi jättää vauvaa hetkeksikään rauhaan kun tullaan kotiin. Tosin itse ajattelen positiivisesti ja kun tyttö on kuitenkin jo noin iso niin ymmärtää varmasti, että vauvaa ei saa yksin ottaa syliin. Esikoinen ei olekaan noin innostunut vauvasta ollenkaan. Onneksi heillä on toisistaan niin paljon seuraa, että imetykset ym. varmasti onnistuu ihan hyvin. Siitä en ole huolissani.

meillä on 6v 3v ja vauva ja nää isommat on koko ajan vauvan kimpussa kun haluavat hoitaa sitä. en kans uskalla jättää ilman valvontaa kun saattavat mennä nostaan syliin tms vaikka tietävät ettei oo lupa siihen.meillä vauva on mulla manducan kantorepussa tai sitten sellaisessa keinusitterissä, jossa vauva on paljon korkeammalla kuin tavallisessa, joten sitä uskaltaa pitää lattiatasolla (eikä sitä kokonsa takia voiskaa pöydällä pitää. oisko sulla mitän kantovälinettä jos kantaisit vauvaa mukanasi?

Mul on pitkä kantoliina mut en ole vielä vauvaa siinä kannellu, ku tykkää nukkua rattaissa ni ei toisaalta haluais sit kantaa ku toinen on tyytyväinen

Yhteistyössä